abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 18:00 | IT novinky

    DuckDuckGo AI Chat umožňuje "pokecat si" s GPT-3.5 Turbo od OpenAI nebo Claude 1.2 Instant od Anthropic. Bez vytváření účtu. Všechny chaty jsou soukromé. DuckDuckGo je neukládá ani nepoužívá k trénování modelů umělé inteligence.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 14:22 | IT novinky

    VASA-1, výzkumný projekt Microsoftu. Na vstupu stačí jediná fotka a zvukový záznam. Na výstupu je dokonalá mluvící nebo zpívající hlava. Prý si technologii nechá jenom pro sebe. Žádné demo, API nebo placená služba. Zatím.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 04:44 | Nová verze

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 140 (pdf) a HackSpace 77 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.4. 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.4. 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    18.4. 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    18.4. 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    18.4. 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    18.4. 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (11%)
     (2%)
     (20%)
    Celkem 566 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Linuxové CD v časopise ABC

    15.2.2007 21:09 | Přečteno: 1751× | Svobodný software | Výběrový blog | poslední úprava: 15.2.2007 21:11

    Již nějakou dobu má pan bratr rozepsaný seriál článků o 3d editoru Blender pro časopis ABC (bývalých mladých techniků a přírodovědců). Je možné, že by se do některého výtisku podařilo vložit bootovací CD s Blenderem, Linuxem a popř. dalšími programy jako dárek pro čtenáře.

    (Zatím není nic jisté, krom toho, že by pár desítek tisíc bootovacích CD jistě potěšilo velkého Tuxe.)

    Jak vyřešit binární ovladače?

    Vzhledem k tomu, že Blender vyžaduje 3d akceleraci, bude třeba na CD dát propri ovladače pro většinu používaných karet. Nevím ale, jestli to půjde hlavně z licenčních důvodů - GPL zapovídá distribuovat binární ovladače s jádrem (nutné pro zprovoznění akcelerace na většině karet). Kororaa na tom skončila.

    Nejreálnější se mi zdá, že se binární ovladače zavedou po bootu na příkaz uživatele, nevím ale, jestli to nebude neúměrně složité. Máte s tím někdo zkušenosti?

    Existuje nějaká šance, že by šíření binárních ovladačů umožnila i nová GPLv3?

    Jakou distribuci?

    Distribucí se nabízí řada. Nejsnazší by bylo tematicky upravit Slax nebo Danix - jsou české, odladěné, k tomu určené, nevím jak snadno by do nich šlo zapasovat Blender. Nebo upravit *Ubuntu CD, což má výhodu v nachystané možnosti instalovat a používat ubuntí repozitáře. Nebo lze vytvořit bootovací CD od základů pomocí Linux live scripts (nemám s tím zkušenosti).

    Použít akcelerovaný desktop?

    Akcelerovaný desktop s pérujícími a hořícími okýnky by byl ohromný marketingový krok. Vzhledem k tomu, že CD je určeno především k ozkoušení Blenderu out-of-the-box, dá se předpokládat, že cílová skupina bude vybavena dostatečnou grafickou kartou, kterých už je většina.

    Dát tam možnost instalace?

    Velké zastoupení dotazů ohledně instalací Slaxu (a podobných) v odezvě na můj plytký článek o Linuxu napovídá, že by velké % lidí využilo CD i k instalaci. U Ubuntu je dobře zvládnutá, u ostatních live distribucí většinou taky. Na druhou stranu je třeba zaručit, aby to lamím uživatelům nesmazalo disk (nebo to po půl dni vrtání se v komandlajně nehodili do koše).

    Pokud umožnit instalaci, zachovat i kompatibilitu s nějakými repozitáři?

    Zajímá mne jakýkoli váš nápad či názor. (Rád to prodiskutuju krom zdejší diskuse i na jabberu.)

           

    Hodnocení: 92 %

            špatnédobré        

    Anketa

    Jak byste řešili podporu grafických karet v Blender CD?
     (16 %)
     (60 %)
     (1 %)
     (1 %)
     (0 %)
     (4 %)
     (1 %)
     (0 %)
     (5 %)
     (12 %)
    Celkem 94 hlasů

    Anketa

    Jak byste řešili podporu grafických karet v Blender CD?
     (0 %)
     (0 %)
     (0 %)
     (0 %)
     (0 %)
     (0 %)
     (0 %)
     (0 %)
     (0 %)
     (0 %)
    Celkem 0 hlasů

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Luk avatar 15.2.2007 21:18 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Existuje nějaká šance, že by šíření binárních ovladačů umožnila i nová GPLv3?
    ROFL :-D
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    Filip Dominec avatar 15.2.2007 21:23 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Ano, vím že na ní laboruje jistý RMS. Přesto je tu naděje, třeba za 10, 20 let, že by to v GPLv3 mohlo být... :)
    DjAARA avatar 15.2.2007 21:55 DjAARA | skóre: 32 | Praha|Náklo|Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    To dřív budou všechny potřebné ovladače pod nějakou OSS, GPL-kompatibilní licencí schválenou FSF ;-).
    16.2.2007 10:39 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Ale s jádrem zase laboruje jistý pan Torvalds a ten se ke GPLv3 staví jednoznačně. Takže ať už bude v GPLv3 cokoliv, jádra se to moc týkat nebude, protože bude stále GPLv2.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    mkoubik avatar 16.2.2007 14:18 mkoubik | skóre: 5 | blog: lorem_ipsum | Praha 8 - Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Podle GPLv2 (pod kterou je jádro) lze tento software distribuovat, pokud zachováte licenci: GPLv2 nebo vyšší. to znamená, že jádro distribuované panem Torvaldsem je pod GPLv2, ale klidně si ho můžeš dát na svůj server a distribuovat pod GPLv3.
    16.2.2007 14:29 Lu-Tze | skóre: 15 | blog: Lu-Tzeho blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Obyčejný selský rozum se bouří. Jak se proboha pozná vyšší verze? Co to je? Můžu si napsat licenci nekompatibilní s GPLv2 a prohlásit ji za vyšší verzi?
    Filip Dominec avatar 16.2.2007 14:39 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    16.2.2007 15:00 Christof | skóre: 22 | Havířov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    není náhodou v licenci pro kernel vyškrtnuté ono "nebo jakákoliv vyšší verze"?
    16.2.2007 15:01 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Linux has _never_ had the "v2 or later" license wording in general.
    lkml.org/lkml/2006/1/31/188
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    unknown_ avatar 15.2.2007 22:10 unknown_ | skóre: 30 | blog: blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Co si myslim, tak by se tam nemela davat moznost instalace na disk. Takova "jednoucelova" distribuce na HDD? Aktualizace, podpora? Myslim si, ze by to instalovaly BFU a proto si myslim, ze je potreba bud nedavat moznost instalace, nebo dat moznost instalace, ale musel by to byt jen treba upraveny Ubuntu, Mandriva, ... Neco, co by mohli lidi pri nainstalovani plnohodnotne pouzivat
    15.2.2007 22:28 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    1) Binarni ovladace nahravat plne automaticky bez ptani. Ze na tom nejaka distribuce skoncila nam vubec nevadi, pac tohohle by bylo mnohem mene a taky by to byla bezejmena distribuce co by jsi stvoril, dal do abicka a mohl z disku smazat.

    2) Instalaci bych tam asi nedaval. Leda pouzit kubuntu-live, tam by to asi bylo nejlepsi, stacilo by pridat Blender a pak pokracovat v naproste standardnim a beznem Kubuntu.

    Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    15.2.2007 22:44 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Taky si myslím že není třeba licenční podmínky (grafických ovladačů) moc řešit, protože to nebude public a je moc malá šance že by si toho někdo vůbec všiml.

    A myslím že ono to nesouvisí s GPL, ale s licencí ovladačů od Nvidie.

    matla avatar 15.2.2007 23:30 matla | skóre: 16 | Sticany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    A co treba sabayonlinux
    16.2.2007 10:15 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC

    Asi to vezmu odzadu..

    Možnost instalace - ano či ne?

    Určitě ne. Zbytečně bys to kompiloval. Cílem je vzbudit zájem. Pokud by si někdo chtěl linux nainstalovat, tak by se měl o něm něco nejřív dozvědět. Použít na to může manuál co průběžně vzniká na na wikibooks, zdejší učebnici nebo nějakou knihu z knihkupectví, ale ty jsou většinou dosti zastaralé.

    Akcelerovaný desktop

    Pro Blender je akcelerovaný desktop víc než žádoucí, teda ani ne tak akcelerovaný desktop typu hejblátek na ploše, jako spíš podpora 3D pro plynulou práci s Blenderem. Asi bych tedy spíš zvolil některou již existující Live distribuci, která Blender zahrnuje a má zároveň i nějakou podporu 3D akcelerace. Vím že jich několik existuje - je třeba se kouknout na distrowatch.com - ostatně tam bych také směroval ty co chtějí získat nějaké povědomí o světě linuxových distribucí.

    Nezvolit některou z "českých" distribucí?

    Pokud vyhoví výše uvedené podmínce, proč ne. Ale určitě bych nezačal něco plichtit na zelené louce. Raději bych se zkontaktoval s těmi co ty distribuce dělají a požádal je, zda by nebylo možné jejich distribuci pro daný účel přiohnout. S tím je spojena i odpověď na otázku zda zahrnout či nezahrnou binární ovladače. Rozhodně je třeba brát v úvahu, že ne každá grafika je podporovaná a ne každou grafickou kartu je triviální nakonfigurovat. Zkusil bych na tvém místě sem hodit anketu na téma jaké máte zkušenosti s akcelerací u Live CD a dát checkboxy ke všem LiveCD které nějakým způsobem 3D podporují.

    P.S.: Uživatel FDominec z Wikibooks budeš nejspíš ty, viď? ;-)
    16.2.2007 10:16 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Ne kompiloval, komplikoval.. Poslední dobou mě nějak zlobí focus..
    16.2.2007 10:18 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Jo a ještě k tomu LiveCD - určitě bych ho udělal takovým způsobe, aby mělo jednu část bootovací v Rock Ridge a druhou - viditelnou pro MS Windows v Joliet. Do té bych pak narval instalačky blenderu pro MS Win, plus nějaké off-line manuály z webu ve formátu mht.
    16.2.2007 10:43 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Myslím, že není nutné to tak moc komplikovat, LiveCD klidně může být v ISO 9660, nebo v Joliet, protože Live systém bývá většinou zabalen v nějakých modulech, takže mu něco takového nevadí.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    16.2.2007 10:52 Lu-Tze | skóre: 15 | blog: Lu-Tzeho blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Na stránkách toho programu je v download sekci na prvním místě verze pro windows, takže ten program asi funguje i s windows. Proč teda tam potřebujete dávat cd s linuxem?
    Akcelerovaný desktop s pérujícími a hořícími okýnky by byl ohromný marketingový krok.
    Na mě z toho dýchá nečestnost a nesportovnost, něco co by Mirek Dušín neudělal. O ten program se zřejmě bude zajímat jen minimum čtenářů, ale když už někdo dostane zadarmo cd, tak proč by ho nevyzkoušel, že?

    Doufám, že se pletu a že žádné postranní úmysly nemáte.
    Filip Dominec avatar 16.2.2007 12:00 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Ano, odhalil jsi nás! Všechny naše plány, že s Blenderem ovládneme svět a vykořeníme odporné kapitalistické společnosti vytvářející 3dMax a Mayu jsou zhaceny!

    Jestli domluvíš se strýčkem Stevem, že pro časopis Abc uvolní zdarma bootovací verzi Windows (zahrnující ovladače na grafické karty), tak můžeme zauvažovat, že bychom je tam dali místo Linuxu, samozřejmě. :)

    Instalačku Blenderu pro Windows bych tam jednoznačně přidal.
    16.2.2007 12:09 Lu-Tze | skóre: 15 | blog: Lu-Tzeho blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Jestli domluvíš se strýčkem Stevem, že pro časopis Abc uvolní zdarma bootovací verzi Windows (zahrnující ovladače na grafické karty), tak můžeme zauvažovat, že bychom je tam dali místo Linuxu, samozřejmě. :)
    Nerozumím. To si ten program nemůžou lidi normálně nainstalovat? Nápověda: ti, co mají windows, verzi pro windows, ti, co mají linux, verzi pro linux, podobně pro irix, solaris, freebsd.
    Ano, odhalil jsi nás! Všechny naše plány, že s Blenderem ovládneme svět a vykořeníme odporné kapitalistické společnosti vytvářející 3dMax a Mayu jsou zhaceny!
    Tos mě nejspíš nepochopil. Mě udivuje to live cd, které vůbec není potřeba, takže se nutně musím ptát, co tím sledujete a jestli pod záminkou prezentace blenderu nejdete šířit linux, což by mi opravdu přišlo velmi ošklivé.
    16.2.2007 13:06 neaktivni | skóre: 24 | blog: neaktivni
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC

    Myslim, ze live cd je fajn. Kdyz sem pred lety odebiral abc, PC meli rodice a docela tvrde mi zabranovali se na nem realizovat, pac mi v mem utlem veku neduverovali. Ja sem svuj pocitac zatim nemel, takze sem je musel pracne premlouvat, abych si mohl hrat s QBasicem podle serialu v ABC.

    Muze bejt hromada nejruznejsich situaci, treba chtit neco ukazat kamaradum na skolnim pocitaci nebo na jinem pocitaci, kde nemam prava k instalaci. Nebo proste zkusit, nez si sam zadelam system. Live CD je dobra moznost pro zkousku, kdyz sem jeste mladicek, odebiram ABC, sbiram znamky a motyly - nemam svuj pocitac, protoze jsem si na nej jeste nenasetril (vsechny prachy rvu do znamek)).

    Filip Dominec avatar 16.2.2007 14:47 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Ti, kteří si budou chtít instalovat Blender do Windows, si ho instalují.

    Ti, kteří nebudou chtít do Windows nic instalovat, můžou spustit Blender (a hromadu dalších programů) z CD. Ano, bude tam Linux a považuji v souladu s p. redaktorem Ležákem za správné, že se s ním uživatelé potkají.

    Hlavní myšlenkou je šířit Blender. Pokud bychom ale chtěli šířit jen Linux (bootovacím CD bez Blenderu), bylo by na tom něco špatně?
    16.2.2007 14:58 Lu-Tze | skóre: 15 | blog: Lu-Tzeho blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Pokud bychom ale chtěli šířit jen Linux (bootovacím CD bez Blenderu), bylo by na tom něco špatně?
    To samozřejmě ne! To je naopak velmi chválihodné. Ale mělo by to být děláno otevřeně, např. pokud bude v časopise článek o linuxu a bude doprovozen cd live distribucí, tak proti tomu nelze nic říct. Pokud ale píšeš o aplikaci, která vůbec vázaná na linux není, tak se k tomu linuxu dostane tak nějak pokoutně, skoro mi to přijde nepříliš vzdálené od podprahové reklamy.
    Filip Dominec avatar 16.2.2007 15:36 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Ano, podprahová reklama je fuj. Plně chápu že by se ti v příloze k časopisu ABC nelíbila - mně také ne. Jen nevím, jak by se k ní stavěl M. Dušín, vždyť Rychlé šípy byly samy podprahovka jako řemen.

    Celé mé (možná naivní) úsilí je motivováno tím, aby lidi nebyli manipulováni - ne abych je zmanipuloval já, tam kam chci. Je potřeba jim ukázat, že existují i jiné, rovnocené cesty. Protože největší podpásová (ačkoli zde spíše nadprahová) reklama je když ti lidi říkají: "pojď pokecat na ICQ", "odevzdejte jako DOC", "vyžadujeme znalosti Windows" apod.

    Pokud tam dát Linux, tak to prostě označím jako CD, ze kterého jde spustit Linux s Blenderem. Nic víc, nic míň. Určitě to řada lidí ocení a nikomu to neuškodí. Čili pokud na tom nebudu nic utajovat, nevidím na tom nic nefér.

    Plné CD stojí čtenáře stejně jako skoro prázdné CD. Čili když si můžu vybrat mezi cd s instalačkami a mezi cd s instalačkami, které je kromtoho bez instalace spustitelné, jsem pro to druhé. Toť vše.
    16.2.2007 16:42 Lu-Tze | skóre: 15 | blog: Lu-Tzeho blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Plné CD stojí čtenáře stejně jako skoro prázdné CD. Čili když si můžu vybrat mezi cd s instalačkami a mezi cd s instalačkami, které je kromtoho bez instalace spustitelné, jsem pro to druhé. Toť vše.
    Je určitě spousta jiných věcí, kterými by se dalo takové CD zaplnit a zároveň by to mělo vztah k blenderu. Třeba http://orange.blender.org/
    Filip Dominec avatar 16.2.2007 21:55 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Bootovatelný Linux by nesežral celé CD a myslím, že řadě lidí by mohl být užitečný. Tematicky tam určitě patří, protože toto CD nemá návaznost jen na bratrovy články o Blenderu, ale i můj o Linuxu, což jsem zapomněl zmínit. Nic podpásového na tom nevidím. No ještě to promyslíme.
    16.2.2007 22:02 Lu-Tze | skóre: 15 | blog: Lu-Tzeho blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    No jestli tam bude článek o linuxu, tak to je přece úplně jiná pohádka :-) To proti live cédu nelze nic namítat. Naopak je to dobrá služba těm, co nemají možnost si linux stáhnout ale zaujme je článek.
    Filip Dominec avatar 16.2.2007 22:19 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linuxové CD v časopise ABC
    Ano, myslím, že na tomto se zakládalo naše drobné nedorozumění. Kromtoho i pan bratr je přesvědčen, že by to tam Linux s dalšími programy chtělo, a ten tu bude mít asi hlavní slovo...

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.