Od soboty do úterý probíhá v Hamburku konference 39C3 (Chaos Communication Congress) věnovaná také počítačové bezpečnosti nebo hardwaru. Program (jiná verze) slibuje řadu zajímavých přednášek. Streamy a záznamy budou k dispozici na media.ccc.de.
Byl představen nový Xserver Phoenix, kompletně od nuly vyvíjený v programovacím jazyce Zig. Projekt Phoenix si klade za cíl být moderní alternativou k X.Org serveru.
XLibre Xserver byl 21. prosince vydán ve verzi 25.1.0, 'winter solstice release'. Od založení tohoto forku X.Org serveru se jedná o vůbec první novou minor verzi (inkrementovalo se to druhé číslo v číselném kódu verze).
Wayback byl vydán ve verzi 0.3. Wayback je "tak akorát Waylandu, aby fungoval Xwayland". Jedná se o kompatibilní vrstvu umožňující běh plnohodnotných X11 desktopových prostředí s využitím komponent z Waylandu. Cílem je nakonec nahradit klasický server X.Org, a tím snížit zátěž údržby aplikací X11.
Byla vydána verze 4.0.0 programovacího jazyka Ruby (Wikipedie). S Ruby Box a ZJIT. Ruby lze vyzkoušet na webové stránce TryRuby. U příležitosti 30. narozenin, první veřejná verze Ruby 0.95 byla oznámena 21. prosince 1995, proběhl redesign webových stránek.
Všem čtenářkám a čtenářům AbcLinuxu krásné Vánoce.
Byla vydána nová verze 7.0 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). S kódovým názvem Echo. Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Vývojáři postmarketOS vydali verzi 25.12 tohoto před osmi lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell on Mobile, KDE Plasma Mobile, Phosh a Sxmo.
Byla vydána nová verze 0.41.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 5.5 (novinky) skriptovacího jazyka Lua (Wikipedie). Po pěti a půl letech od vydání verze 5.4.
Minule se někdo rozčiloval, že nabádám uživatele, aby co nejvíce využívali Facebook a tak si dnes ukážeme proč! 
V základu nám budou stačit dva veselé prográmky:
Cesta je cíl! Hlavní quest je podívat se na několik Facebook stránek a získat moc pěkný obrázky! Jo a taky se podívat, co se z nich dá vyčíst. Hlavně tedy zjistit, jestli nějak koresponduje to které stránky se navzájem lajkují s tím o čem doopravdy jsou. U každého grafu byla při zobrazení použita jiná metrika, o které se lehce rozepíši, čož jsem udělal hlavně proto, abych se mrknul jak to výsledný graf změní, takže počítejte s tím, že mezi sebou nedají úplně vizuálně porovnávat, ale určité korelace se tam najdou. Let's rock!
Shrnul bych to asi do dvou kroků. V prvním jsem našel FB stránku o které jsem si myslel, že by mohla být něčím zvláštní, a následně o ní s pomocí programu Netvizz stáhnul co nejvíce dat ve formátu GDF. Jedná se vlastně o síť, uloženou v xml. Výsledek se nahraje do Gephi a tam už se jen vybere podle jakých kritérií se výsledek zobrazí. Všechny grafy jsou uzlově orientované (každý uzel == jedná FB stránka) a data jsou tahána do druhého stupně, tedy koho lajkují stránky které lajkuje výchozí stránka - ta v grafu díky zvolené metrice často ani není vidět, slouží tedy pouze jako jakýsi výchozí bod.
Jako první jsem zvolil stránku obchodu s bio věcmi Biooo, u které je použit počet linků vycházejících z uzlu. Na grafu je hezky vidět, že se jednak mezi sebou linkujou obchody se značkami které prodávají a různými stránkami s bio/eko certifikáty, a také je graf celkem konzistentní - většinu opravdu tvoří bio/eko značky, certifikáty a obchody. Obrázek je obarven podle klusterů, u kterých jde vidět kdo je s kým jak spřízněn. Z grafu asi nejvíce razí Leaping Bunny, která likuje daleko nejvíce stránek, a tipoval bych, že to bude forma propagace.
Jako další jsem zvolil Leo Express, tento graf je asi nejvíce zmatený, jelikož je použita metrika počtu lajků stránky - dominují tam velké značky jako Coca-Cola, The Beatles, Manchester United, Real Madrid - obecně nejde poznat, že se jedná o značku společnosti ve veřejné dopravě.
Oproti tomu v dalším grafu, který je pro stránku firmy RegioJET a je použita metrika Authority je jasně vidět, že se jedná o dopravce - dominují stránky Slovenského ministerstva dopravy, různé stránky o drahách, svazy cestujících.
Jako další stránku jsem vybral Svět Androidu, protože je Android řádově lepší než iOS a WP
. Zde je použita metrika hub - tedy důležitosti uzlu. Na grafu jde vidět že likují pouze firmy HTC, Samsung, Vodafone a Google, což asi není překvapivé - na druhou stranu je hezky vidět jak tyto velké značky nelikují nikoho dalšího, jen své pobočky.
A nakonec jsem zvolil stránku sluchátek Ultrasone, metriku talking about, zde jde vidět že jsou spojováni především s mediálními a hlavně hudebními stránkami - mtv, soundcloud, allkpop.
Za domácí úkol si zkuste stáhnout svoje data a zjistíte, že z nich jde vyčíst například to kolik za sebou máte škol a odkud kam jste se přestěhovali! A hlavně nezapomeňte a POUŽÍVEJTE FACEBOOK lidi! Je úplně super! A nebuďte lakomci a postujte veřejně! Kdo dočetl až sem, má u mě tradiční kostičku, rozdávat je budu například zítra na Indickém víkendu ve Světozoru!
Tiskni
Sdílej: