abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:55 | Nová verze

    Jonathan Thomas oznámil vydání nové verze 3.5.0 video editoru OpenShot (Wikipedie). Zdrojové kódy OpenShotu jsou k dispozici na GitHubu. Ke stažení je i balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo na spouštění a spustit.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:55 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏, Bluesky) nová verze 2026.1 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem 8 nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:33 | IT novinky

    Vláda jmenovala novým zmocněncem pro digitalizaci a strategickou bezpečnost prvního náměstka ministra vnitra Lukáše Klučku. Ten ve funkci nahradil poslance Roberta Králíčka poté, co Králíček na tento post vládního zmocněnce rezignoval. Klučka chce do roka digitalizovat všechny státní služby tak, aby vyhověly zákonu o právu na digitální služby, přičemž dosavadní plán Fialovy vlády počítal s dokončením digitalizace až někdy v roce

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 9
    včera 13:55 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 149.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Vypíchnout lze bezplatnou vestavěnou VPN s 50 GB přenesených dat měsíčně, zobrazení dvou webových stránek vedle sebe v jednom panelu (split view) nebo možnost přidat poznámky k panelům (Firefox Labs). Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 149 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 13:22 | Nová verze

    Byly vydány nové verze 5.3.0 a 6.0.0 svobodného multiplatformního programu pro skicování, malování a úpravu obrázků Krita (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Obě verze vycházejí ze stejného zdrojového kódu – rozdíl je v použitých verzích Qt a KDE Frameworks. Krita 6.0.0 je první vydání postavené na Qt 6 a stále je považovaná za experimentální. Má lepší podporu Waylandu. Přináší podporu protokolu Wayland

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 04:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 10.2 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze nové balíčky Immich, Immich Machine Learning, uv a RustDesk Client.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    23.3. 22:11 | Nová verze

    TypeScript (Wikipedie), tj. JavaScript rozšířený o statické typování a další atributy, byl vydán v nové verzi 6.0. Příští verze 7.0 je kvůli výkonu přepisována do programovacího jazyka Go.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    23.3. 20:33 | Zajímavý článek

    Christian Schaller z Red Hatu na svém blogu popsal své zkušenosti s používáním AI při vývoji open source aplikací pro Linux. Pomocí různých AI aktualizoval nebo vytvořil aplikace Elgato Light GNOME Shell extension, Dell Ultrasharp Webcam 4K, Red Hat Planet, WMDock, XMMS resuscitated (aktualizace z GTK 2 a Esound na GTK 4, GStreamer a PipeWire) a Monkey Bubble. SANE ovladač pro skener Plustek OpticFilm 8200i se mu zatím nepovedl.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    23.3. 19:44 | IT novinky

    Americké firmy Tesla a SpaceX postaví v texaském Austinu moderní komplex na výrobu čipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí projektu s názvem Terafab budou dvě moderní továrny na výrobu čipů – jedna se zaměří na automobily a humanoidní roboty, druhá na datová centra ve vesmíru. Uvedl to generální ředitel těchto firem Elon Musk. Projekt by podle odhadů měl stát 20 miliard USD (zhruba 425 miliard Kč).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    23.3. 15:00 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 6.11 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (15%)
     (7%)
     (1%)
     (12%)
     (29%)
     (2%)
     (5%)
     (1%)
     (13%)
     (24%)
    Celkem 1146 hlasů
     Komentářů: 27, poslední 17.3. 19:26
    Rozcestník

    GtTF: + stránka "O alternativních OS"

    23.3.2006 21:20 | Svobodný software

    Sepsal jsem (s pomocí pár lidí) stránku o alternativních OS a přechodech na ně. Spadá do tématu "#3 - obecné šíření povědomí o software". Myslím si, že takto obsahuje základní informace, o kterých by správně měl mít povědomí skoro každý uživatel PC. Navíc se mi zdá, že ani není redundantní - podobně zpracované téma jsem na českém inetu nenašel.

    Zhruba v podobném duchu, rozsahu a hloubce bych rád připsal další stránky (Kancelářský software, Internetové prohlížeče, Multimediální přehrávače, Telefonování přes Internet, Ostatní).

    Stránka je zde: GtTF/Cs/Opera%e8n%edSyst%e9my, co si o ní myslíte, co byste upravili nebo přidali? Nebojte se upravovat sami.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    23.3.2006 21:37 Lukáš Rýdlo | skóre: 18 | blog: Silný kafe | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GtTF: + stránka "O alternativních OS"
    Na první pohled to vypadá jako zajímavý projekt. Zítra bych měl mít víc času ve škole na netu, tak si to důkladněji přečtu. Ale už teď: odstraňte proboha tu diakritiku z odkazů, vždyť to nepůjde vůbec odkazovat (mimochodem, ten link nefunguje právě kvůli té diakritice)!
    θηριον ειμι
    23.3.2006 21:40 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GtTF: + stránka "O alternativních OS"
    cestina v url, proboha kam ten svet speje...
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    Filip Dominec avatar 23.3.2006 22:00 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GtTF: + stránka "O alternativních OS"
    Rozumím vám. Má to ale i své klady.

    Umožňuje to dělat odkazy typu [[žščř]]. Jinak, pokud odstraníme češtinu z odkazů, by se musely všechny dělat jako [[zscr | žščř]]. Přiklonil jsem se k tomu, protože 1) na jednotlivé stránky asi nebude příliš odkazováno zvnějšku a 2) usnadní to úpravy návštěvníkům (o což stojíme).

    Ale nevím, nejsem v tomto směru rozhodnutý. Pokud se shodne víc lidí, překopu to.
    23.3.2006 22:24 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GtTF: + stránka "O alternativních OS"
    Myslím, že IRI už jsou zde docela dlouho. Řekl bych, že svět spěje k zrovnoprávnění jazyků na Internetu.
    24.3.2006 01:12 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GtTF: + stránka "O alternativních OS"
    Navíc se mi zdá, že ani není redundantní - podobně zpracované téma jsem na českém inetu nenašel.

    Hm, to se nedivte, protoze ten text se tak zoufale snazi byt korektni, ze je prakticky necitelny, hlavne pro "laickeho" zajemce, pro ktereho je podle vaseho zameru urceny.

    Podle stylu textu odhaduji vasi cilovou skupinu na skolometske rozumbrady, co nehledaji uvod do OpenSource software, ale touzi si tema filosoficky a terminologicky rozebirat.

    Vylozenou chybou je na jedne strane trivialni obsah, na druhe strane prospikovany odbornymi terminy. Tak bud to piste pro naproste BFU a tedy se nesnazte za kazdou cenu byt terminologicky presni, anebo to piste pro vzdelane lidi a tam zase neformulujte vety jako pro pomocnou skolu.

    Mne to pripada jako typicka ukazka toho, jak si laik predstavuje, ze ma vypadat text od odborniku pro laiky :P

    Myslenka zpristupnit svobodny software vice lidem je v zasade fajn, jen to provedeni... nema to zkratka ani uroven ani stavu ;) Muzete se mozna utesovat tim, ze napsat dobry text pro opravdu siroke publikum, ktery ma hlavu a patu, je vetsinou narocnejsi nez sepsat odborny text pro uzky okruh zasvecenych.

    Tak vam drzim palce, hlavne abyste si ujasnili priority :)
    Filip Dominec avatar 24.3.2006 10:56 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přehnaná složitost
    Myslíš, že je přehnaně složitý?

    Mám dojem, že nejodbornější pojmy, které nejsou blíž vysvětleny, jsou "program", "instalace", "pevný disk", "alternativa". Očekávám, že to bude běžný čtenář zvládat. Když prolistuješ čsp. "Počítač pro každého", těžko najdeš text bez těchto pojmů.

    Dále jsou tam "odbornější" pojmy jako "unixový OS" nebo "multiplatformní", ale ty jsou myslím náležitě vysvětleny. V žádném případě bych o tomto textu netvrdil, že je "prospikovany odbornymi terminy".

    Ale jinak souhlasím s tím, že je třeba udržovat čitelnost pro BFU i korektnost a že je to občas těžké.
    24.3.2006 12:43 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přehnaná složitost
    Myslíš, že je přehnaně složitý?
    Myslim, ze nynejsi styl (samozrejme beru v uvahu, ze to je pre-alpha) neni ani pro BFU, ani pro administratory. Je to jakysi mix trivialnosti podavanych jako zasadni informace. Osobne bych radil nesnazit se tvorit systematickou prirucku (tak to totiz vypada), ale nejdriv si opravdu si ujasnit cilovou skupinu ctenaru.
    Mám dojem, že nejodbornější pojmy, které nejsou blíž vysvětleny, jsou "program", "instalace", "pevný disk", "alternativa". Očekávám, že to bude běžný čtenář zvládat. Když prolistuješ čsp. "Počítač pro každého", těžko najdeš text bez těchto pojmů.
    Jiste, jenomze tohle rozhodne neni to prvni, co by me jako pripadneho BFU, navic pravdepodobne nekolikaleteho vicemene uzivatele Windows, na OpenSource zajimalo. Opravdu mam z toho dojem, ze chcete zahajit kurs "Pocitac pro kazdeho" v opensource baleni - v tom pripade se ale obavam, ze neni "getthetruefacts" ta prava firma ;)

    Vim, ze existuji ruzne typy lidi, nekteri to maji radi systematicky od Adama, nekteri nejradeji zacinaji tim podstatnym. Ja preferuji v didaktickych pripadech to druhe, a zda se mi to lepsi v pripadech, kdy chcete predevsim necim zaujmout.
    Dále jsou tam "odbornější" pojmy jako "unixový OS" nebo "multiplatformní", ale ty jsou myslím náležitě vysvětleny. V žádném případě bych o tomto textu netvrdil, že je "prospikovany odbornymi terminy".
    Ja vim, ze se zasvecenym nezda, ale ten text neni terminologicky jednoduchy a odkazy na slovnicek to nenapravi. Nesnazite se doufam o druhou "Ucebnici Linuxu"?

    Byt BFU, co nekde "slysel cosi" o tom, ze existuje jako Linux a pak narazil na vasi stranku, kde najdu jednu definici vedle druhe ... asi bych nebyl o nic moudrejsi (pokud bych to vubec vydrzel cist). Cili nejde ani tak o jednotliva slova, ta samozrejme srozumitelna jsou, ale o to, ze ten text je (zatim?) snuska definic.

    Dejte si pozor na to, abyste nepsali pouze pro technicky zamerene uzivatele, co si ale diky tomu pohodlne najdou informace jinde. Jestli chcete muj nazor, tak piste stylem, ktery by zaujal vasi pritelkyni, manzelku... hlavne lidi, co neni IT jejich denní chleba, ani se o ne aktivne nezajimaji. Protoze ty, co se zajimaji, a jsou ochotni se prodirat OpenSource pojmoslovim, uz to asi davno delaji na abicku, na rootu...

    Mel jsem puvodne dojem, ze chcete oslovit ty, pro ktere je i abicko prilis vysoka uroven v dane oblasti, a to je co rict. Zatim si troufam rict, ze se s touto cilovou skupinou mijite. Jako korektiv vam muze mozna slouzit zdejsi projekt Ucebnice - tak ten, ktery je schopen a ochoten cist tuto ucebnici, by asi vasim "klientem" byt nemel.

    Nerad to rikam, ale vas zamer je zretelene blize PR-webu (v dobrem slova smyslu) nez webu odbornemu. Proto byste se asi meli snazit pracovat metodami PR, nikoliv stylem psani manualu.

    Ale mozna jsem to vsechno jen spatne pochopil... berte to jako nazor kolemjdouciho ;)
    Filip Dominec avatar 24.3.2006 14:05 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přehnaná složitost
    Já zkrátka nevím, co je na tom příliš odborného/odporného - i tak si ale myslím, že to půjde v budoucnu snadno spravit.

    To, co průměrného BFU odradí pravděpodobněji, je (podle mého) velké množství textu. Lidi ukrutně neradi čtou, chtějí formátování, obrázky, barvičky... Až je tam doplním (nějaké screenshoty, loga, možná graf), myslím, že to bude skousnutelné i pro masu.

    Nicméně, pokud se jedná jen o nějaká konkrétní místa, můžete stránku poeditovat podle svých představ.
    24.3.2006 14:45 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přehnaná složitost
    Nicméně, pokud se jedná jen o nějaká konkrétní místa, můžete stránku poeditovat podle svých představ.
    Jelikoz mi vubec neni jasne, koho tim chcete (krome zdejsich ctenaru zapalenych pro misii) jeste oslovit, tak se k tomu editovani neodhodlam. Nedovedu si zkratka z dosavadni prezentace projektu predstavit (zamysleny) profil vaseho navstevnika, pro ktereho to tvorite.

    Treba na to tema muzete napsat dalsi blogpost :)
    24.3.2006 07:09 Neci | skóre: 24 | blog: den_linuxaka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GtTF: + stránka "O alternativních OS"
    Více o Linuxu na článek na Wikipedii a v časopisech ABCLinuxu.cz nebo Root.cz
    Tak uz sme aj casopis? tak to som nevedel :-)
    24.3.2006 12:04 HonzaRez
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GtTF: + stránka "O alternativních OS"
    Skutečné informace: http://operacni-systemy.net/
    Filip Dominec avatar 24.3.2006 13:56 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GtTF: + stránka "O alternativních OS"
    To je pravda, tento web je mi znám. Nicméně pro člověka, co se chce zorientovat, operacni-systemy.net jsou moc rozsáhlé.

    Tohle beru prostě jako souhrn na 1 až 2 NS, co si každý snadno přečte. Samozřejmě, chce to ještě spoustu odladit. :)
    24.3.2006 18:16 h.xman | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GtTF: + stránka "O alternativních OS"
    Asi jsem původně špatně pochopil účel webu - nebo se neumíte soustředit na podstatné cíle. Jestliže název naznačuje, že je vaším cílem kompenzovat falešné a zavádějící informace jistých firem a poskytnout skutečná fakta, tak jim ta fakta poskytujte! Což jsem si představoval například analýzou toho, v čem je "GetTrueFact" zavádějící a poskytnutím nějakých alternativních analýz atp. Vzhledem k tomu, že ani Microsoftí "GetTrueFact" není určena běžným uživatelům, předpokládal jsem, že ani váš web jim určen nebude a bude zaměřen spíše na IT manažery apod., proto bych tam klidně nechal odbornější terminologii a hlavně bych to neřešil - pokud tomu někdo nerozumí, tak at si to najde na webu k tomu určeném - což ten váš IMO není.

    Předpokládal jsem, že tam budou fakta nutná jako podklad k kvalifikované volbě systému. Ted je tam spousta balastu v podobě propagace alternativ k windows, rad suplujících jakousi přechodovou učebnici, názorů typu "Většina alternativních OS je výrazně šířeji nastavitelná co do vzhledu a používání než Windows" (což je názor, ne fakt!) a odkazů na wikipedii (k čemu váš veb, je li to možné najít na wiki?) - kde jsou ta fakta?! Kde je konkrétní porovnání toho, co a jak jde v nastavit v tomhle OS a co a jak v tamhletom, at má uživatel ta FAKTA a názor si udělá sám!

    IMO zatím děláte spoustu věcí, žádnou z nich pořádně a každou z nich dělá už někdo jiný lépe. Informace k čemu je GIMP nebo Firefox - to jsou sice fakta, ale ty nepotřebujete prezentovat, ty už jsou milionkrát někde jinde - myslel jsem, že se bude váš web pohybovat na trochu jiné úrovni odbornosti (porovnávání výhonu jednotlivých OS z různých hledisek atp.) To, co skutečně mohlo dát vašemu webu smysl, totiž poskytování objektivních(!) informací nutných pro kvalifikovanou volbu řešení a umožnujících zorientovat se v pseudoinformacích poskytovaných všemi možnými stranami v rámci propagandy, to IMO neděláte.
    Pro poutníky mezi vámi: Camino de Santiago
    24.3.2006 18:49 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GtTF: + stránka "O alternativních OS"
    ani Microsoftí "GetTrueFact" není určena běžným uživatelům, předpokládal jsem, že ani váš web jim určen nebude a bude zaměřen spíše na IT manažery apod., proto bych tam klidně nechal odbornější terminologii a hlavně bych to neřešil - pokud tomu někdo nerozumí, tak at si to najde na webu k tomu určeném - což ten váš IMO není.
    Hm tak nevim, ja to zase pochopil trosku obracene... sice se tam odvolavaji na ten microsofti web, ale nabralo to uplne jiny smer, takze jsem ani nemyslel, ze by chteli lezt do zeli LinuxBizWorld (zapomente, ze nejaci manazeri budou studovat komunitni cancy jeste k tomu a la wikipedia), ale naopak se zamerit na nefiremni, tj. obycejne BFU, pro ktere jsou portaly jako abicko nebo linuxsoft prilis "odborne" - protoze je fakt, ze tady se treba resi vice problemy a alpha/beta verze nez propaguji hotova reseni.

    Zamereni na IT manazery predpoklada predevsim profesionalni zpracovani a to tahle banda (s dovolenim) nezvladne. Mozna kdyz se LBW nejak pochlapi, ale chapu, ze to je beh na dlouhou trat... Zamereni na power users a adminy ma zase ABCLinuxu apod., takze co zbyde?
    24.3.2006 20:05 h.xman | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GtTF: + stránka "O alternativních OS"
    V tomhle s vami nesouhlasim. IMHO veskere deni kolem OSS svedci o tom, ze "banda" zvladne lecos, co by do ni jeden nerek. Nechci rypat, ale nerikal byste stejne tak pred patnacti lety "pcha, operacni system ktery berou profici a IT manazeri vazne, to tahle banda nemuze zvladnout"?

    Mate ovsem pravdu, ze soucasne provedeni/koncepce zadneho manazera nezaujme - puvodni nastin cilu autora toho webu jsem pochopil jinak (viz nazev projektu).

    Mimochodem, IMO LinuxBizWorld je zameren spise na PR zvasty (nic ve zlem, taky je to asi potreba) nez na fakta, a to IMO nema na urovni komunity vubec cenu resit - v PR a propagaci ve stylu "Microsoft" komunita nejakou svepomoci absolutne nemuze Microsoftu konkurovat, sorry, ale pokouset se o neco takoveho je IMO skoda namahy.
    Pro poutníky mezi vámi: Camino de Santiago
    24.3.2006 20:45 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GtTF: + stránka "O alternativních OS"
    V tomhle s vami nesouhlasim. IMHO veskere deni kolem OSS svedci o tom, ze "banda" zvladne lecos, co by do ni jeden nerek. Nechci rypat, ale nerikal byste stejne tak pred patnacti lety "pcha, operacni system ktery berou profici a IT manazeri vazne, to tahle banda nemuze zvladnout"?
    Nerikal :) Aby nedoslo k omylu, nemyslel jsem to nijak hanlive. Pouze jsem vyslovil, jakym dojmem na me pusobi nynejsi vyprava projektu. Uz jen to, ze mohou dva lide pochopit uplne rozdilne jejich planovane zamereni, o necem vypovida. S organizaci par webu (vcetne neuspesnych) mam nejake zkusenosti, a proto na me nepusobi prilis duveryhodne jejich nynejsi koncepce, ktera evidentne jako spousta podobnych (a davno mrtvych) zameru pocita s tim, ze se na jeden napad (byt muze byt i dobry) spontanne vrhne pilna a takrka profesionalni praci odvadejici komunita prispevatelu... Nevrhne.
    Mimochodem, IMO LinuxBizWorld je zameren spise na PR zvasty (nic ve zlem, taky je to asi potreba) nez na fakta, a to IMO nema na urovni komunity vubec cenu resit - v PR a propagaci ve stylu "Microsoft" komunita nejakou svepomoci absolutne nemuze Microsoftu konkurovat, sorry, ale pokouset se o neco takoveho je IMO skoda namahy.
    Ano, LBW budiz toho dukazem - ackoliv za nim stoji zazemi, ktere by mohlo nabidnout dokonce takrka profesionalni podminky, utece jeste hodne vody, nez si vyladi koncepci, najdou kvalitni lidi atd., aby ten web mel nejaky smysl. Ja verim, ze puvodne mel LBW byt neco jako zdroj "faktu" podporujicich OpenSource reseni pro byznys sferu... zatim je to ovsem neco demo, jak by to mohlo z dalky vypadat, kdyby to nekdo naplnil smysluplnym obsahem.

    Kdybych si mel ale vsadit mezi LBW a GetTheTrueFacts na vyssi pravdepodobnost osloveni profesionalni klientely, GTTF by svym konceptem rozhodne nezabodovalo.

    Jak rikam, vlastne jsem nepochopil, na koho se hodlaji obracet - mozna podle toho pak taky budou volit, co chteji poskytovat. Az se tedy autori vyjadri k tomuhle (zatim jsem to nikde nenasel, vsude jen, ze "je treba poskytnout pravdive informace", ale nikde neni receno, komu), bude mit asi vetsi smysl vyjadrovat se k obsahu.

    Zatim to vidim jako misijni piskoviste pro linuxaky (napr. ctenare ABCLinuxu) s prebytkem energie :)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.