Byla vydána nová verze 10.1 sady aplikací pro SSH komunikaci OpenSSH. Uživatel je nově varován, když se nepoužívá postkvantovou výměnu klíčů.
Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy z konference LinuxDays 2025.
Na konferenci LinuxDays 2025 byl oficiálně představen nový router Turris Omnia NG.
Přímý přenos (YouTube) z konference LinuxDays 2025, jež probíhá tento víkend v Praze v prostorách FIT ČVUT. Na programu je spousta zajímavých přednášek.
V únoru loňského roku Úřad pro ochranu osobních údajů pravomocně uložil společnosti Avast Software pokutu 351 mil. Kč za porušení GDPR. Městský soud v Praze tuto pokutu na úterním jednání zrušil. Potvrdil ale, že společnost Avast porušila zákon, když skrze svůj zdarma dostupný antivirový program sledovala, které weby jeho uživatelé navštěvují, a tyto informace předávala dceřiné společnosti Jumpshot. Úřad pro ochranu osobních údajů
… více »Google Chrome 141 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 141.0.7390.54 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 21 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich (Heap buffer overflow in WebGPU) bylo vyplaceno 25 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
eDoklady mají kvůli vysoké zátěži technické potíže. Ministerstvo vnitra doporučuje vzít si sebou klasický občanský průkaz nebo pas.
Novým prezidentem Free Software Foundation (FSF) se stal Ian Kelling.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za září (YouTube).
Vyšla kniha Počítačové programy a autorské právo. Podle internetových stránek nakladatelství je v knize "Významný prostor věnován otevřenému a svobodnému softwaru, jeho licencím, důsledkům jejich porušení a rizikům „nakažení“ proprietárního kódu režimem open source."
Chci vám pořát vše nejlepší do nového roku, mnoho zážitků, štěstí a lásku. Jo a ještě něco, mnoho zdařilé grafiky ;).
Chcete vědět, jak se kreslí tohle nebo tohle pouze pomocí grafických editorů dostupných zdarma? Gimp, InScape a další. Pokud nejste profesionálové a rádi by jste toto uměli, klidně se stavte.
Navštiv naši diskusi na http://www.quetzal-diskuse.own.cz/. Došlo k poškození databáze, za to se omluvám.
Nevíte, jaké štětce si vybrat? Zeptejte se. Nevíte, kde se dají sehnat prima zdroje? Zeptejte se. Neumíte? Zeptejte se a já vám co nejdříve odpovím. Nečekejte na neskutečné otálení redakce s vydáním seriálu a začněte se učit ještě dnes!
Je tedy fakt, že nás tam zatím moc není, ale já jsem tam stále, tak vám má kdo dobře poradit
Bez registrace
Ahoj, pro začátek jsem si pro vás v gimpu připravil něco jednoduššího a to bude tvorba příjemně vypadající skleněné koule. Na realističnost se vydlábněte, to je to poslední, co by jste mohli v mé grafické tvorbě čekat.
Si najdeme nějakou vhodnou fotografii. Já jsem se zeptal strejdy gůgla a našel foto, které jakž-takž vyhovuje našim potřebám. Můžete ho pro potřeby tutoriálu použít také.
V prvním kroku tutoriálu si vezmeme nástroj elispovitého výběru (E) a jednoduše načrtneme tvar pravidelné koule. Aby byla opravdu pravidelná, tak bude potřeba, aby jste při provádění výběru drželi klávesu SHIFT.
Pro začátek vskutku jednoduché a my budeme pokračovat dále.
Využijeme filtru Filtr > Zkreslení > Interaktivní ohýbání. Jak si všimneme, zobrazí se nám dialog společně s náhledem, který si nastavíme podle obrázku.
Režim deformace jsme si tedy nastavili na růst a nyní přímo v náhledu dialogu provedeme tah od dolní části k vrchní, tak jako je tomu na předešlém obrázku.
Deformaci potvrdíme a podíváme se, co nám z toho vyleze.
Vypadá to jako dobrý základ pro naši tvorbu.
K tomu bude zapotřebí nástroj štětec (P) se štětcem nastaveným dle obrázku.
Paletu stop si můžete zobrazit například pomocí Soubor > Dialogy > Stopy. Takto nastavenou stopou a barvou černou se 100% krytím zakreslíme vrchní a spodní část koule.
Doufám, že máte zobrazený dialog vrstev (Soubor > Dialogy > Vrstvy). V něm je zobrazena vrstva Pozadí. Máme stále aktivní výběr elipsy, jak už jste si mohli všimnout z obrázků. Stiskneme tedy kombinaci kláves CTRL+C a CTRL+V, čímž výběr umístíme do plovoucí vrstvy. Nyní už postačí jen Vrstva > Nová > Průhlednost a máme vymalováno. Koule je v samostatné vrstvě. Výběr můžeme zrušit.
Budeme provádět docela podobně jako v předchozím kroku, avšak tvar stínu si vykreslíme pomocí nástroje pero B. Tímto nástrojem si nakreslíme velmi jednoduchý tvar jako mám já na obrázku.
Přepneme si na náhledy cest (Dialogy > Cesty) a tuto cestu z kontextové nabídky proměníme na výběr. vestu samotnou již můžeme zrušit.
Nyní už jen postačí, aby jsme vytvořily novou vrstvu (Vrstva > Nová > Průhlednost) a v ní výběr vyplnili černou barvou. Například pomocí plechovky (SHIFT+B).
Černý flek rozmažeme gausovským rozostřením (Filtr > Rozostření > Gausovské rozostření). Já jsem zvolil hodnotu 100px.
Vrstvu zduplikujeme (taktéž v paletce vrstev (ikona nebo kontextová nabídka)).
Abych to zjednodušil, tak mi stačí jen říct, že si vezmeme nástroj štětec a malým brushem o bílé barvě ho vkreslíme samozřejmě do nové vrstvy (Vrstva > Nová > Průhlednost).
Jsme u konce. V prvním dílu mého seriálu o GIMPU jsme si ukázali Interaktivní deformaci, brushování, nástroj pero a vytváření cest, pár příkazů, několik filtrů. Návod jsem takto zezačátku pojal spíše velmi technicky, aby jsme se společně naučili s GIMPEM dobře pracovat a později (v dalších dílech) vytvářet komplexní grafiku, se kterou se budeme moci pyšnit.
Tiskni
Sdílej: