Byl vydán AlmaLinux OS 10 s kódovým názvem Purple Lion. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Na rozdíl od Red Hat Enterprise Linuxu 10 nadále podporuje x86-64-v2.
Byl vydán Mozilla Firefox 139.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 139 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byly publikovány výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu uskutečněného v říjnu 2024. Zúčastnilo se více než 7000 uživatelů. Téměř 93 % z nich například používá uživatelské rozhraní v angličtině.
Lukáš Růžička v článku RamaLama aneb vyháníme lamy na vlastní louku na MojeFedora.cz představuje open source nástroj RamaLama umožňující spouštět jazykové modely v izolovaných OCI kontejnerech, a to bezpečně, bez potřeby mít root přístup k počítači, s podporou GPU či CPU a bez zbytečných obtížností kolem.
Byl vydán Sublime Text 4 Build 4200. Sublime Text (Wikipedie) je proprietární multiplatformní editor textových souborů a zdrojových kódů. Ke stažení a k vyzkoušení je zdarma. Pro další používání je nutná licence v ceně 99 dolarů. Spolu se Sublime Merge je cena 168 dolarů.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.12.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 25.5. Přehled novinek v Changelogu.
Po 25 letech s číslem 329 končí linuxový časopis Linux Format (Wikipedie, reddit, 𝕏).
Immich z balíčků open source aplikací FUTO je alternativa k výchozím aplikacím od Googlu a Applu pro správu fotografií a videí. Umožňuje vlastní hosting serveru Immich. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí AGPL-3.0.
Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.14 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.15. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna a Linux Kernel Newbies.
Na klasických textovkách mě vždycky iritovalo, že se nedají hrát, pokud nepřijdeš na stejná slova, jaká měl na mysli autor; pokud napíšeš správný příkaz jinými slovy, nefunguje to. Myslím, že díky tomu vymřely.Máme třetí tisíciletí, moderní metody zpracování přirozené řeči a tak, textovka by se dneska nemusela ovládat přes klávesnici, stačil by mikrofon, souznačná slova už snad taky umíme...
Možná by šlo vyrobit nějaký pekelně chytrý algoritmus, který by uměl z relativně mála grafiky (nebo jiných dat, třeba 3D modelů, popisů fraktalů nebo co já vím) odvodit zbytek, čímž by stačilo jen pár obrázků a zbytek by se nějak spočítal. Bohužel na to moje intelektuální fondy nestačí.Připomíná mi to ten 3D engine v už nevím kolika kilobajtech, co na něj jeden čas byly linky snad úplně všude po internetu (a teď to nemůžu najít). Procedurální modelování tomu říkají, ale grafika nikdy nebyla moje hobby.
Máme třetí tisíciletí, moderní metody zpracování přirozené řeči a tak, textovka by se dneska nemusela ovládat přes klávesnici, stačil by mikrofon, souznačná slova už snad taky umíme...Problem neni prevest hlas na text, to uz je docela zvladnute, obzvlas u angliciny. Problem je porozumet tomu textu, to chce uz umelou inteligenci.
Připomíná mi to ten 3D engine v už nevím kolika kilobajtech, co na něj jeden čas byly linky snad úplně všude po internetu (a teď to nemůžu najít). Procedurální modelování tomu říkají, ale grafika nikdy nebyla moje hobby.Pokud pamatujete na hry Elite a Frontier, tak tam se diky proceduralnimu modelovani vesel do programu na jednu disketu "cely Vesmir" (no, ve skutecnosti jenom cast nasi glalxie, ale hoodne velka). Vsechny soustavy mimo tech nekolika znamych ci specialnich byly generovane.
Problem je porozumet tomu textu, to chce uz umelou inteligenci.Ono zpracování přirozeného jazyka se zařazuje do umělé inteligence tak nějak celkově, od rozpoznávání a syntézy až po porozumění
Tiskni
Sdílej: