abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 01:23 | Zajímavý software
Google vydal verzi 1.0.5 svého Google Web Designeru (GWD). Jednou z novinek je podpora Linuxu, konkrétně linuxových distribucí Ubuntu, Debian, openSUSE a Fedora. Dle nápovědy: Google Web Designer je pokročilá webová aplikace vytvořená pomocí technologií HTML5, která umožňuje návrh a vytváření reklam HTML5 a jiného webového obsahu pomocí integrovaného vizuálního a kódového rozhraní.
Ladislav Hagara | Komentářů: 7
včera 21:08 | Nová verze
Vyšlo GCC 4.9.0. Přináší podporu OpenMP 4.0, hodně práce na ještě nevydaném C++1y, vylepšení pro platformy ARM, lepší schopnosti optimalizace nebo UndefinedBehaviorSanitizer (nový detektor nedefinovaného chování).
Luboš Doležel (Doli) | Komentářů: 22
včera 14:55 | Zajímavý projekt
Vývojáři OpenBSD nedávno forkli OpenSSL za účelem pročištění, odlehčení a opravy chyb. Nyní má tento projekt jméno a oficiální stránku. Po dokončení "čistky" je plánována i podpora jiných operačních systémů (kromě OpenBSD).
Hans1024 | Komentářů: 76
včera 14:46 | Pozvánky
Jarní konference EurOpen 2014 v Herbertově je otevřena pro přihlášení. Zaměření konference je Cloud, DNSSEC a embedded systémy. Více informací a přihlášení na www.europen.cz
cuba | Komentářů: 0
včera 11:01 | Komunita
Google zveřejnil seznam studentů přijatých do letošního Google Summer of Code. Z celkového počtu 4420 přihlášených studentů bylo vybráno 1307 studentů. Přehled studentů, projektů, organizací a mentorů je k dispozici ve zveřejněné tabulce. Například pro KDE bude pracovat 42 studentů, pro Apache Software Foundation 39 studentů, pro GNOME 35 studentů, pro openSUSE 14 studentů, pro Fedora Project 10 studentů, …
Ladislav Hagara | Komentářů: 6
19.4. 01:01 | Zajímavý článek
Společnost Coverity vydala Coverity Scan Open Source Report za rok 2013. Dle nejnovější zprávy je například v open-source C/C++ projektech průměrně 0,59 chyby na 1000 řádků kódu, kdežto u proprietárních projektů je to 0,79 chyby na 1000 řádků kódu. Službu Coverity Scan využívá více než 1700 open-source projektů.
Ladislav Hagara | Komentářů: 11
18.4. 01:23 | Komunita
ISC (Internet Systems Consortium) vydalo verzi 1.2.0 DNS serveru BIND 10. Současně bylo ale oznámeno, že se jedná o poslední verzi BIND 10. Projekt byl přejmenován na Bundy a předán komunitě. ISC bude nadále rozvíjet BIND 9 a ISC DHCP.
Ladislav Hagara | Komentářů: 21
17.4. 23:22 | Nová verze
Vyšlo Ubuntu 14.04 (Trusty Tahr) a jeho deriváty jako Kubuntu nebo Xubuntu. Jedná se o vydání s dlouhodobou podporou: pět let v případě Ubuntu Desktop/Server/Core/Kylin, Edubuntu a Kubuntu, tři roky jinak.
davkol | Komentářů: 44
17.4. 20:40 | Nová verze

V kontrolním skriptu byla vylepšena detekce Linux/Ebury a přidány nově zjištěné signatury napadených webových serverů komponentou Linux/Cdorked.

… více »
Leos | Komentářů: 0
17.4. 07:00 | Nová verze
Byla vydána verze 4.13 desktopového prostředí KDE. Nová verze přináší především vylepšení aplikací. Vlastní prostředí a knihovny jsou od vydání verze 4.11 (zprávička) v udržovacím módu. Vývojáři se primárně věnují přechodu na KDE Frameworks 5. Jedinou novinkou je vylepšené sémantické vyhledávání.
Ladislav Hagara | Komentářů: 30
Máte na svém notebooku zašifrovaný pevný disk?
 (83%)
 (17%)
Celkem 1084 hlasů
 Komentářů: 22, poslední 20.4. 20:15
Rozcestník
Reklama
Autoškola testy online Levný benzín

HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU

20. 4. 2012 | David Ježek | Hardware | 4594×

Dnes si kromě jiných témat povíme hlavně o Nvidii, která není zrovna dvakrát spokojena se situací ve výrobě současné generace GPU a ani do budoucna nehledí na moc optimistické předpoklady. Sama přijímá řadu opatření a dnes si tedy nastíníme, co se vlastně děje a jaké dopady to bude mít pro léta nadcházející…

Obsah

Nvidia opravdu není nadšena z politiky TSMC

link

Alespoň tak to vypadá, když si dáme dohromady dvě zprávy. V té první se dozvídáme, že Nvidia je nespokojena s objemy 28nm výroby, které jí TSMC poskytuje, a hledá cesty, jak se oprostit od jha daného výrobou pouze u této společnosti. A protože 28nm výroba už není cizí i dalším firmám, poohlíží se u Samsungu (totéž udělal Qualcomm). Zajímavé v kontextu toho, že od Samsungu odešel Apple právě k TSMC (a u ní zabral nemalou část výrobních kapacit). Hezky ty firmy hrají Sokoban :-).

Každopádně vše je důsledkem toho, že v horizontu nejbližších měsíců nedojde u TSMC k nějakému neplánovanému nárůstu výrobních kapacit, což mimo jiné může/bude znamenat, že část výroby, u které to nepředstavuje problém, bude (muset být) ponechána na 40nm technologii. Nvidia má v tuto chvíli již u Samsungu vyrábět zkušební vzorky blíže nespecifikovaných čipů. S ohledem na to, čím se dosud Samsung zabýval pro Apple a že jej oslovil právě i Qualcomm, lze spíše předpokládat zkoušení výroby čipů typu Tegra, případně low-endových GPU, nikoli monster jako „Kepler“, tam prostě v tuto chvíli není jiného zbytí než TSMC.

Jedno řešení ale v obecném slova smyslu a dlouhodobějším horizontu existuje: přechod od 300mm na 450mm křemíkové wafery. TSMC na tomto samozřejmě pracuje, ale není to otázka dnů, týdnů, ba ani nejbližších měsíců. Podle Sameera Halepeteho z Nvidie by právě přechod na větší „wafle“" vyřešil nemalou část problémů s nedostatečnými výrobními kapacitami, a to jednoduše tím, že na větší „wafli“" se vejde víc čipů (a skrz fabriku putují tempem nepříliš zmenšeným, zkrátka a dobře čipů na 450mm waferech na linkách vyrobíte za jednotku času více než na 300mm).

Vše je ale běh na dlouhou trať, 450mm oplatky vyžadují překopání výrobních linek či rovnou postavení nových fabrik (není možné po dobu přechodu nevyrábět a i po rozjetí 450mm linek budou zákazníci žádat i menší, stejně jako se dnes stále vyrábí i na 200mm waferech atd.). Momentálně jsme u TSMC na počátku 28nm výroby, po ní bude následovat ještě minimálně ~22nm a než se dostaneme k 14nm, bude možná ještě nějaký mezistupeň (ale spíše ne). Každopádně až se 14nm výrobou hrozí 450mm wafery nejdříve, realisticky to ale může trvat ještě déle, takže ano, na věci se pracuje, ale je to otázka ještě několika let. Tolik co se týče TSMC, o Intelu nebo někom podobném to dnes není.

Navíc s tím, jak roste komplexnost čipů, je návrh stále složitější a možnost defektů v designu větší, což vyžaduje určitá preventivní ošetření v rámci návrhu čipu, která stojí cenné milimetry čtvereční a v důsledku tak výrobu čipů prodražují. Jinak problémem s 28nm technologií je dle Nvidie také to, že oproti 40nm se prodloužila doba výroby (tj. než z továrny vylezou čipy na waferech) o 1 až 1,5 měsíce – tím se nepříjemně prodlužují cykly od vývoje čipu po uvedení grafických karet s ním na trh, a to není dobře ani pro zákazníka, natož pro Nvidii. Navíc přechody na menší výrobní procesy neznamenají lineárně klesající spotřebu, to už můžeme pozorovat nyní na 28nm GPU, která sice jsou příjemně úsporná, ale oproti očekávání (40 vs 28) baští hodně. Pro 14nm proces a jemu podobné prý ani nemáme očekávat nějaké podstatné úspory ve spotřebě, ty budou muset jít z většiny na vrub kvalitně navržené a řízené architektury.

Hardwarové novinky

Western Digital uvedl 1TB Velociraptor

link

Po delší době tu máme opravdu skutečně zajímavý pevný disk. Western Digital opět osvěžil přesně po dvou letech svoji 10000otáčkovou 2,5palcovou řadu Velociraptor (která v roce 2008 navázala na předchozí 3,5palcovou řadu Raptor) a uvedl na trh 3. generaci s 333GB plotnami. Ta nabízí kapacity 250, 500 a 1 000 GB (a ne, neptejte se mě proč ne 320, 640 a 1 000 GB, já v marketingu u WD nedělám :-)), pročež nejzajímavější je pochopitelně ta nejvyšší verze, tříplotnový terabajtový krasavec.

U této řady Westerni opět přidali cache na dvojnásobek, tedy na 64 MB. SATA rozhraní je 6,0Gbps (na spadnutí je jistě i tradiční SAS verze pro enterprise segment), nové modely jsou navíc typu Advanced Format, tedy se 4kB sektory. Rychlost přenosu z a na plotny činí 200 MB/s.

Hlučnost za běhu je 30/37 dBA, spotřeba podle režimu mezi 1,1 a 5,8 W. Samozřejmě se v dnešní době sama nabízí otázka srovnání se SSD, na tu odpoví zahraniční recenze:

Ceny jsou stanoveny na v přepočtu v přepočtu 3 000, resp. 4 000, resp. 6 000 Kč plus je třeba připočítat honorář toho šerpy, co je sem donese (tj. marži obchodníků).

Hardwarové novinky Hardwarové novinky Hardwarové novinky Hardwarové novinky Hardwarové novinky Hardwarové novinky Hardwarové novinky

Nikon uvedl 24Mpix zrcadlovku D3200

link

24Mpix CMOS snímač Sony přestává být jakýmsi zvláštním úletem mimo pole klasických zrcadlovek (dosud se uplatnil jen v „bezzrcadlovce“ NEX-7 a zrcadlovce A77 s polopropustným nesklopným zrcátkem, neboť konečně Nikon, jako první uživatel čipů Sony, pouští na trh pravou skutečnou a „nezkriplenou“ zrcadlovku: D3200.

Ta představuje další evoluci modelu D3100, přičemž nárůst od 14,x Mpix na 24,x Mpix je vskutku impozantní – uvidíme, jak si nové tělo povede na vyšší citlivosti (řekněme nad 800). Video zvládá konečně i 1080/30p (dosud to bylo 24p), zvuk je však stále pouze mono. Výrazně ale povýšil displej, z 230k bodů na 921k, tedy z 320×240 na 640×480. S novějším řídícím procesorem Expeed3 přichází i zrychlení z 3 na 4 fps. Ostřících bodů je stále 11. Citlivost lze nastavovat v rozmezí 100 až 6400 s rozšiřitelností na 12800. A to hlavní: fotí v rozlišení 6016×4000, tedy nikoli úplně přesně v poměru stran 3:2.

S dodávaným akumulátorem nastřílí nějakých 540 snímků, podporuje SD karty až po SDXC (mimochodem, příští měsíc půjde na trh 128GB UHS-I 400× karta od Lexaru), závěrka umí nejrychlejší čas 1/4000 (zde boduje Pentax, který má v tělech této kategorie závěrku zvládající 1/6000) a ještě vám dlužím rozměry: 125×96×77 mm a hmotnost bez/s akumulátorem 455/505 g (no, moje fullframe tělo Dynax 4 má ~125×89×63 mm a hmotnost ~330/350 g, ale chápu, co asi budou mnozí namítat :-)) – oboje je slušně malé.

Dá se tedy říci, že nyní již jen čekáme, jak se rozhoupe Pentax/RICOH, neboť je asi více než jasné, že nástupce těla K-5 bude logicky také 24Mpixelový (a pak nás doufám bude čekat nástupce 12Mpix těla K-r, který ponese odhadem spíše 16Mpix snímače nepodobný tomu v K-5, ale doufám, že zachová možnost použití Li-Ion i AA baterií – to je pro Pentax unikátní, Nikon samozřejmě spoléhá nadále jen na Li-Ion články). A obligátní myšlenka na závěr: není pomalu čas začít přemýšlet, s čím se vytasí Canon? Přeci jen jeho 18Mpix APS-C snímač je v modelu 7D na trhu již 2,5 roku :-).

Nikon D3200 v kitu s 18-55/3.5-5.6 VR sklem vyjde na 700 dolarů. Přepočet a česká přirážka tomu trochu přidá, nechme se překvapit kolik.

Docela by mě zajímalo, jak pokročil jejich setový objektiv v kvalitě od dob 6/10Mpix těl. Přeci jen přenést ekvivalent 24 miliónů obrazových bodů do prostoru ~2,3×1,6 cm…

Hardwarové novinky Hardwarové novinky

       

Hodnocení: 50 %

        špatnédobré        

Nástroje: Tisk bez diskuse

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

20.4.2012 06:47 Michal Kubeček | skóre: 69 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
A obligátní myšlenka na závěr: není pomalu čas začít přemýšlet, s čím se vytasí Canon? Přeci jen jeho 18Mpix APS-C snímač je v modelu 7D na trhu již 2,5 roku

Doufám, že i nástupce 7D bude pokračovat v rozumném trendu poslední doby (prezentovaném 1DX a 5D Mark III) a moc přes těch 18 Mp nepůjde (pokud vůbec).

20.4.2012 09:44 miky
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
JJ, taky doufam, ze hosi od Pentaxu si zachovaji chladnou hlavu a nepujdou touhle cestou. osobne mam pocit, ze hosi z Nikonu se poucili od trhovcu se znackovym zbozim - cim vic prouzku, tim vic adidas...
kyknos avatar 20.4.2012 09:58 kyknos | skóre: 17 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Pokud k tomu rozlišení existují odpovídající skla, a řekl bych že ano, nvidím důvod proč by u zrcadel nebylo vyšší rozlišení přínos - to není kompakt.

Je třeba si také uvědomit, že ta čísla jsou tak trochu marketingová lež a skutečných pixelů je 4x méně.
uděláme inteligentní prase... a pak skončí grant.. a půjde na porážku?
20.4.2012 10:54 Michal Kubeček | skóre: 69 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU

Canon 7D má APS-C a tam je už těch 18 Mp na hraně toho, co má reálně smysl.

Je třeba si také uvědomit, že ta čísla jsou tak trochu marketingová lež a skutečných pixelů je 4x méně.

(smajlík obracející oči v sloup)

kyknos avatar 20.4.2012 11:56 kyknos | skóre: 17 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Canon 7D má APS-C a tam je už těch 18 Mp na hraně toho, co má reálně smysl.
Při APS-C senzoru a cloně 8 je 18 megapixelů (reálných), skutečně moc. Dochází k difrakci. Ale při cloně 5.6 už senzor snese 27 megapixelů a při cloně 1.2 dokonce skoro 600 megapixelů! Výpočet viz http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm úplně dole.
(smajlík obracející oči v sloup)
(smajlík obracející oči v sloup)^2

Poctivý pixel má kompletní RGB barevnou informaci. Těch udávaných 18Mp jsou ve skutečnosti subpixely. Google Bayer mask.
uděláme inteligentní prase... a pak skončí grant.. a půjde na porážku?
kyknos avatar 20.4.2012 12:28 kyknos | skóre: 17 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Z praktického fotografického hlediska to samozřejmě znamená, že pokud fotíš seťákem, je ti vyšší rozlišení k ničemu, pokud ale člověk fotí kvalitním vysoce světelným objektyvem s perfektní kresbou, nebude si to přeci kazit snímačem.
uděláme inteligentní prase... a pak skončí grant.. a půjde na porážku?
21.4.2012 11:21 Erbureth | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
3 písmena: Š. U. M.
kyknos avatar 21.4.2012 20:27 kyknos | skóre: 17 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Při nízké citlivosti to není problém. A například při kontrolovaném osvětlení ve studiu není potřeba používat vyšší citlivosti než základní.
uděláme inteligentní prase... a pak skončí grant.. a půjde na porážku?
David Ježek avatar 20.4.2012 12:45 David Ježek | skóre: 75 | blog: Mostly_IMDB | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
až tak tragicky bych to neviděl. smaozřejmě nevýhoda canonu a 43 systémů je větší crop, ale pentax třeba používá 1,5× (stejně jako nikon a sony) a tak ta kalkulačka číká, že pro clonu 6.3 (což je u mého 18-200 ta nejhorší při největší díře) to dává 24Mpix. Pro hypotetického náhradníka mého 10M těla (tedy 16M :-)) můžu clonit až takřka na F8 (kde to dává 14.9Mpix).
kyknos avatar 20.4.2012 13:29 kyknos | skóre: 17 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Podstatná je přeci nejmenší clona, na kterou fotíš.
uděláme inteligentní prase... a pak skončí grant.. a půjde na porážku?
David Ježek avatar 20.4.2012 15:18 David Ježek | skóre: 75 | blog: Mostly_IMDB | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
aktuálně 1.2
kyknos avatar 20.4.2012 17:12 kyknos | skóre: 17 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
no tak viz výše, s dokonalým objektivem teoreticky až 600 megapixelů

samozřejmě i u drahého skla se dříve narazí na vady objektivu, ale rozhodně ne na 18Mpx
uděláme inteligentní prase... a pak skončí grant.. a půjde na porážku?
20.4.2012 15:03 Michal Kubeček | skóre: 69 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Poctivý pixel má kompletní RGB barevnou informaci. Těch udávaných 18Mp jsou ve skutečnosti subpixely. Google Bayer mask.

Také jsem si takové věci kdysi myslel. Pak jsem to konfrontoval s realitou. Realita je taková, že porovnám-li výstup ze senzoru z Bayerovou maskou s tím, co by mu podle tvé teorie mělo odpovídat, bude mít výstup z toho bayerovského zřetelně více detailů.

kyknos avatar 20.4.2012 15:18 kyknos | skóre: 17 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
tak pokud je dominantním světlem zelená, může to být teoreticky až dvojnásobek, tzn. v tomto speciálním případě dělíme pouze 2, nikoliv 4

obvykle je ale při určování kvality podstatný ten slabší článek řetězu

každopádně pokud máš foťák, kde informace skutečně odpovídá počtu údajných "pixelů" (tedy jakoby subpixely byly pixely), máš buď foveon nebo magickou krabičku - těžko si ta chybějící data vymyslet, lze je jen interpolovat

pořád se ale bavíme o situaci, že je kvalita fotografie limitována rozlišením čipu - pokud fotíš setovým objektivem, nebo na dlouhý čas z ruky, nebo na vysokou citlivost, nebo je prostě chyba někde jinde, je samozřejmě zcela normální, že ti čip s vyšším i nižším rozlišením dávají stejné výsledky

hlavně ale ať už budeš počítat pixely jak chceš, i kdyby ten nikon fungoval jako foveon, pořád je tu ten výpočet difrakce a skutečnost, že se špičkovými objektivy můžeš na aps-c čipu využít až stovky megapixelů, fyzika tomu nijak nebrání
uděláme inteligentní prase... a pak skončí grant.. a půjde na porážku?
1.5.2012 16:40 ..... Izak ..... | skóre: 14
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Nebo film ;-)) ale ten je TK shit ;-)) jediny film, ktery za neco stoji je velkoformat, i stredo-format je malo .... protoze analogovi teoretici ani na bubnovem scanneru nedostanou na kinu lepsi vysledek, nez moderni digital ... no a na moji Epson V700 uz vubec ne a cim vyssi ISO tim silenejsi zrneni a kresba jde uplne do pr* ... fotim na ISO1600 pod vodou ;-)) ... ale je to sranda
1.5.2012 16:36 ..... Izak ..... | skóre: 14
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Jo a s cim jsi to porovnvala ;-)) ja se stenou, ktera se umi 3x pohnout ;-)) Jinak to cislo mpx se nedeli 4 ale 3 to ze tam jsou 2 zelene je nepodstatne ;-)

Kazdopadne, jasova slozka je rovna mpx, ale barevna je interpolovana prave z bayerovy masky.

Pokud jsi porovnaval SIGMA Foveon tak ver, ze oni zase interpoluji rozliseni a s tim i bravy ;-)) tedy jejich slavne rozliseni vydel 3 a na nej fot, jde to nastavit a pak je vysledek spickovy ... akorat tech mpx neni mnoho, ale komu to vadi ;-)

No a stena to udela tak, ze vyfoti 3 snimky a pokazde je posune, vysledek je uzasny ... ale cena taky. Ted porovnavali nejnovejsiho Hasselblada s D800 a vyslo jim, ze hass je sice lepsi, ale ze vysledky jsou si velmi podobne, vyhralo to ve ve stinech prave diky barvam ... ale pomer cena vykon uz srovnani nesnese, zvlaste kdyz se to pak vytiskne.
20.4.2012 16:43 petr
Rozbalit Rozbalit vše chybná úvaha
Těch pixelů v datech je téměř tolik, kolik je monochromatických pixelů na čipu. Bayerova transformace není až tak primitivní jak by se mohlo na první pohled zdát. O žádnou marketingovou lež se nejedná.
kyknos avatar 20.4.2012 17:10 kyknos | skóre: 17 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: chybná úvaha
Jistě, prostě se ta nikdy nezachycená informace vyrobí z ničeho :)

Je to samozřejmě blbost, jediné co interpolace může a co dělá je to, že informaci doplní ze sousedních pixelů. Pokud tam ale bylo něco jiného, smůla.
uděláme inteligentní prase... a pak skončí grant.. a půjde na porážku?
21.4.2012 09:02 petr
Rozbalit Rozbalit vše Re: chybná úvaha
Původní téma bylo počet skutečných pixelů na čipu a v obrázku. Tam platí, že se nejedná o marketingové kecy a že úvaha o 4× menším počtu pixelů je chybná.

To že se RGB informace vypočítává z více monochromatických snímačů je odvádění diskuse od původního tématu. Pouze pro úplnost - RGB hodnoty se vypočítávají u všech snímačů, protože všechny snímače jsou monochromatické a skutečně barevný snímač ještě nebyl vynalezen.
kyknos avatar 21.4.2012 09:27 kyknos | skóre: 17 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: chybná úvaha
Plácáš kraviny. Skutečné pixely musí obsahovat subpixely všech barev, pokud je neobsahují, nejsou to skutečné pixely. Téma odvádíš ty.

Skutečně původním tématem bylo Kubečkovo tvrzení, že 18Mpx je moc. Není. A dokonce by to nebylo moc ani v případě, že by to skutečné pixely byly. Může jich být o řád víc a pořád to moc nebude.
uděláme inteligentní prase... a pak skončí grant.. a půjde na porážku?
21.4.2012 10:59 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: chybná úvaha
Skutečně původním tématem bylo Kubečkovo tvrzení, že 18Mpx je moc. Není. A dokonce by to nebylo moc ani v případě, že by to skutečné pixely byly. Může jich být o řád víc a pořád to moc nebude.

Za předpokladu dokonalého objektivu, který tam ty stovky megapixelů při f/1.2 dostane. Kde se takové sklo dá sehnat?
kyknos avatar 21.4.2012 20:28 kyknos | skóre: 17 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: chybná úvaha
Takové asi ne (proč by ho také kdo vyráběl, když neexistuje odpovídající senzor), ale sklo které tam dostane 18Mpx i více ti Nikon jistě bez problémů prodá.
uděláme inteligentní prase... a pak skončí grant.. a půjde na porážku?
21.4.2012 11:30 petr
Rozbalit Rozbalit vše Re: chybná úvaha
Výrazem Plácáš kraviny posunujeme diskusi na kvalitativně jinou úroveň.

Pokud chceme slovíčkařit s pojmem subpixely a s tím, že pixel je z těchto subpixelů složen, tak právě Bayerův patent využívá každý tzv. subpixel pro výpočet RGB pixelu právě 4×. Proto se počet RGB pixelů téměř rovná počtu monochromatických subpixelů. Doporučuji spíše než na upozornění typu Plácáš kraviny si trochu doplnit vzdělání.
21.4.2012 11:54 Michal Kubeček | skóre: 69 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: chybná úvaha
Tady nejde o vzdělání, kyknos IMHO moc dobře ví, jak to funguje. Jenže dogma je dogma…
22.4.2012 11:33 petr
Rozbalit Rozbalit vše Re: chybná úvaha
Nezbývá mi než rezignovaně souhlasit.
kyknos avatar 21.4.2012 20:30 kyknos | skóre: 17 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: chybná úvaha
Výpočet (interpolace, jakkoliv sofistikovaná) nemůže nikdy nahradit nahradit skutečné měření. Prostě to principielně nelze. Pokud na místě červeného subpixelu bude zelený signál zcela se vymykající sousedním zeleným subpixelům, prostě ta informace na obrázku bude chybět. S tím nenadělá nic ani pánbůh.
uděláme inteligentní prase... a pak skončí grant.. a půjde na porážku?
21.4.2012 22:21 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: chybná úvaha
Od toho jsou ty rozmazávací vrstvy těsně před barevným filtrem, které přenesou část informace z "červeného" pixelu na sousední "zelené", takže se úplně neztratí (tedy optimálně by měly rozmazat jen tak, aby poloměr rozmazání byl právě jeden fyzický pixel).
kyknos avatar 22.4.2012 09:11 kyknos | skóre: 17 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: chybná úvaha
Ne její účel je jiný (moire), takoveto magicke vlastnosti nema. Kde kdo ma dokonce pocit, ze obraz zhorsuje, a dava ji pryc. Jsou na to dokonce specializovane firmy. A nektere fotaky ji nemaji uz z tovarny.
uděláme inteligentní prase... a pak skončí grant.. a půjde na porážku?
stativ avatar 21.4.2012 09:28 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: chybná úvaha
Nezapomínej na to, že oko je citlivé na změny jasu, za které může převážně zelený kanál. Reálně vnímané rozlišení je tedy jen o něco málo menší než počet zelených bodů. U bayera máš informace i pro další kanály, takže ve výsledku rozlišení bude srovnatelné s počtem zelených bodů, možná i trochu lepší.
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! stativ.kx.cz
kyknos avatar 21.4.2012 09:34 kyknos | skóre: 17 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: chybná úvaha
I v tomto případě je ale třeba dělit dvěma. Ovšem při posuzování kvality záznamového zařízení je imho podstatný nejslabší článek, ne nějaká optimální nebo "bežná situace". Při focení v červeném, modrém, fialovém světle jsou zelené pixely k ničemu. Takže se ten faktor v praxi pohybuje mezi 2-4, čiliže spolehnou se lze jen na čtvrtinu pixelů.
uděláme inteligentní prase... a pak skončí grant.. a půjde na porážku?
1.5.2012 16:42 ..... Izak ..... | skóre: 14
Rozbalit Rozbalit vše Re: chybná úvaha
Bayerova transormace je primitivni a nic na ni neni, to co je zajimave je az barevna interpolace, ta uz je opravdu slozita a to je to, co vsichni vyrobci davaji nad DCRAW (ano Adobe Lightroom i C1 jej pouzivaji)
1.5.2012 10:53 ..... Izak ..... | skóre: 14
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Ale no tak, D800 ma vice mpx a je to mnohem ale mnohem lepi ... jak se ukazuje, to slavne nerozliseni CANONu je dano jen blbou rozostrovaci maskou na snimaci ;-))
20.4.2012 13:03 Miloslav Ponkrác
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Já bych jenom upozornil na nízkou spotřebu hard disků a vysokou spotřebu SSD. Podívejte se, kolik žere Velociraptor a kolik třeba žere SSD z minulého dílu ( 8 a 12 W v klidu, při práci ještě roste, a to nemá ani kapacitu Velociraptoru).

Evidentně si nikdo nevšiml, že SSD už není úspornější, než HDD.

A ani české hw ani IT servery kromě reklamních letáků moc jiných informací nepostřehnou, takže na to speciálně upozorňuji. Holt jen minimum lidí hw rozumí a v redakcích hw a IT serverů už také téměř nikdo.

Bere se nějak by default, že SSD jsou úspornější, ale ony jsou na stjené kapacitě mnohonásobně žravější při spotřebě elektřiny, než HDD.

Ačkoli „urban legend“ si myslí, že je to opačně.

Miloslav Ponkrác
kyknos avatar 20.4.2012 13:31 kyknos | skóre: 17 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Proč to v klidu vůbec něco žere? Nešlo by ho prostě v klidu vypínat?
uděláme inteligentní prase... a pak skončí grant.. a půjde na porážku?
20.4.2012 13:57 Miloslav Ponkrác
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Lidé věří, že jsou SSD úspornější a tak není třeba zvyšovat výrobní náklady nějakou nepožadovanou funkčností.

Navíc by se mohlo zjistit, že rychlosti SSD jsou o něco nižší díky latencím na proubouzení a to by nevypadalo dobře v testech a marketinkových materiálech.

Úspora se po SSD nechce a tak jí nikdo nedělá.

Stejně tak se lidi honí po spotřebě procesoru, ale nikdo už nechce úsporu od motherbordu, která nežere zanedbatelně. Takže výrobci procáků se snaží snižovat spotřebu, a motherboardy na to serou, protože to nikdo neměří, nesleduje, nikoho to nezajímá a tím pádem neviditelná ruka trhu řekla, že není třeba dělat úsporné mb.

Navíc mám podezření, že v údajích udávaných výrobci jak hard disků, tak ssd disků se lže více, než Kalousek o budoucím ekonomickém růstu když sestavuje rozpočet. Že údaje, které lidi čtou o životnosti disků jsou dokonalé sci-fi a nic není vzdálenější pravdě. A falšuje se to proto, že to lidé sledují a je tedy obchodně výnossné to falšovat.

Já se těším tedy na to, až jednou lidi zjistí, že disk, který by podle provozních údajů přímo od SSD měl vydržet ještě 10 let klekne za tři, protože vypálí bloky a životnost končí.

Pokud je něco obchodně zajímavé, věnuje se tomu pozornost. Pokud se to dá objektivně změřit (spotřeba), zlepší se to, pokud ne, vylžou se lepší hodnoty. To je jediná jistota v kapitalismu, kromě smrti.
25.4.2012 01:13 basher
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Docela zajimavy je tento starsi test. http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-nand-reliability,3021-7.html
21.4.2012 12:31 alkoholik | skóre: 31 | blog: Alkoholik
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Ponkrac je neco jako IT komik. Normalni SATA SSD zere pod 1W.
Konkretne tri rady od Intelu:
Power (W) (active / idle)
rada 320: 150 mW /100 mW
rada 510: 380 mW /100 mW
rada 520: 850 mW /600 mW
Vykony SSD z minuleho testu by mohl srovnavat leda s celym polem mechanickych lenochu, ktere by zralo kW. No vlastne i tyhle Intely.
;)
21.4.2012 13:00 Miloslav Ponkrác
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Zkopíruji sem předchozí díl tohoto seriálu: http://www.abclinuxu.cz/clanky/hw-novinky-intel-ma-konecne-usb-3.0-v-cipsetu

---

SSD pro PCI Express od Intelu

Ještě chvíli u Intelu zůstaneme. Firma také pouští na trh konkurenci k hi-endovým SSD od OCZ, jejíž SSD pro sloty PCI Express za poslední zhruba dva roky doslova zaplavily ceníky e-shopů. Intel zatím nemíří tak vysoko co do kapacit, i tak je však řada Intel Solid-State Drive 910 Series poměrně zajímavá.

Dle očekávání jde i u Intelu o PCI Express ×8 SSD, primárně s ohledem na cenu určené tam, kde se na nějaký ten dolar navíc nehledí. Na trh míří kapacity 400 a 800 GB …

Ceny se pohybují něco pod 2 000, resp. 4 000 dolarů. Spotřeba v klidu činí 8, resp. 12 W, během práce pak pro oba modely svorně méně než 25 W. Ti z vás, kteří se ještě cítí informačně neukojeni, nechť se jdou ukájet do Intelova PDF datasheetu.

---

Alkoholik je akorát šašek, co neumí ani přečíst odkud jsem údaje vzal ačkoli to v mém příspěvku píšu.

A samozřejmě, SSD se zvyšuje spotřeba úměrně s kapacitou.

Jestlipak normální SSD disk, o kterém alkoholik píše má kapacity blížící se 1 TB, jako tyto disky?

Mám rád lidi, co neumí ani číst, ale přispěchají s kritikou druhé osoby.

SSD při srovnatelné kapacitě hard disků žere více. Není úspornější.

Kdo chce slyšet, slyš, kdo ne, nechť si žije v bludu.

21.4.2012 13:46 alkoholik | skóre: 31 | blog: Alkoholik
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Jak jsem psal - IT komik.
Velociraptor ma pri provozu pres 5W, v idle pres 1W. 2x480GB v SSD od Intelu mi porad vychazi na mene nez polovinu jednoho WD. Nehlede na to, ze velociraptora si do notebooku, kde lidi skutecne spotrebu resi, nestrcis.
Ale zkusime to po ponkracovsku: abychom nesrovnavali hrusky a jablkama, podivame se na storage reseni pripojena pres PCI-E. V jednom rohu pole SAS disku od EMC pripojene pres FC 4Gbps, ve druhem PCI-E karta od Intelu..
Petr Bravenec avatar 22.4.2012 09:19 Petr Bravenec | skóre: 43 | blog: Bravenec
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Možná IT komik, ale umí číst a psanému textu rozumí. Jste si jistý, že vy těmito schopnostmi také disponujete?
Petr Bravenec - Hobrasoft s.r.o.
22.4.2012 11:30 alkoholik | skóre: 31 | blog: Alkoholik
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Ja nepopiram, ze umi cist a rozumi psanemu textu. Ja tvrdim, ze i se vsemi fakty, ktera zna nebo si umi najit, ze sebe dela vola.
24.4.2012 22:45 Vskutečnosti Saýc | skóre: 7
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Ale zas on je v tom tak dobrej ze skoda ho rusit. je to takovy Lahola abclinuxu.
22.4.2012 10:24 Martin Mareš
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Nemohu se ubránit dojmu, že porovnáváte jablka s kompotem, konkrétně hard disky připojené po SATA s SSDčky připojenými po PCIe. To je výkonově úplně jinde, a proto logicky také spotřebou.
21.4.2012 13:13 Miloslav Ponkrác
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
A ještě pro jistotu, všechny uváděné tři řady od Intelu nemají takto nízkou spotřebu samy o sobě. V produktové specifikaci těchto disků je ke spotřebě hvězdička s nenápadnou poznámkou, že takto nízké spotřeby, ani v idle ani v aktivním stavu, nejsou schopny dosáhnout. Pouze ve spolupráci se SATA PLM (Power Link Managemnent).
22.4.2012 14:07 Ales Hakl
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Coz pomerne hezky ukazuje, ze spotreba samotneho SSD je srovnatelna se spotrebou SATA transceiveru, takze se cloveku temer nabizi slovo "zanedbatelna".
26.4.2012 12:30 Mr.S1lent.cz
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Normalni SSD disk opravdu nezere pod 1W, prumerna spotreba 60GB SSD je 2-3W pri cteni a zapisu. Pod 1W zerou mozna vyse zminovane ultra usporne Intel SSD se zapisem 40MB/s (vyrazne mensim jak u HDD) urcene pro nevykonne netboky s pozadavkem na minimalni spotrebu - podobna politika jako u podtaktovanych "uspornych" procesoru.

U HDD z edice green se dosahuje hodnoty 5-6W pri praci a 0.5W v iddle na kapacitach 1TB.

Pro srovnani - HDD 1TB 6W, SSD 1TB 50W. Ale jo, Intel 320 se na 1TB dostane na nejakych 3.75W, ale kdo by chtel mit v PC 25 SSD disku za desitky tisic se zapisem vyrazne horsim, jak u HDD greenu? Ja rozhodne ne :-)
26.4.2012 13:11 alkoholik | skóre: 31 | blog: Alkoholik
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Vy chcete Ponkrace trumfnout?
Kdyz se podivate na vyse zmineny link, tak tam najdete mereni.
Stary Intel X25-M zere cca 1,5W, OCZ Agility pod 1W.
Na vyse zminovanych Intelech neni nic ultra usporneho a rychlost poslednich verzi je pri zapisu skoro 10x vyssi, nez si myslite. Intelu mam doma tri generace, tak na rozdil od vas vim..
A srovnanim WD Green a SSD Intel jste to zazdil uplne.
26.4.2012 13:23 alkoholik | skóre: 31 | blog: Alkoholik
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Sorry, spatny radek. Nejmin zere Kingston SSDNow 100 V+ 0,6W.
27.4.2012 09:18 alkoholik | skóre: 31 | blog: Alkoholik
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
A dovolte, abych Vas seznamil s SSD Samsung 830:
Sequential Read: 520 MB/s
Sequential Write: 400 MB/s
Power Consumption (Active): 0.12 W
Power Consumption (Idle): 0.08 W
27.4.2012 09:38 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Jakže ta porovnání vychází ve W/TB u stejných tříd disků, tedy třeba ve formátu 2.5" SATA?
27.4.2012 10:56 alkoholik | skóre: 31 | blog: Alkoholik
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Nerozumim pripomince.
Za prve: Ponkrac zacal srovnavat PCI SSD s 2,5" diskem ve 3,5" sasi (velociraptor).
Za druhe: Ten Samsung je normalni nizky 2,5" disk.
27.4.2012 11:48 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Su línej se probírat prospektama a zajímá mě, jak to vyjde srovnání spotřeby jednoho točivého disku vs. několika SSD o stejné celkové kapacitě - proto ty W/TB.
27.4.2012 12:46 alkoholik | skóre: 31 | blog: Alkoholik
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
To se srovnava dost blbe, protoze jedna rada SSD ma velikosti treba od 60GB do 600GB.
Navic je blbost to vubec resit. Do NB bych uz nic jineho nez SSD nechtel a v desktopu Vam rozdil 2W ve spotrebe udela i blbe namazana pasta na procesoru.
1.5.2012 16:57 ..... Izak ..... | skóre: 14
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
To ja SSD nechci, do par mesicu bych byl bez dat ;-)) nove levne SSD maji sotva 3.000 prepisu jednoho bloku, pokud bych tam nechal jet to same co na normalnim HDD a mel jej plny, tak brzy zacnu ztracet data.

A doma mam RAID z 6 HDD
1.5.2012 16:46 ..... Izak ..... | skóre: 14
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
To je tak, zase kdyz nedelaji nic, zerou malo a kdyz ctou, tak je to taky lepsi. Kdyz jedou, tak SSD zerou vic ... ale nejhorsi je, ze maji jen omezeny pocet prepisu bunky a ze v takovem RAID poli zacnou odchazet a to +/- stejne, tedy razem padne X disku soucasne.

Zeptejte se EMC ;-)) to je dalo doRAID jako udajnou meta chache, kde ovsem byla cast RAID a to ta nejpouzivanejsi vcetne tabulek ... moje doporuceni zni, NEBRAT a pokud ano, tak za 1/2 roku vyhodit jeden SSD z toho mirroru a dat tam novy no a za dalsi 1/2 roku ten 1 urcite odejde a nahradi jej spare
2.5.2012 06:28 alkoholik | skóre: 31 | blog: Alkoholik
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
To neni chyba EMC ale blba, ktery to timhle zpusobem nasadil.
A cely thread jsme tu Ponkracovi vysvetlovali, ze SSD ani pri zapisu vic rozhodne nezerou.
20.4.2012 17:43 Lukáš Chmela
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nvidia má těžkou hlavu z výroby GPU
Ježiš, kdo to psal :D prý nezkriplenou zrcadlovku.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   Powered by Hosting 90 Server hosting
© 1999-2013 Argonit s. r. o. Všechna práva vyhrazena.