Od soboty do úterý probíhá v Hamburku konference 39C3 (Chaos Communication Congress) věnovaná také počítačové bezpečnosti nebo hardwaru. Program (jiná verze) slibuje řadu zajímavých přednášek. Streamy a záznamy budou k dispozici na media.ccc.de.
Byl představen nový Xserver Phoenix, kompletně od nuly vyvíjený v programovacím jazyce Zig. Projekt Phoenix si klade za cíl být moderní alternativou k X.Org serveru.
XLibre Xserver byl 21. prosince vydán ve verzi 25.1.0, 'winter solstice release'. Od založení tohoto forku X.Org serveru se jedná o vůbec první novou minor verzi (inkrementovalo se to druhé číslo v číselném kódu verze).
Wayback byl vydán ve verzi 0.3. Wayback je "tak akorát Waylandu, aby fungoval Xwayland". Jedná se o kompatibilní vrstvu umožňující běh plnohodnotných X11 desktopových prostředí s využitím komponent z Waylandu. Cílem je nakonec nahradit klasický server X.Org, a tím snížit zátěž údržby aplikací X11.
Byla vydána verze 4.0.0 programovacího jazyka Ruby (Wikipedie). S Ruby Box a ZJIT. Ruby lze vyzkoušet na webové stránce TryRuby. U příležitosti 30. narozenin, první veřejná verze Ruby 0.95 byla oznámena 21. prosince 1995, proběhl redesign webových stránek.
Všem čtenářkám a čtenářům AbcLinuxu krásné Vánoce.
Byla vydána nová verze 7.0 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). S kódovým názvem Echo. Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Vývojáři postmarketOS vydali verzi 25.12 tohoto před osmi lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell on Mobile, KDE Plasma Mobile, Phosh a Sxmo.
Byla vydána nová verze 0.41.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 5.5 (novinky) skriptovacího jazyka Lua (Wikipedie). Po pěti a půl letech od vydání verze 5.4.
Chci vám pořát vše nejlepší do nového roku, mnoho zážitků, štěstí a lásku. Jo a ještě něco, mnoho zdařilé grafiky ;).

Chcete vědět, jak se kreslí tohle nebo tohle pouze pomocí grafických editorů dostupných zdarma? Gimp, InScape a další. Pokud nejste profesionálové a rádi by jste toto uměli, klidně se stavte.
Navštiv naši diskusi na http://www.quetzal-diskuse.own.cz/. Došlo k poškození databáze, za to se omluvám.
Nevíte, jaké štětce si vybrat? Zeptejte se. Nevíte, kde se dají sehnat prima zdroje? Zeptejte se. Neumíte? Zeptejte se a já vám co nejdříve odpovím. Nečekejte na neskutečné otálení redakce s vydáním seriálu a začněte se učit ještě dnes!
Je tedy fakt, že nás tam zatím moc není, ale já jsem tam stále, tak vám má kdo dobře poradit
Bez registrace
Sem tam si najdu čas a polítám po netu za účelem nalezení některého grafického editoru, se kterým jsem ještě nepracoval. To už dělám nějaký ten rok. Na jednu stranu je docela výhoda umět pracovat v desítkách grafických programech, okamžitě se orientovat v čemkoli, kdo mi co předloží, ale zase na druhou stranu mám v té šišce guláš jako prase. Dnes bych se s vámi rád seznámil s grafickým editorem ArtWeaver.
Před pár dny jsem se začal zajímat o to, zda bych se v Gimpu dokázal poprat s grafikou nějaké aplikace. Jelikož jsem měl právě otevřený firefox, začal jsem ji tvořit právě pro něj. Jak to dopadlo se podívejte níže. Není to nic světoborného, ale na první pokus to snad jde. Ale jak vidíte, ono to i docela jde. Ten Gimp přeci jen není takový šunt :).
Edit: Co takhle zařadit tento druh grafiky do seriálu?
Řekl jsem si, že už bude potřeba koupit nějaké to výkonnější železo pro hry a pro náročné grafické aplikace. Proto jsem se optal lidí na živě a dostal vskutku uspokojivou odpověď. Čtěte dále a mrkněte na mou budoucí PC sestavu.
Dnešek ještě nekončí a protože mám dobrou náladu, jsem relativně vyspaný, tak poslední hodinku volna využiji k napsání krátkého pojednání o pluginu do Gimpu, který se jmenuje PSPI. Samotný název je nicneříkající, ale hned po začtení se do článku pochopíte. Zkušené gimpaře jistě nijak neohromím touto krátkou zprávičkou, která není žádnou novinkou, ale začínající uživatele dozajista tato zpráva potěší.
Protože ne vždy se fotka povede tak jak bychom chtěli a protože ne vždy nám to podmínky dovolují, musíme občas sáhnout po grafickém editoru a jaký se nám nabízí jiný, než Gimp. Na internetu je spousta návodů, jak doexponovat fotografii...
Možná jsem s Gimpem již otravný, ale nedá mi to, prostě mě zajímá a hlavně mě zajímá, jak si ho uživatelé upravují a hlavně dokují. Já, protože pracuji opravdu skoro se vším, co mi Gimp může poskytnout, potřebuji mít všechny důležité funkce hned po ruce. Svůj screen jsem samozřejmě přiložil.
Jistě, na internetu se můžeme všichni dočíst haldy flamewarů a výkříků na to či ono. Ale proč si to nesesumarizovat do několika bodů.
Veřte mi, že není žádný med pročítat ty nechutné diskuse pod většinou článků. Mým hlavním cílem je dočíst se co nejpodrobnější informace a pokud to bude množství komentářů vyžadovat (stížnosti na GUI), tak i nažhavit GIMP na plné obrátky a navrhnout nové GUI. Vím, je to troufalé a ode mě ošklivé, avšak zažene to nudu a mimoto můžu zkusit návrh protlačit do vyšších kruhů.
Mě osobně je zcela jedno, jak vypadá, pracuji jak s gimpem, tak i jeho "zrcadlem" v jiných OS.
Ahoj, pro začátek jsem si pro vás v gimpu připravil něco jednoduššího a to bude tvorba příjemně vypadající skleněné koule. Na realističnost se vydlábněte, to je to poslední, co by jste mohli v mé grafické tvorbě čekat.
GIMP, toť název grafického editoru oblíbeného u široké skupiny uživatelů. Následující článek, chcete-li úvodník vám editor představí a pokud možno navnadí, byť jen k jeho průzkumu.