Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Tiskni
Sdílej:
Jsou nejake pozadavky na konkretni distribuci (ja ted pouzivam gentoo)gentoo je imho naprosto nevhodne, v Praze bych preferoval rozhodne opensuse, deti mohou jit napr. na exkurzi do prazske pobocky. Kdyby to bylo v Brne, tak tam bych volil asi fedoru.
Fedoru s KDE jsem používal poměrně dlouho a není nic, co bych tomu systému mohl vytknout, snad kromě neaktuálního LibreOffice. (Z Archu jsem zkrátka zvyklý na rolling updates.)
Především je třeba se zbavit té nesmyslné představy, že distribuce a grafická prostředí spolu nějak souvisí. Fedora má skvěle integrované KDE, včetně balíčkovacích a konfiguračních toolů. Jistě není nejmenší problém používat KDE na Ubuntu nebo Gnome na OpenSuse, kdyby to někdo chtěl. V systému lze mít libovolný počet grafických prostředí a každý uživatel si při přihlášení může zvolit to své. (Tedy může klidně několik grafických prostředí pro několik uživatelů běžet paralelně, když na to přijde.) Možnost volby by měla být samozřejmostí v každé školní počítačové učebně a měla by to být první zkušenost, kterou laik při seznamování s Linuxem získá.
Těžko si dovedu představit vhodnější prostředí pro seznamování laiků s Linuxem než Fedoru. Takové Ubuntu, které ani nemá rozumný mechanismus pro spouštění a vypínání služeb, bych nedoporučil ani laikům, ani nikomu jinému.
když navíc vezmu v úvahu projekt Evergreen, je dlouhá až 3 roky).Když jsem slyšel, kolik lidi se věnuje Evergreenu, tak si nejsem jistý, jestli bych to nazval podporou. Popravdě si myslím, že je lepší raději říct uživatelům, že distribuci můžou používat dál, ale na vlastní riziko, než si hrát na nějakou dlouhodobou podporu, na kterou nemám zdroje, a udržovat uživatele ve falešném pocitu bezpečí. Ostatně i pro nepodporované verze někteří lidi z komunity dělají updaty klíčových aplikací (Remi třeba balíčkuje nejnovější Firefox pro vydání až někde k Fedoře 14), takže určité uživatelské pohodlí mají uživatelé nepodporovaných verzí zajištěné, nicméně jim na férovku říkáme, že už jim nikdo bezpečnostní problémy napříč celým systémem neopravuje.
Vážně umím s počítačem?(Windows,Office)Me proste tohle vzdycky vytoci, protoze si vzpomenu, jak se me pred mnoha lety neter ptala(meli prave na gymnasiu predmet pocitacova technika a office): 'strejdo, ty delas do tech pocitacu, tak si te vyzkousim - na co se pouziva klavesa F2?'. Chvili mi trvalo, nez jsem pochopil, ze se deti uci nazpamet oblozeni klaves v excelu. No co, u holky by me to bylo jedno, ta se vda, ma deti a pak chodi nekam do kancelare, kde si hlavne lakuje nehty. Ale temhle nesmyslum jsou vystaveni i chlapci. A mali kluci to jsou , kteri nas jednou budou zivit. Ne teda vsichni, dost z nich bude studovat enviromentalistiku, prava nebo ekonomii a pak budou sedet nekde na stavebnim urade a za tucne uplatky falsovat udaje v katastralnich podkladech (jak vime, nase pravicove vlady odhlasovaly, ze za 3 roky ten pravoplatny vlastnik o vsechnio prijde ) - ne tyhle chlapce nemyslim, ti nas taky neuzivi. Myslim na ty, kteri budou pracovat v exportnich strojirenskych firmach a ti musi skutecne neco umet. A tihle se musi dozvedet, ze oficce neni vypocetni technika! Prosim zajemce, kteri se chteji teto vyukove cinnosti venovat aby si to uvedomili, jde o _nasi_ budoucnost.
