Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Ano, uznávám, pomalu, ale jistě to na mém blogu vyhnívá... hlavně kvůli nedostatku času a nápadů, co si budeme povídat :-/ No a jelikož se většina mých zápisků v poslední době čím dál tím více odchylovala od zaměření ABC Linuxu, rozhodl jsem se založit tématicky volný blog Letters from Earth, na který jsem zároveň přesunul zápisky odsud za poslední půlrok.
FuxBlog budiž tedy nadále ryze technickým blogem se zaměřením na IT. Snad na něj budu mít čas...
Tímto zápiskem bych chtěl začít sérii minizápisků týkající se zálohování hudby z CD/DVD/BR. Ani tato média totiž nejsou přes svou vysokou životnost nezničitelná, o možnosti jednoduché ztráty ani nemluvě. A protože je jednodušší mít vše v textu, než prohledávat ~/.bash_history
, nedejbože Gůgl, hlavní účel bude mít prostě vše na jednom místě...
Na začátku bych se asi měl omluvit - co se týče software jsem ***** prodejná, takže půjde o velký mix všeho, co jsem kolem sebe za život pochytil a nebude vše jednostranně orientované na jediný OS, natož toolkit. Ale to se ukáže hned za pár řádků. Co se týče formátů jsem též poměrně konzervativní - u čisté hudby bude cílem klasický MP3 formát (osobně používám 256 kbps ABR jako rozumný kompromis mezi velikostí a kvalitou), neboť zálohovanou hudbu stejně většinou poslouchám v prostředí, kde se nedostatky tohoto formátu ztratí (z mobilu při chůzi, v autě, v práci...).
Na základní ripování se mi osvědčil dnes již značně vousatý kousek software - starý dobrý Windowsácký CDex. Kdo nezná, nechť se podívá na Wikipedii - jde o kus s historií sahající ještě před rok 2000 a umí ripovat CD, vytvořené soubory doplnit ID3 tagy a konvertovat soubory mezi různými zvukovými formáty. Ripovat pak lze po stopách či podle ručně vybraných oblastí. Nic víc, nic míň. Za cenu cca 3 MiB na disku (verze 1.51, kterou používám dodnes) nelze víc chtít a nic víc jsem po něm ani nikdy nechtěl.
Po vložení CD do mechaniky (máte ji ještě? ) postačuje vyplnit v jednoduchém grafickém rozhraní příslušné položky, nastavit si výstupní formát a umístění se šablonou názvů souborů, stisknout F9 a nechat pracovat CDex. Jeho velkou výhodou je, že pod WINE funguje odnepaměti a kromě občasných zádrhelů v dobách, kdy se řešily metody automountingu, i velmi spolehlivě. Pro konverzi do formátu MP3 používá knihovnu
lame
, tudíž ani zde se nedějí žádné bizarnosti. Jednu vážnou závadu má ale CDex dodnes: má vážné problémy s českou znakovou sadou, kterou je třeba často ručně opravovat.
Pro opravy ID3 tagů se mi pak osvědčil nástroj EasyTAG, který je již ryze multiplatformní (napsáno v GTK) a umožňuje úpravy metadat v různých typech souborů. Před prvním spuštěním bych varoval před jeho poměrně značnou agresivitou - ve výchozím nastavení skenuje rekurzivně všechny podložky a navrhuje úpravy, které nemusí být nutné. Je tedy vhodné před jeho aplikací na složku s hudbou projít nastavení (včetně použité znakové sady) a pak teprve používat. Největší síla EasyTAGu ale spočívá v masovém skenování a úpravě názvů souborů. Jde o jednoduchý nástroj, která je schopen vytvořit ze struktury souborového systému ID3 taky, a nebo na základě ID3 tagů upravit názvy souborů tak, aby se v nich bylo možné orientovat.
Za léta používání EasyTAGu se čas od času objevovaly různé chyby. V jisté verzi (kolem roku 2015) nebyl schopen bez patche libid3tag
pracovat s některými znaky v utf-8, aktuálně jsem narazil na problém s vkládáním předních obalů do MP3 souborů, který způsobí, že tyto soubory budou nepřehratelné (Debian 9). Jistá opatrnost je tedy i zde na místě.
Vůči tomu, k čemu tuto utilitu používám, je eyeD3 kanónem na vrabce. Jde o Pythonovskou utilitu pro příkazový řádek, která umožňuje manipulaci s ID3 tagy a hlavně bezpečné a rychlé vkládání skenů obalů do MP3 souborů. Jediným příkazem lze nacpat obaly do souborů v celé složce a celá aktivita trvá zlomky sekund. Pro vložení souboru "folder.jpg" do všech MP3 souborů v dané složce stačí zavolat:
eyeD3 --add-image=folder.jpg:FRONT_COVER *.mp3
Takto vložené obaly vám bude potom zobrazovat váš oblíbený přehrávač v telefonu, televizi a třeba i v autě.
Tip pro vlastníky vozidel vyrobených Das Konzernem: jejich autorádia mají jistá omezení co do formátu a velikosti obalů, které jsou vloženy do MP3 souborů. Tyto featury samozřejmě nejsou nijak dokumentované a na internetu lze nalézt mnoho "zaručených" informací o tom, co je třeba udělat, aby jejich autorádia zobrazovala obaly alb. Mě osobně se osvědčila následující opatření: do složky s albem vložit obal pojmenovaný "folder.jpg" s rozlišením maximálně 500x500 px a zároveň tentýž soubor vecpat do všech MP3 souborů v albu. Na velikosti souboru nejspíše nezáleží (některé zdroje uvádějí méně než 100 kiB, ale mám i více), ani poměr stran nemusí být fixní (autorádio je schopné si poradit bez deformace s obalem o rozměrech 300 x 500 px).
Jak šel čas, objevovala se i CD nahraná s různými úrovněmi hlasitosti. Od těch starých, které vznikly prostou konverzí analogu na CD, a výsledkem bylo šumící CD s nízkou hlasitostí, přes novější vydaná v časech loudness war, až k současným, kdy už hudbu občas mixují i lidé, kteří k ní mají úctu. Výsledkem je nepřeberné množství úrovní hlasitostí, které mohou ve sbírce působit rušivě. I když CDex umožňuje jakousi "normalizaci" hlasitosti, nejlepším nástrojem vždy budou kvalitní sluchátka, lidské ucho a bezeztrátová úprava hlasitosti. Tu umožňuje MP3gain (respektive jeho následovník AACgain), což provádí pouhou úpravou metadat v hlavičce souboru (nedochází tedy k rekompresi), kterou lze i vzít zpět.
MP3gain je schopen kromě globálního zesílení provést i analýzu souborů a srovnat je na přibližně stejnou hlasitost (při tvorbě vlastních výběrů). Jinak jde opět o konzolovou utilitu a pokud chcete pouze provést analýzu MP3 souborů, jejímž závěrem je doporučená hodnota zesílení, stačí spustit
aacgain -x *.mp3
a následně provést zesílení za pomoci
aacgain -g +5 *.mp3
Pregap je taková ošklivá, nepěkná věc. V zásadě jde o způsob, jak vytvořit na CD nultou stopu, jejímž obsahem bývá standardně ticho, v horším případě bonusová stopa. Některé přehrávače údajně nejsou pregap schopné přehrát, takže o ní nemusíte ani vědět. Každopádně - pokud máte stopu umístěnou v pregapu, standardními nástroji je neripnutelná. Když se ale trochu chce, všechno jde
Jako reprezentativní ukázku této zlé, ošklivé věci použijme album Aina – Days Of Rising Doom, které má v pregapu schovaný vyprávěný úvod alba, stopu Aethetän (Beginnings) o délce 2:51 (!). Vrátíme-li se ke screenshotu z CDexu, jde právě o toto album a je zřejmé, že i když je na CD přítomen CD Text (ty hnusné názvy jsem nevymýšlel já), pregap se nám nezobrazuje. Vidíme pouze informaci o tom, že stopa 1 začíná v čase 2:51.32. Bohužel, i když CDex toto vidí, není schopen do pregapu sáhnout.
Je tedy nutné sáhnout po drsnějších nástrojích, ale ani zde nemusí být vyhráno. Ripnout stopu v pregapu dokáže na Linuxu utilita cdparanoia a můžete to zkusit například příkazem
cdparanoia -B -- -1
který by měl na disk uložit ve formátu WAV všechny stopy až do stopy 1 včetně, každou z nich do samostatného souboru. By měl píši úmyslně, protože ve chvíli, kdy začne cdparanoia
vysílat velké množství chybových hlášek a nezačne vytvářet výstupní soubor, je jasné, že to prostě daná mechanika nepodporuje (vlastní zkušenost: ze tří mechanik, které mám po ruce to blu-ray mechanika od HP nepodporovala jako jediná).
Jaké jsou Vaše zkušenosti s ripováním CD? Narazili jste také na nějaký zajímavý špek, nebo máte vychytávku, o kterou byste se chtěli podělit?
Tiskni
Sdílej:
to se nato jako vejde +-37GB nebo to je zbejvající místo v počítači?? :O :O
by si to možná jakoby mohlo dělat nějaký soubory dočasný při tý extrakci :O :O jinak jako asi záhada :D
Autor výslovně píše:
neboť zálohovanou hudbu stejně většinou poslouchám v prostředí, kde se nedostatky tohoto formátu ztratí (z mobilu při chůzi, v autě, v práci...)
Ale je to samozřejmě krátkozraké, protože tam jednak je "většinou", ne "vždy", jednak člověk nikdy neví, co bude za rok, za pět nebo za deset. Před časem jsem takhle přeripovával svou sbírku, protože (nejen) Ford Sync neuznává Ogg Vorbis.
Pravdepodne tam bude problém s autorskými právami alebo nedokážu ten system urobiť aby nebolo poznať, že tam dali najlacnejšie zvukové komponenty.
priemernom spotrebiteľskom audiosystéme (100-200 €)Ehm. Tohle je tak možná rádio do dílny. I spotřebitelské "hifi" věže začínají tak na trojnásobku. Během éry domácích kin se jen za receiver dalo 2000€. A ti lidé ví, že si kupuji kino a né kvalitní zvuk. V HiFi se tahle cena platí jen za stereo zesilovač. Každopádně, pokud si někdo chce užít dobrý zvuk a má hlouběji do kapsy (nebo prostě jen začíná a neví ještě co a jak), tak je ideální začít se sluchátky. Za těch 200€ už se dají pořídit slušná sluchátka i s nějakým DAC a tam ten rozdíl MP3 vs originál slyšet prostě je. Ty mu potom vydrží celý život. Náušníky lze měnit, kabel taky, měniče zůstávají. Pochopitelně lze dobrý zvuk dostat i jinak a stále levně, ale je potřeba se vyhnout "priemernom spotrebiteľskom tovaru", a najít si hifi techniku z konce 80let. S trochou péče (recap, vyčištění potenciometrů) je to skvělý zvuk za minimální cenu. Ale člověk musí být šikovný a umět si ty věci opravovat. Výhoda je čistě tranzistorové řešení a součástky půjdou koupit vždycky. A taky dostupnost schémat.
"Profi Line" od BerndorfuNeznám, ale vypadá to na obyčejné kuchyňské nože. Ne že by se musely vyhazovat, ale zase nevím, proč to uvádět jako argument v diskusi. Jinak podstatou toho argumentu bylo spíš to, že je blbost zálohovat cdda do ztrátového formátu. Pokud je cílem zachovat si audio i po ztrátě média (nebo jeho postupné degeneraci), tak by se měl vždy volit bezeztrátový formát. Tj wav nebo pokud jde o místo, tak flac. Nejde o žádný fetiš. Jde o to zachovat ta data tak jak jsou na tom CDčku.
vypadá to na obyčejné kuchyňské nožeO tom to práve je. Sú to obyčajné kuchynské nože, primerané kvalitou aj cenou k ich bežnému use case, t.j. použitiu doma v kuchyni (jediná neprimeraná vec na nich je to "profi" v názve, ale to je holt dnešná doba, ani bežný prací prášok veľmi neťahá predaje, vždy je to niečo s novým zložením, hĺbkovou ochranou vlákna a výsledkom dlhodobého vývoja prinajmenšom niektorého Fraunhoferovho inštitútu (keď už je debata okolo mp3
Nejsem žádný profík, ale rozdíl mezi "normálním kuchyňským nožem" a trochu slušným poznám i já - na to stačí s ním třeba nakrájet cibuli. Před časem jsem měl v ruce Wüsthof Classic Ikon a jen jak jsem ho vzal do ruky, cítil jsem ten rozdíl a kdyby to nebyl dárek, hned bych si ho chtěl vyzkoušet (přitom nůž, který používám, není vůbec špatný). Ta cena sice vypadá strašidelně, když je člověk zvyklý za nůž dát pár stovek, ale je potřeba si uvědomit, že slušný nůž při rozumném zacházení v domácnosti vydrží klidně dvacet let nebo i déle.
S těmi ostatními věcmi je to podobné, rozhodně to není tak, že by normální uživatel i při běžném užívání rozdíl nepoznal, spíš jde o to, co si může dovolit a jestli mu ten rozdíl stojí za to. A je celkem jedno, jestli jde o nůž, audio nebo auto. Navíc není potřeba to hned stavět jako dilema mezi levným "běžným" řešením a superdrahým profi, je spousta stupňů mezi. No a když je řeč o Oktávce, tam je problém spíš v tom, že není potřeba srovnávat s BMW nebou Audi, na trhu jsou auta stejné třídy, která při srovnatelné výbavě vyjdou levněji a osobně bych jim bez váhání dal přednost.
S těmi ostatními věcmi je to podobné, rozhodně to není tak, že by normální uživatel i při běžném užívání rozdíl nepoznal, spíš jde o to, co si může dovolit a jestli mu ten rozdíl stojí za to.Přičemž to "si dovolit" je ještě potřeba počítat v čase. Reprobedny z hifi sestavy, kterou si koupil můj tatík ještě před mým narozením (ten ty priority měl obráceně, nejdřív chtěl zvuk a až potom dělal děti
Ak to nebolo zrejmé z kontextu, nešlo o diskusiu šéfkuchárov či prevádzkarov reštaurácií, ale o debatu "bežnej" generickej populácie.No tohle rozdělování vidím právě jako problém. Že "na doma" stačí něco jiného než profi a kdo používá profi je snob a fetišista. Já si to prostě nemyslím a hlavně si nemyslím, že by tohle rozdělování dávalo jakýkoliv smysl. Když jsme u těch nožů, tak u levných nožů s plastovou rukojetí se mi 3x stalo, že jsem si málem uřízl prsty a to není nadsázka. Čepel prostě během krájení vyjela z toho plastu a při dalším pohybu vpřed si jistě dokážete představit, co se stalo. Jednou se mi zlomil nůž při krájení chleba. To byla poslední kapka, všechny nože jsem rovnou vyházel a nakoupil šéfkuchařské vyrobené z jednoho kusu oceli. Samozřejmě se s nimi mnohem lépe krájí, lépe se ostří, lépe drží v ruce, mají větší rukojeti (mám velkou ruku a z malých nožů mám za chvíli mozol, takže mám velké nože). A při sledování různých kuchařských kanálů (a že jich vyrostlo) mě běhá mráz po zádech, čím to krájí. Obecně, rozdělování na doma a profi je jen marketingový tah. Je to vidět na nářadí. Domácí nářadí není ani levné, ani funkční, dlouho nevydrží, jen má značku, která možná kdysi v 19 století byla platná, ale dneska se to všechno stejně vyrábí v jedné továrně v číně. Ve výsledku zaplatíte víc za horší věci, než za "profi".
A teda som presvedčený, že mikrosystém za 200 €, akokoľvek ho fajnšmeker na zvuk (ktorý zas obvykle netuní autá ani nezbiera motýle či známky) bude považovať za podradný odpad, je na use case 95 % populácie primeraný a podobne aj mp3ka 192kbit/s VBR...Tak jednak je docela odvážné a drzé na vlastním příkladě hodnotit 95% populace, ale hlavně, o tom není diskuse. Snad se shodneme na tom, že když něco zálohuju, tak cílem je mít ta data v původní podobě (navíc když už to máme na digitálním nosiči). Protože něco odebrat lze vždy. Ale nikdy to nejde vrátit zpět. A i vy možná budete chtít, za těch 10 let, až postavíte domy a vychováte děti, si poslechnout hudbu v dobré kvalitě a potom možná zjistíte, že z těch CD namastrovaných v 90 letech máte jen mptrojky v nevalné kvalitě a že v tom roce 2030 si originální cd už nekoupíte a všude je jen "remasterovaná" edice v digitální distribuci za měsíční poplatek.
Že "na doma" stačí něco jiného než profi a kdo používá profi je snob a fetišista. Já si to prostě nemyslím a hlavně si nemyslím, že by tohle rozdělování dávalo jakýkoliv smysl.Tak si dáme praktický příklad z oblasti audia… Mám celkem rozsáhlou sbírku klasických studiových sluchátek. Už ze specifikací je patrné, že často jde o necitlivé 600Ω příšery kvůli standardizaci studiové techniky. Takže je nutné narvat pár tisíc do zesilovače, místo aby je šlo píchnout do takřka libovolného telefonu/přehrávače/zvukovky. (U mikrofonů je to ještě horší a pro normálního uživatele je mnohem jednodušší pořídit si USB mikrofon než řešit fantom a kdesi cosi.) To bylo vůbec zprovoznění. Při samotném použití se vynořuje druhý problém: mnoho těchto z sluchátek má takové charakteristiky, aby odkrývalo vady nahrávek, což vzhledem k zamýšlenému způsobu užití dává smysl, ale jde přesně proti příjemnému zážitku z poslechu. Sladká nevědomost může být i výhodou; to jsi tu ostatně sám dříve psal, jak je např. mluvené slovo těžko poslouchatelné, když řečník do mikrofonu chrchlá, slintá a prská. Nejen to, mastering distribuovaného výsledku je často optimalizovaný právě pro poslech běžnou spotřební technikou, a pak jsou tu různé hipsterské, punkové nebo blackmetalové komunity, které cíleně poslouchají hudbu z různých jezevčíků (taková analogie milovníků vinylu a elektronek, akorát svým způsobem dost možná výrazně méně elitářská).
i vy možná budete chtít, za těch 10 let, až postavíte domy a vychováte děti, si poslechnout hudbu v dobré kvalitěSe stárnutím se i sluch zhoršuje.
když něco zálohuju, tak cílem je mít ta data v původní podobě … potom možná zjistíte, že z těch CD namastrovaných v 90 letech máte jen mptrojky v nevalné kvalitě a že v tom roce 2030 si originální cd už nekoupíte a všude je jen "remasterovaná" edice v digitální distribuci za měsíční poplatekNa archivaci, dokonce distribuovanou, máme instituce, říká se jim knihovny. Ve vědecké knihovně jsem si všiml, že vedou i audio. Je otázka legislativy, jak jsou knihovny vedeny, co můžou půjčovat atd. Technicky ale není důvod, proč by nemohly mít třeba i původní nahrávky a poskytovat je pro vlastní budoucí mastering, ba dokonce remixy.
Už ze specifikací je patrné, že často jde o necitlivé 600Ω příšery kvůli standardizaci studiové techniky. Takže je nutné narvat pár tisíc do zesilovače, místo aby je šlo píchnout do takřka libovolného telefonu/přehrávače/zvukovky.Tak pokud si někdo pořídí studiová 600Ω sluchátka, tak se nemůže divit, že dostal studiová 600Ω sluchátka. Navíc nerozumím požadavku, proč by měla jít (bez dalšího vybavení) zapojit do telefonu / přehrávače? Když se navíc dodávají s 6.3mm jackem. Nehledě na to, že se prodávají i 32Ω verze těchto sluchátek. Sám mám 250Ω.
zvukovkyNormální zvukovka nemá s vyšší impedancí sluchátek žádný problém.
U mikrofonů je to ještě horší a pro normálního uživatele je mnohem jednodušší pořídit si USB mikrofon než řešit fantom a kdesi cosi.Tak jistě, pokud uživatel nechce nic řešit, ať si pořídí USB plug and play. Ale kdo chce, ten si pořídí kondenzátorový mic se vším, co k tomu patří.
to jsi tu ostatně sám dříve psal, jak je např. mluvené slovo těžko poslouchatelné, když řečník do mikrofonu chrchlá, slintá a prská.Ano psal, ale řešením není nic z toho zakrývat nebo používat sluchátka, která to schválně nepřenesou. Řešením je tam mít kompetentního zvukaře, který si s tímto poradí. Navíc ne každý umí mluvit, takže není nutné před mikrofon postavit kohokoliv. (Jak říká Šídlo: mám obličej vhodný tak akorát pro rozhlas a hlas pro noviny.)
Tak si dáme praktický příklad z oblasti audia…K čemu měl tento příklad sloužit? Jestli si někdo pod pojmem "profi" představuje to, že bezhlavě vletí do prodejny hifi techniky a vyrabuje ji a potom to chce používat na telefonu, tak tohle jsem teda fakt na mysli neměl. Na každý požadavek lze najít vhodný výrobek a pokud někdo chce sluchátka pro mobil, tak mu nikdo nebude doporučovat vysokou impedanci a kondenzátorový mic. A i přesto lze mít kvalitní zvuk na cestách. Profi neznamená, že vyrabujete Abbey Road.
Se stárnutím se i sluch zhoršuje.A co jako? To znamená, že je povinnost zavést ztrátovou kompresi? Tento argument fakt nechápu. V každé diskusi se objeví někdo, kdo doporučuje a v podstatě si vynucuje odstranit data jen na základě toho, že je někdo nevidí / neslyší. Pro mě osobně ztrátová komprese je vždy krajním řešení (a vždy, už od základky, kde nám to učitel vysvětloval, jsem to bral čistě jako nouzové řešení, že nemáme disky na to, abychom to uložili v originále, takže hold máme jpg apod.) a se zvětšující se kapacitou storage se stává obsolete. Hudbu a fotky mám v originální podobě. Svoje videa taky. Není to raw, na to nemám kameru, ale original je uložen.
Uživatelská zkušenost, že po změně poslechové sestavy následuje např. zrušení stávající hudební sbírky, protože poslech té dosavadní je nepříjemný (nápodobně s mluveným slovem, hrami aj.), je v zásadě špatná.Možná jak pro koho. Já tohle mám za sebou a rozhodně nelituju. Jinak asi se nemá cenu dále vyjadřovat. Evidentně se v něčem míjíme nebo chceme míjet, těchto diskusí mám za sebou stovky. Ať si každý poslouchá co chce, z čeho chce. Já jsem díky této technice poznal opravdu dobrou hudbu, vyřadil tu špatnou nebo špatně technicky nasnímanou, k oblíbených albům jsem si našel původní nahrávky nebo ty "studiové" a je to super. A jsou hry, které je požitek poslouchat přes sluchátka. Někteří zvukaři si s tím dali fakt práci (třeba první Bioshock nebo Alien Isolation, ale ten bych fakt nedal celý jen ve sluchátkách
Analogických příkladů je vícero. Namátkou, když máme tu zimu, závodní lyže a lyžáky jedou líp při příslušném způsobu jízdy, ale jsou taky tvrdé, resp. zatraceně nepohodlné.Nevím, já jsem vždycky měl HEAD Racing (dneska Worldcup nebo tak nějak). Já jsem celkem věrný jedné značce a celkem mě nechávají chladným výstřelky jako carving nebo snowboard. S obloukama jsem si nikdy hlavu nelámal, jen někteří ostatní účastníci zájezdu neměli rádi brzdění hraněním, ale tak ono se jinak na 10m před vlekem zastavit nedá
Teď ještě jestli nejde o post-hoc racionalizaci, survivorship bias – nebo obecně konfirmační zkreslení: samozřejmě existuje i skupina lidí, která se tím ještě ke všemu baví. Viz výše odkazované vlákno:Uživatelská zkušenost, že po změně poslechové sestavy následuje např. zrušení stávající hudební sbírky, protože poslech té dosavadní je nepříjemný (nápodobně s mluveným slovem, hrami aj.), je v zásadě špatná.Možná jak pro koho. Já tohle mám za sebou a rozhodně nelituju.
Je vam jasne, ze podle toho co jste napsal, je audiofil nekdo, kdo investuje desitky tisic a nekolik let casu na to, aby se naucil rozeznavat artefakty, ktere mu umozni idnetifikovat zdroj a kvalitu signalu. Ze vlastne jiny prinos te drahe sestavy neni.
Ehm. (a) ne, (b) a co jako? Tím spíšpriemernom spotrebiteľskom audiosystéme (100-200 €)Ehm. Tohle je tak možná rádio do dílny.
No tohle rozdělování vidím právě jako problém. Že "na doma" stačí něco jiného než profi a kdo používá profi je snob a fetišista. Já si to prostě nemyslím a hlavně si nemyslím, že by tohle rozdělování dávalo jakýkoliv smysl.Holky-vdolky, jablka-hrušky,… Jinak samozřejmě
Jinak podstatou toho argumentu bylo spíš to, že je blbost zálohovat cdda do ztrátového formátu. Pokud je cílem zachovat si audio i po ztrátě média (nebo jeho postupné degeneraci), tak by se měl vždy volit bezeztrátový formát. Tj wav nebo pokud jde o místo, tak flac. Nejde o žádný fetiš. Jde o to zachovat ta data tak jak jsou na tom CDčku.ano a radši to nechám např. na zmíněných knihovnících. Ještě by šlo chápat torrenty jako takovou distribuovanou knihovnu. Pak má ten datahoarding i nějaký smysluplný přesah. Seeduješ?
ano a radši to nechám např. na zmíněných knihovnících.Je docela chybou se spoléhat na centralizované instituce. Jednak může přijít nařízení, že to mají smazat, ale taky nemusejí mít všechno. Běžně se stává, že nějaký nadšenec objeví poklad, který archivy nemají. Kupříkladu (ten kanál je smazaný, takže nemůžu dát odkaz - já to mám stažené, ale nebudu to zveřejňovat, protože nemám práva) Zdenek Houška, opravuje techniku ze 60let a přepisuje staré nalezené skryté materiály. To je taky fetiš? Když má někdo doma kamerovou techniku z televize a opravuje quadruplexy z 60let?
Ještě by šlo chápat torrenty jako takovou distribuovanou knihovnu. Pak má ten datahoarding i nějaký smysluplný přesah. Seeduješ?Datahoarding. Vlastní audiotéka, tj místo stěny s CDčky mít to na disku je datahoarding. Jasně. S tebou se fakt nedá normálně bavit.
Potom existují díla, která mají význam spíš subjektivní, tu a tam pro někoho, a uchovávají si jednotlivci nebo malé komunity.To zrovna nepomůže např. badateli, který zkoumá kulturu, jazyk nebo jinou charakteristiku dané doby, kohorty aj. Nebo, osobněji, hledá něco o svém dědečkovi.
Ten odkaz na Vargovo video, který jsem sdílel níže, je ostatně reupload z jeho nyní již zrušeného kanálu…Ano, to je případ, kdy si to nesyslí jen pro sebe. Proto např. ta otázka: Seeduješ? Když se vrátím k těm knihovnám, onehdá jsem psal:
Ale ano, může dávat smysl mít např. obecní datacentrum (třeba i v souvislosti s federalizací internetu; pokud možno napájené z obnovitelných zdrojů) a distribuující odpadní energii dál (ať už do domácností, vertikálních skleníků nebo jinam).
možná v tichostiJakože si toho nevšimnou samotní knihovníci?
různé teroristické organizace, ať už takové ty klasické, nebo třeba USA, kde si zvolí nějakého dalšího Trumpa, který nezůstane jen u vyhrožování, ale fakt ty kulturní památky vč. knihoven nechá někde bombardovatinternacionalismus
Jakože si toho nevšimnou samotní knihovníci?Jo, to se stane snadno. Vyřadíš starší knihu, která už vypadá out-dated, ale místo ní zařadíš novou. Na první pohled budou mít podobný obsah, a až při bližším zkoumání zjistíš, že v ní nějaká informace chybí. Ze začátku to ani nemusí být podezřelé, můžou to být drobné detaily tu a tam. Záleží to jen na tom, jak moc sofistikovaně a kalkulovaně režim bude postupovat a do jakého časového rámce to rozprostře. No a když si toho všimnou, tak jako co? Důchody se přece zvyšují, prostý člověk se má dobře a že pár křiklounům vadí, jak támhle někde probíhala modernizace bibliotéky… Těm vadí vždycky něco. A jako možná mají třeba pravdu, ale vždyť je to drobnost, kvůli tomu nikam demonstrovat nepůjdu. Prostě to rozprostřeš v čase, děláš to pomalu, vytváříš iluzi, že „pracuješ pro lidi“, monitoruješ si veřejnou podporu, občas jim hodíš nějakou kost a nějaké rozhodnutí zvrátíš, někoho pokáráš…
internacionalismusNo a pak nezačnou spolupracovat jen knihovny, ale celé státy, a uskupovat se do nějakých větších mocenských celků, protože je to přece lepší, aby to všude všechno bylo jednotné, a jsi tam, kde jsi byl. Akorát bych s dedou.jabko nediskutoval o celoevropských normách na zboží a proč nemají být exkluzivní, ale o normách na obsah knihoven a kdesi cosi. A taky přijde nějaký Evropský Občan, který se bude pozastavovat nad tím, proč by v českých knihovnách mělo být něco jiného než v německých. Přece chceš mít všude stejný standard a neřešit bordel, kdy v každém členském státu je to jinak. Udělá se jedna komise, která bude vymýšlet, jaký sortiment má knihovna poskytovat, překlady kterých knih ano, kterých ne, co může být staré, co nesmí být staré. Něco se označí za dezinformace, některé pohádky za politicky nekorektní a nadále již pro děti nevhodné. Padnou nějaké argumenty o tom, jak Evropský Občan byl v nějaké knihovně v zaostalém Čechystánu a bylo to strašné, samé zastaralé věci, vůbec nedostal to co chtěl, ale to na Vyspělém Západě (tm) (r), tam je to jiná báseň. Krásná moderní knihovna, všechno čisťounké, naleštěné, velký výběr z moderních titulů. Zlatá Unie, zlaté Evropské Knihovny, mnohem lepší než nějací neschopní lokální politici. Pak se ještě dá masivně manipulovat s veřejností prostě tak, že něco sice neodstraníš úplně, ale schováš to tak, že k drtivé většině lidí se to prostě nedostane. To je třeba i princip médií nebo toho Facebooku, o kterém jsem se bavil s Frantou a Petrem zase o kousek vedle, že se tam prezentuje nějaký mix informací, který ti poskytuje pocit nějaké nasycenosti… A když někdo vynechá jednu podstatnou informaci, ale naservíruje ti několik dalších, díky kterým budeš mít dostatek čtiva a dostatek věcí ke zvažování a prodiskutovávání, tak si toho prostě nevšimneš. Někdo to třeba vyhrabe, ale dáš na to nějakou penalizaci, aby se to po sítích moc virálně nešířilo, pošleš tam pár botů, co vygenerují nějaké reakce, aby se mu to nezdálo až tak moc divné, a mezitím zbylé ovečky krmíš nějakým šumem. Knihy nemusí být vidět v regálech, když ji vyhrabeš v katalogu, řeknou ti, že ji má někdo půjčenou (což třeba fakt má, jako součást své prorežimní práce), při scannování může vlivem technické chyby vypadnout nějaká stránka, v databázi se dají vyřadit klíčová slova, aby to nešlo najít jinak než na velmi konkrétní dotazy, občas se něco dá přesunout na médium, ze kterého se to bude muset prvně načíst, protože nemusí být přece všechno na klasických discích, když si to půjčuje jen tu a tam někdo a zbytek času to akorát zabírá místo ve skříni a žere proud, pokročilé vyhledávání se dá znepříjemňovat taky záměrnou pomalostí. Ale většinou samozřejmě budou stačit spíš ty ostatní postupy.
Jo, to se stane snadno. Vyřadíš starší knihu, která už vypadá out-dated, ale místo ní zařadíš novou. Na první pohled budou mít podobný obsah, a až při bližším zkoumání zjistíš, že v ní nějaká informace chybí.Tohle už tu ale přeci dlouho máme. Klasická Honzíkova cesta. V rámci "normalizace" z ní bylo vyškrtnuto družstevní vajíčko a řada dalších odkazů na JZD. A to by člověk řekl, že jde o nezávadný text...
Jakože si toho nevšimnou samotní knihovníci?Mno. Dával jsem tu ukázku přepisu zakázaného filmu s Martou Kubišovou. Ten film byl zakázán nějakým režimem. Kdyby to někdo neschoval pod podlahou, tak jej dneska nemáme. Nevím, jak moc polopatě se to musí vysvětlovat, ale ti knihovníci si toho jednak všimnout nemusejí (jak tu popsal Bherzet) nebo se jich ani nikdo nebude ptát a prostě se ty knihy spálí. Tak jak se v minulém století stalo několikrát. Popisovat aktuální stav s tím, že existují knihovny a že hoarding je špatný, áááno, je v tomto kontextu dost mimo. K těm nálepkám. Kdy vlastně ten hoarding začíná? Když měl někdo za totáče knihovnu plnou papírových knih a 200 gramodesek? Co měl používat jiného? Nebo začíná přepisem na disk, který je fyzicky menší a vejde se tam takových sbírek tisíce? Proč bychom tohle měli nějak nálepkovat? Nebo proč bychom vůbec měli nějak nálepkovat člověka, který si doma udržuje vlastní sbírku čehokoliv? A ještě tak krátkozrace, že existují knihovny. Co asi v té knihovně bylo před 40lety?
Jonathan Berger, Professor of Music at Stanford University, California, has conducted an eight-year study in which students have rated various audio formats while listening to the same song. … The Professor found over time the preference was for MP3 encoded songs, with those listening failing to establish any loss in audio quality normally associated with compressed digital music. "I found not only that MP3s were not thought of as low quality, but over time there was a rise in preference for MP3s," said the Professor who suggests the digitising process leaves music with a 'sizzle' or a metallic sound.(Mimochodem, jeden z mých nejsilnějších zážitků s poslechem hudby je z jedné noci, kdy jsem si spánkově deprimovaný nad ránem pustil album s vrstvenými stopami [jako např. Queen], a to do mizerných sluchátek za pár stovek s podivnou frekvenční odezvou, která to vrstvení ještě zesílila. Jistou roli jistě sehrála ta spánková deprivace – jako některé dechové techniky nebo psychoaktivní látky. To je další rozměr těch zážitků.)
Tedy v řadě případů je prostě to „profi“ nebo i skutečně „hi-fi“ vybavení zbytečné, ba dokonce kontraproduktivní. Přesto jsou to případy validní. Námitka, že „hi-fi věž za €200“ není „hi-fi“, může být striktně vzato pravdivá, ale využití takového technicky horšího vybavení se nevylučuje s kvalitním zážitkem z poslechu – pouze má jiné kvality.No to ale nikdo nerozporuje. Jestli někdo chce poslouchat hudbu z plastových chrapláků a přináší mu to požitek, tak ať to tak dělá. To není v rozporu s ničím. Ale asi by to neměl nazývat hifi a neměl by tvrdit, že to pro "většinu" stačí.
nebo jsem dokonce narazil na pozorování, že mnoho lidí, kteří vyrůstali se ztrátovou kompresí zvuku, si na její artefakty zvyklo a následně je preferujíOpět, to není nic proti ničemu. Jen je třeba upozornit na problém, že zatímco z uchovaného originálu tu mp3 vyrobí kdykoliv, tak zpětný proces není možný. Tj toto lze jen těžko použít jako argument při archivaci hudby. Jinak já jsem už taky narazil na hudbu, u které byl použit efekt digitální komprese (velmi přehnaný) a potom mi někdo vysvětloval, že mp3 je "transparentní". No tak na tyhle zvuky teda určitě
The album was recorded under purposefully bad conditions in order to retain a raw lo-fi sound. No guitar amplifier was used; instead Vikernes plugged his guitar into the amplifier of his brother's stereo and used old fuzz pedals.[9] For the vocals, he asked a sound technician for the worst microphone he had, and ended up using an old helicopter headset.[9]Ale zas na druhou stranu, tady třeba Varg chtěl původně použít akustickou kytaru koupenou za 30 EUR v Lidlu a nakonec ji nepoužil, protože to bylo až moc špatné. I když bych teda tipoval, že to bylo hlavně tím, že na ní není zvyklý. Struny mívají vyšší zdvih a baré hmat se musí mačkat fakt silou, jinak to tam různě chrastí, double-picking je taky náročnější a tak. Nedá se to vyměnit kus za kus a hrát na to stejně. Reprodukce na záměrně špatné technice je podle mě spíš takový mem. Hodně se to opakuje třeba v komentářích na YouTube a nejsem si jistý, do jaké míry to fakt někdo dělá.
Jak říká Šídlo: mám obličej vhodný tak akorát pro rozhlas a hlas pro noviny.
Obličej pro rádio možná, ale když si vybavím tu scénu, jak si před natáčením trénuje "Roman Berbr", tak nevím, nevím. Na druhou stranu, když se jako zpěvák mohl uživit Vyčítal, který měl snad všechny logopedické vady, co existují, tak proč ne. :-)
Možná by bylo lepší přestat plýtvat místem na diskových plotnách abclinuxu. Ta hromada textu, cos napsal, je k ničemu.
nóó tak to teda jako budu taky jakoby trošku zlá :/ :/ na člověka kuli kterýmu se na rootu zavedla cenzura hele slušný jedy nadruhý vypouštíš ježku :O :O :/ :/
btw jestli si jakoby myslíš že pushkin je některej z tvejch hardcore 'fanoušků' se asi jako dost pleteš :/ :/
protoze CD fakt uz do mechaniky davat nehodlam.Navic kazde vlozeni disk opotrebovava, tim osoupavanim pri vkladani a kdyz uz to CD je jednou zalohovane na HDD ...
Pekne doba pokročila. Teraz dokáže rozbiť systém auta obyčajný USB kľúč s hudbou. To je dnes fyzicka izolácia zastaraná. Osobne si myslím, že výmena firmvéru v aute by mala prebiehať výhradne len v servise pomocou autorizovanej diagnostiky.
Nie. Nemalo by to vôbec umožniť. Jednoducho len servis.
Najlepšie ochráni dielo ak ho vôbec nezverejní. To čo sa deje je niekedy riadna psychiatria. Dnes už má ochranu aj totálna hľúposť. Zmeniť pravidla, tak že autor musí dokázať, že to dielo vyrobil a až potom získať ochranu.
dd
, udělat si image, vše nahrnout na disk a vypálit na nějaký M-disk. Tím se ale ztrácí přenositelnost.
A ano, je to "šedá zóna". Stejně jako to, co plánuji dál. Protože koupit fyzické médium (a tedy i práva na přehrávání daného obsahu) si můžeš, ale teoreticky už s ním nemůžeš svobodně nakládat - už třeba jenom kvůli tomu, že si to chceš pustit někde, kam s sebou nehodláš tahat CD/DVD/BR přehrávač, o médiu v chatrném obalu nemluvě. V tu chvíli ti nezbývá nic jiného, než si z daného média udělat soubor, čímž do oné šedé zóny vstupuješ...