abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 15:44 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 126.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání, poznámkách k vydání pro firmy a na stránce věnované vývojářům. Vylepšena byla funkce "Zkopírovat odkaz bez sledovacích prvků". Přidána byla podpora zstd (Zstandard). Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 126 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 15:22 | Nová verze

    Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 11.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 14:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 24.0 linuxové distribuce Manjaro (Wikipedie). Její kódové jméno je Wynsdey. Ke stažení je v edicích GNOME, KDE PLASMA a XFCE.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 13:00 | Nová verze

    Byla představena oficiální rozšiřující deska Raspberry Pi M.2 HAT+ pro připojování M.2 periferii jako jsou NVMe disky a AI akcelerátory k Raspberry Pi 5. Cena je 12 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 12:44 | Pozvánky

    V Praze o víkendu proběhla bastlířská událost roku - výstava Maker Fair v Praze. I strahovští bastlíři nelenili a bastly ostatních prozkoumali. Přijďte si proto i vy na Virtuální Bastlírnu popovídat, co Vás nejvíce zaujalo a jaké projekty jste si přinesli! Samozřejmě, nejen českou bastlířskou scénou je člověk živ - takže co se stalo ve světě a o čem mohou strahováci něco říct? Smutnou zprávou může být to, že provozovatel Sigfoxu jde do

    … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    dnes 12:33 | Humor

    Kam asi vede IllllIllIIl.llIlI.lI? Zkracovač URL llIlI.lI.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 22:00 | IT novinky

    Společnost OpenAI představila svůj nejnovější AI model GPT-4o (o jako omni, tj. vše). Nově také "vidí" a "slyší". Videoukázky na 𝕏 nebo YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:44 | Zajímavý článek

    Ondřej Filip publikoval reportáž z ceremonie podpisu kořenové zóny DNS. Zhlédnout lze také jeho nedávnou přednášku Jak se podepisuje kořenová zóna Internetu v rámci cyklu Fyzikální čtvrtky FEL ČVUT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:22 | IT novinky

    Společnost BenQ uvádí na trh novou řadu monitorů RD určenou pro programátory. První z nich je RD240Q.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 19
    včera 13:00 | IT novinky

    Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem nadále zůstává Frontier od HPE (Cray) s výkonem 1,206 exaFLOPS. Druhá Aurora má oproti loňsku přibližně dvojnásobný počet jader a dvojnásobný výkon: 1,012 exaFLOPS. Novým počítačem v první desítce je na 6. místě Alps. Novým českým počítačem v TOP500 je na 112. místě C24 ve Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Ostravská Karolina, GPU

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (72%)
     (6%)
     (11%)
     (12%)
    Celkem 242 hlasů
     Komentářů: 16, poslední dnes 11:05
    Rozcestník

    Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?

    17.2.2022 19:20 | Přečteno: 2832×

    Plánuji nákup nového monitoru k použití doma. Přecházím ze dvou 24 palcových FHD monitorů na jeden monitor. Postupem času jsem zjistil, že používám reálně jen jeden s více plochami a ten druhý je do značné míry jen taková distrakce.

    Požadavkem je USB-C připojení s power delivery schopné utáhnout a nabít laptop (~65W), žonglovat s adaptery a dalšími kabely se mi moc nechce. Jeden kabel k laptopu a dost.

    Primárně jsem nakloněn k 32 palcovému 4K monitoru. Pokukuji i po ultrawide, jsou lidé kteří na to nedají dopustit. Jak je ultrawide použitelný na ne-herním desktopu netuším, a to jak z hlediska workflow či managementu oken - používám gnome3 + gTile a Sway, tak z hlediska ergonomie - třeba námaha krku. To se týka i zakřivených monitorů - u ultrawide to dává smysl, je jen otázkou jaký poloměr zvolit, u formátu 16:9 si nejsem jist praktickými výhodami a recenze relevantní linuxovému desktopu moc nejsou.

    Do dnes jsem kupoval VA panely neboť černá je černá, mají větší kontrast a není tam žadný IPS glow a menší riziko backlight bleeding. To pro mě mělo větší cenu než menší rozsah barev čí black smearing viditelný u VA panelů - v podstate jsem ho pozoroval jen při scrollování bílého textu na černém pozadí. Úhel pozorování a barevný posuv u malých VA monitorů nebyl problém.

    Nevím jak by to vypadalo dnes u současných větších monitoru. Technologie se opět posunula, snímkova frekvence muze být impozantních 100Hz a více, IPS glow nema být u nižšího jasu tak viditelný, což byl u mně deal breaker, naopak black smearing je u větších VA subjektivně horší - i přes některé konstrukce Samsungu, kde vhodným časováním a výkonovým buzením to omezili - mohu potvrdit u Samsung Odyssey G7 - ale poloměr 1 metr mně byl na první dojem nepříjemný.

    Další neznámá je situace ohledně scalingu. Provozovat 32 palců v nativnim 4K rozlišení bude asi nepraktické, takže zvětšení 125%/150%. Jak to reálně funguje? Jak vypadá text? Celkově mi přijde volba 32 palců a 4K rozlišení jako jedna z nejhorsích kombinací z hlediska scalingu.
    Používám primárně Wayland, pokud mi to Nvidia drivery na sekundární GPU nerozbiji - ale od verze 510.47.03 by to mělo již fungovat a fractional scaling pod Gnome by měl být podporovan. O změně desktopu jsem neuvažoval a čekal bych, že alternativní desktopy jako XFCE a Mate s vyjímkou KDE tady mohou byt bity.

    Uvítám zkušenosti s konkrétními a stále dostupnými modely. Cenově bych se pohyboval okolo 15-20kKč (£500-700). Normálně mi monitory vydržely do morálního zastarání, ale ted mám doma malé děti, nejsem před nimi schopen uhlídat ani myš, mám už vylomené panty u nového laptopu a TV to už částečně také odnesla. Prostě obecne mají velmi negativní vliv na životnost čehokoliv, takže s tím již počítam u nákupu. Technologie jako OLED jsou pak mimo uvažování.

    Důvod proč to nedávám do poradny je možnost ankety v blogu. Ta se bude týkat spíše současných monitorů, tedy VGA vstup tam nebude. PS: Anketu jsem trochu zkonil, ale nevím jak jí před publikací editovat, dělám to tu poprvé.

    Díky všem za radu a inspiraci.        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Anketa

    Jaky je optimalní počet monitorů v sestavě?
     (49 %)
     (32 %)
     (15 %)
     (4 %)
    Celkem 85 hlasů

    Anketa

    Jake rozlišení monitoru preferujete?
     (11 %)
     (24 %)
     (43 %)
     (2 %)
     (11 %)
     (3 %)
     (0 %)
     (6 %)
    Celkem 63 hlasů

    Anketa

    Jaké připojení monitoru preferujete?
     (18 %)
     (58 %)
     (23 %)
    Celkem 60 hlasů

    Anketa

    Jakou velikost ultrawide monitoru preferujete?
     (38 %)
     (22 %)
     (28 %)
     (13 %)
    Celkem 32 hlasů

    Anketa

    Jaká je optimalní velikost monitoru?
     (8 %)
     (18 %)
     (30 %)
     (20 %)
     (24 %)
    Celkem 50 hlasů

    Anketa

    Jakou technologii monitoru byste si reálně dnes koupili?
     (74 %)
     (6 %)
     (2 %)
     (19 %)
    Celkem 54 hlasů

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    xvasek avatar 17.2.2022 20:34 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    No, já přešel z ultra wide 32" na 4k 28" a podle mě je ta 28" pohodlnější. U 4k už nepotřebuju druhý display, ale popravdě jsem dva nikdy neměl rád - furt někam otáčet hlavu. Technologie nevím, mám ještě Lenovo 27" takový ten 2560x1440 nebo kolik a je taky fajn - pěkné barvy, ale 4k je lepší. Jinak rozhodně usb-c, to je k notebooku jasné.
    little.owl avatar 18.2.2022 03:04 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Jaky mate scaling na te 28'' 4K? Bylo by mozne hodit screenshot s nejakymi aplikacemi a hodne textu?
    A former Red Hat freeloader.
    xvasek avatar 18.2.2022 15:37 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Příloha:
    Já používám Windows 11 desktop, scaling 150%, screenshot s moc textu přiložen. :-)

    Jinak monitor je nějaké konzumní LG s freesyncem, tuším 42 - 60Hz, takže nic moc. Ale po setupu s více monitory a pokusu se zakřiveným ultra-wide bych asi osobně nesahal na těch 27" - 29", rozlišení 4K bych bral za minimum, nezakřivený, 16:9. Každopádně je to určitě individuální, třeba pokud si ho dáš dál, tak můžeš klidně mít větší, ale mně už by to nebylo příjemné, vzdálenost od očí mám cca těch 80cm. Z práce na ultra-wide jsem odcházel jak z tenisu. :-) Ale zase - třeba to někomu vyhovuje, na hraní her to bude asi dobré.

    (Screenshot je hnusné jpg, aby jej vzal redakční systém.)
    little.owl avatar 18.2.2022 19:30 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Diky. Jasne, pod Windows, ja jsem tak trochu doufal, ze uvidim linuxovy desktop.
    A former Red Hat freeloader.
    Petr Tomášek avatar 21.2.2022 18:23 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Moje sestava: 1x full-HD na výšku (hlavně na psaní textů), vedle toho 4K normálně na placato, jeden virtuální screen v MATE...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    Max avatar 17.2.2022 20:53 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Moje kritéria byly dobré barvy, QHD rozlišení (pro 34" je podle mě 4k stále moc malý a řešit scaling, to se mi nechtělo) + podpora FreeSync (není totiž nic horšího, než vidět tearing apod. hnusárny).
    S usb-c nemám obecně dobré zkušenosti a jeden kolega si domu koupil usb-c monitor s vizí, že bude přepínat mezi dvěma ntb, které oba mají usb-c. Tj. chtěl tím nahradit i kvm switch. Výsledkem je jedna reklamace a stále problémová komunikace, kdy to někdy jde, někdy ne atd.

    Takže goodluck, ale za mě jedině DisplayPort + FreeSync.
    Jinak já mám Samsung CJ791 - 34" QLED.
    S barvami jsem spokojen, freesync na linuxu není problém a z velké části to používám jako dva monitory, jen bez dělící čáry. Tj. web prohlížeš mám do 2/3 šířky, úplně vpravo chat, kate a další věci.
    Co mě trochu mrzí, je divné podsvícení na spodní hraně monitoru, víc to tam svítí a nerovnoměrně.
    Monitor mám na zdi na ramenu Stell SHO 3620.

    Jinak jsem tedy přecházel z legendárního HP TFT LP2465 24" wide Flat Panel Display TCO03, který jsem koupil v dxt.cz za 15 494,-Kč v roce 2007. Doteď funguje, velkou část doby fungoval v průměru 10h denně. Myslel jsem, že přechod na 34" bude dostačující, původně jsem nechtěl wide, ale nelituji toho. Každopádně jsem si na 34" zvykl velmi rychle, takže bych teď nejraději koupil něco většího, ale kašlu na to.

    Kdybych byl grafik, tak bych si tento monitor nekoupil, protože zaoblení zkresluje.

    Rodinným příslušníkům jsem k minulým Vánocům koupil pár ks Dell S3220DGF (něco málo přes 10kkč/ks) a jsou také moc slušný.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    little.owl avatar 18.2.2022 03:01 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    S usb-c nemám obecně dobré zkušenosti
    Tak to potrebuji aby fungovalo. Ma zkusenost je zatim takova, ze to funguje, ale nekdy je potreba mit co nejkratsi a kvalitni kabel. Casto i ten dodavany, pokud tam vubec je, je na nic. 4K@60 je dnes fakticky limit vetsiny integrovanych GPU a pokud tim navic proteka 60W z neprilis stabilniho zdroje monitoru, je znat kazda slabina.
    podpora FreeSync
    Pokud si vybavuji, finalni video profil USB-C je odvozen od DisplayPort 1.4, fakticky jako jeho double pro podporu 8K@60, vcetne vicekanaloveho audia, HDR, Adaptive Sync a daisy chaining. Realne je uvnitr monitoru splitter/demultiplexer, kde na vystupu je DisplayPort a ted jen zalezi co pouzili za cip a jestli neni jeste zalozen na draftu USB-C.
    Jinak já mám Samsung CJ791 - 34" QLED.
    Hezke. Dalsi clovek co je pod Linuxem spokojen fakticky s VA panelem 3440 × 1440 a pomerem stran 21:9, tedy o cem bych pripadne uvazoval.

    Urcite ne Samsung QLED s jejich velmi variabilnimi vysledky zavisejicim na ladeni jejich SW - to je obecny problem, VA panely jsou optimalizovany hodne na hry. Tech alespon castecne orientovanych na "Business Productivity", tedy kancelar i programovani je malo - realne jsem si mohl zkusit AOC U32P2CA a LG Ultrawide 35WN75C-B. LG mi skoro prisel jako pomalu ladeny pro tmave pozadi IDE a terminalu, ostatne ty screenshoty to ilustruji. Barevne podani bylo horsi a na editaci fotek to neni.
    Každopádně jsem si na 34" zvykl velmi rychle, takže bych teď nejraději koupil něco většího, ale kašlu na to.
    Jako sirsi ultrawide? Plocha vaseho monitoru je o chlup vetsi nez 32'' 16:9.
    Rodinným příslušníkům jsem k minulým Vánocům koupil pár ks Dell S3220DGF (něco málo přes 10kkč/ks) a jsou také moc slušný.
    Opet VA panel ladeny na hry, viz review zde, ale celkem decentne.

    Byl byste ochoten udelat na svem panelu nejaky black smearing test?
    A former Red Hat freeloader.
    Max avatar 18.2.2022 11:43 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Nevím o tom, že by šlo na GPU nastavit FreeSync proti usb-c monitoru, ale nijak jsem to neřešil.

    Jak jsem říkal, ten podsvit spodního okraje není dobrý, nevím, kdy se tam objevil a jak to vzniklo, takže tento model asi nemohu úplně doporučit. Takže i testy jsou asi zbytečné.

    Ohledně velikosti jsem myslel přejít na něco jako Dell P4317Q.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    little.owl avatar 18.2.2022 12:11 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Nevím o tom, že by šlo na GPU nastavit FreeSync proti usb-c monitoru, ale nijak jsem to neřešil.
    Urcite slo. Kdyz to zjednodusim, USB-C je jen seriova linka, kde na vstupu a vystupu jsou multiplexory/demultiplexory. V Alt Modu tam muzete mit najednou dva plnohodnotne DisplayPorty, USB 3.1 a 100W napajeni, to vse na jednom kabelu. Ciste technicky to strka do kapsy jakekoliv jine pripojeni.
    A former Red Hat freeloader.
    18.2.2022 19:00 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    To bude tím, že ta „sériová“ linka má 24 vodičů.
    Josef Kufner avatar 18.2.2022 19:06 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Ty sériové linky jsou tam dvě rychlé, jedna pomalá a jedna ještě pomalejší. Zbytek je stínění a napájení. Že se do té sériové linky toho vleze tolik je tím, že se tam posílají pakety a multiplexuje se vše, co se vejde.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    little.owl avatar 18.2.2022 19:29 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Rychle jsou jen dve obousmerne prenosove cesty tvorene 8 vodici, tedy ctyrmi diferencialnimi seriovymi cestami. Zbytek je stineni, napajeni a pomale USB.
    A former Red Hat freeloader.
    little.owl avatar 18.2.2022 19:59 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Plus some sideband channel.
    A former Red Hat freeloader.
    18.2.2022 22:21 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Ciste technicky je dlouhodobych 100 W na tech dratcich a kontaktech s mikrometrovym prumerem prasarna.

    Podivej se na ATX zdroj jak vypada 12V CPU vetev nebo GPU 6-pin a kolik je tam medi. Nebo do libovolneho jineho zarizeni ktere ma vykon okolo 100 W (treba zarovka, herni/profi notebooky mezi trafem a telem ntb).
    little.owl avatar 18.2.2022 22:25 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Novy standard umoznuje az 240W. Jeste chvili a nabijete s tim i auto.
    A former Red Hat freeloader.
    Josef Kufner avatar 18.2.2022 23:23 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Jenže tady ten výkon chceš jen přenést, nikoliv vyzářit. 100 W při 48 V je proud jen 2 A. To není nijak moc. PC zdroje mají tlusté kabely protože pracují na nízkém napětí. Při 5 V by těch 100 W znamenalo protáhnout 20 A, což vyžaduje pořádý kus mědi. Proto power delivery po USB dělá to, že se zařízení dohodnou na vyšším napětí a pošle se tam 24, 36, nebo i 48 V namísto těch 5 V, takže kabel musí vydržet max 5 A pro přenos 240 W na 48 V.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    David Ježek avatar 17.2.2022 20:55 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Co takhle Dell Ultrasharp U3223QE s cenou kolem 24 tisíc? Mám Ultrasharp U2711 bratru 10+ let. Už pomaleji nabíhá (první minutu je tmavší, bodejť, CCFL po 10 letech), ale jinak stále perfektní obraz a žádné problémy.
    little.owl avatar 18.2.2022 03:08 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Tak Dell Ultrasharp U3223QE je efektivne dalsi iterace IPS, ted cerstva novinka, staticky kontrast az 1:2000 a jediny limit je asi 60Hz, coz by me nevadilo. Lakave to je.
    A former Red Hat freeloader.
    17.2.2022 21:38 panpanika
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    dell ultrasharp. +se mi libi jak resi zaruku (zatim jsem reklamoval 1 snad ze 40?). po telefonu reknes seriak, udelas test, hned posilaj prepravkou novej a ty jim das starej (mel jsem to pripraveny, tak to zvladl ten samej kuryr).
    Josef Kufner avatar 17.2.2022 22:41 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Myslím, že podstatné je mít střed prostředního displeje uprostřed. Pokud je v soustavě malý notebook, tak je dobré druhý displej dát nad notebook, takže pořád jsou středy uprostřed. Nějak se vyklánět z osy je o bolesti krku a páteře.

