abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 15:33 | IT novinky

    Po 26 letech od protiprávního policejního zásahu, který byl spuštěn na základě podnětu společnosti Microsoft, Obvodní soud pro Prahu 2 rozsudkem potvrdil, že Mironet prokázal významnou část svého nároku na náhradu škody vůči Ministerstvu spravedlnosti ČR. Soudem nyní přiznaná část nároku znamená rekordní odškodné, jaké kdy české soudy přiznaly za nesprávný postup státu. Spor byl rozdělen na několik škod, u pravomocně uzavřených částí

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 21
    včera 15:22 | Nová verze

    Lehké desktopové prostředí LXQt bylo vydáno ve verzi 2.4.0. Jde o převážně opravné vydání s drobnými vylepšeními podpory Waylandu.

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    včera 12:44 | IT novinky

    Počítačová hra Kingdom Come: Deliverance 2 českého studia Warhorse získala cenu BAFTA v kategorii nejlepší příběh. V konkurenci pěti dalších nominovaných děl porazila i úspěšnou francouzskou hru Clair Obscur: Expedition 33, která v letošním ročníku získala cenu za nejlepší hru roku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:22 | Komunita

    Projekt KDE oslaví v říjnu 30 let. Matthias Ettrich poslal 14. října 1996 do diskusní skupiny comp.os.linux.misc zprávu, která započala historii projektu. Důležité milníky jsou zobrazeny na časové ose KDE.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 02:55 | Komunita

    Byly vyhlášeny výsledky letošní volby vedoucí/ho projektu Debian (DPL, Wikipedie). Poprvé povede Debian žena. Novou vedoucí je Sruthi Chandran. Letos byla jedinou kandidátkou. Kandidovala již v letech 2020, 2021, 2024 a 2025. Na konferenci DebConf19 měla přednášku Is Debian (and Free Software) gender diverse enough?

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    včera 00:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 10.3 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Přidána byla podpora Orange Pi 4 LTS. Přibyl balíček Prometheus.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.4. 18:55 | Nová verze

    Implementace VPN softwaru WireGuard (Wikipedie) pro Windows, tj. WireGuard pro Windows a WireGuardNT, dospěly do verze 1.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    19.4. 16:11 | IT novinky

    V Pekingu dnes proběhl 2. ročník půlmaratonu humanoidních robotů. První 3 místa obsadili roboti Honor Lightning v různých týmech. Nový rekord autonomního robota je 50 minut a 26 sekund. Operátorem řízený robot to zvládl i s pádem za 48 minut a 19 sekund. Řízení roboti měli časovou penalizaci 20 %. Před rokem nejrychlejší robot zvládl půlmaraton za 2 hodiny 40 minut a 42 sekund. Aktuální lidský rekord drží Jacob Kiplimo z Ugandy s časem 57 minut a 20 sekund [𝕏].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    17.4. 17:11 | Zajímavý článek

    Stanislav Fort, vedoucí vědecký pracovník z Vlčkovy 'kyberbezpečnostní' firmy AISLE, zkoumal dopady Anthropic Mythos (nový AI model od Anthropicu zaměřený na hledání chyb, který před nedávnem vyplašil celý svět) a předvedl, že schopnosti umělé inteligence nejsou lineárně závislé na velikosti nebo ceně modelu a dokázal, že i některé otevřené modely zvládly v řadě testů odhalit ve zdrojových kódech stejné chyby jako Mythos (například FreeBSD CVE-2026-4747) a to s výrazně nižšími provozními náklady.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 8
    17.4. 12:44 | IT novinky

    Federální návrh zákona H.R.8250 'Parents Decide Act', 13. dubna předložený demokratem Joshem Gottheimerem a podpořený republikánkou Elise Stefanik coby spolupředkladatelkou (cosponsor), by v případě svého schválení nařizoval všem výrobcům operačních systémů při nastavování zařízení ověřovat věk uživatelů a při používání poskytovat tento věkový údaj aplikacím třetích stran. Hlavní rozdíl oproti kalifornskému zákonu AB 1043 a kolorádskému SB26-051 je ten, že federální návrh by platil rovnou pro celé USA.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 16
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1371 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Pět pilných včeliček

    13.6.2008 15:54 | Přečteno: 1829× | GNU | Výběrový blog | poslední úprava: 13.6.2008 18:00

    Úloha byla formulována v roce 1962. Současný šampión pro 5 stavů (viz program) je z roku 1989. Prohlédněte si jej, a zkuste odhadnout jak velké číslo program asi vypíše. Najdete program, který vypíše větší číslo? Dokážete, že takový program neexistuje? Oboje za 100 bodů a nehynoucí slávu (naked chicks ale asi nebudou). Zadání:

    1) Měnit můžete pouze tělo bloku while (1).
    2) Nejvýše na 5 místech můžete testovat proměnnou $sym, jiné testy nejsou povoleny.
    3) $sym můžete měnit, ovšem pouze na 1 nebo undef.
    4) Dále můžete volat left, right, nebo last.
    5) Bezprostředně po každém left nebo right musí následovat další test.

    #! /usr/bin/perl -w
    use strict;
    
    my (@left, $sym, @right, $cnt);
    sub left { push @right, $sym; $sym = pop @left; $cnt++; }
    sub right { push @left, $sym; $sym = pop @right; $cnt++; }
    
    while (1) {
        # 1
        if ($sym) {
            left;
        } else {
            $sym = 1; right;
            # 2
            while ($sym) { right; }
            $sym = 1; right;
        }
        # 3
        if ($sym) {
            $sym = undef; left;
            # 4
            last unless $sym;
            $sym = undef; left;
        } else {
            $sym = 1; right;
            # 5
            while ($sym) { left; }
            $sym = 1; left;
        }
    }
    print "$cnt\n";
    
           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    13.6.2008 16:36 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Najdete program, který vypíše větší číslo? Dokážete, že takový program neexistuje?
    No nehynoucí slávu by asi nikdo neodmítl, ale rozhodně jsou jednodušší způsoby, než tohle. :-) (Ale kdyby to tu někdo skutečně dokázal, byl by to pro Ábíčko moc pěkný způsob, jak se nesmrtelně zapsat do dějin... "Řešení problému XYZ bylo prvně publikováno v renomovaném...ehm, cože? Komentáři na komunitním linuxovém serveru?" :-D)
    14.6.2008 00:53 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    spomal, ja jsem treba cast diplomky publikoval na abclinuxu (vcetne podekovani ctenarum)... takze uz zbyva jenom, aby microsoft propustil takove losery jako simon peyton jones, rekl jim, ze haskell je o nicem. a misto toho najal par ,,zkusenych programatoru'', aby vyvinuli microsoft advanced enterprise lisp professional edition a abclinuxu bude slavne... to je muj plan... ale asi bude lepsi, kdyz zkrizim delfiny s ovcemi, na ovce hopkave.... ;-]
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    14.6.2008 01:49 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Mno znám člověka, co kříží Scheme s Haskellem, proti tomu by i ovce skákavá byla nicka, nechceš do ní ještě vrazit kus chobotnice? ;-) Simon PJ mi přijde v pohodě. Aspoň je zábavnej, ne jako Ballmer. :-)
    14.6.2008 02:01 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    kříží Scheme s Haskellem
    vime o tom vic?
    nechceš do ní ještě vrazit kus chobotnice?
    ja bych tam vrazil spis chameleona... neviditelna ovce hopkava, by byla fakt sila!
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    14.6.2008 04:53 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    vime o tom vic?
    Přes společného kamaráda vím jen to, že se nedávno podařilo zkompilovat faktoriál... :-)
    ja bych tam vrazil spis chameleona... neviditelna ovce hopkava, by byla fakt sila!
    A o čem asi tak mluvím, že? ;-) A tohle je taky pěkné. Chobotnice sice umí líp napodobit hrubozrnnou texturu povrchu, ale sépie, jak vidno zhruba kolem 3:25, má zase větší "obnovovací frekvenci". (Škoda, že těch opravdu dobrých videí barvoměny mořských hlavonožců zase tolik není. A to se po nich pídím docela dlouho.) Futurama má hypnožábu, ale reálný svět má aspoň tu hypnosépii. :-D Kromě toho myslím, že pro neviditelnou skákající ovci by osm chapadel byla přidaná hodnota - nechceš si toho chameleóna fakt ještě rozmyslet? ;-)
    13.6.2008 16:46 qiRzT | skóre: 14 | blog: U_Marvina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    A jaký je vlastně to zadání?
    Důležité je vědět jak problém vyřešit, zbytek zvládne i cvičená opice...
    13.6.2008 17:22 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Tipoval bych zadání na "Najdi takový Turingův stroj o pěti stavech a dvou symbolech, který se zastaví po co největším počtu kroků.".
    13.6.2008 17:51 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Aby tě husa kopla! Turingův stroj je pro mě nepředstavitelně ošklivé slovo, kterému jsem se chtěl za každou cenu vyhnout...
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    13.6.2008 18:01 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Mám třeba homeomorfismu říkat "hřejivá, chlupatá věc", jen proto, že to je nepředstavitelně ošklivé slovo? :-)
