Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
Byla vydána nová verze 10.1 sady aplikací pro SSH komunikaci OpenSSH. Uživatel je nově varován, když se nepoužívá postkvantovou výměnu klíčů.
Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy z konference LinuxDays 2025.
Na konferenci LinuxDays 2025 byl oficiálně představen nový router Turris Omnia NG.
Přímý přenos (YouTube) z konference LinuxDays 2025, jež probíhá tento víkend v Praze v prostorách FIT ČVUT. Na programu je spousta zajímavých přednášek.
V únoru loňského roku Úřad pro ochranu osobních údajů pravomocně uložil společnosti Avast Software pokutu 351 mil. Kč za porušení GDPR. Městský soud v Praze tuto pokutu na úterním jednání zrušil. Potvrdil ale, že společnost Avast porušila zákon, když skrze svůj zdarma dostupný antivirový program sledovala, které weby jeho uživatelé navštěvují, a tyto informace předávala dceřiné společnosti Jumpshot. Úřad pro ochranu osobních údajů
… více »Google Chrome 141 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 141.0.7390.54 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 21 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich (Heap buffer overflow in WebGPU) bylo vyplaceno 25 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
eDoklady mají kvůli vysoké zátěži technické potíže. Ministerstvo vnitra doporučuje vzít si sebou klasický občanský průkaz nebo pas.
Novým prezidentem Free Software Foundation (FSF) se stal Ian Kelling.
Minule se někdo rozčiloval, že nabádám uživatele, aby co nejvíce využívali Facebook a tak si dnes ukážeme proč!
V základu nám budou stačit dva veselé prográmky:
Cesta je cíl! Hlavní quest je podívat se na několik Facebook stránek a získat moc pěkný obrázky! Jo a taky se podívat, co se z nich dá vyčíst. Hlavně tedy zjistit, jestli nějak koresponduje to které stránky se navzájem lajkují s tím o čem doopravdy jsou. U každého grafu byla při zobrazení použita jiná metrika, o které se lehce rozepíši, čož jsem udělal hlavně proto, abych se mrknul jak to výsledný graf změní, takže počítejte s tím, že mezi sebou nedají úplně vizuálně porovnávat, ale určité korelace se tam najdou. Let's rock!
Shrnul bych to asi do dvou kroků. V prvním jsem našel FB stránku o které jsem si myslel, že by mohla být něčím zvláštní, a následně o ní s pomocí programu Netvizz stáhnul co nejvíce dat ve formátu GDF. Jedná se vlastně o síť, uloženou v xml. Výsledek se nahraje do Gephi a tam už se jen vybere podle jakých kritérií se výsledek zobrazí. Všechny grafy jsou uzlově orientované (každý uzel == jedná FB stránka) a data jsou tahána do druhého stupně, tedy koho lajkují stránky které lajkuje výchozí stránka - ta v grafu díky zvolené metrice často ani není vidět, slouží tedy pouze jako jakýsi výchozí bod.
Jako první jsem zvolil stránku obchodu s bio věcmi Biooo, u které je použit počet linků vycházejících z uzlu. Na grafu je hezky vidět, že se jednak mezi sebou linkujou obchody se značkami které prodávají a různými stránkami s bio/eko certifikáty, a také je graf celkem konzistentní - většinu opravdu tvoří bio/eko značky, certifikáty a obchody. Obrázek je obarven podle klusterů, u kterých jde vidět kdo je s kým jak spřízněn. Z grafu asi nejvíce razí Leaping Bunny, která likuje daleko nejvíce stránek, a tipoval bych, že to bude forma propagace.
Jako další jsem zvolil Leo Express, tento graf je asi nejvíce zmatený, jelikož je použita metrika počtu lajků stránky - dominují tam velké značky jako Coca-Cola, The Beatles, Manchester United, Real Madrid - obecně nejde poznat, že se jedná o značku společnosti ve veřejné dopravě.
Oproti tomu v dalším grafu, který je pro stránku firmy RegioJET a je použita metrika Authority je jasně vidět, že se jedná o dopravce - dominují stránky Slovenského ministerstva dopravy, různé stránky o drahách, svazy cestujících.
Jako další stránku jsem vybral Svět Androidu, protože je Android řádově lepší než iOS a WP . Zde je použita metrika hub - tedy důležitosti uzlu. Na grafu jde vidět že likují pouze firmy HTC, Samsung, Vodafone a Google, což asi není překvapivé - na druhou stranu je hezky vidět jak tyto velké značky nelikují nikoho dalšího, jen své pobočky.
A nakonec jsem zvolil stránku sluchátek Ultrasone, metriku talking about, zde jde vidět že jsou spojováni především s mediálními a hlavně hudebními stránkami - mtv, soundcloud, allkpop.
Za domácí úkol si zkuste stáhnout svoje data a zjistíte, že z nich jde vyčíst například to kolik za sebou máte škol a odkud kam jste se přestěhovali! A hlavně nezapomeňte a POUŽÍVEJTE FACEBOOK lidi! Je úplně super! A nebuďte lakomci a postujte veřejně! Kdo dočetl až sem, má u mě tradiční kostičku, rozdávat je budu například zítra na Indickém víkendu ve Světozoru!
Tiskni
Sdílej: