abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:44 | IT novinky

    Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,809 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější superpočítač v Evropě JUPITER Booster s výkonem 1,000 exaFLOPS je na čtvrtém místě. Nejvýkonnější český superpočítač C24 klesl na 192. místo. Karolina, GPU partition klesla na 224. místo a Karolina, CPU partition na 450. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 17:22 | IT novinky

    Microsoft představil Azure Cobalt 200, tj. svůj vlastní SoC (System-on-Chip) postavený na ARM a optimalizovaný pro cloud.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:00 | IT novinky

    Co způsobilo včerejší nejhorší výpadek Cloudflare od roku 2019? Nebyl to kybernetický útok. Vše začalo změnou oprávnění v jednom z databázových systémů a pokračovalo vygenerováním problém způsobujícího konfiguračního souboru a jeho distribucí na všechny počítače Cloudflare. Podrobně v příspěvku na blogu Cloudflare.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 23:44 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 23:22 | Komunita

    Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:44 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:00 | Upozornění

    Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    včera 04:22 | Pozvánky

    Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou

    … více »
    SoutezKasiopea | Komentářů: 1
    včera 04:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    17.11. 18:00 | Nová verze

    VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (35%)
     (46%)
     (19%)
     (18%)
     (23%)
     (15%)
     (23%)
     (15%)
     (17%)
    Celkem 369 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 12.11. 18:21
    Rozcestník

    Pyqt4 a použití modulu uic.

    6.6.2011 20:51 | Přečteno: 1317× | Linux | poslední úprava: 6.6.2011 20:51

    Programoval jsem pár aplikací v Pythonu s použitím PyQt. Dlouho jsem zkoumal, jaký je nejlepší způsob inicializace grafického rozhraní ze souboru *.ui vygenerovaného pomocí QDesigneru. V jinak dobré dokumentaci je tohle téma poněkud strohé. Takže tady uvedu moje poznatky.

    Základním zdrojem informací je oficiální manuál [1]. Dále jsem našel pěkný příklad v diskusním fóru [2]. V zásadě jsou dva druhy přístupu. První spočívá v tom, že soubor *.ui se přechroustá pomocí utilitky pyuic4 (nainstaluje se při instalaci PyQt) a vznikne tak pythonovský soubor, který se dá naimportovat a použít (je tedy nutný mezikrok, který se v lepším případě provádí pomocí makefile, v horším ručně). Tento způsob je v oficiální dokumentaci [1] dobře posán i s příklady. Druhý způsob je použití modulu uic (přesněji PyQt4.uic), který umožňuje dynamicky načítat přímo soubor *.ui a není potřeba žádný mezikrok. Tento způsob je v dokumentaci [1] popsán poněkud stručněji a bez příkladů. Upřednostňuji druhý způsob, který teď rozeberu.

    Zatímco v příkladech na internetu jsou krátké skripty, které nejsou psány objektově, v praxi je potřeba zapouzdřit kód do objektu, se kterým se dá pracovat odjinud. V následujících příkladech budu tedy vytvářet třídy, které stačí v ideálním případě naimportovat a jedním příkazem spustit, aniž by se člověk musel zabývat konkrétním použitím knihovny PyQt. Můj prográmek umí jenom to, že při kliknutí na tlačítko vypíše zprávu na standardní výstup.

    Dokumentace popisuje 3 způsoby použití. Bez dědění, s jednoduchou dědičností a dvojitou dědičností. Takže začneme od začátku.

    Nejdřív si vytvoříme soubor priklad.ui, který popisuje jednoduché okno aplikace, které obsahuje tlačítko (QPushButton) s názvem pushButton. Tlačítko je zatrhávací (checkable), aby se ve výpisech aspoň střídaly 0 a 1.

    Soubor priklad.ui vypadá takto.

    <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
    <ui version="4.0">
     <class>MainWindow</class>
     <widget class="QMainWindow" name="MainWindow">
      <property name="geometry">
       <rect>
        <x>0</x>
        <y>0</y>
        <width>98</width>
        <height>46</height>
       </rect>
      </property>
      <property name="windowTitle">
       <string>MainWindow</string>
      </property>
      <widget class="QWidget" name="centralwidget">
       <widget class="QPushButton" name="pushButton">
        <property name="geometry">
         <rect>
          <x>9</x>
          <y>9</y>
          <width>75</width>
          <height>23</height>
         </rect>
        </property>
        <property name="text">
         <string>PushButton</string>
        </property>
        <property name="checkable">
         <bool>true</bool>
        </property>
       </widget>
      </widget>
     </widget>
     <resources/>
     <connections/>
    </ui>
    

    Přístup bez dědičnosti.

    #!/usr/bin/env python
    import sys
    
    from PyQt4 import QtGui, uic
    
    class MyApplication:
        def __init__(self):
            pass
    
        def run(self):
            self.app = QtGui.QApplication(sys.argv)
            self.ui = uic.loadUi("priklad.ui")
            self.ui.pushButton.clicked.connect(self.method_with_some_weird_name)
            self.ui.closeEvent = self._closeEvent
            self.ui.show()
            self.app.exec_()
    
        def method_with_some_weird_name(self, value):
            print "Clicked %d" % value
    
        def _closeEvent(self, event):
            print "Close event"
            event.accept()
    
    if __name__ == '__main__':
        MyApp = MyApplication()
        MyApp.run()
    

    Výhody

    Nevýhody

    Přístup bez dědičnosti ukazuje, že není třeba bezhlavě dědit, i když to znamená práci navíc (viz výše). Pro aplikace s jednoduchým grafickým rozhraním je tento přístup vhodný.

    Jednoduchá dědičnost

    #!/usr/bin/env python
    import sys
    
    from PyQt4 import QtGui, QtCore, uic
    
    class MyApplication(QtGui.QMainWindow):
        def __init__(self):
            QtGui.QMainWindow.__init__(self)
            uic.loadUi("priklad.ui", self)
    
        def run(self):
            self.show()
            self.app.exec_()
    
        @QtCore.pyqtSlot(bool, name="on_pushButton_clicked")
        def method_with_some_weird_name(self, value):
            print "Clicked %d" % value
    
        @QtCore.pyqtSlot(bool)  # without this line the slot catches two signals: clicked() and clicked(bool)
        def on_pushButton_clicked(self, value):
            print "Clicked2 %d" % value
    
        def closeEvent(self, event):
            print "Close event"
            event.accept()
    
    
    def main():
        app = QtGui.QApplication(sys.argv)
        MyApp = MyApplication()
        MyApp.app = app
        MyApp.run()
    
    if __name__ == '__main__':
        main()
    

    Všimněte si, že při volání metody loadUi přibyl nepovinný parametr self.

    výhody

    nevýhody

    Při použití jednoduché dědičnosti získáme pohodlí. Připojení slotů se dá udělat pomocí dekorátorů (ty se můžou řetězit, takže můžeme například všechna kliknutí směřovat do jednoho slotu), předefinování vlastností hlavního okna je rovněž o chlup pohodlnější. Platíme za to silnou závislostí na Qt, takže například výběr alternativního rozhraní by se musel udělat o patro výš.

    Dvojitá dědičnost

    #!/usr/bin/env python
    import sys
    
    from PyQt4 import QtGui, QtCore, uic
    
    form, formbase = uic.loadUiType( "priklad.ui" )
    
    class MyApplication(formbase, form):
        def __init__(self):
            formbase.__init__(self)
            self.setupUi(self)  # inherited from form
    
        def run(self):
            self.show()
            self.app.exec_()
    
        @QtCore.pyqtSlot(bool, name="on_pushButton_clicked")
        def method_with_some_weird_name(self, value):
            print "Clicked %d" % value
    
        @QtCore.pyqtSlot(bool)  # without this line the slot catches two signals: clicked() and clicked(bool)
        def on_pushButton_clicked(self, value):
            print "Clicked2 %d" % value
    
        def closeEvent(self, event):
            print "Close event"
            event.accept()
    
    def main():
        app = QtGui.QApplication(sys.argv)
        MyApp = MyApplication()
        MyApp.app = app
        MyApp.run()
    
    
    if __name__ == '__main__':
        main()
    

    Oproti jednoduché dědičnosti je tu ještě komplikace s tím, že se musí předem vytvořit typy form a formbase(volání funkce loadUiType), které se pak použijí jako předek mé třídy.

    Třída formbase je třída z Qt, která je hlavním widgetem v souboru *.ui. V tomto případě to je PyQt4.QtGui.QMainWindow.

    Třída form je obyčejná třída, která dědí jenom object (je to tedy tzv. new style class), není tedy potomkem žádné třídy z Qt (to je důležité, neboť násobné dědění tříd z Qt dokumentace zakazuje [3]). Dá se říct, že při použití funkce loadUi dostanu instanci typu, který vrátí funkce loadUiType.

    výhody

    nevýhody

    V tomto případě to je použití funkce loadUiType poněkud velký kalibr, který navíc nepřinesl žádné ulehčení pro programátora. Funkce loadUiType asi najde využití ve větších aplikacích, kde je třeba vytvářet velké množství stejných oken.

    Použití dvojité dědičnosti z mého pohledu nepřináší žádný přínos oproti jednoduché dědičnosti. Aplikací, kde by byla opravdu nutná, je asi hodně málo.

    Náměty do diskuse

    V diskusi se můžete podělit o vlastní zkušenosti, případně o zkušenosti s Qt v C++. Také se nestýchejte vychvalovat autora těchto řádků.

    Zdroje:

    1. Using Qt Designer - http://www.riverbankcomputing.co.uk/static/Docs/PyQt4/html/designer.html
    2. [PyQt] Examples for uic module in PyQt - http://www.riverbankcomputing.com/pipermail/pyqt/2007-April/015902.html
    3. Zákaz násobné dědičnosti tříd z Qt - http://www.riverbankcomputing.co.uk/static/Docs/PyQt4/html/gotchas.html#multiple-inheritance
           

    Hodnocení: 80 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    6.6.2011 23:14 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pyqt4 a použití modulu uic.

    udělej z toho článek:)

    USE="-gnome -kde";turris
    mirec avatar 7.6.2011 08:14 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pyqt4 a použití modulu uic.
    nedá se použít automatické připojení slotů a signálů (viz řádek self.ui.pushButton.clicked.connect...)

    Dá, ak sa objekt bude deidiť z QObject-u (QMetaObject.connectSlotsByName).

    K dvojitej dedičnosti by som dodal ešte veľkú nevýhodu - prvky ui sú public. U C++ sa to rieši privátnou dedičnosťou, takže tam sa dá ešte dvojitá dedičnosť tolerovať, ale v pythone radšej zvyšné spôsoby.

    Inak pekný článok, po dlhom čase niečo linuxové ;)

    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    7.6.2011 20:59 Tomáš | skóre: 31 | blog: Tomik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pyqt4 a použití modulu uic.
    Dá, ak sa objekt bude deidiť z QObject-u (QMetaObject.connectSlotsByName).
    U postupu bez dědičnosti jsem chtěl opravdu nic nedědit, takže jsem oželel vymoženosti frameworku Qt.

    S tím problémem u dvojité dědičnosti--public prvky -- to záleží na použití. Třeba se najde někdo, kdo chce míchat logiku aplikace s grafickým rozhraním, a u jednoúčelových miniaplikací na tom až tak nesejde.
    7.6.2011 20:40 Non_E | skóre: 24 | blog: hic_sunt_leones | Pardubice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pyqt4 a použití modulu uic.
    Pěkný článek, hned půjde do mých záložek :-)
    Only Sith deals in absolutes.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.