Byla vydána verze 9.1 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a informačním videu.
Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,809 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější superpočítač v Evropě JUPITER Booster s výkonem 1,000 exaFLOPS je na čtvrtém místě. Nejvýkonnější český superpočítač C24 klesl na 192. místo. Karolina, GPU partition klesla na 224. místo a Karolina, CPU partition na 450. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
Microsoft představil Azure Cobalt 200, tj. svůj vlastní SoC (System-on-Chip) postavený na ARM a optimalizovaný pro cloud.
Co způsobilo včerejší nejhorší výpadek Cloudflare od roku 2019? Nebyl to kybernetický útok. Vše začalo změnou oprávnění v jednom z databázových systémů a pokračovalo vygenerováním problém způsobujícího konfiguračního souboru a jeho distribucí na všechny počítače Cloudflare. Podrobně v příspěvku na blogu Cloudflare.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.
Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
Ahoj
Nedávno jsem s chutí pařil STALKERa. Příběh hry mne zaujal natolik, že jsem na webu hry vznesl dotaz, jestli by nebylo možno zaslat autorům příběhu návrhy na změny.
Odpověď mi přišla záhy, prý tudy cesta asi nepovede. Protože se jedná o uzavřený projekt. Mám to zkusit u některé skupiny, která tvoří ke hře různé doplňky.
I když jsem tentokrát neuspěl, chuť zkusit stát se autorem příběhu k počítačové hře mi zůstala. A proto vznikl tenhle post.
Rád bych se pokusil vytvořit příběh, který by byl dostatečně zajímavý, aby stálo za to se do tak složitého úkolu, jakým je napsání počítačové hry vůbec pustit. Ale který by byl zároveň dostatečně jednoduchý, aby se dal realizovat v podmínkách komunitního vývoje postaveného na dobrovolnících.
Abych si mohl sednout nad čistým listem papíru a o něco se pokusit, potřebuju se na celou věc podívat očima programátora.
Jáké nástroje jsou pro splnění takového úkolu k dispozici v Linuxu,jaké možnosti dávají a kde jsou jejich omezení. a kolik to vlastně zabere času.
Předem děkuji za Vaše odpovědi a zůstávám s přáteským pozdravem
Jack Hokus
Tiskni
Sdílej:
během pár hodin...
Když si s tím trochu vyhraješ, částice ti třeba zapanáčkujou
Rozlévání ohně nebo jiných věcí po zemi, případně po jiných plochách, je věc jednoduchých kolizí. V Cold Waru jsme takhle řešili vystříknutí krve ze zasaženého nepřítele; ta vyprskne, steče dolů (partikly mají gravitační zrychlení), pak se půvabně rozteče po podlaze (partikly detekují podlahu a odrážejí se od ní s tlumením, takže to vypadá jako rozlévání) a zvolna bledne (jak partikly postupně mizejí).
, nebo co ja vim. Vim, ze se mi snazis poradit, ale tohle mi nijak nepomuze.
Možná by šlo vyrobit nějaký pekelně chytrý algoritmus, který by uměl z relativně mála grafiky (nebo jiných dat, třeba 3D modelů, popisů fraktalů nebo co já vím) odvodit zbytek, čímž by stačilo jen pár obrázků a zbytek by se nějak spočítal. Bohužel na to moje intelektuální fondy nestačí.
Na klasických textovkách mě vždycky iritovalo, že se nedají hrát, pokud nepřijdeš na stejná slova, jaká měl na mysli autor; pokud napíšeš správný příkaz jinými slovy, nefunguje to. Myslím, že díky tomu vymřely.Máme třetí tisíciletí, moderní metody zpracování přirozené řeči a tak, textovka by se dneska nemusela ovládat přes klávesnici, stačil by mikrofon, souznačná slova už snad taky umíme...
Možná by šlo vyrobit nějaký pekelně chytrý algoritmus, který by uměl z relativně mála grafiky (nebo jiných dat, třeba 3D modelů, popisů fraktalů nebo co já vím) odvodit zbytek, čímž by stačilo jen pár obrázků a zbytek by se nějak spočítal. Bohužel na to moje intelektuální fondy nestačí.Připomíná mi to ten 3D engine v už nevím kolika kilobajtech, co na něj jeden čas byly linky snad úplně všude po internetu (a teď to nemůžu najít). Procedurální modelování tomu říkají, ale grafika nikdy nebyla moje hobby.
Máme třetí tisíciletí, moderní metody zpracování přirozené řeči a tak, textovka by se dneska nemusela ovládat přes klávesnici, stačil by mikrofon, souznačná slova už snad taky umíme...Problem neni prevest hlas na text, to uz je docela zvladnute, obzvlas u angliciny. Problem je porozumet tomu textu, to chce uz umelou inteligenci.
Připomíná mi to ten 3D engine v už nevím kolika kilobajtech, co na něj jeden čas byly linky snad úplně všude po internetu (a teď to nemůžu najít). Procedurální modelování tomu říkají, ale grafika nikdy nebyla moje hobby.Pokud pamatujete na hry Elite a Frontier, tak tam se diky proceduralnimu modelovani vesel do programu na jednu disketu "cely Vesmir" (no, ve skutecnosti jenom cast nasi glalxie, ale hoodne velka). Vsechny soustavy mimo tech nekolika znamych ci specialnich byly generovane.
Problem je porozumet tomu textu, to chce uz umelou inteligenci.Ono zpracování přirozeného jazyka se zařazuje do umělé inteligence tak nějak celkově, od rozpoznávání a syntézy až po porozumění
V obecném případě je samozřejmě porozumění textu problematické, ale pro některé konkrétní účely není problém zdaleka tak neřešitelný. Zvlášť v textovce, když už teda chci blbnout na kvadrát, jde o několik málo sloves a pak samá podstatná jména, nejednoznačnost je minimální. Odhadoval bych, že to bude řádově stejně složité, jako udělat hlasem ovládané šachy (které udělali u nás na katedře
).