abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:33 | IT novinky

    Dle plánu certifikační autorita Let's Encrypt nově vydává také certifikáty s šestidenní platností (160 hodin) s možností vystavit je na IP adresu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 14:44 | Nová verze

    V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 14.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 13:11 | Zajímavý projekt

    Just the Browser je projekt, 'který vám pomůže v internetovém prohlížeči deaktivovat funkce umělé inteligence, telemetrii, sponzorovaný obsah, integraci produktů a další nepříjemnosti' (repozitář na GitHubu). Využívá k tomu skrytá nastavení ve webových prohlížečích, určená původně pro firmy a organizace ('enterprise policies'). Pod linuxem je skriptem pro automatickou úpravu nastavení prozatím podporován pouze prohlížeč Firefox.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    16.1. 16:44 | Nová verze

    Svobodný multiplatformní herní engine Bevy napsaný v Rustu byl vydán ve verzi 0.18. Díky 174 přispěvatelům.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    16.1. 15:11 | IT novinky

    Miliardy korun na digitalizaci služeb státu nestačily. Stát do ní v letech 2020 až 2024 vložil víc než 50 miliard korun, ale původní cíl se nepodařilo splnit. Od loňského února měly být služby státu plně digitalizované a občané měli mít právo komunikovat se státem digitálně. Do tohoto data se povedlo plně digitalizovat 18 procent agendových služeb státu. Dnes to uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) v souhrnné zprávě o stavu digitalizace v Česku. Zpráva vychází z výsledků víc než 50 kontrol, které NKÚ v posledních pěti letech v tomto oboru uskutečnil.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 21
    16.1. 13:55 | IT novinky

    Nadace Wikimedia, která je provozovatelem internetové encyklopedie Wikipedia, oznámila u příležitosti 25. výročí vzniku encyklopedie nové licenční dohody s firmami vyvíjejícími umělou inteligenci (AI). Mezi partnery encyklopedie tak nově patří Microsoft, Amazon a Meta Platforms, ale také start-up Perplexity a francouzská společnost Mistral AI. Wikimedia má podobnou dohodu od roku 2022 také se společností Google ze skupiny

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.1. 02:22 | Nová verze

    D7VK byl vydán ve verzi 1.2. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 5, 6 a 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.1. 02:00 | Nová verze

    Byla vydána verze 12.0.0 knihovny libvirt (Wikipedie) zastřešující různé virtualizační technologie a vytvářející jednotné rozhraní pro správu virtuálních strojů. Současně byl ve verzi 12.0.0 vydán související modul pro Python libvirt-python. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.1. 19:22 | Humor

    CreepyLink.com je nový zkracovač URL adres, 'díky kterému budou vaše odkazy vypadat tak podezřele, jak je to jen možné'. Například odkaz na abclinuxu.cz tento zkracovač převádí do podoby 'https://netflix.web-safe.link/logger_8oIlgs_free_money.php'. Dle prohlášení autora je CreepyLink alternativou ke zkracovači ShadyURL (repozitář na githubu), který dnes již bohužel není v provozu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    15.1. 12:33 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byla představena rozšiřující deska Raspberry Pi AI HAT+ 2 s akcelerátorem Hailo-10 a 8 GB RAM. Na rozdíl od předchozí Raspberry Pi AI HAT+ podporuje generativní AI. Cena desky je 130 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (15%)
     (5%)
     (0%)
     (10%)
     (19%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (11%)
     (41%)
    Celkem 494 hlasů
     Komentářů: 14, poslední dnes 10:22
    Rozcestník

    Píseň pro Grammar Nazi

    20.1.2022 19:14 | Přečteno: 1972× | Různé | poslední úprava: 20.1.2022 19:14

    No to jsem v rádiu něco zaslechl. Dnes o tom, proč se nevyplácí poslouchat texty písní.

    Sedím si takhle v autě, poslouchám Beat a na začátku jedné písničky mě zatahá za uši text. Nebyl vulgární, ale úplně blbý.

    Píseň jsem dodatečně identifikoval, viz níže. Nejhorší na tom je, že to bylo na mém oblíbeném Beatu, kde bych takový škvár nečekal. Ale když hrajou Olympic, tak proč by nemohli Traktor. Třeba se dočkáme i Orlíku. Abych to zkrátil, v dané situaci bylo nejlepší přepnout otočením kolečka na rádio Color.

    Dotyčná píseň je od skupiny Traktor (asi pokračování série Predátor - Terminátor - Traktor) a jmenuje se Kdy dojdou náboje a vzduch. Na oficiálních stránkách skupiny Traktor texty nejsou, tak zde uvádím text, který na mě vyplivne Google po zadání dotazu "traktor kdy dojdou naboje a vzduch". Text se dá najít na různých serverech v různém provedení. Ve všech verzích chybí interpunkce, někde je to okořeněno zapnutým CapsLockem. Lidé, kteří, nejspíš zadarmo, přepisují podle sluchu texty, zaslouží uznání za to, že ostatním ulehčí práci. Ale pořád platí to, že ten, kdo to dělá, to neumí a ten, kdo by to uměl, si najde lepší zábavu.

    Od prvního nádechu už víš
    že tady vůbec nepatříš
    A myslíš jak to skončíš
    A myslíš jak to skončíš
    Možnosti nekonečný jsou
    Ať proletíš oblohou
    A s noblesou se loučíš a s noblesou se loučíš
    Co třeba prášky na spaní
    A nebo nádech pod vodou
    Vždyť víš že krev tu nemáš rád
    Oheň pálí za svobodou
    A z výšek hlava točí a z výšek hlava točí
    
    Kdy dojdou náboje a vzduch
    To netuší snad ani bůh on všechno zná
    Klidně to může zítra být
    Stačí jen trpělivost mít neboj to dáš
    
    Možná tě trochu překvapí
    že životy už neplatí
    Neplatí a nejsou neplatí a nejsou
    Do vany fén a silnej proud
    A nebo špagát pod bradou
    Do těla jed bude to hned
    Náboj proletí aortou
    S noblesou se loučíš s noblesou se loučíš
    
    Kdy dojdou náboje a vzduch...
    
    Kdy dojdou náboje a vzduch...
    Všemocnej hříchy odpustí nemáš se čeho bát
    Tak zkoušej dál
    

    Vysvětlení

    Hned na druhém řádku jsem vyznačil chybné použití slova "tady" . Čeština, stejně jako například němčina, rozlišuje u příslovcí rozdíl mezi odpovědí na otázku "kde" a "kam". Někde to tedy splývá, například u příslovce "tam", ale "tady" a "sem" se rozhodně rozlišuje.

    Slovesa patřit má vazbu "patřit někam". Druhý verš textu by tedy měl být "že sem vůbec nepatříš".

    Hned na dalším řádku je chybná vazba se slovesem myslet, v prezentovaném tvaru to nejde použít, ale když přidáme předponu, tak by třeba šlo použít "přemýšlíš", což asi nevyjde na počet slabik.

    Potom už zasáhlo kolečko na volantu a přepl jsem stanici a dál jsem chyby nehledal.

    Když si písničku najdete na Youtubu, tak jsou u ni nadšené komentáře a nikdo nezmínil, že ten blbec textař snad nemluví česky. Z toho je vidět, že ani posluchači toho v hlavě moc nemají. A našlo se jich dost.

    Závěr

    Popisovaná písnička samozřejmě není jediný případ zhovadilosti textařů či překladatelů, v diskusi můžete uvádět další případy.

    Jestl se vám do toho chce, tak zkuste najít další chyby. Útěchou snad je, že v konečném textu se dá nasekat jen konečné množství chyb.        

    Hodnocení: 40 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Agent avatar 20.1.2022 19:48 Agent | blog: Life_in_Pieces | HC city
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    WTF... Jako vážně rozebírat umělecký text?
    Nevěděl zpočátku, co si počít, jak žít, co dělat, ale brzy se vpravil do role samotáře.
    20.1.2022 19:50 kvr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Tak textaři a básníci si úpravou jazyka pomáhají docela dost. Ono ten template daný hudbou či veršem je dost omezující.

    Takže tohle bych jim ani nevyčítal, to spíš ten text. Ale dneska standard. Byl jsem chvilku s někým teď cca 25-tiletým (Ind) a ty texty, co poslouchal, byly samé fuck a motherfucker. V tomto směru je ten text ještě v mírné kategorii.

    PS: Tady vs sem - záleží, nemyslím, že by "tady" bylo úplně nutně špatně, defakto záleží na směru pohybu.
    21.1.2022 13:57 Mayhem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Fuck je v pohode. Motherfucker je uz horsi... :-D
    21.1.2022 16:27 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    porad lepsi nez babyfucker
    PepaSFI avatar 22.1.2022 10:22 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    když už jsme u toho, doplňování čísel koncovkou z číslovky je hnus a prasárna. A ano, je to obecným trendem, takže se obávám, že to tak za dva roky bude i v pravidlech pravopisu. Eště aby se to dostalo i do základních tvarů, pak budeme psát "5ět".

    Ale jinak souhlas, autor by si měl vzpomenout na školní léta, na čítankové básníky, poslechnout si konzumní popmusic, texty hitů zbožňovaných celebrit. Podobných kotrmelců je všude plno. Někde snad básnická licence, někde bohužel ukázka vkusu a gramotnosti. Já například dostávám bolestivé svědění konečníku když Chinaski zpívají "etecera". Proč by zrovna rockeři měli být spisovní? Ale jo, je to kostrbaté, nehezké, klidně by to šlo napsat trošku jinak.
    Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
    Petr Tomášek avatar 22.1.2022 19:00 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    když už jsme u toho, doplňování čísel koncovkou z číslovky je hnus a prasárna

    Myslíš něco jako 1st, 2nd, 3rd, 4th..? To je jenom pokračování nejlepší evropské písařské tradice mající kořeny dávno v raném středověku a ještě dřív. Zkracování tím, že napíšu začátek slova a doplním posledním jedním či dvěma písmeny takto existovalo už v řečtině (tuším někde v Byzanci, ale musel bych se podívat) a bylo velmi rozšířené ve středověké latině(*). Taktéž v češtině doby renezanční to bylo běžné („jho“ = „jeho“, „jmu“ = „jemu“), a tak dále. Stejně se to používá v rozličných evropských jazycích dodnes pro zkratky jako „Nr.“ (resp. „Nr“), nebo „No.“ (resp. „No“). Takže napsat v čestině „30ti“ (nebo „30-ti“ či „30ti“) naprosto odpovídá tradičnímu způsobu zápisu zkratek prakticky ve všech evropských jazycích a kdokoliv trvdí opak je nezvdělaný píčus...

    (*) Latina ovšem tento systém v duchu scholastiky dovedla do přímo bomastické složitosti...

    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    PepaSFI avatar 22.1.2022 19:27 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    současná čeština ovšem takovýto zápis nepoužívá, stejně jako spřežky a jistě i mnoho dalšího. Rovněž není příbuzná s jazyky románskými, nevychází z latiny ani Byzance ani z anglosaských. A použití termínu "tradiční" pro něco historického, mnoho generací nepoužívaného, je fakt, ouplně mimo kastról. Navíc tady nejde o zkracování slov ale o doprasený zápisy číslovek způsobený nejspíš zblbnutím z angličtiny.
    Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
    Petr Tomášek avatar 22.1.2022 19:29 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Současná čeština to používá, akorát nějaký puristický klapkobřinkostroj, který neměl nic lepšího na práci, z toho udělal „lingvistické“ dogma, že je to prý špatně. Debil!
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    Petr Tomášek avatar 22.1.2022 19:59 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Navíc tady nejde o zkracování slov ale o doprasený zápisy číslovek způsobený nejspíš zblbnutím z angličtiny.

    LOL!

    všichni jsou blázní, jenom my jsme leta^H^H^H^H^H češi...

    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    Petr Tomášek avatar 22.1.2022 19:59 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    typo: blázni
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    PepaSFI avatar 23.1.2022 11:08 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    no když pominu fakt, že ta stránka nemá ani český překlad, natož aby tam bylo psáno že ty pravidla platí i pro češtinu, pak si takhle můžem zdůvodnit naprosto jakoukoliv pitomost. Proč si nevezmem něco z hebrejštiny? Já znám několik židů, v blízkém okolí ten národ zanechal významnou kulturní stopu. Proč mám používat něco z irštiny nebo ze středověku?
    Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
    23.1.2022 11:21 podlesh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Když už tak z Jidiš.
    24.1.2022 12:27 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    z hebrejštiny i jidiš jsme si toho vzali docela dost

    ono z kterého evropského jazyka ne, že...
    23.1.2022 07:21 kvr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Tohle není dnešní trend, to jsme se učili už na základní škole. Tedy i v rozporu, že by to bylo z angličtiny.

    PS: Nechávám stranou, jestli je to dobré nebo špatné, jenom osvětluju historii.
    24.1.2022 12:26 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    současná čeština ovšem takovýto zápis nepoužívá
    Jak nepoužívá? Kdyby to současná čeština nepoužívala, tak se kvůli tomu furt nikdo nerozčiluje. Jazyk je živý. Když to bude používat dost lidí dost dlouho, kodifikuje se to i v oficiálním pravopisu.
    PepaSFI avatar 24.1.2022 14:57 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    No právě. Bohužel.

    A jak se říká, ani milion much mne nepřesvědčí, že hovno je delikatesa.
    Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
    24.1.2022 17:34 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    vidíš a přitom cibetková hovna kupují gurmáni pěkně draho
    25.1.2022 08:51 podlesh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Kupují se samozřejmě jen ty kávová zrnka, "obal" se většinou odstraní už při balení.
    25.1.2022 10:03 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    ty zrnka jsou ale soucasti hoven

    ano kupuji se zpracovana vytridena hovna :)
    24.1.2022 17:38 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    a včelí zvratky mšičích hoven jsou také oblíbenou laskominou :)
    Petr Tomášek avatar 28.1.2022 15:46 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Jenomže ono se to používalo „odjakživa“, dokud nepřišel nějaký pitomec a pod záminkou pseudovědeckých nesmyslů to označil za špatné a nevzdělané. O tom to celé je...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    23.1.2022 00:57 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Jazykove vyjadreni je poplatne dobe vzniku a je nutne ho brat v kontextu. V textech z 15. stoleti je (mozna) normalni mit "5ti" strankove podekovani vladari a Bohu, ale zaroven jsou tam sprezky, starogermanismy, jina podoba grafemu, atd... Chces mit N-ti v textu? Zadny problem, ale bud konzistentni.

    V zapisu po-obrozenecke cestiny pripony pro cislovky pouzije akorat "nevzdelany picus".
    23.1.2022 13:14 jiwopene | skóre: 31 | blog: Od každého trochu…
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Máme „№“.

    Tyto koncovky jsou v češtině přinejmenším zbytečné. Např. „30-ti-místné vozidlo“¹ nám poskytuje stejnou informaci jako „30místné vozidlo“. Některé jiné jazyky takovou vlastnost nemají a tak se tam používá jiný zápis. Jazyky se vyvíjejí a to, že nějaký zápis používaný byl neznamená nutně to, že bude používaný navždy.

    Některé obory si mohou vytvořit vlastní formu zápisu – např. v chemii „5 %-ní roztok“. Pokud tam má nějaký význam (ať už takový, že nese informaci, nebo jde jen o tradiční zápis), jde spíše o formu žargonu.

    ¹ Dosaďte si jiný obdobný zápis, preferujete-li jiný.
    .sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky.
    20.1.2022 20:09 Frank Einstein
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Tvé auto má ladení rádia na volantu? Co je to za model? :-D
    20.1.2022 21:50 Tomáš | skóre: 31 | blog: Tomik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Už jsem to tady kdysi psal, Citroen C4. Na volantu není ladění, jenom přepínání už naladěných stanic.
    21.1.2022 17:22 kvr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Já mám Toyota Sienna a taky přepínání (a hlasitost) na volantu. Je na tom něco divného?
    PepaSFI avatar 22.1.2022 10:28 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    běžná výbava lepších značek a příplatková i v těch obyčejných už asi 20 let. Dnes, kdy tlačítka a kroutítka byla vytlačena ušmudlaným matladisplejem, prakticky nutnost pro bezpečné ovládání.
    Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
    24.1.2022 12:29 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Zajímalo by mě, co musí lidi být za prasata, že mají všude ty ušmudlané matladispleje :)
    20.1.2022 20:26 Ich
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Jo, tak zřejmě jste Beat naladil poprvé... Tuhle písničku od Traktoru tam hrajou docela dost často. Jinak já Traktor poslouchám a tenhle styl textování k nim patří. Řek bych, že tam kombinujou lokální úzus vyjadřování + si vytváři svůj styl.
    20.1.2022 21:18 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Vrchol umění to možná není, ale pořád lepší než slyšet třikrát denně kvičení o kulkách v revolveru.
    20.1.2022 21:30 MM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    tady vůbec nepatříš - to je brněnština nebo jiná moravština ne?
    20.1.2022 21:48 Tomáš | skóre: 31 | blog: Tomik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Spíš alternativní čeština.
    ⧠ A = 0 avatar 20.1.2022 22:01 ⧠ A = 0 | skóre: 11 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Hlavně nikdy nejezdi na Valašsko. :D
    Nevolte zmrdy.
    21.1.2022 02:43 jejda | skóre: 27 | blog: jejda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Aspoň tam nemají za každým třetím slovem "fpoctatě" nebo "víceméně" jak je to v moderní mluvě zvykem :-D
    21.1.2022 02:54 .
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    U písničky bych takovou drobnost fakt neřešil. Já mám taky jednu takovou "oblíbenou" od Chinasky, kde "etc." zpívají jako "etecera".

    Ale v principu souhlasím. Já v záplavě idotských textů všeho druhu ztrácím cit pro češtinu a píšu jako debil. A dost mě to štvě.
    Pinhead avatar 21.1.2022 07:33 Pinhead | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Tak rozebírat gramatiku u rocku, na to fakt člověk musí bejt jinej...
    Complete the pattern, solve the puzzle, turn the key.
    Petr Tomášek avatar 22.1.2022 19:27 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Pro mě za mě si ji rozebírej třeba u piva ;-) !
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    21.1.2022 08:36 Heretik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Tohle zvrácené umění je exemplární model neurolingvistického programování a kolektivního hypnotismu.

    Až teprve spotřebitel takového umění je konečný produkt.

    Literatura: Stanislav Kratochvíl: Hypnóza, Experimentální přístup. Academia, Praha, 1986
    NUKE GAZA! 🎆 avatar 21.1.2022 11:52 NUKE GAZA! 🎆 | skóre: 37 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi

    mě se zase jako děsně nelíbí písnička vod vortela mešita protože se tam řiká 'pro aláhovO slávu uříznou ti hlavu' jinak je +- ok :D :D :P ;D

    21.1.2022 21:17 Tomáš | skóre: 31 | blog: Tomik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Takhle se mluví na drsném severu (severní čechy) a možná i jinde. Ono to má výhodu, že člověk nemusí přemýšlet nad skloňováním přivlastňovacích zájmen, všechno je -ovo. Ortel je ale z Plzně, tak nevím. Plzeňáci zase používají krásné zájmeno "tuten".
    21.1.2022 23:09 podlesh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Takhle se mluví na drsném severu (severní čechy) a možná i jinde. Ono to má výhodu, že člověk nemusí přemýšlet nad skloňováním přivlastňovacích zájmen, všechno je -ovo. Ortel je ale z Plzně, tak nevím.
    Todo zjedodušené skloňování přívlastňovacích přídavných jmen je běžné v celém českém interdialektu, včetně jihozápadních nářečí (tj. celá oblast Plzeň-Budějice).
    Plzeňáci zase používají krásné zájmeno "tuten".
    Tuten, tuta, tuto, tutady (ale i dlouze: túten, túta, túto, tútady), japa, copa, depa, kampa, pročpa je opravdu specifické pro Plzeň a blízké okolí (nejsilnější nářečí je ale spíš na jih, jihozápad od Plzňe).

    Je trochu absurdní že díky Miroslavu Horníčkovi (který je skutečně plzeňák) většina země považuje za typicky plzeňská specifika slova "zezhora" a "zezdola" (místo "shora" a "zdola") - které jsou ale naprosto normální i jinde (minimálně na celém jihozápadě).

    Trochu lepší je písecká "titěva" od dvojice Svěrák-Smoljak, která opravdu napůl sedí ("tě" jako třetí pád od "ty" je naprosto přirození, ale naopak čtvrtý pád zůstává "tě" a nemění se na "ti").
    23.1.2022 19:00 Tomáš | skóre: 31 | blog: Tomik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    A když už ses tak pěkně rozepsal, co je pravdy na tom, že Plzeňáci říkají "ze z Plzně". Oni mi to totiž popírali.
    24.1.2022 12:02 tlacenka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    sice nejsem tázán, ale přispěju do diskuze. V Plzni jsem žil 2 roky a "ze z Plzně" jsem tam nikdy neslyšel, jenom od mimoplzeňáků, když si tím ze mě chtěli dělat prdel.
    24.1.2022 15:11 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Prostě se za to stydí. To je stejné, jako když slováci popírají drevokocúra, přitom dřív, než se to zpopularizovalo, tak to říkali běžně (i moje slovenská babička).
    25.1.2022 12:25 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Babička si očividně pamatuje dialogy Lasici a Satinského :)
    24.1.2022 16:52 podlesh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    A když už ses tak pěkně rozepsal, co je pravdy na tom, že Plzeňáci říkají "ze z Plzně". Oni mi to totiž popírali.
    Nic takového se samozřejmě neříká, byl to prostě vtip.

    V jednom z dílů populárního pořadu Hovory H se Miroslav Horníček rozhovořil i o dialektu a z nějakého neznámého důvodu vypíchl to, že se místo spisovných slov "zdola" a "shora" používá "zezdola" a "zezhora"... a aproximoval to na "takže by se mělo říkat zezplzně místo zplzně"

    Jak už jsem řekl - absurdní na tom je, že "zezdola" a "zezhora" není nic specifického pro Plzeň a okolí, je to naprosto běžná forma v českých dialektech. Na jihozápadě prakticky jediná, "zdola" nebo "shora" jsem snad nikdy neslyšel. Btw nejsem z Plzně, moje nářečí je "prácheňský mix" (sušicko-písecko), ale v Plzni jsem 10 let žil jako dospělý.
    25.1.2022 11:58 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    aproximoval
    ach ty cizí termity, chtel si rici extrapoloval
    25.1.2022 22:14 podlesh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Nechtěl, ale uznávám že to je lepší.
    NUKE GAZA! 🎆 avatar 22.1.2022 17:36 NUKE GAZA! 🎆 | skóre: 37 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Petr Tomášek avatar 22.1.2022 19:24 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    pro aláhovo slávu uříznou ti hlavu

    To úplně trhá za uši. Správně je: „pro aláhovo slávo uříznó tě hlavo“...

    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    JiK avatar 22.1.2022 20:26 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Copak oni só z Kroměříža?
    Darth Phantom avatar 23.1.2022 12:29 Darth Phantom | skóre: 18 | blog: Kelvin_Fitnick | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Podle patičky bych spíš usoudil, že je z blázince. Kritický nedostatek sacharidů jako první odnáší holt mozek..
    Tahle patička nemá hlavu ani patu
    23.1.2022 14:50 kolibáčův obvoďák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Ano, ta patička vypadá na hypoglykemickou demenci.
    Darth Phantom avatar 23.1.2022 12:41 Darth Phantom | skóre: 18 | blog: Kelvin_Fitnick | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    'pro aláhovO slávu uříznou ti hlavu' jinak je +- ok :D
    No a tudlenctu jak je nahoře v tý příloze znáš? :D :D
    Tahle patička nemá hlavu ani patu
    21.1.2022 13:56 Mayhem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    To je nejaky ten hantec, ne? Tim mluvi jen domorodci tam nekde v brne. :-D Soudny clovek toto nemuze z ust vypustit, bych rekl.
    21.1.2022 14:16 Tomáš | skóre: 31 | blog: Tomik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Hantec je normální směs 2-3 jazyků, občas s nějakými drobnými úpravami, ale gramatiku +- dodržuje.
    21.1.2022 15:06 Mayhem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Ty budes z brna, vid? :-D

    Co jsi vlastne rekl? Normalne smes 2-3 jazyku? ok... obcas s upravami... gramatiku +- dodrzuje, takze obcas taky ne...

    Proste hantec... :-D

    Bez se podivat na orloj, treba se ti rozsviti. :-D
    21.1.2022 21:04 Tomáš | skóre: 31 | blog: Tomik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Tak to si přiznejme, i taková angličtina je něco jako 2 + 1 zdarma. Dokonce měla docela spolehlivá pravidla jak co vyslovovat, bohužel každý ze zúčastněných jazyků to má jinak. Navíc za posledních pár století se výslovnost změnila, takže ta pravidla už nejsou na 100 %. A přestaly se rýmovat Sheakspearovy sonety.
    PepaSFI avatar 22.1.2022 10:43 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Hantec v žádném případě není jen směs jazyků. Sice v něm přežívají stopy zkomolené němčiny ale hlavně je to způsob vyjadřování, použití neobvyklých výrazů nečekaným způsobem, něco co nejde slovníkově přeložit ale jako celek je to malebné, zábavné a jaksi to dává smysl.
    Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
    23.1.2022 22:00 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Naštěstí tu máme konzervativce a PoliticalJOE.

    https://youtu.be/nuVVMPgRVm4
    21.1.2022 16:39 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    naprosto korektni, byt narecni, cestina

    mel bys trochu cestovat a ne sedet porad u televize
    26.1.2022 00:41 Lundi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Tak občas to může být iritující, ale musím respektovat, že v některých oblastech už dávno češtinu zjednodušili a "kam jdeš/kde jdeš", "dej to sem/dej to tady" už má jen jeden tvar. Nemůžu se úplně nad ten distrikt 12 povyšovat, protože v mém rodném kraji se zase už nepoužívá bratrova/bratrův/bratrovo, a všechno je prostě bratrovo. Např. bráchovo počítač. Ale použití takového jevu v písničce bych jako problematické neviděl :) Když už je tu takové téma na technickém webu, tak by mě zajímal názor lidí na "klikněte zde", nemělo by být "klikněte sem"? Nebo to má něco společného s Cimrmanovským tam/tady?
    30.1.2022 13:02 podlesh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Když už je tu takové téma na technickém webu, tak by mě zajímal názor lidí na "klikněte zde", nemělo by být "klikněte sem"?
    To záleží na tom, zda je kliknutí pohyb nebo ne. Pokud je to pohyb, tak "klikněte sem", protože se jedná o cíl - ale pak nějak nevím kde je start, odkud se to vlastně kliká?

    Na druhou stranu, pokud je "kliknutí" něco co se dělá staticky na místě a objektem je tlačítko myši, "klinkněte zde" znamená "až budete zde (kurzorem) tak klikněte".

    Obě varianty mají něco do sebe, ale osobně jsem víc spokojen s tou druhou. Správná varianta je asi "klikněte (na) tento link", ale to je asi moc dlouhé.
    30.1.2022 15:40 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Spravna varianta je <a href="cil">Popis cile</a>, protoze ctecky obrazovek pro slepe/slabozrake prectou co je mezi A tagy a podle toho se uzivatel musi rozhodnout jestli tam chce, nebo nechce klikat.

    Nejake sem/zde/tady je pri navigaci uplne k nicemu.
    ⧠ A = 0 avatar 26.1.2022 07:17 ⧠ A = 0 | skóre: 11 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Mě zase štve, jak lidi nekonsistentně používají dvojné číslo... Dvěma rukama, dvěma nohama, dvě ruce, dvě NOHY??? WTF? Správně je dvě noze přece!

    A myslíte si třeba, že transgender je nějakým novodobým výplodem typickým pro rust komunitu? Tak to se mýlíte, čeští entomologové v officiálním názvosloví dávno přeoperovali (toho) sršně na (tu) sršeň!
    Nevolte zmrdy.
    28.1.2022 08:54 podlesh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Jedině ten sršáň
    Petr Tomášek avatar 1.2.2022 14:47 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    Nemá to být „sršnice“? Případně „sršňová“?
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    xxxs avatar 2.2.2022 06:26 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píseň pro Grammar Nazi
    jedine sršňo, vy genderoví dinosauri.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.