No co, u holky by me to bylo jedno, ta se vda, ma deti a pak chodi nekam do kancelare, kde si hlavne lakuje nehty. Ale temhle nesmyslum jsou vystaveni i chlapci.Slušně pokřivená realita ;) Jasně - holky do kuchyně, kluci k autům.
pokud není někde prováděcí předpis s povinnými body jako psaní dopisu v MS Word atd.Na základe osnov si učiteľ zostavuje časovo tematický plán, kde si rozplánuje učivo po hodinách a kt. obsahuje konkrétne témy
PanBuh asi neexsituje, ale jestli ano, tak pak to je strojni inzenyr.Ale tohle začíná být už skutečně vážné…
Tak to mu chýba slobodný CAD!PanBuh asi neexsituje, ale jestli ano, tak pak to je strojni inzenyr.Ale tohle začíná být už skutečně vážné…
lide, kteri jsou na stiru s matikouTrafená hus: Ja som na štítu s matikou, jediná relatívna dobrá známka z matiky (2) bola v prvom ročníku na gymnáziu, keď sme brali výrokovú logiku a množiny, pochopila som, i keď nedobrovoľne:), keď som to nutne potrebovala na prežitie, kombinatoriku a pravdepodobnosť... a potom ešte som sa priprela na sk. zo štatistiky (1
No co, u holky by me to bylo jedno, ta se vda, ma deti a pak chodi nekam do kancelare, kde si hlavne lakuje nehty. Ale temhle nesmyslum jsou vystaveni i chlapci.
Ůůůfff. Tyhle předsudky se mi nelíbí. Už chápu, proč kladou například ve Skandinávii tak velký důraz na „bezpohlavní“ hračky či komiksové postavičky a proč v některých zemích nesmí být hračkářství nijak zjevně rozdělená na dívčí a chlapeckou část. V České republice se proti stereotypům tohoto druhu nikdo příliš nevymezuje, což je podle mě špatně.
Když to řeknu velmi politicky nekorektně: Dřív byly ženy vychovávané jako hloupé služky do kuchyně (a do postele, samozřejmě). Pak ale neměly volební právo ani možnost disponovat majetkem. Opačná alternativa je vychovat všechny lidi bez rozdílu pohlaví jako svéprávné bytosti a všem taky dát stejná práva rozhodovat o sobě, volit a vlastnit majetek. Obě alternativy by se ovšem neměly míchat dohromady.
Česká republika má bohužel nějakou zvrácenou kombinaci obou přístupů. Ženy mají sice všechna práva, ale od dětství se jim stále dokola připomíná, že jsou nějak „méně vhodné“ pro některé obory či některé činnosti. Nikde není snaha dát jim k těm právům taky stejné možnosti, stejné ambice a stejnou odpovědnost. To je trochu smutné. Tohle ovšem nespraví bezpohlavní hračky, i kdyby nám je nařídila EU. Napřed se musí změnit systém vzdělávání i myšlení lidí, kteří o něm rozhodují, od voličů až po politiky.
Každý z nás už určitě zažil následující situaci, ať už z kteréhokoliv pohledu: Někde v hospodě začnete s nějakým známým diskutovat o zajímavém technickém problému nebo klidně o nějaké z vašeho pohledu banální novince, kterou jste si zrovna zařídili ve své domácí síti. A pak to přijde... Mezi přítomnými dámami se vždycky najde aspoň jedna, která začne dávat okatě najevo, že pro dámy je taková diskuse nějakým způsobem nepřijatelná, jako byste snad řešili nějaké tabu, a strhne všechny ostatní do jakési pózy typu „no tak počkáme, až si to pánové povypráví, ať se zase můžeme bavit o něčem normálním“. A tohle je ten problém. Někdo je od dětství indoktrinoval a vnutil jim představu, že konverzace o technických záležitostech je pro dámy neslušná nebo nepatřičná. Přitom nejde o žádnou vědu — klidně může jít o takovou banalitu jako zeptat se, kdo má doma jaký WiFi access point či něco podobného. Prý o něčem normálním... Bez informačních technologií si člověk dnes nepřečte ani Blesk, protože se bez nich už nedá vytisknout, nesveze se autem ani městskou dopravou, doma mu nepoteče voda a nikdy se nikam nedovolá. Informatika a informační technologie mi proto z tohoto pohledu připadají naprosto normální, ať už jako nedílná součást každodenního života nebo jako téma hovoru. Můj dojem z výše zmíněných situací často je, že tohle podivné chování většinou iniciuje jedna hloupá husa, která pak strhne i mnohem méně indoktrinované kolegyně ke stejným projevům.
Vzdělávání dětí v oblasti informačních technologií (nikoliv v oblasti Microsoftu!) je tedy extrémně důležité, bez ohledu na pohlaví. Bohužel se vsadím, že do těch kurzů v domech dětí a mládeže čeští rodiče „samozřejmě“ zapíšou pouze syny, protože pro dívky se něco takového „přece“ nehodí. Z takového přístupu by jeden zvracel.
Copak celé společnosti a státu nedochází, že se takto u 50% pracovní síly ochuzuje o podstatnou část produktivity?
Copak celé společnosti a státu nedochází, že se takto u 50% pracovní síly ochuzuje o podstatnou část produktivity?
Když tedy jsou ženy stejně schopné jako muži jak to, že v oborech ve kterých dominují ženy to jde od desíti k pěti?aj rodenie detí je ženský odbor, a aj Teba niekto porodil:)
pomluv, závisti, ješitnosti, uraženosti na jednom místě jsem neviděl...prostě přehlídka slepic. ...Zažil jsem několik let převážně ženský kolektiv a nikdy více.ja by som s tým išla do predmanželskej poradne:)
Zaplať pánbu už sem kapku dospěl.to som nedopatrením vynechala...
Proč taková averze vůči ženám? V politice jsem kromě hloupých slepic viděl i spoustu hloupých kohoutů. Například tři premiéry po sobě, kteří si během své politické kariéry výrazně přeuspořádali své rodinné poměry, mírně řečeno.
Dále si pamatuji na dva prezidenty záletníky a jednoho prezidenta notorika. (Nebo dva? To už je jedno.)
Nevím, zda si kluci ve Skandinávii hrají s panenkami, ale například dávní cínoví vojáčci mívali k panenkám hodně blízko, takže bych „hraní si s panenkami“ nějak zásadně neodsuzoval.
Problém s výchovou získanou (nikoliv vrozenou) averzí některých žen vůči technickým tématům není můj výmysl, ale každodenní realita, kterou kolem sebe vidím. Nevidím žádný objektivní či biologický důvod, proč by se ženy nemohly těmito tématy zabývat, zajímat se o ně, bavit se o nich.
Samozřejmě netvrdím, že ženy a muži jsou ve svém myšlení identická kopie. Tak to není. Stačí si představit dobu lovců mamutů. Tam byl mezi ženou a muže jasný kontrakt. Žena seděla v jeskyni a pečovala o děti, kterých jí její muž vyrobil spoustu, asi tak jedno za rok. (Při kojenecké úmrtnosti přes 80% a při naději na dožití tak 25 let to bylo nezbytné.) Lovec mamutů denně riskoval život, něco ulovil (ne nutně mamuta), kus dal ženě a žena mu pak za to dala ... no prostě dala. Když nic neulovil, měl hlad, frackové vřískali, ta jeho mu nedala (takže si buď vzal násilím sám nebo někde trucoval) a všechno šlo od desíti k pěti. Muž i žena nesli každý jinou část odpovědnosti, jiná rizika, řešili jiné úkoly. Proto například muž nemá v sobě takové stádové chování, při kterém by se snažil skrývat své názory. Na správném úsudku a na prosazení správné strategie závisel úspěch lovu a tedy přežití, jak okamžité tak dlouhodobé. Nebylo možné vyčkávat, klevetit a předstírat, že je všechno super a že se všichni na všem shodnou. Naopak ženy schované v jeskyni spolu nějak vycházet musely. A možná právě v té době došla příroda k tomu, že ženám nezakódovala do vzorců chování vděčnost. To je zkrátka něco, co muži mají a ženy ne. Muž třeba vděčil kamarádovi za pomoc při práci či při lovu, zatímco pro ženu byla spolupráce s jinými ženami nutnou samozřejmostí, u které vděčnost nedávala smysl, a ve vztahu k mužům byl kontrakt jasný — já dám, ty dáš (a pokud možno bez zbytečných řečí). Ani tam žádný důvod či prostor pro vděčnost u žen nebyl.
A teď je třeba si uvědomit, že éra primitivních lidí trvala desetitisíce let, zatímco věrohodně zdokumentovaná lidská historie má tak možná necelé tři tisíce let. Tedy není důvod dělat si iluze o tom, že se lidé za tak krátkou dobu dokázali/dokázaly sjednotit z původně zcela odlišných způsobů myšlení a společenských rolí.
Ve spoustě ohledů proto rozdíly mezi muži a ženami existují, ale zrovna v technických oborech bych je neviděl. Nakonec byla spousta zemědělských civilizací, kde se ženy podílely na zemědělství a na každodenní práci zhruba stejnou měrou jako muži. U řemesel později převládli muži prostě proto, že byli fyzicky zdatnější, neomezovalo je časté těhotenství a nemuseli se (díky ženám, jaké to překvapení) denně starat o vřískající děti.
Jenže dnešní řemesla už nezávisí na fyzické síle a děti pro ně taky nejsou překážkou. Klávesnici může stejně dobře ovládat žena v devátém měsíci i kterýkoliv muž.
Proč taková averze vůči ženám?Tiež som si položila túto otázku. Zrejme strach z neznámeho:)).
V politice jsem kromě hloupých slepic viděl i spoustu hloupých kohoutů.Politik patrí medzi tzv. mužské povolania, takže tam tých hlúpych mužov musí byť zákonite viac, ako hlúpych žien. Čo ešte neznamená, že na svete je viac hlúpych mužov vo forme kockatého papaláša alebo vyľakaného ženofóba, než hlúpych žien a bojovných feministiek
Ve spoustě ohledů proto rozdíly mezi muži a ženami existují, ale zrovna v technických oborech bych je neviděla nebylo by mozne, ze jen teoretizujes? Nebylo by mozne, ze si jeste nikdy nebyl v nejake fabrice? Kdysi davno jsem mluvil s misterm zodpovednym za ca 60 delniku. Obrabeni kovu, svareci, nastrojari, montaz. V oddeleni pro ucedniky jsem zahledl divku. S obdivem jsem mistrovi rekl, ze patri mezi podniky, ktere pomahaji smazat ten rozdil mezi muzskou a zenskou praci. A on mi na to odpovedel: 'Ale za jakou cenu , dade. Kdyz jsme tu holku prijali, tak jsme museli predelet zachody, aby nemusela chodit 1/2 km do administracni budovy a satny jsme museli taky predelat, vcetne sprch. A kdyby to nezaplatil kompletne pracak, tak by jsme ji to misto urcite nedali' To jsou ty prakticke priklady toho, jak jsou ve vsech oborech zeny a muzi zamenitelni. Proboha lidi, vzpamatujte se.
Obrabeni kovu, svareci, nastrojari,Už v 80. rokoch v SOU ZŤS boli triedy, kde bolo dosť veľa dievčat, hoci najviac v maturitnom odbore mechanik-mastavovač. Počas svojej praxe som stretla niekoľko banských a hutníckych inžinierok (rekvalifikovaných po útlme baníctva a strojárenstva), chemických je tiež všade plno a nemajú čo robiť, tak učia. So záchodmi sme mali opační problém- tí dvaja-traja chlapi ich očurávali, tak potom dostali kľúčik od osobitného. Ale mám dojem, že sa im nechce na poschodie a načierno navštevujú dámsky:).
'strejdo, ty delas do tech pocitacu, tak si te vyzkousim - na co se pouziva klavesa F2?'.'Přece na rychlý reload videa ve virtualdubu, milé dítě! Lze tak rychle zkouknout, co jsi vyvedlo například nějakou změnou parametru funkce XY ve svém pekelném AVS skriptu.'
Dobrý den,
jsem rád, že Vás to vytočilo. Třeba to vytočí i další a pustíme se do toho. Ne, teď vážně ... omlouvám se, nechci se Vás dotknout.
Víte, přidejte se k nám, nebo poraďte někoho, kdo by chtěl.
Velice rád s Vámi připravím kroužek, o kterém si oba řekneme, že to je to ONO.
Vámi zmiňovaný kroužek bude realizován pro toho, kdo se tam bude mít zájem přihlásit a nakonec tak učiní.
Každý kroužek má a nebo nemá své zájemce (bez ohledu na to, co si ten, kdo o něj nemá zájem říká).
To se holt ukáže až u zápisu.
Pro objasnění mé osoby (já jsem ten kamarád), dávám "dohromady" dětskou technickou (ale i dobrodružno-zážitkovou) sekci, která tady ležela dlouhodobě ladem, budu velmi rád, když se najde kdokoli, který má zájem naučit naše budoucí generace něco, co považuje za přínosné.
Přišel jsem z toho reálného (komerčních firem) života a rozhodl jsem se dělat něco, co dle mého má smysl. Samozřejmě ne všemu rozumím, atak jsem požádal o pomoc. Prostě a jednodušše, sháním kohokoli, kdo má nějaký ten "dar", který by chtěl předat dětem v oblasti technické.
K dispozici je nová učebna o s 8 místy a mnoho dalších místností.
Takže můžem dělat cokoli .. jen to musíme společně všechno dozařídit.
Finance na pořízení také můžeme zvládnout, samozřejmě i na nějaké lektorné je.
Snad jen moje představa, za někoho, kdo dětem ukáže být dobrým člověkem, být pro ně vzorem a ještě je k tomu něco naučit bych byl moc rád.
Závěrem, prostě pole je neorané ...
Jan Doubek - DDM Monet
a pak chodi nekam do kancelare, kde si hlavne lakuje nehty.Už i za vás to bylo milý dade? Vidím, že jiná doba, pořád stejné sra… lejna.
Myslim na ty, kteri budou pracovat v exportnich strojirenskych firmach a ti musi skutecne neco umet.Jen abych Vás trochu osvítil pane inženýre, protože vidím že už jste ze hry v důchodu nějaký ten pátek venku: Po otevření hranic s Rakouskem a západními zeměmi táhnou trendy trochu jinam. Zašlá sláva. Bohužel.
Q: How do you know someone is a Linux user?
A: They will tell you.
Nene, dobrovolník je myšleno spíše tak, že lektorné dáme, ale nečekejte velké peníze...
Není zájem vydělat .. nebojte se .. jooo, nejsme blázni .. jasně, že zájem vydělat je, ale na provoz a pořízení nových věcí atd. .. jsme rozpočtovka .. nehoníme se za zisky
Jan Doubek - DDM Monet
dotovani kdejake neefektivni a zbytne zalezitostiUž len zo zvedavosti, aby ste zistili, ako to je, či ide o plytvanie dotáciami, neefetívnu a zbytočnú vec, ktorá má slúžiť najmä na obohatenie tomu pánovi, by ste sa na to vedenie linuxového krúžku mohli dať:). Mohli by ste to poňať ako výlet do neznáma... a ktovie, možno by Vás to chytilo... za srdce
nemilosrdných kritikov nekvalitných pedagógov
Smiřte se s tím, že jste hloupá a pak s tím můžete začít něco dělat. DoJa som zmierená s tým, že neviem skvele hackovať kernel. Keď tak čítam čo si napísal,m kladiem si otázku, či nemáš pravdu, že to školstvo je už úplne v prdeli.
„Děti by se ve škole měly hlavně učit jak řešit problémy a jak přemýšlet. A v tom je český školský systém špatný. Děti musí znát nazpaměť fakta, která mohou najít za minutu na internetu anebo v knize, ale neučí se přemýšlet,“ upozorňuje MUDr. Martin Jan Stránský, neurolog a přednosta Polikliniky Na Národní v Praze. „Žák ve škole dostane špatnou známku za to, že neví, kdy přesně se narodil a zemřel Karel IV., o smyslu českých dějin pro dnešní moderní dobu,“ dodává neurolog."Je to článok z dnešného tu vysmievaného bulvárneho plátku, a okamžite mi pripomenul tých tvojich 90 %... Ten neurológ zase vynašiel fúrik, frázy o tom, že sa od žiakov vyžadujú "encyklopedické vedomosti", ale neučia ich rozmýšľať a že to treba zmeniť, trúsia rôzni táraji odkedy si pamätám...a teraz mám déjà vu :) a zdá sa mi, že ten istý článok som čítala už vlani a predvlani a že už som sa tu takto nad vynachádzaním tých fúrikov rozčuľovala:). Odkiaľ to len ten pán berie, že "žádný učitel se ho však nezeptá na to, co pro něj Karel IV. znamená a nediskutuje s ním", to musí mať asi absolútny prehľad o českých učiteľoch dejepisu! Tiež zabudol podotknúť, ten mudrc, že žiak najprv musí vedieť pár faktov a poznať niekoľko súvislostí medzi nimi, aby mal o čom diskutovať. Naozaj by som sa nedivila, keby po takýchto hĺbkových analýzach úrovne školstva a dehonestácie učiteľov tí, čo sa právom cítia dotknutí touto nejapnou paušalizáciou zo strany rôznych naslovovzatých odborníkov, vyškolených podobnými povrchnými článkami, na túto prácu definitívne vykašľali. Malo by to byť ako v Libérii, kde sa vraj tohto roku nedostal na univerzitu z 25 000 ani jeden uchádzač, lebo nevyhovel nárokom. Potom by sa o tú úroveň začalo snažiť aj tí uchádzači.
Ač to může znít paradoxně, tak linuxák neplýtval časem, ale naučil se užitečnější věci, než ti dva nad ním