Po více než roce vývoje od vydání verze 5.40 byla vydána nová stabilní verze 5.42 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 64 vývojářů. Změněno bylo přibližně 280 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.5 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 138. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Sniffnet je multiplatformní aplikace pro sledování internetového provozu. Ke stažení pro Windows, macOS i Linux. Jedná se o open source software. Zdrojové kódy v programovacím jazyce Rust jsou k dispozici na GitHubu. Vývoj je finančně podporován NLnet Foundation.
Byl vydán Debian Installer Trixie RC 2, tj. druhá RC verze instalátoru Debianu 13 s kódovým názvem Trixie.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za červen (YouTube).
Libreboot (Wikipedie) – svobodný firmware nahrazující proprietární BIOSy, distribuce Corebootu s pravidly pro proprietární bloby – byl vydán ve verzi 25.06 "Luminous Lemon". Přidána byla podpora desek Acer Q45T-AM a Dell Precision T1700 SFF a MT. Současně byl ve verzi 25.06 "Onerous Olive" vydán také Canoeboot, tj. fork Librebootu s ještě přísnějšími pravidly.
Licence GNU GPLv3 o víkendu oslavila 18 let. Oficiálně vyšla 29. června 2007. Při té příležitosti Richard E. Fontana a Bradley M. Kuhn restartovali, oživili a znovu spustili projekt Copyleft-Next s cílem prodiskutovat a navrhnout novou licenci.
Svobodný nemocniční informační systém GNU Health Hospital Information System (HIS) (Wikipedie) byl vydán ve verzi 5.0 (Mastodon).
Open source mapová a navigační aplikace OsmAnd (OpenStreetMap Automated Navigation Directions, Wikipedie, GitHub) oslavila 15 let.
Vývojář Spytihněv, autor počítačové hry Hrot (Wikipedie, ProtonDB), pracuje na nové hře Brno Transit. Jedná se o příběhový psychologický horor o strojvedoucím v zácviku, uvězněném v nejzatuchlejším metru východně od všeho, na čem záleží. Vydání je plánováno na čtvrté čtvrtletí letošního roku.
Minule se někdo rozčiloval, že nabádám uživatele, aby co nejvíce využívali Facebook a tak si dnes ukážeme proč!
V základu nám budou stačit dva veselé prográmky:
Cesta je cíl! Hlavní quest je podívat se na několik Facebook stránek a získat moc pěkný obrázky! Jo a taky se podívat, co se z nich dá vyčíst. Hlavně tedy zjistit, jestli nějak koresponduje to které stránky se navzájem lajkují s tím o čem doopravdy jsou. U každého grafu byla při zobrazení použita jiná metrika, o které se lehce rozepíši, čož jsem udělal hlavně proto, abych se mrknul jak to výsledný graf změní, takže počítejte s tím, že mezi sebou nedají úplně vizuálně porovnávat, ale určité korelace se tam najdou. Let's rock!
Shrnul bych to asi do dvou kroků. V prvním jsem našel FB stránku o které jsem si myslel, že by mohla být něčím zvláštní, a následně o ní s pomocí programu Netvizz stáhnul co nejvíce dat ve formátu GDF. Jedná se vlastně o síť, uloženou v xml. Výsledek se nahraje do Gephi a tam už se jen vybere podle jakých kritérií se výsledek zobrazí. Všechny grafy jsou uzlově orientované (každý uzel == jedná FB stránka) a data jsou tahána do druhého stupně, tedy koho lajkují stránky které lajkuje výchozí stránka - ta v grafu díky zvolené metrice často ani není vidět, slouží tedy pouze jako jakýsi výchozí bod.
Jako první jsem zvolil stránku obchodu s bio věcmi Biooo, u které je použit počet linků vycházejících z uzlu. Na grafu je hezky vidět, že se jednak mezi sebou linkujou obchody se značkami které prodávají a různými stránkami s bio/eko certifikáty, a také je graf celkem konzistentní - většinu opravdu tvoří bio/eko značky, certifikáty a obchody. Obrázek je obarven podle klusterů, u kterých jde vidět kdo je s kým jak spřízněn. Z grafu asi nejvíce razí Leaping Bunny, která likuje daleko nejvíce stránek, a tipoval bych, že to bude forma propagace.
Jako další jsem zvolil Leo Express, tento graf je asi nejvíce zmatený, jelikož je použita metrika počtu lajků stránky - dominují tam velké značky jako Coca-Cola, The Beatles, Manchester United, Real Madrid - obecně nejde poznat, že se jedná o značku společnosti ve veřejné dopravě.
Oproti tomu v dalším grafu, který je pro stránku firmy RegioJET a je použita metrika Authority je jasně vidět, že se jedná o dopravce - dominují stránky Slovenského ministerstva dopravy, různé stránky o drahách, svazy cestujících.
Jako další stránku jsem vybral Svět Androidu, protože je Android řádově lepší než iOS a WP . Zde je použita metrika hub - tedy důležitosti uzlu. Na grafu jde vidět že likují pouze firmy HTC, Samsung, Vodafone a Google, což asi není překvapivé - na druhou stranu je hezky vidět jak tyto velké značky nelikují nikoho dalšího, jen své pobočky.
A nakonec jsem zvolil stránku sluchátek Ultrasone, metriku talking about, zde jde vidět že jsou spojováni především s mediálními a hlavně hudebními stránkami - mtv, soundcloud, allkpop.
Za domácí úkol si zkuste stáhnout svoje data a zjistíte, že z nich jde vyčíst například to kolik za sebou máte škol a odkud kam jste se přestěhovali! A hlavně nezapomeňte a POUŽÍVEJTE FACEBOOK lidi! Je úplně super! A nebuďte lakomci a postujte veřejně! Kdo dočetl až sem, má u mě tradiční kostičku, rozdávat je budu například zítra na Indickém víkendu ve Světozoru!
Tiskni
Sdílej: