Byla vydána RC verze openSUSE Leap 16. S novým instalátorem Agama, Xfce nad Waylandem a SELinuxem.
Google Chrome 139 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 139.0.7258.66 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 12 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře. S verzí 139 přestal být podporován Android 8.0 (Oreo) a Android 9.0 (Pie).
Společnost JetBrains se stala platinovým sponzorem multiplatformního open source herního enginu Godot. K vývoji her lze používat Rider for Godot. Zdarma pro nekomerční účely.
Byla vydána verze 9.0 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Verze 9.0 je založena na Debianu 13 Trixie. Přehled novinek v poznámkách k vydání a informačním videu.
Operátor O2 dává všem svým zákazníkům s mobilními službami poukaz v hodnotě 300 Kč na nákup telefonu nebo příslušenství jako omluvu za pondělní zhoršenou dostupnost služeb.
Společnost NVIDIA vydala verzi 13.0 toolkitu CUDA (Wikipedie) umožňujícího vývoj aplikací běžících na jejich grafických kartách. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byly vyhlášeni vítězové a zveřejněny vítězné zdrojové kódy (YouTube, GitHub) již 28. ročníku soutěže International Obfuscated C Code Contest (IOCCC), tj. soutěže o nejnepřehlednější (nejobfuskovanější) zdrojový kód v jazyce C.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za červenec (YouTube).
Konečně se ochladilo, možná i díky tomu přestaly na chvíli padat rakety jako přezrálé hrušky, díky čemuž se na Virtuální Bastlírně dostane i na jiná, přízemnější témata. Pokud si chcete jako každý měsíc popovídat s dalšími bastlíři, techniky, vědci a profesory u virtuálního pokecu u piva, Virtuální Bastlírna je tu pro Vás.
Ještě před ochlazením se drát na vedení V411 roztáhl o 17 metrů (přesné číslo není známé, ale drát nepřežil) a způsobil tak… více »Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
...a pozvolna se vkrádá do našich životů. A tak zatímco někteří lidé řeší tak přízemní věci jako je vzhled KDE, chobotnice rozpíná svá chapadla.
Že by mnozí politici, čelní představitelé policie a tajných služeb, stejně jako různí další lidé, rádi viděli co nejsilnější a nejdetailnější kontrolu konání občanů, je jasná věc. Pokud zůstává jen u přání, není to tak zlé. Jenže od přání k realizaci nemusí být až tak daleko, zvlášť když se tak děje bez znatelného odporu nebo dokonce s podporou těch, na které to dopadne.
O tom, proč odmítám státní špiclování všeho druhu, jsem už kdysi psal. Ale jak to tak pozoruji, většina lidí takové aktivity spíše vítá, ve sladké víře, že se jim bude žít bezpečněji a lépe. Proto kvete pšenka těm, kdo již přikročili k přeměně myšlenek v činy.
Na debrecínském letišti (některé zdroje nesprávně uvádějí Budapešť) se rozjíždí pilotní projekt totálního sledování (informace zde nebo zde). Bude spočívat v kombinaci dalekodosahových RFID chipů s panoramatickými kamerami. "Označkován" bude povinně každý, kdo bude vstupovat do prostoru letiště.
Cílem je, aby mohla být trvale sledována pozice každého člověka a za pomoci obrazu z kamery mohl být tento přímo v záběru označen. Pokud se projekt "osvědčí" (tj. bude technicky funkční a současně odolá tlaku ochránců soukromí), bude instalován na všechna letiště v EU, případně i jinde.
Tak co, líbí? A což takhle to dále rozšířit na všechna nádraží, úřady nemocnice, obchodní domy atd., až bude nejjednodušší to všechno sloučit a zavést sledování permanentní, úplně všude. Skvělé, ne? Ne!!!
Když probíhala soutěž na dodavatele elektronického mýtného, byly vyloučeni všichni dodavatelé satelitního systému. A to přesto, že by se měl budovat celoevropský satelitní systém. Bude se tedy budovat i u nás, jen jsme právě vyhodili pár miliard úplně zbytečně. Ale to jsem odbočil, protože chci hovořit o něčem jiném.
Zatímco "mikrovlnný" (terestrický) systém zaznamenává pouze průjezd určitými body, satelitní systém sleduje celou trasu vozidla. Zaznamená pozici s takovou přesností, s jakou to systém umožňuje, tedy řádově v metrech. Už nyní si špičky dopravní policie brousí zuby na využití (dokonce již toho dnešního!) systému k měření rychlosti a dalším policejním činnostem. To ale není vůbec nic oproti tomu, co přijde.
Již dnes je jednoznačné, že placení mýtného jen na dálnicích a vybraných silnicích je principiální nesmysl, protože kamiony z těchto silnici vytlačuje na silnice nižších tříd, které na to jednak nejsou vůbec stavěny a navíc vedou nezřídka skrz obce. Proto je nevyhnutelné, že se placení mýtného rozšíří na všechny silnice.
Podobně se rozšíří i okruh zpoplatněných vozidel. Postupem času budou zahrnuty nejdřív středně těžké a lehké náklaďáky, a nakonec i osobní auta. Motocykly možná zůstanou ušetřeny, ale dost o tom pochybuji, vzhledem k policejní chuti trestat motorkáře. Jednoho dne tedy bude každé vozidlo vybaveno "bonzovací" skříňkou, která bude získávat přesnou polohu vozu a nahlašovat ji sledovacímu systému.
Takže bude nejen jasné, jakou rychlostí kdo kdy jel, ale i kudy, kde zastavil atd. A to není všechno. Plánuje se povinné zavedení černých skříněk, které by měly zaznamenávat především různá provozní data (řízení, brzdy, otáčky motoru atd.), ale později také zvuk z vozu (aby se zjistilo, zda se řidič nerozptyluje zpěvem) a pohled na řidiče samotného (aby bylo vidět, jestli při řízení nekouká po ženských) i před vozidlo.
Určitě někoho napadne jít ještě dál a údaje z černých skřínek odesílat a vyhodnocovat ihned. Lepší je přece nehodám předcházet než je pak řešit. A navíc, obraz z kamer namířených před vůz se může také k lecčemu hodit.
RFID přímo bují. Brzy budou ve kdejakém obalu na zboží nebo dokonce přímo ve výrobcích. Informace získané touto technologií jsou neocenitelné. I v případě, že se při prodeji RFID chip zničí. Jenže on se většinou ničit nebude a bude na svého vlastníka spolehlivě donášet.
Tedy v podstatě ani nebude nutné implantovat něco přímo do těla. Bohatě bude stačit sada RFID, kterou každý získá v různých věcích - botách, svetru, kabátu, aktovce, tužce, brýlích, knize ... třeba i v láhvi s limonádou. Jen zarytí odpůrci budou chipy neúnavně likvidovat.
Ano, málem bych zapomněl na jednu drobnost: DRM. Zatímco někteří lidé ochotně zveřejňují, co právě poslouhají, někdo to bere jako čistě soukromou věc. To ovšem může brzy skončit. V rámci nasazení DRM to může dopadnout i tak, že se hudba a video budou prodávat jmenovitě a konzumace bude možná pouze po dálkové kontrole. Tedy vydavatel bude vždy vědět, že určitý člověk poslouchá konkrétní skladbu.
Aby se náhodou nemohlo stát, že to někdo nějak zkopíruje a bude to poslouchat "nadivoko", bude se používat watermarking. V jeho rámci se zakóduje jednoznačný identifikátor konkrétního člověka. Pak bude možné kontrolovat, co že to zní za hudbu a zda byl poslech regulérně ohlášen vydavateli.
To všechno je o hodně blíž, než se zdá. Takže už zbývá jen otázka: jak se používají ty mušličky?
Tiskni
Sdílej:
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor SafetyNojo, jenže tihleti s sebou stáhnou i menšinu, která nic takového udělat nechce. Vhodnou nálepkou "terorista/zločinec/něco skrývá" se poštve většina, které je všechno jedno, hlavně když je chleba a hry, proto menšině, které záleží na vlastním soukromí.
Ono je to jako vždy o míře a o použití. Pokud vás někdo bude šmírovat doma ve sprše, pak asi budete právem nadávat co tam ta kamera dělá , ale pokud vás přepadnou a přizabijou na veřejném parkovišti, pak budete právem nadávat jak to, že tam ta kamera nebyla...
A pokud někdo mine dvě mýtné brány vzdálené 100Km během 30 minut, pak si tu pokutu IMHO plnně zaslouží. U nás je totiž velmi malá úcta k zákonu a myslím že právě na silnici by měl být dodržovám mnohem více.