    Nakonec je ale stejnak nejlepší mít notebook a lehnout si s ním pokaždé jinak a jinde, neboť pak nehrozí přetížení v žádném směru.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    Fluttershy, yay! avatar 17.2.2022 22:55 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Takže místo případného pootočení trupu nebo židle mají oči, ba hůř i krk, jezdit nahoru a dolů. 🙄
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    David Ježek avatar 18.2.2022 08:42 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Já bych se na LCD notebooku úplně vykašlal. Na 32" 3840×2160 se vejde všechno, dá se to uspořádat.
    Josef Kufner avatar 18.2.2022 18:21 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Jo, přišlo mi to tehdy mnohem pohodlnější, než to mít vedle sebe a natáčet se. (Od té doby jsem zpět na jednom displeji a válím se s ním, kde se mi zachce.)
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    little.owl avatar 18.2.2022 03:22 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    To ne ... mel jsem jeden cas dva panely nad sebou a horni jsem radsi moc nepouzival, namahave na krk. Symetrickych kombinaci jsem videl plno, treba jedne velky panel ve stredu, dva vertikalne po stranach a podobne, ale nikdy me to nenadchlo.
    A former Red Hat freeloader.
    Josef Kufner avatar 18.2.2022 18:22 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Pointa je, že ten spodní displej je malý notebook, takže velký displej je vlastně docela nízko.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    little.owl avatar 18.2.2022 19:31 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Tam je problem v tom, ze pokud mate oci rekneme v horni tretine velkeho monitoru, moc prostoru pro laptop neni. Radsi ho mam zavreny.
    A former Red Hat freeloader.
    Fluttershy, yay! avatar 17.2.2022 23:25 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Někde jsem k tomu psal strašlivou zeď textu…

    tl;dr verze (potažmo bez pátrání) zní, že je dobré začít z jiného konce, a to nejprve stanovením zorného pole, pak až hledáním, čím ho vyplnit.

    V mém případě to znamená – hlavně kvůli pozorovacím úhlům, když u stolu zrovna nepostávám, na židli se různě svíjím – radši víc menších panelů (nejlépe IPS), protože se tam projevuje míň různých vad (ať už z podstaty technologie, nebo defektů), na ploše menší než 100×50 cm při vzdálenosti zhruba na délku paže, a k tomu cca 150 ppi bez škálování. Aktuálně to 32" UHD v zásadě splňuje, alternativou je třeba zeď z 24" WQHD v pivotu (pořízeno v nějaké likvidaci kanceláře).

    A teď, když mě omluvíte, se vrátím k užívání monitorů k… ééé… monitorování… ééé… chlupatých pstruhů.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    little.owl avatar 18.2.2022 03:12 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Tohle jsem jiz udelal.

    Vychazel jsem z toho, ze ve vertikalnim smeru s ohledem na rotaci oka mame maximalne 50 stupnu nahoru, 70 stupnu dolu a zhruba 60 horizontalne na obe strany, tedy mid peripheral vision. To je skutecne horni limit, symboly jsme schopni rozeznavat v mnohem uzsim uhlu, maximalne v rozsahu 5-30 stupnu na obe strany v horizontalnim smeru, ve vertilanim smeru 5-20 stupnu, tedy near peripheral vision.

    Navic je to velmi subjektivni. Ilustruje to obrazek zde, je to takovy stred hodnot z ruzne lisicich se zdroju. Monitor by se mel byt umisten maximalne v modre elipse a i v ramci ni bude clovek nucen pohybovat hlavou pri cteni textu.

    Pri vzdalenosti monitoru cca 60-70cm, hloubeji ani blize to mit nemohu, mi v podstate vychazi pouzitelne jen 27''a 32'' pomer 16:9 a 35'' ultrawide 21:9. Kazdy z nich ma sve pro a proti. Pokud se podivam na plochu, 27'' ma rozmer asi 60 x 34cm = 2040cm2, 32'' ma rozmer 71 x 40cm = 2840cm a 35'' ma rozmer asi 82 x 35cm = 2870cm - tedy pokud jsem to dobre spocital - v tuto nocni dobu nerucim uz za nic. Text musi mit urcitou velikost, danou vzdalenosti monitoru, ktera je do znacne miry konstantni a kterou jsem dlouhodobe schopen cist bez unnavy. Tady mi pak vychazi, ze u 27'' budu muset mit zapnuty vyssi scaling u 4K, a vejde se mi tam toho mene - takze usetrim na krouceni hlavy, ale vice budu prepinat plochy a aplikace. Jak 32'', tak 35'' jsou na tom lepe z pohledu plochy. U 32'' 4K budete kroutit hlavou trochu vertikalne a horizontalne a bojovat se scalingem. U 35'' kroutit hlavou horizontalne, scaling nemusite resit, protoze vetsina ma VA panel 3440×1440, bude vyzadovan jiny layout aplikaci - nad tim jsem moc neuvazoval a bude problem se sdilenim obrazovky, zejmena na proprietarnich konferencnich bazmecich.

    Choose your poison.
    A former Red Hat freeloader.
    18.2.2022 00:18 User682 | skóre: 38 | blog: aqarium | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    zdravim,

    mam tu 31.5 EIZO FlexScan EV3285. Pokud jste ochoten dat 20k, tak kdyz je akce, tak se za 25k tento monitor da novy sehnat. Ale akce na tento model jsem dlouho nevidel, Je to trochu lehce vice, ale kvalita obrazu je nekde jinde.

    Nevim, jak vyssi frekvence obrazu. Precijenom uz to neni nejnovejsi model.

    Mam stejny problem, ze nejsem schopen delat na vice monitorech, jinak jsem mel 3237 radu uz taky zapojenou.

    Jinak jak na praci, tak i na odpocinek u videa, monitor super. Vecer skoro vubec unavene oci. Mozna diky tyhle znacce monitoru jeste nenosim bryle a to se mi uz zrak horsi.

    gf
    little.owl avatar 18.2.2022 03:15 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Tak ted je tak od 30 do 40kKc. Diky kovidu, lidem na home office, nedostatku chipu a podobne, sly ceny monitoru dost nahoru.
    A former Red Hat freeloader.
    18.2.2022 11:32 User682 | skóre: 38 | blog: aqarium | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Taky 31.5 Eiza FlexScan rada se vcelku drzi stabilne na 32-33k. To bylo uz i pred covidem. Pravda, je to cenove trochu raketa a dokud to clovek nema na stole, tak si rika, proc to je tak drahe. To same Vam reknou kolegove nekde v praci a pak Vam chodi okukovat obraz a delate predvadecky... Nebo je monitor mirne posunut, kdyz prijdete z po tydnu do kanclu.

    Jednu dobu jsem pokukoval podle recenzi po sirokouhlem 37.5 Eizu EV3895-BK FlexScan . Ale zda se mi uz moc velke.

    Hodne mne co se tyce monitoru i webkamer prekvapilo HP. Maji vcelku zajimave veci v cenove relaci okolo 16-20kKc. A Eizo mi prijde, ze pomalu inovuje.

    gf
    18.2.2022 09:07 Ondřej J | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Já mám monitory tři, jeden fullhd na výšku a vpravo dva 1920*1200. A taky bych to rád nahradil jedním monitorem. Za mně by byli ideální ultrawide 21:9, ale s 2160 vertikálním rozlišením, a to je drahé a málokdo to dělá.

    Hlavní je pro mě jeden displej, který mám uprostřed, na ostatních dvou mám vytažené nástroje vesměs z Visual Studia, aby mi nezabíraly místo na hlavním monitoru (na druhou stranu do nich lezu často a tohle je pro mě pohodlnější, než přepínat plochy.) Tři jsou lepší než dva, už jen proto , že sedím u stolu přiroyeně uprostřed a mám před sebou svoji hlavní plochu a otáčím hlavu pravidelně na obě strany - ntb displej nepoužívám
    18.2.2022 09:56 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Optimalni monitor ma 4:3 (1600x1200 a vic) a bezpodminecne musi mit kalibrovane barvy aspon v sRGB.

    Skoda ze nejsou k sehnani velkoplosne e-ink (a co teprve barevne aspon s 16 barvama jak v DOSu!), na druhy monitor s vicemene statickym obsahem by to bylo super reseni.
    David Heidelberg avatar 19.2.2022 21:14 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Osobně zvažuju 13 nebo 25 palcový e-ink od Onyxu. Sice cena je poměrně vysoká (v případě 25 palců určitě), ale na únavě očí by jeden šetřit neměl. Na filmy, videa obrázky můžu použít LCD/QLED/OLED telku.
    18.2.2022 10:10 skajrajdr | skóre: 2 | blog: skajrajdr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Par postrehu, nedavno jsme resili ve firme nove monitory. Co bych rozhodne doporucil - zkouset, zkouset, zkouset. A nakoupit tam, kde se da bez problemu vratit i firemni zbozi (CzC s nami vyjebalo - doslova 2hodiny stary monitor, jen rozbaleny => my uz s nimi take...). Rozhodne bych nespolehal na to, ze je nekdo jiny s necim spokojeny. Monitor je strasne subjektivni vec.

    K cemu jsme nakonec dosli:
    1. Vsichni zacali zakrivenym monitorem - vsechny jsou vracene. Pokud se clovek krouti na zidli a nema hlavu v "ohnisku", zacalo byt zakriveni na obtiz (a to vcetne hracu, co maji doma zakrivene na pareni) Dalo se s tim samozrejme zit, ale u nas je shoda, ze nezakriveny je lepsi.
    2. Pulka lidi ma 4K na 32" a pulka preferuje 28" - za me byl 32" uz velky na prehlednuti. Tady hodne zalezi, jak daleko clovek sedi.
    3. Docela fajn produkty na polohovani a uchyceni monitoru ma Alza v rade Ergo.
    Genunix avatar 18.2.2022 10:42 Genunix | skóre: 17 | blog: Memdump
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Já používal 4k monitor na Linuxu a je to naprd. 100% škálování je moc malé, 200% moc velké, 125% nebo 150% je fajn, ale momentálně nepoužitelné s Waylandem (rozmazané fonty ve většině aplikací).
    *´¨`*.¸.·´¨`*.¸.·*´`*·>>>
    little.owl avatar 18.2.2022 12:14 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Tohle je presne to ceho se trochu obavam. Podle ankety ted podstatna cast jede na 28'' 4K, tak to nejak musi jit.
    A former Red Hat freeloader.
    Fluttershy, yay! avatar 18.2.2022 17:06 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    To je 4× 14" FHD notebook, já nevím, na tom lidi používají škálování? Já teda ne.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    xvasek avatar 18.2.2022 17:53 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Já ano - 125%. Ale navíc notebook máš při práci mnohem blíž k očím, takže na 4K monitoru s podobným DPI už mám 150%. Bez škálování by možná šlo používat 4K 32", ale nezkoušel jsem to a já osobně bych si tam asi stejně aspoň 125% dal.

    Bez škálování jde používat takové ty 3K, ale osobně bych spíš volil 4K a čekal na funkční škálování v mém oblíbeném prostředí, než se takto "zabil" na dalších 5 - 10 let nebo kolik je morální životnost monitoru.
    Fluttershy, yay! avatar 18.2.2022 18:11 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    navíc notebook máš při práci mnohem blíž k očím
    Ani ne, a to většina lidí navíc asi používá o dost větší písmo než já.

    FHD displej jsem chtěl cíleně proto, aby se mi vešla dvě okna vedle sebe, tak mi přijde kontraproduktivní to pak sabotovat.

    Ostatně mi přijde divné, že před 15 lety tu byly notebooky s 15,4" WUXGA nebo QGA displeji a škálování se ještě neřešilo (resp. už ho nešlo dělat přes dpi v ikskách, jak s tím rád prudí Golis).
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    18.2.2022 14:51 ~
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Nikdo te nenuti pouzivat na desktopu linux. Nac taky. MacbookPro k tomu 5K 27-32" (treba LG ultrafine) a nemas co resit, zoomovani 125-150% na jednicku, linux se k tomu ani nepriblizi. Linuxoviny si pak bez v docker/virtual/ssh v macOS.
    little.owl avatar 18.2.2022 19:30 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Tak ty veci na Macu vypadaji dobre, ale v principu jde o stejne tupy pristup jako ted aplikuje Linux. Mac zachranuje, ze historicky pouzival 72dpi misto 96dpi a ma unikovany HW s vysokym rozlisenim a vykonem. Pokud vam spadne rozsliseni pod 200 dpi, zacne mit pak stejne problemy s artefakty jako Linux.
    A former Red Hat freeloader.
    18.2.2022 22:51 ~
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Ani nahodou. Mozna tak v nejake nenativni aplikaci - java, qt. Ale kdo by tu hruzu v macu spoustel ze?
    little.owl avatar 19.2.2022 01:11 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Ne. Je to stale stejne a generuje to spoustu problemu pokud pouzijete jiny externi monitor ci Apple zmeni HW - scaling je delany vetsinou vystupnim encoderem, coz pak definuje podporovany scaling a rozliseni. I u M1 a BigSur jsou stale stejne opakujici se problemy a hackovani pres SwitchResX, i za cenu, ze pak vidite scaling artefakty, dokud to Apple neopravi, pokud vubec. Staci se kouknout sem:
    The highest scaling is native resolution on this display which is nearly unusable (way too small). The second step already uses the infamous 3008x12xx (don't remember the exact height now). While kind of usable the UI is very big already at that scale. The scaling factor is close to 0.6 already at this stage - every other scaling option is again bigger (comically big up to macOS asking if I really want to use the bigger ones when I click them).
    A to je monitor, ktery na Intelu chodil. Ci sem ci sem:
    I have Mac mini 2018, and good Benq 2k monitor for professional use. Since when I bought Mac I have problems with screen, I can’t believe it’s Apple. Wasted so much time, so much time just to figure out how to increase UI size...And now after Big Sur I’m not able to do force hidpi. To be honest, that’s not right, there should be a big sign on Apple items, that DOESN’T support third party monitors. I really love Apple, but... time.... the most expensive thing you have, you need to waste on such a silly things...
    Hackovani scalingu, u Applu nekonecny pribeh.
    A former Red Hat freeloader.
    19.2.2022 08:07 ~
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    To jsou jedna pani povidala kecy. Ja se zoomen na 5k nemam zadny problem a ty cisla nevim odkud vzal, takove rozliseni neni ani v nabidce SRX :-) Vypada to ze mel vadny graficky cip nebo rozmrdanou instalaci. Pravdou ale je ze jeste dojizdim intelacke MBP, u M1 to muze byt jine ale kolega s M1Max se nestezoval takze to vypada v tom clanku na vadu hw.
    little.owl avatar 19.2.2022 09:31 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    To je realita mnoha lidi, nikoliv vada HW. Mel jsem nekolik let doma MBP15 a takze jsem se s tim take potykal. Skutecne to souvisi se zpusobem jakym Apple interne pracuje s obrazem. Renderuji do vetsiho bufferu ve velmi vysokem rozliseni a pak se obraz encoderem zmensi, tak aby se neztratilo prilis mnoho pixelu. Pokud mate vysoke rozliseni displaye v nasobcich zakladniho rozliseni 72dpi na ktere bylo UI historicky postaveno a limitovany pocet podporovaneho HW, je to skutecne nejlepsi cesta a funguje to dobre.

    Pamatuji dobu, kdy prisli prvni ultrawide. U Linuxu bylo mozne vzit pet let starou distribuci a vse fungovalo out of the box, totez u Windows. U Macu jste zkoncil u SwitchResX, hackovanim EDID a nakonec se to zlepsilo az prisli s renderovacim modem, ktery se lepe scaloval. U M1 je redukovali a tohle byl vysledek.

    U Linuxu se problem vyresi, az bude rozliseni rozsirenych velkych displayu mezi lidmi nasobkem 96 dpi. Mac OS se svou Retinou ziskal deset let naskok, ale vetsina populace si nemuze dovolit zaplatit takove technologicke skoky.
    A former Red Hat freeloader.
    19.2.2022 11:03 ~
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    No ja na monitoru nikdy nesetril. Uz sa studentskych let, proste fusky, brigady v rakousku a koupe Yijamy nebo Eiza. Jednak je to investice na 8-10 let a jednak oci mam je jedny. Takze reci o tom, ze si populace nemuze dovolit technologicky skok jsou dobre akorat tak do socanske kavarny, tady jsme profici. Nikdy nesetrit na monitoru, klavesnici a mysi, penize si do hrobu nevezmes. A kdyz je ven neco prevratnyho tak smele do toho jit.
    little.owl avatar 19.2.2022 12:38 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Tak bezesporu na ergonomii nema smyslu setrit, ale to neznamena kupovat veci od Apple.

    Nechci si rypat, ale jejich klavesnice a mysi jsou zrovna slusna ergonomicka tragedie, od Magic Mouse/Trackpad, po Butterfly keyboard, soucasne externi nevyjimaje ci monitory nekompatibilni s VESA standardem - ja jako socka nebudu davat $999 abych mohl nastavit rozumne polohu monitoru, kdyz podstatne ergonomicky lepsi reseni sezenu za $100.
    A former Red Hat freeloader.
    19.2.2022 13:33 skajrajdr | skóre: 2 | blog: skajrajdr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Zejmena magic mouse a magic klavesnice zrovna pro me vyresili celkem palcivy ergonomicky problem. Praferuji fakt nizka zarizeni vzhledem k poloze rukou (a rozhodne nejsem v okoli sam). Ja bych tedy nebyl tak radikalni, tohle nejde uplne zobecnovat - egonomicky rozhodne tragedie nejsou. Treba vychvalovana Logitech MX Revolution je podle me nepouzitelne vysoka.
    Fluttershy, yay! avatar 19.2.2022 13:48 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Máš blbě nastavený stůl/židli anebo způsob psaní/úchopu. Been there, done that.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    19.2.2022 14:32 skajrajdr | skóre: 2 | blog: skajrajdr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Diky za nazor, ale nemam. Zkusil jsem toho dost a v komplexu meho tela vim, proc a jak mam co nastaveno. Jen v tomhle neverim na silna slova o spatne ergonometri a jedinem spravnem univerzalnim reseni - to uz jsem si davno overil, ze pro me v tomhle pripade nefunguje.
    19.2.2022 15:46 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Zkoušel jsi vertikální myš? Já ji koupil na radu fyzioterapeutky a jsem docela spokojen...
    19.2.2022 15:54 skajrajdr | skóre: 2 | blog: skajrajdr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Dik za tip, mam ji v supliku:) Je v pohode, zkusil jsem ji a zalozil na horsi casy - jsem efektivnejsi s normalni mysi. A magic mouse mi prave nedela zadne problemy. V podstate jsem se svym setupem ted (respektive poslednich 10 let) spokojeny - nemam zadne dlouhodobe potize.
    Fluttershy, yay! avatar 19.2.2022 18:07 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?

    Různé názory na medicínské záležitosti tu má kdekdo, aktuálně nejviditelněji v oblasti epidemiologie a vakcín.

    ergonometri

    Co to je za slovo?

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    19.2.2022 19:03 skajrajdr | skóre: 2 | blog: skajrajdr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    To je automaticka oprava z ergonomie. Vznikla tak, ze to slovo pomerne casto na mobilu pouzivam:) Kdybys ho znal, tak by ti mozna tuklo, ze ohledne funkce tela nejsem uplny laik:)

    Nechci to tady nejak dlouhe rozebirat, ale - z vrcholoveho sportu mam nejak ovlivnene telo, ziskane urcite osvaleni a tim padem drzeni, disbalance a ruzna dalsi poskozeni pohyboveho aparatu. K tomu mam specificky nemocne oci ktere vyzaduji dalsi kompenzace. Pritom jsem zvykly se svym telem pracovat a vnimat ho jinak nez clovek, co nikdy sportem nezil. Zaroven jsem (oficialne) vzdelany v zakladni fyziologii, fyzioterapii apod. Proste tech 20+ let vrcholoveho sportu ve me neco zanechalo. Tohle nepisu, abych machroval, ale abych podporil tenhle nazor:

    Kdokoliv, kdo si troufne bez dukladne znalosti a vysetreni dotycneho doporucovat spravne sezeni, je jenom internetovy kecalek. Protoze o tematu evidentne vi prilis malo...
    Fluttershy, yay! avatar 19.2.2022 19:20 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    To je automaticka oprava z ergonomie. Vznikla tak, ze to slovo pomerne casto na mobilu pouzivam:) Kdybys ho znal, tak by ti mozna tuklo, ze ohledne funkce tela nejsem uplny laik:)
    Kategorie: kompaktibilní potencionál, neboli nesmysl.
    Nechci to tady nejak dlouhe rozebirat, ale - z vrcholoveho sportu mam nejak ovlivnene telo, ziskane urcite osvaleni a tim padem drzeni, disbalance a ruzna dalsi poskozeni pohyboveho aparatu. K tomu mam specificky nemocne oci ktere vyzaduji dalsi kompenzace.
    Taky to tady navštěvuje několik lidí, kteří jsou prakticky slepí a doporučení monitoru jsou pro zcela pasé, potažmo jsou i lidé třeba (momentálně) zcela bez rukou.

    Nicméně v rámci univerzálního designu lze přímočaře konstatovat, že vstupní zařízení Apple jsou z podstaty problematická; napoví např. okolnosti, za jakých Apple přestal prodávat Adjustable Keyboard.
    Kdokoliv, kdo si troufne bez dukladne znalosti a vysetreni dotycneho doporucovat spravne sezeni, je jenom internetovy kecalek.
    Kdokoliv, kdo si troufne bez důkladné znalosti a vyšetření dotyčného doporučovat očkování, je jenom internetový kecálek.

    Počkat, to je antivaxerské memečko.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    19.2.2022 19:41 skajrajdr | skóre: 2 | blog: skajrajdr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Sorry, meles kraviny (antivax, huh, az tak hluboko dojdes pri argumentacni nouzi?) pri snaze utect z diskuze. No, neprekvapilo me to, evidente jsem trefil cil:) Tak pa a posilam klicenku!
    Fluttershy, yay! avatar 19.2.2022 19:54 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Jakože synchronicita, huh. Zrovna jsem se afk dohadoval s medikem, pro kterého byl neuchopitelný koncept (nebo se prostě chtěl dohadovat), že všeobecně aplikované záležitosti jako pravidla bezpečnosti práce nebo vůbec zákoník práce řádově zmenšují skupinu lidí, kterou musí kuchat. Stejný princip.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    19.2.2022 15:08 ~
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Jedinou vec od Apple co jsem vychvalil bylo skalovani macOS :-) No a MBP taky ujde, jako jsou i lepsi notasy ale co do vyladenosti a bezproblemovosti tam proste beru jabko a vim ze nebudou zadne problemy. Monitor (doma) mam ten LG Ultrafine 5K a bezim ho obvykle scaled 200% (nativni 5120x2880 -> virtualni 2560x1440). V praci mam 2x4K 27" LG Ultragear, jeden na vysku. Klavku mam momentalne Das Keyboard, mys Logi Vertical. Mysi stridam/rotuji kazdy rok, v supliku mam i tu Magic Mouse, kdo dela jako ja GIS a hodne s mapama tak vi, ze je v tomhle fachu nepouzitelna protoze nahodne zoomuje mapy...
    19.2.2022 15:20 skajrajdr | skóre: 2 | blog: skajrajdr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Scrollovani magic mouse na mapach - jo, to je jedina slabina - je strasne citliva:) Nekdo to da lepe, nekdo hure (treba kolega je uplne ale uplne marnej) ale skvele nikdo. Ja ji pouzivam na mapy.cz apod. bez problemu, ale on musi na touchpad. Kazdopadne na GIS bych ji take nechtel.
    little.owl avatar 19.2.2022 16:02 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Monitor (doma) mam ten LG Ultrafine 5K a bezim ho obvykle scaled 200% (nativni 5120x2880 -> virtualni 2560x1440).
    To je jina liga. 200% je celociselne skalovani, na 27" skoro 220dpi, tam nebude zadny problem ani u soucasneho Linuxu a Gnome 3 - proste se zapne take 200% a je to. Na 32'' to chce 6K 6016x3384 jako ma Apple u Pro Display XDR 32", ale na to budu muset jeste par let pockat.
    Klavku mam momentalne Das Keyboard
    Mel jsem v praci model S, bytelne monstrum. Doma pak pod vlivem jiste nejmenovane osoby zde jsem presel z Microsoft Ergonomic Keyboard na Ergodox a ted jsem spise na blutetooth tenkeyless a ergonomie place. K mysi mam SlimBlade Kensington trackbally pro levou ruku.
    A former Red Hat freeloader.
    19.2.2022 16:20 ~
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Ty si nedas pokoj s tim linux deskopem a nedas :-) Ne diky, mel jsem kdysi a uz nikdy vice. Jak prislo HiDPI tak je to v linuxu jen romzazany trapeni. MacOS je za mne bezproblemovy.
    19.2.2022 17:20 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Tak to asi opravdu bylo kdysi...
    little.owl avatar 20.2.2022 15:11 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    :-D
    A former Red Hat freeloader.
    Darth Phantom avatar 18.2.2022 16:46 Darth Phantom | skóre: 18 | blog: Kelvin_Fitnick | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    100% škálování je moc malé, 200% moc velké
    Tak momentálně podporuje pořádně škálování akorát KDE. Gnome a jeho klony experimentálně, čili tak nějak částečně. To je vážně dost naprd.
    Tahle patička nemá hlavu ani patu
    18.2.2022 21:42 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    100% škálování je moc malé, 200% moc velké
    Tak momentálně podporuje pořádně škálování akorát KDE. Gnome a jeho klony experimentálně, čili tak nějak částečně. To je vážně dost naprd.
    Já jsem došel k tomu, že paradoxně je to lepší v Gnome. Gnome sice neumí škálování zlomkem, ale podporuje změnu velikosti textu za běhu, což za mě ten problém řeší dostatečně - na velkým displeji prostě aktivuju "styl velkého textu". KDE sice umí škálování zlomkem, ale při změně se musí restartovat celé prostředí a stejně při změně velikosti fontů (resp. minimálně se musí restartovat všechny aplikace), takže na laptopu je to nepoužitelné...
    19.2.2022 13:17 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    S experimentálním zlomkovým škálováním v GNOME zatím nemám problémy :)
    19.2.2022 13:16 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Mám 32" 4k monitor, používám Wayland a škálování 125 % a těch aplikací co neumí pořádně škálovat a rozmažou se je minimum, pro mě nic k životu potřebného. Vlastně jediná zajímavá aplikace kterou pravidelně zkouším a trpí na bídnou podporu Waylandu je Vivaldi.
    little.owl avatar 20.2.2022 15:22 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Jaky desktop a verzi jste zkousel? Ted jsem to chvili testoval s Gnome - stabilni 41 (Fedora 35) a vyvojovou 42 (Fedora Rawhide), oboji pod Waylandem a byl jsem spise pozitivne prekvapen. Mam ted k dispozici jen 2K a FHD monitory, ale to neni uplne k nicemu, protoze je videt co se deje na pixel urovni. Postupne jsem menil scaling 100%, 125%, 150%, 175% a 200% na setu zakladnich aplikaci. Nejvice rusive videlne efekty souvisi predevsim s tim, ze hrany v obraze nejsou zarovnany na pixel urovni. To je pozitivni zprava, protoze to se skutecne zlepsi zvysenim DPI monitoru.

    Bohuzel soucasne nejrozsirenejsi rozliseni je 1920x1080 a monitory 24" se stejnym rozlisenim jsou stale nejprodavanejsi, s tim ze vetsina soucasnych GPU sotva zvlada 4K. Takze pokles cen 5K/6K monitoru s DPI nad 200 muze trvat jeste nejakou dobu.
    A former Red Hat freeloader.
    20.2.2022 17:44 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?

    Já se obávám, že běžný lid dává přednost nesmyslně velké ploše před jemnějším rastrem. Takže výrobci budou raději prodávat 40 " na 96 DPI, než aby šli s cenou dolů u normálně velkých HDPI displayů.

    Když jsem před patnácti lety dostal pracovní notebook s asi 150 DPI obrazovkou, tak jsem si řekl: „konečně je to tady, budeme moci zahodit antialiasing.“ Velmi jsem se spletl. Když jsem si před 10 lety domů pořizoval monitor, tak jsem skončil s 27 " při 110 DPI, protože na 4K jsem neměl grafickou kartu a 20 000 Kč mi přišlo moc (a dívat se na neceločíselný upscaling za 20 000 Kč s tím, že jednou budou mít lepší kartu, jsem nechtěl už vůbec). Dnes se těch samých 27 " ale na 160 DPI dá sehnat za stejných 13 000 Kč, za které jsem měl tehdy 110 DPI. Jenže lze dvojnásobnou hustotu bodů vzhledem k rozdílu deseti let považovat za úspěch?

    Přitom se podívejme na mobilní telefony, kde hustota pixelů atakuje 410 DPI. Já mám opravdu podezření, že tento problém není ani tak technický, jako spíše obchodní.

    little.owl avatar 20.2.2022 22:06 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Ano. Na mobilech je krasne videt, ze kdyz se dostaneme s rozlisenim ke cca 220 dpi a nad, vetsina problemu spojenych s rasterizaci a antialisingem prestane byt viditelnych okem.

    Bohuzel v pripade 4K jsme v presne stejne situaci jakou jste popsal. U 4K 32" mame 138dpi, u 4K 27" mame 163dpi a jsme v rozsahu rozliseni kdy 100% scaling je moc maly, 200% moc velky a u hodnot mezitim jsou videt stale videt artefakty kvuli malemu rozliseni.

    Apple prechod na HiDPI udelal dobre. Ten problem je skutecne v cenove dostupnem HW, ne v tom, ze by Linux delal vylozene neco spatne.
    Apple iMac 27" mel rozliseni 2560×1440 a 109dpi. Nastupce Apple iMac Retina 5K 27" mel rozliseni 5120×2880 a 218dpi, tedy optimalni dvojnasobek. Rozliseni 4K Apple pouzil jen u 21.5" u Apple iMac Retina 4K 21.5" s rozlisenim 4096×2304 a 219dpi. Monitory o rozmeru 32" zacal nabizet az kdyz mel 32" 6K panely s rozlisenim 218 dpi. Proste u velkych displayu si nevytvarel tezko resitelne problemy s malym rozlisenim okolo 150dpi.

    A na standardnim PC ma na zacatku roku 2022 nejprodavanejsi kategorie monitoru stale rozliseni 91dpi a nejprodavanejsi kategorie laptopu 141dpi, a u HiDPI jen 4K, kde je optimalni velikost cca 22" ve ktere se to pomalu ani neda koupit.
    Já mám opravdu podezření, že tento problém není ani tak technický, jako spíše obchodní.
    Asi ano.
    A former Red Hat freeloader.
    18.2.2022 11:54 abc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Ja mam 4K 32" display, pouzivam jej ale primarne na Windowsech.

    S pomerem stran 16:9 je tak trochu neprakticky v tom, ze se tam dve velke okna (napr. Intellij) blbe vejdou. Priste bych vybral nejaky 18:9 - 21:9.
    little.owl avatar 18.2.2022 12:21 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Tak plno vyvojaru si 21:9 a 34/35'' chvali, v UK to v dobe covidu kupovali webarum bezne na home office.

    Na strane druhe reakce na 32:9 a 49/50'' s jsou spise negativni, prvni den nadseni a pak to nejak vyprcha.
    A former Red Hat freeloader.
    Ruža Becelin avatar 18.2.2022 17:46 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    49" mam jako hlavni, presel jsem z 3x27", a jsem na vazkach. Ta siroka plocha je fajn, ale hlavni praci stejne delam uprostred a po stranach mam dokumentaci/monitoring.

    Tak nevim, asi se vratim k tem 27", pouzivam vic OS a QHD me nejak neomezuje.
    little.owl avatar 18.2.2022 19:31 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Jako prechod ze tri 27'' to dava smysl. Tam jde spise jestli jste schopen se poprat s umistovanim oken. Hadam, ze to je Samsung s VA panelem. Pouzivate na nem Linux?
    A former Red Hat freeloader.
    Ruža Becelin avatar 19.2.2022 22:15 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Je to Dell U4919DW, tj. s IPS. Pokoukání je to pěkný, na práci OK, ale ta třetí plocha mi chybí.

    Mám na něm Fedoru s KDE Plasma X11. Wayland jsem zkoušel, ale při použití Picture-by-Picture (což z jedné 49" udělá 2x 27") mi spadla celá session. X11 to nedělá, až budu mít chvilku, zkusím, jestli je to ve F35 ještě pořád problém.
    Ruža Becelin avatar 19.2.2022 22:18 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Jinak Widle na téhle 49" hoří jak papír - nedokážou si zapamatovat asi pozici, ani velikost oken. Plasma nemá problém ani s umístěním, ani s velikostí.
    vlk avatar 18.2.2022 14:24 vlk | skóre: 23 | blog: u_vlka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    ja pozeram po tomto: 329P9H od Philipsu (alebo aspon 329P1H)

    a ale chyba mi na trhu monitor s plnym 4K rozlisenim, teda na sirku 4096 x 2560 teda s pomerom stran 16:10 ale nic take nieje :-/

    este k volbe IPS vs VA, viem ze VA je zatracovane (aj mnou), ale vsimol som si ze vela hracov preferuje prave VA a to pre vyssi jas (casto aj cez 1000nit) IPS sa malokedy dostane cez 500nit, blbe su akurat vertikalne pozorovacie uhly. myslim ze maju aj vacsiu rychlost a obnovovacie frekvencie.

    inak v ankete volba QLED a OLED v jednom nedava zmysel, QLED je ovela blizssie k LED, OLED je samostatna kategoria ,-)
    You don't exist, Go away !
    little.owl avatar 18.2.2022 19:33 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    ja pozeram po tomto: 329P9H od Philipsu (alebo aspon 329P1H)

    Oba jsou v mem listu moznych.
    este k volbe IPS vs VA,
    A hlavne jsou o neco vyrobne levnejsi. To zatracovani mi prijde castecne neopodstatnene, jedine co jim lze skutecne vytknout je black smearing. Nekdy mi prijde ze lide jsou obecne s VA spokojeni do doby nez zjisti, ze je to VA.
    inak v ankete volba QLED a OLED v jednom nedava zmysel, QLED je ovela blizssie k LED, OLED je samostatna kategoria ,-)
    Jasne, jsem to zpocatku nastrelil jako IPS, VA, TN a to "ostatni" a pak jsem to jiz nemohl zmenit, ankety asi nejdou editovat.
    A former Red Hat freeloader.
    vlk avatar 19.2.2022 07:13 vlk | skóre: 23 | blog: u_vlka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    na VA mi extremne vadia vertikalne pozorovacie uhly, jednym smerom to svetleje, to sa este da prezit, ale druhym smerom tmave - obraz prechadza do inverzie a totot uz rozhodne nie!

    co do technologie, najradsej by som bral OLED panel, ale tam su ceny extremne prestrelene (a verim ze by mohli byt lacnejsie, uz ich mavaju aj lowendove tablety) ale bojim sa mozneho vypalovania jablcka v lavom hornom rohu (ktore tam svieti prakticky vzdy) a dalsich ikoniek.. pozeral som aj GIGABYTE AORUS FO48U, ktoreho cena v porovnani s inymi OLED je trocha lepsia aj ked stale dost vysoka a 48" mi pride uz fakt velke na stole, aj ked... donedavna som mal na stole 2x28" a ten monitor na sirku zaberie menej miesta..

    citam ze dost sa obzeras za ultrawide za mna ultrawide nedava zmysel, a uz vobec nie zaobleny! ked programujem, chcem vidiet tych riadkov trocha viac, zase monitor na vysku je pre mna az priliz vela, ako som pisal ideal by bol pre mna nejaky s pomerom 16:10, ma to laptop na ktorom robim a podla mna je to idealne
    You don't exist, Go away !
    little.owl avatar 19.2.2022 09:29 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    na VA mi extremne vadia vertikalne pozorovacie uhly, jednym smerom to svetleje, to sa este da prezit, ale druhym smerom tmave - obraz prechadza do inverzie a totot uz rozhodne nie!
    Mam pred sebou sedm let stary VA panel a tohle se mi rozhodne nedeje, minimalne ve normalnich pozorovacich uhlech +/- 75 stupnu od normaly. K cemu dochazi je mirny barevny posuv, ktery je viditelny pokud mate treba cerne pozadi a barevny font, tady je IPS lepsi. Na stranu druhou, kontrast a cerna jsou lepsi stale lepsi u VA. To co popisujete vy jsem videl jen u velkych levnych TV panelech, ktere lidi pouzili pred lety jako monitor, ale to je jiny pripad.

    co do technologie, najradsej by som bral OLED panel,
    To ja take. Jedine co by me trochu znervoznovalo, degradace OLED v case, kdy vam efektivne klesa jas - OLED Black Spot Phenomenon. Jeden z mechanismus je popsan treba zde. Hodne se to podle vseho zlepsilo, ale stale ten problem tam je, vyrobci ho elektronicky kompenzuji s ohledem na pocet hodin behu. Kazdopadne OLED je u me cenove mimo.
    citam ze dost sa obzeras za ultrawide za mna ultrawide nedava zmysel, a uz vobec nie zaobleny! ked programujem, chcem vidiet tych riadkov trocha viac, zase monitor na vysku je pre mna az priliz vela, ako som pisal ideal by bol pre mna nejaky s pomerom 16:10, ma to laptop na ktorom robim a podla mna je to idealne

    U soucasnych rozliseni vas v poctu radku limituje spise fyzicka velikost displaye, mensi font nepouzijete kvuli unave oci. Jediny ulrawide co uvazuji 35''3440x1440, coz je v podstate jen o neco sirsi 27/28'' QHD 2560x1440 a to je vpohode pouzitelne. Zakriveni je minimalni.
    A former Red Hat freeloader.
    18.2.2022 15:19 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Pokud chceš display 28" nebo větší, určit chceš 4k (příp. víc), HD je při těhle velikostech málo.

    Mam 32" 4K IPS panel, nějakej od Leninova. USB-C funguje se všim všudy. (I když aktuálně je připojenej přes HDMI kvůli KVM switchi, ale vyjde to nastejno, pouze power delivery převzal ten switch).

    Používám ho většinu času v režimu dva sloupce vedle sebe, případně občas si něco dám na celou plochu (třeba mapy). Z více fyzickýh displejů mě bolel krk.

    Celkově jsem s tim spokojenej, jedinej problém mam s tím, že se typicky tyhle displeje nedaj dát moc nízko, protože všeobecně panuje mantra, že display má být kolmo ke stolu, a ještě navíc vysoko. Chtěl bych přesný opak - spodní stranu displeje dát cca zarovno s deskou stolu a vršek naklopit dozadu. Až budu vyměnovat desku stolu, asi do zadní části říznu vykrojení + snížení, do kterýho se stojan displeje zapustí, aby se tohle dalo udělat. Rovnou by tak mohl vzniknout i prosto pro ten KVM switch, adaptéry apod., který pak nebudou zavazet na stole...
    18.2.2022 16:56 skajrajdr | skóre: 2 | blog: skajrajdr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Netreba rezat, kup si za par korun nejakou "ruku" a dosahnes toho uz ted. Mam neco takoveho https://www.alza.cz/alzaergo-ergoarm-d65bn-essential-d5626028.htm a funguje na jednicku. Spodni hranu monitoru mam cca 4cm nad stolem a horni hranu notebooku srovnanou s horni hranou monitoru. Monitor je nahnuty presne jak rikas - dozadu. Cele to zarizeni je v podstate schovane za monitorem a notebookem a neni videt. Stul je prirazeny ke zdi, klouby jsou flexibilni.
    18.2.2022 17:11 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Zajímavé, díky.

    Já na ty "ruky" koukal, ale přijde mi těžký z těch specs vyčíst, jesti to fakt umožňuje to, co chci...
    18.2.2022 18:27 skajrajdr | skóre: 2 | blog: skajrajdr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Jo, poznava se to blbe. Ja to risknul s tim, ze v nejhorsim vratim, ale vse klaplo na prvni pokus.
    21.2.2022 10:42 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Tak jsem koupil podobnej, jen bez držáku na laptop. Úplně ke stolu to při naklopení dozadu nedostanu, ale je to jen asi o 15mm a to už mi přijde ok, díky za radu.
    21.2.2022 13:54 skajrajdr | skóre: 2 | blog: skajrajdr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Neni zac, at slouzi. Ja tam pod tu skviru strkam bordel, co nechci na stole videt:)
    little.owl avatar 18.2.2022 19:34 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    A pouzivate na nem Linux nebo Windows? A pokud Linux, tak jaky scaling?
    A former Red Hat freeloader.
    18.2.2022 21:52 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Cf. #51, normálně 100% + v Gnome aktivuju po přípíchnutí displaye Styl velkého textu / Large text style v accesibility menu (stejnej efekt by se nejspíš dosáhl nějakou změnou v gconf).
    little.owl avatar 18.2.2022 22:20 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Konecne nekdo kdo poziva Linux na 32'' a 4K. Pres accessibility to zlepsit pujde. Zvladnul byste poslat ilustrativni screenshot?

    A former Red Hat freeloader.
    18.2.2022 22:34 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    jj, poslal jsem to na mail v profilu, ábíčko to jako přílohu nevezme kvůli velikosti ani v jpegu...
    little.owl avatar 18.2.2022 22:57 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Diky moc, tohle vypada velmi dobre. Situaci to viditelne zlepsi a v podstate udela 32'' panel pouzitelny. Staci pak udelat skript, ktery zjisti jestli to bezi na externim monitoru a prepne to pres gsettings.
    A former Red Hat freeloader.
    little.owl avatar 18.2.2022 23:05 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Ve skutecnosti lze nastavit u pisma scaling factor, default je 1.25, ale funguje i vice:

    # gsettings set org.gnome.desktop.interface text-scaling-factor 1.5
    A former Red Hat freeloader.
    19.2.2022 00:34 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Jo, to je to, co dělá ten styl, u mě za normálních okolností je 1.0 a ten styl to zvýší na 1.25, asi jsem to tak nastavil...
    19.2.2022 13:24 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Ok, wow, díky :) Tohle dokonce vypadá líp nez 125 % scale.
    18.2.2022 17:46 VoDo | skóre: 10 | blog: Archi3mini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    27" ne 4k
    btw I use Archi3 :) Someday you will own nothing and be happy
    little.owl avatar 18.2.2022 22:16 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Kouknu jsem se pod kapotu jak je scaling resen a neni to moc pekny pohled.

    GTK nepodporuje fractional scaling, pouze celociselny. Jeste pred rokem to vypadalo tak, ze by pripadne budouci GTK5 mohlo podporovat i necelociselne hodnoty. Nicmene podle vyjadreni nekterych jeho vyvojaru z posledni doby, ze bude mozna lepsi pockat az budeme mit vice pixelu a pak to nebude jiz potreba, tomu asi tak nebude. Je to cesta kterou uspesne pouziva Apple. Castecne je chapu, znamenalo by prepsat a rozbit obrovke mnozstvi kodu, vytvorit celou skupinu novych problemu a asi do znacne miry docasne.

    Soucasna cesta, pokud potrebujete treba scaling 125%, spociva v tom, ze vyrenderuje 200%, coz je realne ctyrnasobny objem dat, potom se provede interpolace, ktera omezi frekvencni rozsah a nasleduje downsampling na pozadovane rozliseni. Vedle iterpolace, ktera zasahne fonty, dochazi i k tomu ze hrany, ikony a podobne veci nejsou zarovnany na celych pixelech a to situaci dale zhorsuje. Vysledkem jsou rozmazane fonty a cela rada rusivych artefaktu, kterou jsou pak viditelne. S rostoucim DPI monitoru se jejich vliv postupne eliminuje, viz Apple. Castecna zlepseni, jako ze fonty se predrenderuji jinak, mi prijdou jako typicky narovnak na vohejbak.

    Smutne je, ze kdejaky webovy renderovaci engine umi renderovat text a grafiku v jakemkoliv necelociselnem nasobku pixelu a kdybychom desktop postavili treba na webkitu, budem na to lepe.

    Nahrava to monitorum a rozlisenim, kde si nemusite hrat se scalingem.
    A former Red Hat freeloader.
    Josef Kufner avatar 18.2.2022 23:29 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    A není lepší si místo 125% škálování jen nastavit trochu větší font a ikonky?
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    19.2.2022 08:11 Mr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Ne to nedela dobrotu, leckdy ti preleti text nebo ikonka ven z tlacitka a podobne. Skalovat chces cele UI.
    Josef Kufner avatar 19.2.2022 12:37 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Na Windows bych tomu věřil, ale Qt a Gtk s tím nemá problém.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    19.2.2022 15:53 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Ne to nedela dobrotu, leckdy ti preleti text nebo ikonka ven z tlacitka a podobne. Skalovat chces cele UI.
    Pozor, tenhle dojem může vyvolat KDE/Qt, kde když změníš globální velikosti fontů, tak aplikace tu změnu jakýmsi způsobem aplikují, ale blbě, resp. pouze změní písmo, ale neaktualizují velikosti prvků, proporce atd. Musí se všechny restartovat, aby se to aplikovalo korektně. Takže si umim představit, že někdo změní fonty, vidí, že to nezafungovalo správně, tak změní i škálování, přičemž nastavovací dialog řekne, že je potřeba restartovat DE, no a potom to samozřejmě už funguje.

    Ve slušně napsaných aplikacích by měla stačit ta velikosti fontu, velikosti prvků by se od toho měly odvíjet. Samozřejmě když někdo někde hardcoduje natvrdo velikost nějakýho prvku v pixelech, tak to je problém...
    xvasek avatar 19.2.2022 08:22 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Nebo scaling 2x a menší fonty. :-) Ale nevím, nějaké Ubuntu jsem tam rozjel a vypadalo to dobře, netuším, jak to bylo nastavené. Můžu to zkusit.
    little.owl avatar 19.2.2022 12:42 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    U 125% to bude asi OK, i kdyz to bude vypadat blbe - ovladaci prvky, jako scrollbary ci vestavene ikony na toolbaru se vam nezvetsi. U 150% spise nerealne.
    A former Red Hat freeloader.
    19.2.2022 08:14 Tulen
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Presne proto Electron apky vypadaji hezky v libovolnem rozliseni, rendering dela chromium a ne OS.
    19.2.2022 10:50 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Ne, s Electron appkama je naopak problém, pokud nemají podporu pro naškálování svého UI podle DPI nebo velikosti fontu. Takže třeba u VSCode to funguje velmi hezky - okmažitě reaguje na změnu svého nastavení i nastavení systému, ale některé ostatní prostě nezareagují a nedá se s tim nic dělat.
    19.2.2022 22:35 ubu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Mluvis zrejme o linuxu protoze ve windows to Electron apky delaji korektne vsechny.
    19.2.2022 22:45 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Samozřejmě, že mluvim o linuxu, však taky tady jsme na abclinuxu, windows jsou nezajímavé...
    20.2.2022 07:14 Donald Truth
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Tvoje nabozenske dogmy mne nezajimaji. Bavime se o desktopu a jak vidis v cele debate tak linux na dnesnich monitorech hraje treti housle a komercni desktopove OS nedozene dalsich 10 let.
    20.2.2022 13:01 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Meh. Všechno je to tradeoff. Spolupracoval jsem na HiDPI podpoře pro jeden docela používanej desktop SW a byl to pain na všech platformách. Od uživatelů Windows pravidelně chodily na support problémy, kde nějaké systémové/grafické API nefungovalo s konkrétním direverem a konkrétním HW. Občas se to dalo nějak divoce workaroundovat, většinou se dalo jenom říct těm lidem, že musí u svého HW vendora urgovat opravu driverů.

    Na Linuxu se tohle kupodivu zdaleka tolik nedělo (nebo si s tim linuxáci lépe poradili), tam jsou zase jiné problémy (notoricky mimzerná kompatibilita dister v čase i prostoru). Dtto Apple.
    little.owl avatar 20.2.2022 15:40 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Podobna zkusenost. My v praci nemuzeme pod Windows migrovat ve vetsi mire na HiDpi protoze plno komercnich aplikaci je tezko pouzitelnych s vyssim rozlisenim. Za casti problemu jsou i drivery, kdy je HP neaktualizuje, takze muj tri roky stary HP Elitebook ma problemy s HP Z32 monitorem.
    A former Red Hat freeloader.
    20.2.2022 15:07 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Nějaký čas jsem byla pracovně nucená používat Windows 10. Neceločíselné škálování uměla jen část aplikací, spousta softwaru byla hrozně rozmazaná. Na tom samém laptopu jsem provozovala Fedoru, problematického software bylo mnohem míň. Takže jestli je to teď na Windows lepší než 4 roky zpátky, je to znamení že Windows dohání ostatní desktopové OS, ne naopak.
    xvasek avatar 23.2.2022 18:56 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    To je zajímavé tvrzení a v podstatě pravdivé, přesto dost zavádějící. Ano, "rozmazaného" softwaru je opravdu "spousta", ale takového, se kterým by musel člověk trávit nějakou delší dobu, je poměrně málo. Mám třeba "rozamazaný" driver k tiskárně, většinou jsou "rozmazané" instalátory, Vžum je taky rozmazaný, Vsphere client taky a tak dále. Ale browser, editory, vývojová prostředí, kancelářské balíky a v podstatě všechno, co stojí za řeč, rozmazané už dlouho není.
    little.owl avatar 20.2.2022 15:28 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Pokud narazite na me vyjadreni, tech deset let se tykalo primarne jejich displayu, ktere jsou casto technologicka spicka a kdy prumerna uzivatelska zakladna Apple ma displaye s vyssim DPI nez uzivatele jinych systemu. To byla a je spise otazka ekonomicka, nikoliv technicka. Pokud Mac OS nema vysoke rozliseni displaye ci vhodne rozliseni pro scaling, ma u fractional scaling podobne problemy, protoze princip zpracovani obrazu pod kapotou je podobny. Pokud si koupite 5K 27" nebo 6K 32" a nastavite celosciselny scaling 200% nebudete mit problemy ani s Linuxem. Windows na tom nejsou o moc lepe, u rady komercnich aplikaci hure, protoze v Linuxu se vetsina softwaru prekompiluje minimalne s novejsi verzi toolkitu.
    A former Red Hat freeloader.
    23.2.2022 22:51 Uz dost
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Jsi na omylu. Treba 125% je v macOS levou zadni a mazne ti tak maximalne java apky, tak v Linuxu to bude jedna velka katastrofa v gnome/xfce a asi o 5% mensi v KDE. Fakt neporovnavej jabka s hru.. s hovnama tucnaka.
    19.2.2022 18:43 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Mám vedle sebe 2x 2560x1440 @60Hz monitory HP 24mq (uchycení na dvouruce z alzy) primárně na programování, vzdálenost očí od monitoru cca 70-80cm a pro dané použití mi to zcela vyhovuje. Poměrně často zoomuju text (CTRL+/CTRL-), v linuxu mám 100% škálování a ve windows 125% škálování.

    Oříšek bylo připojení 2 notebooků - 1x notebook s HDMI/DP a 1x notebook s USB-C. Chtěl jsem možnost snadno mezi nimi přepínat, nakonec jsem vyřešil USB-C/2xHDMI dockinou a 2x HDMI přepínačem, akorát ten notebook s HDMI/DP nezvládal v dual-monitor setupu rozlišení 2560x1440, tak jsem tam musel přidat ještě konvertor (ten vykouzlí nativní rozlišení monitoru, ale na filmy to tedy není - je to příliš pomalé).

    Zakřivený monitor se mi nelíbil a monitory 28' či 34' mi přišli příliš obrovské.

    Obávám se, že moje zkušenost není příliš relevantní vůči požadavkům tazatele, ale přesto uvádím :)
    -- OldFrog
    21.2.2022 08:15 Jiri Bajer | skóre: 34 | blog: Sarimuv koutek | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Ahoj, ja provozuju Gnome na Waylandu v poslednim Ubuntu a spolu s Lenovackym 32" 1440p jsem hodne spokojenej. Cistej obraz, nulovej opruz se skalovanim, slusna cena. Detaily jsou k dohledani v blogpostu https://www.abclinuxu.cz/blog/sarimuv_koutek/2021/6/trocha-ergonomie-na-home-office

    Kdyz jsem sbiral nazory pred koupi, tak jsem byl zmatenej z tak odlisnejch preferenci - nez mi doslo, jak jiny potreby ma admin s mrakem terminalu, grafiz/frontendak s browserem coby IDE a programator s klasickym IDE.

    Drzim palce at dobre vyberes a dej vedet jak jsi spokojenej...
    little.owl avatar 23.2.2022 03:00 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Diky za prispevek, bylo zajimave se dozvedet jak jste to resil. Pouzivam obdobne trackbally, Kensighton SlimBlade, zatim jen dratove. Jaka je zkusenost s bluetooth pripojeni u vaseho modelu?
    nez mi doslo, jak jiny potreby ma admin s mrakem terminalu, grafiz/frontendak s browserem coby IDE a programator s klasickym IDE.

    A k tomu osobni preference. Mel jsem moznost si dnes zkusit 32" 4K a 35" ultrawide s Linuxem. Budu nakonec kupovat 32" 4K s IPS panelem. Se zvetsenim textu s faktorem 1.2-1.4 to vypada dobre, nic to nerozbiji, s tim ze fonty jsou renderovane korektne. Nebyl problem s zadnou gtk aplikaci, vcetne firefoxu a chrome, velikost lze menit dynamicky.
    A former Red Hat freeloader.
    vlk avatar 23.2.2022 09:38 vlk | skóre: 23 | blog: u_vlka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Se zvetsenim textu s faktorem 1.2-1.4 to vypada dobre
    pri takomto zvacseni ako sa spravaju uzke jednopixelove vodorovne/zvysle ciary? ja mam skusenost, ze napriklad ak spravim tabulku ohranicenu 1px ciarami na webe, tak jedna je sirsia, ina uzssia, pripade ak scrolujem tak menia svoju sirku medzi 1px a 2px a je to dost divne
    You don't exist, Go away !
    26.2.2022 13:49 Jiri Bajer | skóre: 34 | blog: Sarimuv koutek | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Trackball provozuju pres wireless usb dongle pichnuty do monitoru. Mam dva kousky, M01286-M a M01497-M. Starsi je kupodivu lepsi, ten novy se pomaleji probouzi po suspendu. Bluetooth mi prisel min spolehlivej kvuli Gnome, ktery se na oficialne podporovanem ThinkPadu obcas zapomene a nejde po suspendu nahodit. Drat je drat, ale mne vyhovuje ten tvar operky a pri beznem provozu je vse ok.
    23.2.2022 22:47 Recenze
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaký monitor pro Linuxový desktop v 2022?
    Jak na zavolanou.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.