    13.6.2008 19:49 Messa | skóre: 39 | blog: Messa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Možná by se po takové změně terminologie našlo mezi informatiky víc normálních lidí a možná i holek :-)
    frEon avatar 13.6.2008 20:50 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Myslim, ze by si normalini lidi pomysleli, ze tem informatikum uz uplne hrablo.
    Talking about music is like dancing to architecture.
    13.6.2008 22:40 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Jo. Ale doporučuju radší něco jako "jeden na jeden spojitě".
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    xsubway avatar 15.6.2008 14:01 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    :-D
    thingie avatar 13.6.2008 22:04 thingie | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    No, ono jsou to hlavně slova dvě.
    Růžové lži.
    15.6.2008 19:06 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Mě z nich vadí jen to první, "stroj" skousnu.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    15.6.2008 20:35 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Nemáš toho pána rád? Fobie z matematiky, homofobie, fobie z halting problému, nebo pán radši spíš lambda kalkul? :-)
    14.6.2008 00:39 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Vyborne. Prvni cast problemu (dekodovani zadani do srozumitelne podoby) mame vyresenou.
    13.6.2008 17:47 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Najít takovej program, kterej se zastaví (tj provede to "last"- to je perlovská syntaxe pro vyskočení ze smyčky), a předtím co nejvíckrát inkrementuje $cnt. Díky omezením na počet stavů je takových programů pro každé N jen konečný počet, a dají se snadno generovat a provádět. Stačí tedy vyloučit ty které se zacyklí, a ze zbylých vybrat ten nejlepší. Problém je že těch programů pro N=5 existuje pár miliónů, a zhruba stovka z nich je "problémových". Při spuštění to cyklí nad všechny rozumné limity, takže je hodně pravděpodobné že nikdy neskončí, ale nikdo pro to zatím neodvodil důkaz. Existuje tedy pořád šance že některý z těch programů někdy skončí, a pak logicky vytiskne ještě mnohem větší číslo než současný "šampión".
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    13.6.2008 18:05 qiRzT | skóre: 14 | blog: U_Marvina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    A formálně je to tedy ten Turingův stroj? Nebo jen konečný (zásobníkový) automat? Perl neovládám, takže z toho kódu toho moc nevyčtu:-(
    Důležité je vědět jak problém vyřešit, zbytek zvládne i cvičená opice...
    13.6.2008 18:53 Jirka P
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Jo, je to turingáč s binární abecedou a 5 stavy. Zajímavý na tom je, že fce (N -> max kroků, za které se nějaký TS s N stavy zastaví) není vyčíslitelná.
    13.6.2008 20:56 qiRzT | skóre: 14 | blog: U_Marvina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Na to stačí pár pojmů z teorie grafů. Třeba popisy algoritmů červeno-černých stromů (porovedeme něco pokud je strýc černý), okolo koster se dá taky určitě najít hodně zajímavě znějících tvrzení, nebo takové ušaté lemma...
    Důležité je vědět jak problém vyřešit, zbytek zvládne i cvičená opice...
    13.6.2008 20:58 qiRzT | skóre: 14 | blog: U_Marvina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Hups, to patří sem.
    Důležité je vědět jak problém vyřešit, zbytek zvládne i cvičená opice...
    andree avatar 13.6.2008 21:41 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    tak presne toto ma caka.. vycislitelnost... dosiel som tak do 1/4 poznamok, uz asi 3x - a vzdy sa zastavim, ze vlastne neviem o com je rec... fakt najvacsi teoreticky humus co som zatial videl...
    13.6.2008 17:28 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Dneska jsem s kolegy připravoval učebnu pro celostátní kolo SoČ a zrovna jsme byly u matematiků. Přišli tři brýlatí pánové, už od pohledu divní, začetli se do svých lejster, začali mluvit jakýmsi jazykem vzdáleně připomínajícím češtinu. Radši jsem dodělal ty kompy a rychle zmizel...

    Myslím že tito pánové by z tebe měli radost :-)

    Zdeněk
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    hikikomori82 avatar 13.6.2008 18:05 hikikomori82 | skóre: 18 | blog: foobar | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Asi nikdy nepochopim ludi ktory riesia neexistujuci problem. Ale budis.
    #!/bin/bash
    echo 99999999999999999999999999999999999999
    freshmouse avatar 13.6.2008 19:22 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Přesně. A to ani nemluvím o výkonu toho "jejich" krámu a tohoto. :-)

    Holt ne všem je shůry dáno programovat: programování je postup při řešení problému, ne vytváření problému. :-)
    13.6.2008 19:29 qiRzT | skóre: 14 | blog: U_Marvina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Bych se hádal, každý přeci ví, že počítače umí efektivně řešit problémy, které by bez počítačů neexistovaly:-)
    Důležité je vědět jak problém vyřešit, zbytek zvládne i cvičená opice...
    13.6.2008 21:19 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Odvoláš to nebo ti mám dát nějaké vypečené zadání vedoucí na metodu konečných prvků? ;-)
    13.6.2008 21:27 qiRzT | skóre: 14 | blog: U_Marvina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Neodvolám :-) Aspoň zjistím co to je (i když to možná už vím, ale nevím, že se tomu tak říká).
    Důležité je vědět jak problém vyřešit, zbytek zvládne i cvičená opice...
    13.6.2008 19:55 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    No, při čtení zápisku jsem si říkal, že holt každýho zajímá něco jinýho. Jeden ladí SQL dotazy, druhý zase tohle. Ale když jsem četl komentář

    Jo, je to turingáč s binární abecedou a 5 stavy. Zajímavý na tom je, že fce (N -> max kroků, za které se nějaký TS s N stavy zastaví) není vyčíslitelná.
    tak jsem již na sto procent přesvědčen, že bude lepší se živit čímkoli, jen né vývojem software :-D Děkuji za definitivní důvod pro mé váhání.Hned zítra dávám výpověď.
    13.6.2008 20:06 Messa | skóre: 39 | blog: Messa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Můžeš být v klidu (tedy pokud nepracuješ jako výzkumný pracovník), tohle není vývoj software, to je spíš vývoj vývoje softare. Tohle (AFAIK) normální programátoři neřeší ani ve volném čase :-)
    13.6.2008 21:32 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Jo, také si dokážu představit jiný věci (nebo činnosti), který dělat vnoci než tohle :-) Ale abych řekl pravdu, vývoj software mě baví. Mám to moc rád, ale bere mi to moc času. Zhruba nějakých 16 hodin denně plus víkendy. Možná jsem až moc poctivý. Vše musí být zdokumentováno, na vše musí být TestCase, vše musí být jednoduché a elegantní. Zdrojový kód musí vypadat krásně, vše musí mít jednotný "coding style". A jistě si dovedeš představit, jak asi vypadá kód druhých a tedy i co po nocích dělám, že? Takhle to dál nejde. Jsem maximalista a musím si tedy najít práci, kterou "běžný člověk" zvládne za dvě hodiny a abych tedy já měl těch zbylých šest hodin pracovní doby na to, abych to dovedl k podobě, ve které to chci mít. Ještě si asi odkroutím tu služební cestu někde v Evropě, protože jsem přišel o bydlení (teď píšu ze sluźebního bytu v Hradci Králové) a pak uvidím; pak se asi na chvíli nastěhuju na Bulovku na kapačky :-) Koukám, že jsi na Karláku. Já se tam narodil (u Apolináře) a celých 22 let jsem prožil na Jiráskově náměstí. Pak jsem se s borcem přestěhoval na Pankrác. Tam jsem byl čtyři roky. Z okna jsem koukal na budovu České televize. Vždycky jsem si přes zimu dělal srandu, když byla mlha, že "ani nevidím na televizi" :-D No, přespávám u rodičů, kocour Angrešt je u nich nadšenej. Jeden jejich pokoj je jako celý byt, kde jsem bydlel. Snad se mu daří dobře, klukovi jednomu. Proč to píšu? Nevím. To je jedno. Zapomeň na to…
    13.6.2008 22:19 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Nesplňuje hned první podmínku.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    14.6.2008 12:58 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Á, dostalo tě to. Byls zmanipulován. Máš teď potřebu dodržovat dané podmínky plus ještě přesvědčovat ostatní k jejich dodržování. Myšlenka, že tyto podmínky veskutečnosti neexistují, již pro tebe pomalu ale jistě přestává být racionální, s čímž se ztrácí i svoboda mysli. Bohužel již není cesty zpět... :P
    14.6.2008 18:06 laco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pět pilných včeliček
    Ani se neozývej Kralyk, kvůli tobě jsem tu nedávno pěkně dostal na frak já od nejmenované osoby. Byl jsem zmanipulován jednou tvojí starší zprávičkou.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.