Společnost OpenAI představila GPT-5 (YouTube).
Byla vydána (𝕏) červencová aktualizace aneb nová verze 1.103 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.103 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Americký prezident Donald Trump vyzval nového generálního ředitele firmy na výrobu čipů Intel, aby odstoupil. Prezident to zdůvodnil vazbami nového šéfa Lip-Bu Tana na čínské firmy.
Bylo vydáno Ubuntu 24.04.3 LTS, tj. třetí opravné vydání Ubuntu 24.04 LTS s kódovým názvem Noble Numbat. Přehled novinek a oprav na Discourse.
Byla vydána verze 1.89.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Americká technologická společnost Apple uskuteční v USA další investice ve výši sta miliard dolarů (2,1 bilionu korun). Oznámil to ve středu šéf firmy Tim Cook při setkání v Bílém domě s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Trump zároveň oznámil záměr zavést stoprocentní clo na polovodiče z dovozu.
Zálohovací server Proxmox Backup Server byl vydán v nové stabilní verzi 4.0. Založen je na Debianu 13 Trixie.
Byla vydána nová verze 1.54.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Jan Václav.
Knižní edice správce české národní domény přináší novou knihu zkušeného programátora Pavla Tišnovského s názvem Programovací jazyk Go. Publikace nabízí srozumitelný a prakticky zaměřený pohled na programování v tomto moderním jazyce. Nejedná se však o klasickou učebnici, ale spíše o průvodce pro vývojáře, kteří s Go začínají, nebo pro ty, kdo hledají odpovědi na konkrétní otázky či inspiraci k dalšímu objevování. Tištěná i digitální verze knihy je již nyní k dispozici u většiny knihkupců.
OpenAI zpřístupnila (en) nové nenáročné otevřené jazykové modely gpt-oss (gpt-oss-120b a gpt-oss-20b). Přístupné jsou pod licencí Apache 2.0.
Já ne, protože není co. Na Nikona to nenasadím
ale jinak je to slusny objektiv.
a taky bajonetem.
Jo, jo to je krásný kousek, známý z fotoklubu ho má taky. Je krásně malinký.
Bohužel nejsem pentaxista, takže mám smůlu, i kdyby mi ho půjčil, nevyzkouším
Odlišnost, akorát ta je od sebe odečte a ze záporných hodnot udělá kladné aby byly vidět(tedy černá barva a nebo jinak také hodnota 0 potom znamená pixely, které jsou identické), což je vcelku nevýhoda. U extrakce zrnitosti totiž existuje operace opačná,
Sloučení zrnitostia tak pokud vezmeme obrázek zmenšený a přičteme k němu tento rozdílový obrázek(ve videoprocesingu se tomu říká residual frame) dostaneme zase ten původní. Věřím, že vyfocením identické scény s tímto menším rozlišením bychom dostali ještě lepší výsledky než s bikubickou interpolací(tedy ještě menší rozdíl, protože bikubická interpolace ty čtyři sousední pixely jen zprůměruje a nebere ohled na jejich váhu). Klidně můžete sloučit i tu zrnitost z toho JPEGu a pak zkusit porovnat s původním obrázkem. Myslím, že je vcelku jasné, že až na těch pár hran tam není zas tak nic moc zásadního, co by stálo za více než pár kB.
ale to znamená, že foťák interpoluje?Nevím jak ty, ale já tam(ztracené) hrany vidím, takže právě ne(ale také nemají moc velký odstup od šumu a dost špatně se zaměřují, ale to už klidně může být způsobeno rozlišením). Ale už jsem dostal fotku(snad 5 nebo 10 tisíc sloupců na šířku), kterou jsem takto zmenšil(ale ne o polovinu) a dostal jsem jen šedé pole a nějaký šum(snad artefakty z JPEG komprese). A nemusí to být způsobeno ani interpolací(i když také mám u spousty fotek podezření, že jsou jen fešně vy-interpolované a je do nich zasazen šum aby to nebylo tak hladké – tak jak když sleduješ na 1080p LCDčku pozemní vysílání), ale nedostatečným zaostřením.
Stačí linky k tématu na wikipedii, nějak nevím, co mám hledat.Bohužel nevím co chceš hledat.
DA 15 mm Limited, DA 21 mm Limited, D FA 100 mm Macro. To je z Pentaxích skel moje sestava snů. Ale protože Sportka mi zatím nevyšla, tak DA 15 mm zatím nemám, místo DA 21 mm Limited mám FA 28/2.8 AL (výborný opticky i mechanicky) a místo D FA 100/2.8 Macro mám 100/3.5 Macro s nápisem Voigtländer (mechanicky nevalný, ale opticky velmi zdařilý objektiv vyráběný Cosinou a prodávaný pod milión a jednou značkou včetně Pentaxu).
Kinofilmový tělo taky nemám. Když se mi začne stýskat po filmu, sáhnu po Moskvě.
Vhodné ano. Ideální ne. Ideál totiž neexistuje.
Navíc dobrý portrét jde vyfotit čímkoli. Záleží na šikovnosti fotografa. Např. jsem kdysi viděl několik úžasných portrétů focených na kinofilm objektivem 20 mm.
Tiskni
Sdílej: