Od soboty do úterý probíhá v Hamburku konference 39C3 (Chaos Communication Congress) věnovaná také počítačové bezpečnosti nebo hardwaru. Program (jiná verze) slibuje řadu zajímavých přednášek. Streamy a záznamy budou k dispozici na media.ccc.de.
Byl představen nový Xserver Phoenix, kompletně od nuly vyvíjený v programovacím jazyce Zig. Projekt Phoenix si klade za cíl být moderní alternativou k X.Org serveru.
XLibre Xserver byl 21. prosince vydán ve verzi 25.1.0, 'winter solstice release'. Od založení tohoto forku X.Org serveru se jedná o vůbec první novou minor verzi (inkrementovalo se to druhé číslo v číselném kódu verze).
Wayback byl vydán ve verzi 0.3. Wayback je "tak akorát Waylandu, aby fungoval Xwayland". Jedná se o kompatibilní vrstvu umožňující běh plnohodnotných X11 desktopových prostředí s využitím komponent z Waylandu. Cílem je nakonec nahradit klasický server X.Org, a tím snížit zátěž údržby aplikací X11.
Byla vydána verze 4.0.0 programovacího jazyka Ruby (Wikipedie). S Ruby Box a ZJIT. Ruby lze vyzkoušet na webové stránce TryRuby. U příležitosti 30. narozenin, první veřejná verze Ruby 0.95 byla oznámena 21. prosince 1995, proběhl redesign webových stránek.
Všem čtenářkám a čtenářům AbcLinuxu krásné Vánoce.
Byla vydána nová verze 7.0 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). S kódovým názvem Echo. Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Vývojáři postmarketOS vydali verzi 25.12 tohoto před osmi lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell on Mobile, KDE Plasma Mobile, Phosh a Sxmo.
Byla vydána nová verze 0.41.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 5.5 (novinky) skriptovacího jazyka Lua (Wikipedie). Po pěti a půl letech od vydání verze 5.4.
Chci vám pořát vše nejlepší do nového roku, mnoho zážitků, štěstí a lásku. Jo a ještě něco, mnoho zdařilé grafiky ;).

Chcete vědět, jak se kreslí tohle nebo tohle pouze pomocí grafických editorů dostupných zdarma? Gimp, InScape a další. Pokud nejste profesionálové a rádi by jste toto uměli, klidně se stavte.
Navštiv naši diskusi na http://www.quetzal-diskuse.own.cz/. Došlo k poškození databáze, za to se omluvám.
Nevíte, jaké štětce si vybrat? Zeptejte se. Nevíte, kde se dají sehnat prima zdroje? Zeptejte se. Neumíte? Zeptejte se a já vám co nejdříve odpovím. Nečekejte na neskutečné otálení redakce s vydáním seriálu a začněte se učit ještě dnes!
Je tedy fakt, že nás tam zatím moc není, ale já jsem tam stále, tak vám má kdo dobře poradit
Bez registrace
Ahoj, pro začátek jsem si pro vás v gimpu připravil něco jednoduššího a to bude tvorba příjemně vypadající skleněné koule. Na realističnost se vydlábněte, to je to poslední, co by jste mohli v mé grafické tvorbě čekat.
Si najdeme nějakou vhodnou fotografii. Já jsem se zeptal strejdy gůgla a našel foto, které jakž-takž vyhovuje našim potřebám. Můžete ho pro potřeby tutoriálu použít také.
V prvním kroku tutoriálu si vezmeme nástroj elispovitého výběru (E) a jednoduše načrtneme tvar pravidelné koule. Aby byla opravdu pravidelná, tak bude potřeba, aby jste při provádění výběru drželi klávesu SHIFT.
Pro začátek vskutku jednoduché a my budeme pokračovat dále.
Využijeme filtru Filtr > Zkreslení > Interaktivní ohýbání. Jak si všimneme, zobrazí se nám dialog společně s náhledem, který si nastavíme podle obrázku.
Režim deformace jsme si tedy nastavili na růst a nyní přímo v náhledu dialogu provedeme tah od dolní části k vrchní, tak jako je tomu na předešlém obrázku.
Deformaci potvrdíme a podíváme se, co nám z toho vyleze.
Vypadá to jako dobrý základ pro naši tvorbu.
K tomu bude zapotřebí nástroj štětec (P) se štětcem nastaveným dle obrázku.
Paletu stop si můžete zobrazit například pomocí Soubor > Dialogy > Stopy. Takto nastavenou stopou a barvou černou se 100% krytím zakreslíme vrchní a spodní část koule.
Doufám, že máte zobrazený dialog vrstev (Soubor > Dialogy > Vrstvy). V něm je zobrazena vrstva Pozadí. Máme stále aktivní výběr elipsy, jak už jste si mohli všimnout z obrázků. Stiskneme tedy kombinaci kláves CTRL+C a CTRL+V, čímž výběr umístíme do plovoucí vrstvy. Nyní už postačí jen Vrstva > Nová > Průhlednost a máme vymalováno. Koule je v samostatné vrstvě. Výběr můžeme zrušit.
Budeme provádět docela podobně jako v předchozím kroku, avšak tvar stínu si vykreslíme pomocí nástroje pero B. Tímto nástrojem si nakreslíme velmi jednoduchý tvar jako mám já na obrázku.
Přepneme si na náhledy cest (Dialogy > Cesty) a tuto cestu z kontextové nabídky proměníme na výběr. vestu samotnou již můžeme zrušit.
Nyní už jen postačí, aby jsme vytvořily novou vrstvu (Vrstva > Nová > Průhlednost) a v ní výběr vyplnili černou barvou. Například pomocí plechovky (SHIFT+B).
Černý flek rozmažeme gausovským rozostřením (Filtr > Rozostření > Gausovské rozostření). Já jsem zvolil hodnotu 100px.
Vrstvu zduplikujeme (taktéž v paletce vrstev (ikona nebo kontextová nabídka)).
Abych to zjednodušil, tak mi stačí jen říct, že si vezmeme nástroj štětec a malým brushem o bílé barvě ho vkreslíme samozřejmě do nové vrstvy (Vrstva > Nová > Průhlednost).
Jsme u konce. V prvním dílu mého seriálu o GIMPU jsme si ukázali Interaktivní deformaci, brushování, nástroj pero a vytváření cest, pár příkazů, několik filtrů. Návod jsem takto zezačátku pojal spíše velmi technicky, aby jsme se společně naučili s GIMPEM dobře pracovat a později (v dalších dílech) vytvářet komplexní grafiku, se kterou se budeme moci pyšnit.
Tiskni
Sdílej: