abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 00:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.96.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    28.5. 20:33 | IT novinky

    Společnosti IBM a Red Hat představily Project Lightwell s investicí 5 miliard dolarů. Jedná se o důvěryhodné clearingové centrum pro bezpečnost open source softwaru a zabezpečení dodavatelských řetězců s novým AI modelem a globální skupinou více než 20 000 softwarových inženýrů. Služby centra budou dostupné prostřednictvím komerčních předplatných. Project Lightwell staví na iniciativách jako Anthropic Glasswing nebo OpenAI Trust Access for Cyber.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    28.5. 18:22 | Nová verze

    Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 26.05. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    28.5. 11:44 | IT novinky

    Český stát by v budoucnu mohl provozovat vlastní alternativu ke komunikačním aplikacím typu WhatsApp, Signal, Telegram, Facebook Messenger a podobně. Cílem je zajistit bezpečnou datovou komunikaci pro stát a jeho důležité subjekty, jako jsou bezpečnostní složky, ministerstva a další organizace.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 23
    28.5. 11:22 | Pozvánky

    Už za týden, ve čtvrtek 4. června, se v Národní technické knihovně v pražských Dejvicích uskuteční další konference věnovaná tématům spojeným s IPv6 - Den IPv6. Program akce a registrační formulář jsou k dispozici na webu akce. Kapacita konference je omezená, proto organizátoři doporučují, aby se vážní zájemci přihlásili včas (k dnešnímu dni zbývá přibližně 30 volných míst). Konferenci Den IPv6 2026 organizují i letos společně sdružení CESNET, CZ.NIC a NIX.CZ.

    VSladek | Komentářů: 1
    28.5. 05:22 | IT novinky

    Zařízení Steam Deck OLED bylo znovu naskladněno, ale vlivem rostoucích cen pamětí a úložišť má novou, vyšší cenovku. Steam Deck OLED 512 GB stojí nově 779 EUR (stál 569 EUR) a Steam Deck OLED 1 TB stojí 919 EUR (stál 679 EUR). Samotné zařízení se nijak nezměnilo a nové ceny tedy pouze odráží aktuální náklady na komponenty a další globální logistické výzvy, se kterými se potýká celá branže.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.5. 22:22 | IT novinky

    Český telekomunikační úřad zahajuje novou etapu využívání vysokofrekvenčního rádiového spektra v pásmu 26 GHz. Toto pásmo bude od 1. 7. 2026 otevřeno pro provoz moderních bezdrátových sítí, zejména sítí páté generace (5G), pevných bezdrátových přístupových sítí (FWA) a lokálních či průmyslových sítí určených například pro výrobní areály, logistická centra nebo technologické kampusy. Současně s otevřením pásma 26 GHz přistoupil ČTÚ ke zpřístupnění informací o využívání rádiových kmitočtů v tomto pásmu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    27.5. 22:11 | IT novinky

    Logitech představil myš Signature Comfort Plus M850 L s polstrovanou opěrkou dlaně pro větší pohodlí a sadu s touto myší a klávesnicí s integrovanou opěrkou dlaní Signature Comfort Plus Combo MK880.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    27.5. 16:33 | IT novinky

    Gaël Duval se rozepsal o novinkách a plánech Murena a /e/OS. Počet uživatelů telefonů Murena a mobilního operačního systému /e/OS bez aplikací a služeb od Googlu se blíží 100 000. Ambicí je, aby se /e/OS stal třetí mobilní platformou v Evropě i na světě, s potenciálem dostat se i na PC. Blíží se vydání nové verze 4 s funkcemi zálohování a obnova, import e-mailů z Gmailu a rozpoznávání hlasu. Murena Workspace přinese videohovory, elektronický podpis a správu zařízení (MDM).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    27.5. 15:22 | Komunita

    Dnes a zítra probíhá Ubuntu Summit 26.04. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze na YouTube. Úvodní slovo měli Mark Shuttleworth a Jon Seager.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (12%)
     (8%)
     (2%)
     (14%)
     (31%)
     (4%)
     (6%)
     (3%)
     (16%)
     (26%)
    Celkem 1755 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    atan avatar 2.6.2007 18:59 atan | skóre: 21 | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Ja pouzivam, a jsem moc spokojen, powernowd. Normalne mne to nechtelo fungovat. Proste se stavy neprepinaly.
    pele avatar 2.6.2007 19:03 pele | skóre: 28 | blog: Bleabr | UH
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Podle me zkusenosti je tohle zatim jedine co mi 100% funguje. Ale jeste nevim jak to prepinat, pri zmenach provozu baterka/AC.
    Pravda má jednu velkou výhodu: člověk si nemusí pamatovat, co řekl.
    2.6.2007 21:15 Martin Tůma | skóre: 39 | blog: RTFM | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep

    To je celkem jednoduchý, na to stačí následující shell skript* (/etc/acpi/battery.sh):

    #!/bin/sh
    
    if grep 'off-line' /proc/acpi/ac_adapter/C1BA/state; then
        echo conservative > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor
    else
        echo performance > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor    
    fi
    

    a příslušnej konfigurační soubor (/etc/acpi/events/battery) pro acpid:

    event=battery.*
    action=/etc/acpi/battery.sh %e
    

    *přesný názvy "zařízení" baterek je třeba nastavit "na míru" systému

    Každý má právo na můj názor!
    2.6.2007 21:27 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Super věc, nechceš to hodfit do FAQ?
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    2.6.2007 23:16 Martin Tůma | skóre: 39 | blog: RTFM | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Super věc

    Zas tak super to neni - když jsem začal přemejšlet, že bych to teda napsal do toho FAQ a zkusil to pro jistotu znovu otestovat, zjistil jsem, že to najednou (když jsem ten skript vymejšlel, tak to ale určitě fungovalo ;-) ) až tak úplně nefunguje...

    Při přechodu z baterky na AC se to nepřepne zpět. Na vině je to, že /proc/acpi/ac_adapter/C1BA/state se změní o něco později, než dostane acpid informaci o změně napájení (divné, ale je to tak). Problém (i případný problém v "opačném" směru) nicméně spolehlivě řeší sleep na začátku skriptu (před testem stavu napájení)

    #!/bin/sh
    
    sleep 1
    
    if grep 'off-line' /proc/acpi/ac_adapter/C1BA/state; then
        echo conservative > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor
    else
        echo performance > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor    
    fi
    
    Každý má právo na můj názor!
    2.6.2007 23:49 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    pouzi event=ac_adapter

    zlozitejsie skripty su v debiane v balicku acpi-support, mozes sa inspirovat
    3.6.2007 01:50 Martin Tůma | skóre: 39 | blog: RTFM | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep

    Použití ac_adapter místo battery nemá na funkci vliv.

    Otázkou spíš je, jak je možný, že acpid dostane informaci od jádra o změně "baterky" dřív, než jádro změní příslušnej soubor v /proc, což je situace proti který nejsou "imunní" ani skripty z Debianu. V době, kdy jsem si ty skripty psal tahle situace nenastávala, takže bych tipoval, že to že to u Debianu s těmi skripty (možná) funguje je způsobeno buď tím, že je tam starší jádro, kde tahle situace nenastane, nebo složitostí těch skriptů - než se dostanou k testu souboru v /proc, je ten už nastavenej správně.

    Každý má právo na můj názor!
    3.6.2007 02:23 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    ac_adapter dostanes po pripojeni adaptera, battery po odpojeni. snad uz chapes. a acpi-support kupodivu pouzivaju tiez len jeden skript (ale 2 eventy samozrejme...) a dokazu si to zistit.
    3.6.2007 02:28 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    ups. ako pozeram na acpi_listen, ten signal nedostavam. takze to funguje pretoze si to "laptop_mode auto" vie prebrat aj sam :)
    3.6.2007 03:13 Martin Tůma | skóre: 39 | blog: RTFM | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep

    Nesmysl. Jak u battery tak u ac_adapter dostaneš oba dva signály, tzn. odpojení napájení i jeho připojení.

    Každý má právo na můj názor!
    3.6.2007 15:34 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    to som musel byt velmi unaveny. asi som to ukoncil skor nez mi ten signal prisiel. tak som sa na tie signaly pozrel blizsie a mam riesenie (funguje)
    odpojenie adaptera => event=ac_adapter AC 00000080 00000000
    pripojenie adaptera => event=ac_adapter AC 00000080 00000001
    
    a viac ma nezaujima, ani to ci nahodou nemam BAT1 v ultrabay ani ci sa jedna len o vybratie/zalozie baterky a pod. :)
    3.6.2007 02:31 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    sleep 5
    3.6.2007 03:25 Martin Tůma | skóre: 39 | blog: RTFM | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep

    Ten sleep je v těch Debianích skriptech IMHO až po detekci statusu v /proc. A získání tý informace je mnohem složitější, než jenom jediný grep v /proc. Volají se další skripty, například /usr/bin/on_ac_power (takže dotaz na status v /proc se provádí 2x...) atd. Ale zas tak podrobně jsem ten bordel (zlatej Arch a jeho KISS strategie ;-) ) nezkoumal.

    Každý má právo na můj názor!
    pele avatar 3.6.2007 11:39 pele | skóre: 28 | blog: Bleabr | UH
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Tak sem to soupnul do skriptu power.sh, ktery je spousten z event=ac_adapter a vse funguje jak sem si predstavoval.
    Pravda má jednu velkou výhodu: člověk si nemusí pamatovat, co řekl.
    pele avatar 2.6.2007 21:41 pele | skóre: 28 | blog: Bleabr | UH
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Jo na tohle uz sem taky narazil, ale jeste sem nezkousel. Diky
    Pravda má jednu velkou výhodu: člověk si nemusí pamatovat, co řekl.
    2.6.2007 19:10 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Throthling není totéž co frequency scalling.
    2.6.2007 19:48 jk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Pokud vim, tak throttling znamena vkladani idle instrukci. Melo by to vest ke snizeni teploty procesoru.

    Nevite nekdo jak to zapnout v linuxu? Mam pocit ze nefunkci throttling je hlavni pricinou, proc je muj notebook s bezicim linuxem teplejsi, nez kdyz bezi WinXP.
    2.6.2007 20:00 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Ano, throtghling vkládá prázdné cykly, které nemají vliv na frekvenci ani významný vliv na spotřebu. Avšak ovlivňují jak říkáš teplotu, jsou určeny k ochraně proti přehřátí. Než zapínat throthling (jestli se to vůbec řeší přes operační systém) bych raději zkusil podtaktování.
    3.6.2007 20:11 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Pokud ovlivnuji teplotu, tak musi jeste vic ovlivnovat spotrebu (pokud tedy spotrebou myslis elektricky prikon). Zhruba veskery prikon CPU se meni na teplo. Leda kdybys spotrebou myslel celkove mnozstvi elektricke energie potrebne na dodelani nejakeho vypocetne narocneho ukolu, tak pak to throttling asi moc neovlivni (kvuli prodlouzeni doby behu ukolu).
    2.6.2007 20:04 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Bez voltage scalingu moc nepomůže ani frequency scaling, natožpak tohle. Teorie sice je taková, že spotřeba CMOSu je nejvýrazněji závislá na frekvenci přepínání hradel (jednotlivých hradel za jednotku času), ale čím dál tím víc hrají roli parazitní proudy, které se omezí jedině snížením napětí. Nebo aspoń takhle to chápu. :-)
    2.6.2007 21:06 Martin Tůma | skóre: 39 | blog: RTFM | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Teorie sice je taková, že spotřeba CMOSu je nejvýrazněji závislá na frekvenci přepínání hradel

    Ne tak docela.. jako obecnej vzorec pro ztrátovej výkon CMOSu se udává P = c·V²·f, kde c je technologická konstanta. Rostoucí podíl parazitních proudů na ztrátovém výkonu je nicméně taky fakt (bodejť by ne, když jsou dneska hradla tranzistorů "vysoký" jen jednotky atomovejch vrstev...)

    Každý má právo na můj názor!
    2.6.2007 21:30 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    No ano, hovořím o tom "f". :-) Klasický CMOS (4xxx) je sice na napětí celkem nenáročný, ale dnešní procesor má podstatně méně prostoru pro změnu voltáže mezi podpětím (leda, že by se voltáž a frekvence měnily synchronně, což je modus operandi speedstepu) a vyhořením, takže až donedávna nebyly nějaké úpravy napájení moc na pořadu dne. Jsou na to i nějaké husté patenty, přinejmenším jeden od Chucka Moorea. :-D Možná jsem měl napsat "pokud nevezmeme v úvahu změny napětí a zaměříme se jen na to, co se v těch hradlech děje".
    6.6.2007 00:50 karol
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Zkuste to schladit na teplotu kolem 1 K. U některých materiálu to prý pomáhá. :-)Zrušíte tím ztrátový výkon a tím i produkci tepla. Jenom musíte dávat pozor, aby vám to nequenchlo jako náš supravodivý magnet na NMR :-)
    2.6.2007 21:11 jk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Throttling asi opravdu nepomaha. Nechal jsem ted notebook bezet naprazdno skoro hodinu s throttlingem nastavenym na 75% a teplota se drzela kolem 47°

    Docela by me zajimalo, v cem je teda ten trik ze ve WinXP ma cpu 41 stupnu, v linuxu 47.

    Jeste dodam ze je to Core Duo v Dell Latitude D520. Kdyz jsem jeste mel C610, tak se sice teplota procesoru taky drzela kolem 47, ale notebook mi pripadal chladnejsi a vetracek se spoustel jen vyjimecne (napr 2x denne).
    2.6.2007 21:14 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Podtaktováno na minimální frekvenci?
    2.6.2007 21:25 jk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Ano, je tam pevne nastavena minimalni frekvence (1Ghz)
    2.6.2007 23:04 geoRG77
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Není to způspbeno nefunkčním stavem C3 pod linuxem? Kdysi se to řešilo tady na abclinuxu ve spojitosti s mým noťasem - Asus M6Va (Pentium M 750).
    3.6.2007 00:26 jk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    C3 zrejmne funguje, podle powertop v nem procesor travi 93% casu. Core Duo by ale mel podporovat i C4, ktery mi nefunguje.
    3.6.2007 08:36 jk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Tak jsem si na doporuceni powertop zkompiloval jadro 2.6.21 s dyntick, zbavil se bugu v i810, ktery zbytecne budil casto procesor, vypnul amarok a lifereu. Vysledkem sice je, ze mam v klidu jen kolem 120 preruseni za sekundu, ale na teplote procesoru se to skoro neprojevilo.
    3.6.2007 09:15 jk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Tak konecne uspech :-). Povolil jsem v jadru timer s vysokym rozlisenim. Pocet preruseni klesl na 50 v idle, a priblizne 120 pri praci. Teplota klesa z 47 stupnu na 40. Spotreba 11.5W, vydrz 4.7 hodiny.

    Podminky nejsou uplne ferovy - mam vypnuty amarok a lifereu, protoze zrejmne maji nejaky bugy, kvuli kterym se budi zbytecne casto. ehci taky pusobilo casty preruseni procesoru, po te co jsem z nej udelal moduly je to uz v poradku. Ale nemam tady zadny usb zarizeni, abych vyzkousel, jak se jeho pripojeni projevi.
    3.6.2007 18:00 hz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    jak to prosimte meris ty preruseni?
    3.6.2007 18:06 jk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Pomoci powertop. Je to nastroj od Intelu, ale mel by snad fungovat i s AMD procesory.
    3.6.2007 20:34 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    to je na 6-cell baterku? celkom dobre. ja mam na Core 2 Duo spotrebu tak okolo 13 ci 14W - ale s amd64 jadrom (to by malo mat NO_HZ a spol. az v 2.6.23) ...ale s windowsom to tiez nie je nejaky zazrak (hoci sa mi raz podarilo dosahovat minima pod 10W, neviem naozaj cim to bolo)
    3.6.2007 21:36 jk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Jo, 6-cell baterka. S jadrem 2.6.19 jsem mel spotrebu 14.6W, s jadrem 2.6.21 a zapnutyma High-Res timerama je to 11.7 W.

    Samotny zapnuti NO_HZ moc nepomohlo, hlavni vliv melo az zapnuti presnych casovacu. V popisu jedny volby o casovacich je, ze bez ni jadro vzbudi procesor kazdych 20ms, coz byl asi hlavni problem.

    Co me tesi jeste vic nez delsi doba na baterky je nizsi teplota. V idle klesla skoro o 10 stupnu, z 46 na 36 stupnu.
    2.6.2007 21:29 jk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Pevna nastavenou minimalni frekvenci mam i ve Win, bohouzel jsem narazil na jeden z kousku, ktery pri prepinani frekvence mirne piska.
    pele avatar 2.6.2007 21:44 pele | skóre: 28 | blog: Bleabr | UH
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Dekuji za upozorneni.
    Pravda má jednu velkou výhodu: člověk si nemusí pamatovat, co řekl.
    2.6.2007 20:10 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Pro nastavení není třeba zapisovat do /sys, ale stačí použít nástroj cpufreq-set.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    2.6.2007 20:25 Ritchie | skóre: 27 | blog: Ritchie's | Berlin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Cool&Quiet - Linux SpeedStep
    Nemohu neodkázat na svůj zápisek Cpufreq – pro procesory mnoha frekvencí. Za ten rok se drobně změnily pouze možnosti nastavení některých governorů.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.