abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 23:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 260 správce systému a služeb systemd (Wikipedie, GitHub). Odstraněna byla podpora skriptů System V. Aktualizovány byly závislosti. Minimální verze Linuxu z 5.4 na 5.10, OpenSSL z 1.1.0 na 3.0.0, Pythonu z 3.7.0 na 3.9.0…

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 18:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 5.1 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:55 | Nová verze

    Bylo oznámeno vydání nové verze 8.1 "Hoare" kolekce svobodného softwaru umožňujícího nahrávání, konverzi a streamovaní digitálního zvuku a obrazu FFmpeg (Wikipedie). Doprovodný příspěvek na blogu Khronosu rozebírá kódování a dekódování videa pomocí Vulkan Compute Shaders v FFmpeg.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 04:33 | Zajímavý projekt

    Byl představen open-source a open-hardware prototyp nízkonákladového raketometu kategorie MANPADS, který byl sestaven z běžně dostupné elektroniky a komponent vytištěných na 3D tiskárně. Raketa využívá skládací stabilizační křidélka a canardovou stabilizaci aktivně řízenou palubním letovým počítačem ESP32, vybaveným inerciální měřicí jednotkou MPU6050 (gyroskop a akcelerometr). Přenosné odpalovací zařízení obsahuje GPS,

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 35
    16.3. 14:22 | IT novinky

    Vědci z univerzity La Sapienza v Římě vyvinuli systém, který dokáže identifikovat jednotlivce pouze na základě toho, jak narušují signály Wi-Fi. Autoři tuto novou technologii nazvali WhoFi. Na rozdíl od tradičních biometrických systémů, jako jsou skenery otisků prstů a rozpoznávání obličeje, nevyžaduje tato metoda přímý fyzický kontakt ani vizuální vstupy. WhoFi může také sledovat jednotlivce na větší ploše než kamera s pevnou polohou; stačí, je-li k dispozici Wi-Fi síť.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    16.3. 04:22 | Nová verze

    SuperTux (Wikipedie), tj. klasická 2D plošinovka inspirovaná sérií Super Mario, byl vydán v nové verzi 0.7.0. Videoukázka na YouTube. Hrát lze i ve webovém prohlížeči.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    16.3. 03:11 | Zajímavý projekt

    Ageless Linux je linuxová distribuce vytvořená jako politický protest proti kalifornskému zákonu o věkovém ověřování uživatelů na úrovni OS (AB 1043). Kromě běžného instalačního obrazu je k dispozici i konverzní skript, který kompatibilní systém označí za Ageless Linux a levné jednodeskové počítače v ceně 12$ s předinstalovaným Ageless Linuxem, které se chystají autoři projektu dávat dětem. Ageless Linux je registrován jako operační

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 9
    15.3. 15:33 | Humor

    PimpMyGRC upravuje vzhled toolkitu GNU Radio a přidává alternativní barevná témata. Primárním cílem autora bylo pouze vytvořit tmavé prostředí vhodné pro noční práci, nicméně k dispozici je nakonec celá škála barevných schémat včetně možností různých animací a vizuálních efektů (plameny, matrix, bubliny...), které nepochybně posunou uživatelský zážitek na zcela jinou úroveň. Témata jsou skripty v jazyce Python, které nahrazují

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    15.3. 14:33 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    15.3. 12:33 | Zajímavý projekt

    FRANK OS je open-source operační systém pro mikrokontrolér RP2350 (s FRANK M2 board) postavený na FreeRTOS, který přetváří tento levný čip na plně funkční počítač s desktopovým uživatelským rozhraním ve stylu Windows 95 se správcem oken, terminálem, prohlížečem souborů a knihovnou aplikací, ovládaný PS/2 myší a klávesnicí, s DVI video výstupem. Otázkou zůstává, zda by 520 KB SRAM stačilo každému 😅.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 5
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (16%)
     (7%)
     (0%)
     (11%)
     (29%)
     (2%)
     (5%)
     (1%)
     (13%)
     (24%)
    Celkem 1098 hlasů
     Komentářů: 27, poslední včera 19:26
    Rozcestník

    Delfská veštírna trochu jinak

    1.7.2010 00:44 | Přečteno: 1928× | Jen tak | poslední úprava: 1.7.2010 12:50

    Inspirován zápisem o pořádně napěchované skříni s disketama sem se rozhodl napsat prográmek, co by simuloval cosi podobného. Kdo už takovou sbírku disket vlastní a nic emulovat nepotřebuje, dál číst nemusí :-).

    Myšlenka je jednoduchá. Místo všech kombinací 1,44 MB disket budeme mít prográmek, co dokáže vykreslit 8x8 pixelů velký monochromatický piktogram (tedy aspoň na architekturách, kde je long long int 64bitů). Proč zrovna 8x8? Jednak proto, že se mi to dobře programovalo a taky proto, že na vstupu může být stále celkem zapamatovatelné a vymyslitelné číslo.

    Ano číslo, další podstatná věc, která v odkazovaném blogu zazněla. Každá informace se dá převést na číslo a chtěl jsem, aby s ním prográmek umožnil pracovat.

    Tak co to vlastně umí: Program může mít jeden volitelný parametr a to právě to číslo, ze kterého vykreslí piktogram. Jinak kdykoliv je možné v programu zmáčknout klávesu [mezerník] co spustí promítání náhodných piktogramů v intervalu jedna sekunda, znovu stisknutím [mezerníku] se to pauzne. Číslo vygenerovaných piktogramů se vypisuje do konsole, i do titulku okna.

    Protože některé piktogramy mohou invertovaně působit odlišně, klávesa [I] spustí (a vypne) střídání inverze.

    Cože to vlastně může dokázat vykreslit? No máme 18446744073709551615 18446744073709551616 kombinací (větší čísla nezadávat ;)). To je celkem slušné. 8x8 fonty existují, taky jsem objevil jakýsi pixelart (akorát barevný). Takže nějaké "poselství" by mělo být možné tímto věštícím nástrojem přijmout ;-).

    Náhodné generování pomocí rand() použité v programu ve funkci [mezerník] má bohužel nevýhodu v tom, že je RAND_MAX podstatně menší než LONG LONG INT. Řeším to škálováním, ale tím jsem spoustu kombinací vyřadil :-(. Lepší by to bylo propojit s /dev/random, nebo /dev/urandom, ale to už se mi (zatím) nechtělo.

    Po krátkém testování mi to pár hezkých obrázků vyrobilo, tak je přikládám. Zdroják hodím do prvního komentáře jako přílohu. Přeložit to jde snad všude kde je gcc a nainstalovaná i devel verze sdl (obvykle balíček sdllib-dev). Nemělo by to jakkoliv poškodit počítač ani data ;-). Překládat takhle:
    gcc -o main main.c `pkg-config --cflags --libs sdl`
    Jinak proč? No potřeba po dlouhé době provětrat znalosti SDL a C. Jsem prasič, takže kód je šílený :-). A jinak, kdyby tam někdo zahlédl odpověď na otázku života, vesmíru a vůbec a podobně, poslat screen ;-) (a nebo projít všechny možné kombinace a poslat ty nejhezčí pixelarty ;)).

    Update: pod prvním komentářem najdete soubor vestirna.c, což je vylepšená verze, která čte z /dev/urandom (kdo chce /dev/random, ať změní ve zdrojáku - dík FAtbluNTovi) a navíc opravuje chybku se čtením vstupu (nečetlo správně nejvyšší řády, teď to po zadání maxima - 18446744073709551615 - vykreslí bílou obrazovku.        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Obrázky

    Delfská veštírna trochu jinak, obrázek 1 Delfská veštírna trochu jinak, obrázek 2 Delfská veštírna trochu jinak, obrázek 3 Delfská veštírna trochu jinak, obrázek 4

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    1.7.2010 00:45 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Příloha:
    zdrojak
    Baník pyčo!
    1.7.2010 00:51 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Příloha:
    Je tam chyba, hned to spadne. Tohle by mohlo fungovat :).
    Baník pyčo!
    1.7.2010 12:45 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Příloha:
    Tak dalsi bugfix, atof kterou jsem pouzil pro cteni vstupu nebyla schopna nacist unsigned long long int. Napsal jsem si atoull. Tahle verze cte z /dev/urandom.
    Baník pyčo!
    1.7.2010 00:55 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Co takhle jednoduché strings /dev/urandom a hledat smysl v tom? :)
    We lived, we danced, we raced, we run, from the oblivion to come, Dressed for the last dance of a hundred thousand suns.
    1.7.2010 01:01 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Promiň, ale já v tom pořád vidím jenom čaj :-). Tady vidím občas hezké obrázky. Prostě mozek v těch pixelech je s trochou fantazie schopný cosi vyčíst, k něčemu si to přiřadit. Což u hromady nesourodých ascii znaků moc nejde ;-). Kdyby se na to poštval třeba ještě slovník, bylo by to lepší. Ale to by zas nebyl ono (samozřejmě, v obou případech jde pouze o srandu, ale u toho mého programu myslím že člověk vydrží o pár sekund dýl a to se vyplatí ;P).
    Baník pyčo!
    1.7.2010 01:32 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Příloha:
    Teď mi třeba vypadl tenhle obrazek, celkem slusny pixelart (nebo temne proroctvi?) ;-). Urcite tam vidim vic nez v hromade caje :).
    Baník pyčo!
    1.7.2010 01:42 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    No nevim, u me to porad vykresluje jen bile okno :)
    We lived, we danced, we raced, we run, from the oblivion to come, Dressed for the last dance of a hundred thousand suns.
    1.7.2010 01:47 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Musis zmacknout mezernik, vzdyt to v blogu pisu ;-).
    Baník pyčo!
    1.7.2010 01:53 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Oprava: tvoje verze mi funguje. Nefungovala mi ta verze, co brala data z urandom.
    We lived, we danced, we raced, we run, from the oblivion to come, Dressed for the last dance of a hundred thousand suns.
    1.7.2010 02:04 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Příloha:
    Tak ta mi jde, ale musel jsem na zacatku mainu z
      
    if(!Init())
    {
      SDL_Quit();
      return 1;
    }
    
    udelat
    
    Init();
    
    Proc netusim, predtim to slo. Je to nejaky rozbity :-). Tady jsem to vylepsil na /dev/random (musi se hybat myskou, jinak dojdou nahodna cisla). Viz priloha.
    Baník pyčo!
    1.7.2010 01:13 FAtbluNT
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Příloha:
    Kdo je vetsi prase? Pridal jsem tam to cteni z urandom :-D
    1.7.2010 01:21 FAtbluNT
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Příloha:
    sorry cetlo to jenom 7 bajtu takhle je to spravne
    1.7.2010 01:23 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Cool, funguje :-).

    Kdyby to nekdo zkousel a neslo mu to, zrusit testovaci podminku kolem Init() na zacatku mainu. Nevim proc, ale aspon mi neprojde ;-). Pak to jde.
    Baník pyčo!
    Michal Wirth avatar 1.7.2010 08:00 Michal Wirth | skóre: 26
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    jen takovej rejp ... ten pocet kombinaci mate spatne, melo by to byt sude cislo ;-) to co tam mate, je IMHO cislo "posledni" kombinace s indexaci od nuly, ale jako pocet vsech kombinaci to nazvat nejde
    Důležité se časem stává absurdním, absurdní se časem mění v důležité.
    1.7.2010 10:31 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Jo, máš pravdu.
    Baník pyčo!
    1.7.2010 08:33 Allah Akbar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    A verzia pre konzolu nebude?
    1.7.2010 10:15 FAtbluNT
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Příloha:
    tady je :-)
    1.7.2010 10:42 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Příloha:
    To aby jsme pomalu zalozili git :-D. Jinak nejak mi to nebezelo, mam divny asi prekladac (na desktopu mam jeste ubuntu, gcc version 4.3.3 (Ubuntu 4.3.3-5ubuntu4) ;)). Kupodivu se size nechovalo jako globalni, musel sem ho udelat staticke (proc fakt netusim). A doplnil jsem nejake hlavickove soubory.
    Baník pyčo!
    Jendа avatar 1.7.2010 10:39 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Příloha:
    Textová implementace v bashi.
    1.7.2010 10:47 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Pekne, ale chybi tu cislo jako jednoznacky identifikator obrazku. Ale to by asi napsat v bashi nebyla zadna sranda. Jeste cekam implementaci v awk, brainfucku a cobolu ;P.
    Baník pyčo!
    Michal Fecko avatar 1.7.2010 12:36 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    ja sa nehram ;-)
    +--------+
    |  |
    ||
    ||
    ||
    ||
    ||
    ||
    ||
    +--------+
    10
    
    
    xsubway avatar 1.7.2010 13:04 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    pěkné :)
    1.7.2010 12:11 Dadam | skóre: 12 | blog: dadamovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Dobrý :-) Tak mě napadlo, že rand vrací 32bitové čísla, že? Vygeneruj si čísla dvě a vynásob?
    A i B mají svoje výhody a nevýhody. Vyberte si to, co vám vyhovuje víc, a necpěte A tam, kam patří B.
    Jendа avatar 1.7.2010 12:19 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Nebude pak rozložení nerovnoměrné? (většina takto vygenerovaných čísel bude ve středu intervalu, jako když házíš dvěma platónskými tělesy) A taky přijdeš o prvočísla.
    1.7.2010 12:25 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Jo, na to jsem tak nejak myslel. Stejne tak kdyz hazes dvemi kostkami a delas soucet, gausova krivka se tomu tusim nadava. Ale cteni z /dev/urandom (/dev/random) to resi (nekde v diskuzi).
    Baník pyčo!
    1.7.2010 12:28 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Baník pyčo!
    1.7.2010 19:05 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Stejne tak kdyz hazes dvemi kostkami a delas soucet, gausova krivka se tomu tusim nadava.
    Přesně takto se gaussovské rozdělení dělá. Pokud si to ještě dobře pamatuju, tak na použitelnou verzi stačí posčítat dvanác normalizovaných hodnot (tj. z intervalo 0,1) a odečíst šestku, pro nenormalizované funkce (jako je rand()) je třeba samozřejmě odečíst šestinásobek RAND_MAX a výsledek touto hodnotou ještě podělit (nebo s ním počítat jako s číslem s pevnou řádovou čárkou).

    1.7.2010 12:56 JVid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Funkční řešení je vygenerovat dvě čísla, jedno posunout o 32b doleva a pak je vyXORovat. Při sčítání nebo násobení to samozřejmě fungovat nebude, resp. ne tak, jak by člověk chtěl.
    1.7.2010 13:07 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Jo, to by asi šlo.
    Baník pyčo!
    Grunt avatar 1.7.2010 16:40 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    A nebylo by lepší cpát nějakou náhodnou entropii spíš do frekvencí? U toho je spíš šance, že si mozek něco domyslí.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    1.7.2010 16:57 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Příloha:
    A jak by sis to představoval? Na výstupu zvuk / fraktál?

    Mě by se líbilo nechat to takto náhodně generovat obrazce a kdyby mi nějaký něco připomínal (třeba nějaké zborcené písmeno A, to jsem už občas v tom smetí zahlédl), zastavit to a hledat podobné obrazce k tomu nalezenému (nějaké metoda postupného výběru). Jenže jak to realizovat...

    Jinak i z toho mého občas vypadne něco trošku zajímavého. Tady je třeba osově souměrný obrazec, který má druhou část barevně invertovanou.
    Baník pyčo!
    1.7.2010 17:22 Vskutečnosti Saýc | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak

    No, mohl bys udelat inverzni diskretni kosinovou transformaci, treba by z toho lezlo neco zajimaveho :)

    Grunt avatar 1.7.2010 20:31 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Delfská veštírna trochu jinak
    Ne. Prostě náhodný šum (jaký třeba vyleze z dd if=/dev/urandom of=/dev/fb0) převést zpět z frekvenční domény do časové. Takže třeba pomocí ImageMagicku (nemám nainstalovanou HDR verzi, takže nemůžu ověřit správnost):convert -size 512x512 rgb:/dev/urandom -size 512x512 rgb:/dev/urandom -ift show:. Jen by se musela nějak normalizovat amplitudová složka aby se výsledek vešel do rozsahu. A klidně by na to šlo použít to pole 8x8. By z toho sice vylezl jen rozmazaný maglajz, ale i tak je větší šance, že v něm mozek uvidí něco víc než v takovém políčku pixelů 8x8.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.