Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Na poli API pro akceleraci přehrávání (dekomprese) videa se začíná utvářet nepořádek. VLC bude podporovat VDPAU (API od NVIDIA), nyní FFmpeg a MPlayer získávají podporu VA-API (z dílny Intelu) a AMD dělá na svém XvBA. Připomeňme, že k hardwarové akceleraci se dosud používalo hlavně XvMC.
Tiskni
Sdílej:
A ještě nesmíme zapomenout na CUDu pro Dirac s kterou se momentálně rýpu. Také si s tím nemohl dát Schleef pokoj a musel to rozdrbat zrovna na vánoce.
PS: Linux je jak cibule a pokud vam nekdo tvrdi, ze je schopnej na desktopu konkurovat MS, tak nekde neco smrdi. U serveru je to zas obracene az na ten rozdil ze widle jsou spis meloun
).
Ale tak jsou i extremne pekny a rychly GUI (napr E17), ale skoro nikdo pro ne nepise (a skoro nikdo o nic nevi).
A len malokto vie pre E17 programovat a dokonale samotny GUI pozna 
Nechápu, proč se divíte, že je těch rozhraní více. Bohužel zde není žádný "diktátor" ala MS, který by rozhraní stanovil a výrobci by se museli přizpůsobit. Takto každý výrobce navrhne vlastní, se kterým má nejméně starostí. Ale pevně věřím, že časem se některé prosadí do formy standardu.
Já to vidím tak, že nakonec se uchytí jedno z nich, ostatní výrobci se naštvou, ze se s tím patlali zbytečně a implementují „nový standard“ až za pár let, kdy tady bude MPEG-5 a tohle rozhraní už bude nedostačující.
PS.: Ale jinak jsem optimista.
Podle jednoho z tech clanku i pro vyrobce je asi lepsi udelat nejakou kopii DirectX akcelerace - v driverech to maji pripravene, pouzivaji ten samy kod pro Win/Linux drivery, takze mozna dokoknverguji i v Linuxu k tomu samemu...
Mplayer a xine mely podporu VDPAU driv nez VLC. Figl je ten, ze to funguj jen na kartach Nvidia 8x00 a novejsich. Naopak, od 8x00 prestala nvidia podporovat XvMC.
Akcelerace necim obecnejsim zustavaji, ale nejsou tak efektivni jako nativni pro tu kterou HW platformu.
Ja bych to jako tragedii nevidel. Mam ten ci onen HW ? muzu pouzit HW zavislou akceleraci. Nemam nic z toho nebo nechci ? pouziju HW nezavislou akceleraci (xv, gl2, .. ).
A musim rict, ze akcelerace VDPAU je hodne jinde nez xv a gl2 a ve spojeni s Intel Atom na tom pak da prehrat i Full HD video a vo vo vo tom to je 
pouziju HW nezavislou akceleraci (xv, gl2, .. ).A musim rict, ze akcelerace VDPAU je hodne jinde nez xv a gl2 a ve spojeni
Jenže to není akcelerace dekódovaní videa, ale akcelerace jeho škálování, převodu barevných prostorů, atd. Takže nejde srovnávat xv a vdpau. Už ovšem existuje i platformě nezávislá možnost počítání na GPU. Jmenuje se to libglew.
s Intel Atom na tom pak da prehrat i Full HD video a vo vo vo tom to je.
Pokud to má DMA řadiče, tak stačí taková frekvence která bude stačit dodávat instrukce řadičům a sem tam kartě. Jelo mi to i na jednom jádře o 800Mhz othrottlovaném na 50%.
Asi nevite co mam na mysli. Intel Atom 1,6GHz se soucasnym intel chipsetem s G945 nezvladne HD video .. ani HD720 ..
Nvidia tvrdi, ze intel Atom 1,6GHz s jejich chipsetem s integrovanou grafarnou zvladne HD1080 ..
To je to o co mi jde .. 
Co zkousite na dospelych procesorech je pro mne uplne nezajimave 