Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Chci vám pořát vše nejlepší do nového roku, mnoho zážitků, štěstí a lásku. Jo a ještě něco, mnoho zdařilé grafiky ;).
Chcete vědět, jak se kreslí tohle nebo tohle pouze pomocí grafických editorů dostupných zdarma? Gimp, InScape a další. Pokud nejste profesionálové a rádi by jste toto uměli, klidně se stavte.
Navštiv naši diskusi na http://www.quetzal-diskuse.own.cz/. Došlo k poškození databáze, za to se omluvám.
Nevíte, jaké štětce si vybrat? Zeptejte se. Nevíte, kde se dají sehnat prima zdroje? Zeptejte se. Neumíte? Zeptejte se a já vám co nejdříve odpovím. Nečekejte na neskutečné otálení redakce s vydáním seriálu a začněte se učit ještě dnes!
Je tedy fakt, že nás tam zatím moc není, ale já jsem tam stále, tak vám má kdo dobře poradit
Bez registrace
Ahoj, pro začátek jsem si pro vás v gimpu připravil něco jednoduššího a to bude tvorba příjemně vypadající skleněné koule. Na realističnost se vydlábněte, to je to poslední, co by jste mohli v mé grafické tvorbě čekat.
Si najdeme nějakou vhodnou fotografii. Já jsem se zeptal strejdy gůgla a našel foto, které jakž-takž vyhovuje našim potřebám. Můžete ho pro potřeby tutoriálu použít také.
V prvním kroku tutoriálu si vezmeme nástroj elispovitého výběru (E) a jednoduše načrtneme tvar pravidelné koule. Aby byla opravdu pravidelná, tak bude potřeba, aby jste při provádění výběru drželi klávesu SHIFT.
Pro začátek vskutku jednoduché a my budeme pokračovat dále.
Využijeme filtru Filtr > Zkreslení > Interaktivní ohýbání. Jak si všimneme, zobrazí se nám dialog společně s náhledem, který si nastavíme podle obrázku.
Režim deformace jsme si tedy nastavili na růst a nyní přímo v náhledu dialogu provedeme tah od dolní části k vrchní, tak jako je tomu na předešlém obrázku.
Deformaci potvrdíme a podíváme se, co nám z toho vyleze.
Vypadá to jako dobrý základ pro naši tvorbu.
K tomu bude zapotřebí nástroj štětec (P) se štětcem nastaveným dle obrázku.
Paletu stop si můžete zobrazit například pomocí Soubor > Dialogy > Stopy. Takto nastavenou stopou a barvou černou se 100% krytím zakreslíme vrchní a spodní část koule.
Doufám, že máte zobrazený dialog vrstev (Soubor > Dialogy > Vrstvy). V něm je zobrazena vrstva Pozadí. Máme stále aktivní výběr elipsy, jak už jste si mohli všimnout z obrázků. Stiskneme tedy kombinaci kláves CTRL+C a CTRL+V, čímž výběr umístíme do plovoucí vrstvy. Nyní už postačí jen Vrstva > Nová > Průhlednost a máme vymalováno. Koule je v samostatné vrstvě. Výběr můžeme zrušit.
Budeme provádět docela podobně jako v předchozím kroku, avšak tvar stínu si vykreslíme pomocí nástroje pero B. Tímto nástrojem si nakreslíme velmi jednoduchý tvar jako mám já na obrázku.
Přepneme si na náhledy cest (Dialogy > Cesty) a tuto cestu z kontextové nabídky proměníme na výběr. vestu samotnou již můžeme zrušit.
Nyní už jen postačí, aby jsme vytvořily novou vrstvu (Vrstva > Nová > Průhlednost) a v ní výběr vyplnili černou barvou. Například pomocí plechovky (SHIFT+B).
Černý flek rozmažeme gausovským rozostřením (Filtr > Rozostření > Gausovské rozostření). Já jsem zvolil hodnotu 100px.
Vrstvu zduplikujeme (taktéž v paletce vrstev (ikona nebo kontextová nabídka)).
Abych to zjednodušil, tak mi stačí jen říct, že si vezmeme nástroj štětec a malým brushem o bílé barvě ho vkreslíme samozřejmě do nové vrstvy (Vrstva > Nová > Průhlednost).
Jsme u konce. V prvním dílu mého seriálu o GIMPU jsme si ukázali Interaktivní deformaci, brushování, nástroj pero a vytváření cest, pár příkazů, několik filtrů. Návod jsem takto zezačátku pojal spíše velmi technicky, aby jsme se společně naučili s GIMPEM dobře pracovat a později (v dalších dílech) vytvářet komplexní grafiku, se kterou se budeme moci pyšnit.
Tiskni
Sdílej: