Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
Tiskni
Sdílej:
souhlasim, take jsem na to hresil, kdyz jsem to implementoval. co je mi platne ze pouzivam hotovy xml parser, kdyz si tenhle balast musim rozparsovat sam, a to navic ne ze by to melo nejakou primitivni gramatiku, nebudeme prece omezovat uzivatele kery to pise od ruky.
uplne nejlepsi by samozrejme bylo
<path> <moveto x=... y=... /> ...
uplne nejhustsi je specifikace a prepocet eliptickeho oblouku
(Btw. Co mi to jen připomíná? Jakobych už o podobně (asi ještě o dost víc) zmršeném XML někde slyšel... =D)Kdyz v OOXML bylo v jako value nebo c jako cell, to bylo revu, jak je to strasne proti XML a necitelne. Ale ze se v HTML uz 10 let pouziva a, i a b nebo ze tady maji nejake d, to nikoho moc nevzrusuje
pokud budeme brát ohled na lidi, kteří se odvažují psát SVG ručně, je tento stručný textový formát podle mého nejvhodnější.Moje zkušenost s ručním psaním cesty je přesně opačná. Kolikrát jsem si vzpomněl na Perl a nějaký pěkný regulární výraz přes celý řádek. V obou případech to bylo téměř write-only a najít v tom nějakou konkrétní část „kódu“ bylo takřka nemožné. A to bych do regulárních výrazů v Perlu teoreticky mohl psát komentáře, u XML atributu mám s komentáři smůlu.
Víš o lepším řešení než XML? nejsem proti skoušení nečeho novýho...Tak třeba... kulaté závorky... hranaté závorky... složené závorky... ;) nebo třeba i špičaté závorky, proč ne :D. To všechno je dobře čitelné jak strojově, tak očima a plní to stejný účel (popis stromu). Neříkám, že je XML špatné, jen že si s sebou nese nějaké zbytečné komplikace z historie jako každý systém, který se snaží být zpětně kompatibilní s něčím. Největší výhoda XML je to, že se všude používá (ne to jak je navržené) a za to můžete děkovat i třeba společnostem jako je Microsoft. A taky že se XML obvykle kurví jenom nešikovným použitím, ale za dodržení standardu. Ještě jsou důležitá namespaces, bez toho by to byl jen další stromový formát. Díky nim má smysl používat XML pro různé internetové technologie.
No, já "písmeno argument argument" nepovažuju ani za složitou gramatiku ani za černou magii.Já taky ne! Ale urpsotřed jinak pěknýho XML to černá magie je. Ať má teda SVG vlastní formát úplně oproštěný od XML, ať si tam má jakoukoli gramatiku, ale jesi to chce být XML, tak ať to teda XML je. Ale hlavně nic mezi vlastním formátem a XML.
Zkus si imlementovat SVG prohlížeč... a uvidíš, že těch několik málo řádků kódu parseru bude ta největší prkotina, kterou budeš řešit (samozřejmě se ti může stát, že použiješ hotový kód/knihovnu, ale to nic o složitosti neříká).Jo, je to ta největší blbá prokotina, kterou musím řešit. Kdyby SVG korektně dodržovalo XML, nemusel bych se s tím naprosto zbytečně patlat a moh bych se soustředit na ty důežitější věci. A mimochodem, blbuvzdorný, rychlý a přesný parser gramatiky cesty taky není tak úplně na "několik málo řádků"
Tak třeba... kulaté závorky... hranaté závorky... složené závorky... ;) nebo třeba i špičaté závorky, proč ne :D. To všechno je dobře čitelné jak strojově, tak očima a plní to stejný účel (popis stromu).Myslel jsem konkrétní obecný formát, na který existuje svobodný parser fungující podobně elegantně jako TinyXML, no ale to je jedno...
Kdyby SVG korektně dodržovalo XMLNemám jediný důvod si myslet, že nedodržuje.
Myslel jsem konkrétní obecný formátVznikla jich za posledních několik desetiletí celá řada, hledej :). A parserů podobných formátů je spousta.
A co teda ta gramatika path? Ta ti připadá XML?Kdyby SVG korektně dodržovalo XMLNemám jediný důvod si myslet, že nedodržuje.
<path>
<moveto x=... y=... />
<lineto x=... y=... />
...
</path>
d
u <path>
je cokoli, jen né XML. Můžeš uvést jediný rozumný důvod, proč by neměl být XML např. tak, jak jsem napsal v předchozím příspěvku.
d
tagu <path>
rozepsán do podtagů místo nahečmání do jednoho stringu, ok Sheldone?
<path id="path1" d="M 100,100 L 200,200 ..." />a my pre toto:
<path id="path1"> <v kind="M" x=100 y=100 /> <v kind="L" x=100 y=100 /> ... </path>fakt netusim, kam touto diskusiou mieris - mne teda pride vcelku zrejme, ze ten prvy pristup je konina, ktoru evidentne vymyslel niekto, komu sa nechcelo napisat o 3 riadky navyse na vytvorenie podstromu XML... tak radsej vrazil tu blbost celu do atributu - a fest by ma zaujimalo, ako velmi je odolna na vlozenie whitespace-ov a pod...
inkscapeovsky svgOdpovídáš mimo téma, bavili jsme se o SVG.
kam touto diskusiou mierisReaguju na něco, co bylo řečeno, nebyla to pravda a mohlo by to zmást další lidi. Nehodnotil jsem který postup z dvou možných (a obou korektních a zřejmě i odůvodněných!) je lepší. Rozdíl mezi námi je v tom, že já se snažím reagovat na to, k čemu mám co říct a na co mám znalosti. Ty víš jistě, že pánové od SVG jsou ignoranti a nevědí, k čemu je XML. Já nemám dost informací, abych věděl, jestli jejich rozhodnutí bylo odůvodněné a správné nebo nebylo. Ty máš potřebu mě přesvědčit o tom, že autoři SVG jsou hloupí. Já ještě neviděl žádný výsledek práce od tebe, takže ani netuším, jestli na takové soudy vůbec máš!
d
parametr je úplně to samý. Inscape si akorát přidá nějaké ty svoje sodipodi
. A pak má některé svoje vlastní objeky, jako hvězdice nebo spirály, ale ty už se SVG nemaj moc co dělat, a protože plain-SVG je v tomhle ohledu obecnější než Inskscape-SVG, je také větší, ale velikost souboru jinak Inkscape-SVG nezlepšuje, naopak (sodipodi
).
Mimochodem, proč je svgz ošklivé? Kvůli zlib licenci? Proč teda nepoužít gz?
<xml> BlaBlaKoren:atribut1=123:atribut2=abc BlaBlaList:atributN=yes text BlaBlaList text </xml>a to by som povedal, ze sice bude validne xml, ale co z toho, ked vacsinu prace nespravi xml kniznica/parser, ale clovek si to musi fakticky 2. krat rozprarsovat sam.. a (aj) o tom je ta 1NF, a v tom je uvedenie nejakych suradnic v atribute vcelku blby napad (ked sa da pekne pouzit nativna 'featura' xml, a snad aj specifikacie svn...) - v sql je napr. uvedenie viacerych atributov v jednom stlpci tiez nie tak uplne OK... no.. ale mam pocit ze nosim drevo do lesa, hm?
1) Čím bys nahradil SVG, pokud bys ho nahradil?EPS, PDF
2) Čím potom Inkscape?Adobe Illustrator (a to v každém případě)
1) Čím bys nahradil SVG, pokud bys ho nahradil?Změnil bych ho tak, aby respektoval zásady XML. Protože stávající SVG je XML jen napůl a XML parser mi tedy zdaleka nestačí.
2) Čím potom Inkscape?Inkscape je mi celkem ukradený, ale když je to svobodný editor vektorové grafiky, mohl by plně implementovat stávající SVG formát, místo neúplné implementace & přidání vlastních featur.
3) Co je tak složitého na gramatice zápisu cest?Nic! Nechápeš - nestěžuju si na složitost zápisu cest, stěžuju si na návrh jeho tvaru. Z pozice programátora totiž musím jednak parsnout XML jako takové, ale kromě toho ještě napsat další parser, který navíc není obecně použitelný, ba naopak, naprosto specializovaný. Je to zbytečné a přidělává to akorát lidem práci. Ideály jako znovupoužitelnost kódu a harmonie návrhu úložného formátu se pak propadají kamsy do hlubin ingorance...
ad 1) XML parser ti nikdy na zpracování vektorové grafiky stačit nebude.To jsem nikdy netvrdil, jenže:
ad 2) A nějaké bližší info, co neimplementuje... a co při exportu do "čistého" SVG dělá špatně?Čistě namátkou např.
<polygon>
, zobrazí ho, ale nemůžu měnit polohu vrcholů. Přitom dle standardu SVG to je jedno z grafických primitiv.
ad 1) K tomu už jsem napsal všecko, co jsem chtěl, snad jen že pojem "SVG parser" používáš nesmyslně. Co víc, jsem si téměř jistý, že jsi to ani nezkoušel naprogramovat.Nezkoušel jsem naprogramovat co? SVG parser mám, sice parsuje jen celkovou strukturu plus ty cesty, žádný velký podrobnosti, ale mě to stačí... no transformace neparsuju, ale taky nedělám SVG editor...
ad 2) Pošli odkaz na bugreport.No je to stršná námaha ale asi to udělám no ... i když myslím že, pánové za Inkscape vo tom věděj, akorát se jim to nechce řešit