Immich byl vydán v první stabilní verzi 2.0.0 (YouTube). Jedná se o alternativu k výchozím aplikacím od Googlu a Applu pro správu fotografií a videí umožňující vlastní hosting serveru Immich. K vyzkoušení je demo. Immich je součástí balíčků open source aplikací FUTO. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí AGPL-3.0.
Český telekomunikační úřad vydal zprávy o vývoji cen a trhu elektronických komunikací se zaměřením na rok 2024. Jaká jsou hlavní zjištění? V roce 2024 bylo v ČR v rámci služeb přístupu k internetu v pevném místě přeneseno v průměru téměř 366 GB dat na jednu aktivní přípojku měsíčně – celkově jich tak uživateli bylo přeneseno přes 18 EB (Exabyte). Nejvyužívanějším způsobem přístupu k internetu v pevném místě zůstal v roce 2024 bezdrátový
… více »Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-10-01. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Jedná o první verzi postavenou na Debianu 13 Trixie.
Byla vydána nová verze 4.6 svobodného notačního programu MuseScore Studio (Wikipedie). Představení novinek v oznámení v diskusním fóru a také na YouTube.
Společnost DuckDuckGo stojící za stejnojmenným vyhledávačem věnovala 1,1 milionu dolarů (stejně jako loni) na podporu digitálních práv, online soukromí a lepšího internetového ekosystému. Rozdělila je mezi 29 organizací a projektů. Za 15 let rozdala 8 050 000 dolarů.
Svobodný multiplatformní herní engine Bevy napsaný v Rustu byl vydán ve verzi 0.17. Díky 278 přispěvatelům.
Bylo vydáno openSUSE Leap 16 (cs). Ve výchozím nastavení přichází s vypnutou 32bitovou (ia32) podporou. Uživatelům však poskytuje možnost ji ručně povolit a užívat si tak hraní her ve Steamu, který stále závisí na 32bitových knihovnách. Změnily se požadavky na hardware. Leap 16 nyní vyžaduje jako minimální úroveň architektury procesoru x86-64-v2, což obecně znamená procesory zakoupené v roce 2008 nebo později. Uživatelé se starším hardwarem mohou migrovat na Slowroll nebo Tumbleweed.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Národní rozvojovou investiční (NRI) připravuje nový investiční nástroj zaměřený na podporu špičkových technologií – DeepTech fond. Jeho cílem je posílit inovační ekosystém české ekonomiky, rozvíjet projekty s vysokou přidanou hodnotou, podpořit vznik nových technologických lídrů a postupně zařadit Českou republiku mezi země s nejvyspělejší technologickou základnou.
… více »Radicle byl vydán ve verzi 1.5.0 s kódovým jménem Hibiscus. Jedná se o distribuovanou alternativu k softwarům pro spolupráci jako např. GitLab.
Společnost OpenAI představila text-to-video AI model Sora 2 pro generování realistických videí z textového popisu. Přesnější, realističtější a lépe ovladatelný než předchozí modely. Nabízí také synchronizované dialogy a zvukové efekty.
Líbilo se mi to, souhlasím a tak je to tady taky.
(ač sám nejsem autorem ni signatářem)Obracíme se na všechny, kteří vystupují v televizi a v rozhlase, píší do novin a časopisů, poskytují rozhovory atd., zkrátka na ty, „jejichž hlas je slyšet“. Zamyslete se prosím nad následujícími řádky.
Pokles úrovně vzdělanosti vnímáme s obavami. Absolventi základních, středních i vysokých škol mají dnes podstatně horší všeobecný rozhled než generace jejich rodičů. Ochota a tedy i schopnost porozumět světu, který nás obklopuje, je čím dál menší. Výrazně poklesla chuť pochopit přírodovědné i společenské jevy, vyznat se v historii, literatuře a výtvarném umění, vnímat současnost v kontextu historického a kulturního vývoje lidstva. Mnozí dnešní maturanti mají vážné problémy s vyjadřováním i s pravopisem, se základními početními úkony, nejsou schopni řádně porozumět psanému textu, sepsat smysluplný odstavec, neznají základní historická fakta, nemají ponětí o nedávném vývoji naší společnosti. Tzv. počítačová gramotnost je často chápána pouze jako úspěšné zvládnutí počítačových her, brouzdání po internetu a v lepším případě též pochopení základů jednoho textového editoru.
Jsme malý národ a malý stát. Máme-li obstát v Evropě a ve světě, musíme se o to usilovně snažit. Nechceme-li se stát pouze levnou a podřadnou pracovní silou, musíme se intenzivně vzdělávat a vytrvale a soustavně rozvíjet své znalosti a dovednosti. Tedy to, co je ve sdělovacích prostředcích často zpochybňováno a zatracováno. Nedostatečná vzdělanost a malý všeobecný rozhled vede k degradaci populace na nemyslící dav spotřebitelů všeho možného i nemožného, vytváří živnou půdu pro nejrůznější podvodníky, extremisty, je zdrojem ignorance a agresivity vůči lidem i přírodě.
Obracíme se proto na vás, na všechny, jejichž hlas je slyšet.Uvědomte si, že se značnou měrou podílíte na utváření atmosféry v celé populaci, že svými názory ovlivňujete hlavně mladou generaci. Snažte se proto orientovat společnost k cílevědomému vzdělávání, k odpovědné a uspokojení přinášející práci, k úctě k tradičním hodnotám. Pečlivě zvažujte svá slova, která pronášíte o školství, vzdělanosti a vzdělávání. Mějte na paměti, že je rychlejší a jednodušší bořit než stavět. Snažte se proto být konstruktivní a motivovat pozitivními příklady.
Nezapomínejte, že zejména vy, jejichž hlas je slyšet, máte odpovědnost za naši budoucnost.
Zdroj je na http://osel.cz/index.php?clanek=2973, i s podpisy.
Tiskni
Sdílej:
Pokles úrovně vzdělanosti vnímáme s obavami.Souhlasit s tím nemusíte, ale autoři a signatáři to tak asi opravdu vnímají. Navíc kdo by nevnímal pokles úrovně vzdělanosti s obavami. Takže nesouhlasíte s tím, že úroveň vzdělanosti klesá? Možná lidé zvládají více "opičích" mechanický úkonů, kterým není třeba porozumět – ale to není vzdělání. Vzdělání umožní mimo jiné dávat si věci do souvislostí, najít efektivnější nebo netradiční řešení – opravdu vidíte zlepšování v tomto směru?
Absolventi základních, středních i vysokých škol mají dnes podstatně horší všeobecný rozhled než generace jejich rodičů.Když se zeptáte na něco nějakého čerstvého maturanta, někoho, kdo maturoval třeba v 60. letech, a někoho, kdo maturoval před válkou, těžko si toho rozdílu nevšimnete.
Ochota a tedy i schopnost porozumět světu, který nás obklopuje, je čím dál menší.Kdo chce porozumět světu, těžko bude informace o něm čerpat z bulváru, Novy a knižních vydání rozhovorů a životopisů dvacetiletých celebrit. Přesto jsou ale právě tahle média na vzestupu.
Výrazně poklesla chuť pochopit přírodovědné i společenské jevy, vyznat se v historii, literatuře a výtvarném umění, vnímat současnost v kontextu historického a kulturního vývoje lidstva.Pokud už se někdo tzv. zajímá o takovéto věci, skončí nejspíš u populárně-naučných blábolů typu "Mars a Venuše", "vědeckých" příloh deníků, nejrůznějších záhad či spiknutí, či historických velkofilmů.
Mnozí dnešní maturanti mají vážné problémy s vyjadřováním i s pravopisem, se základními početními úkony, nejsou schopni řádně porozumět psanému textu, sepsat smysluplný odstavec, neznají základní historická fakta, nemají ponětí o nedávném vývoji naší společnosti.Stačí se podívat v diskuzích na Abíčku, které jsou ještě docela na úrovni. Ostatně vy sám jste se v komentáři nedokázal ani trefit do pořadí odstavce, se kterým nesouhlasíte
Tzv. počítačová gramotnost je často chápána pouze jako úspěšné zvládnutí počítačových her, brouzdání po internetu a v lepším případě též pochopení základů jednoho textového editoru.Máte pocit, že takhle není počítačová gramotnost chápána téměř nikdy? Kdybyste se víc pohyboval mezi počítačovými laiky, změnil byste názor. Kdo umí Excel, to už je odborník, kdo umí nainstalovat pár her, půjde rovnou studovat informatiku na VŠ, a kdo umí změnit pozadí plochy ve Windows, může rovnou dělat správce sítě.
To je příznačné. V prvním odstavci totiž tvrzení (ve smyslu nějaký výrok, o jehož pravdivosti lze vést spor), není žádné. Takže máte na mysli nejspíš odstavec druhý.A sakra!
Souhlasit s tím nemusíte, ale autoři a signatáři to tak asi opravdu vnímají.Ano, chtel jsem jen ukazat, ze jsou lide, kteri to tak opravdu nevnimaji. Povazoval za nutne proste upozornit, ze takovi opravdu existuji
Takže nesouhlasíte s tím, že úroveň vzdělanosti klesá?Spravne, nesouhlasim s tim, ze uroven vzdelanosti klesa.
Vzdělání umožní mimo jiné dávat si věci do souvislostí, najít efektivnější nebo netradiční řešení – opravdu vidíte zlepšování v tomto směru?Nevidim zhorsovani.
Když se zeptáte na něco nějakého čerstvého maturanta, někoho, kdo maturoval třeba v 60. letech, a někoho, kdo maturoval před válkou, těžko si toho rozdílu nevšimnete.Rozdilu si vsimnu, ale nemyslim si, ze je spatne, ze ten rozdil existuje.
Kdo chce porozumět světu, těžko bude informace o něm čerpat z bulváru, Novy a knižních vydání rozhovorů a životopisů dvacetiletých celebrit. Přesto jsou ale právě tahle média na vzestupu.Bulvar = zabavni byznys. Vzdelany clovek je ten, ktery si to uvedomuje.
Ostatně vy sám jste se v komentáři nedokázal ani trefit do pořadí odstavce, se kterým nesouhlasíte(Uz zase) a sakra! Asi bych mel vratit diplom, co?![]()
Máte pocit, že takhle není počítačová gramotnost chápána téměř nikdy? Kdybyste se víc pohyboval mezi počítačovými laiky, změnil byste názor. Kdo umí Excel, to už je odborník, kdo umí nainstalovat pár her, půjde rovnou studovat informatiku na VŠ, a kdo umí změnit pozadí plochy ve Windows, může rovnou dělat správce sítě.Souhlasim, ze "to tak je". Avsak domnivam se, ze pojem "počítačová gramotnost" se posune "spravnym" smerem CASEM sam.
Teze je, rozdíl existuje a že je dnes úroveň horší. Vy tvrdíte, že rozdíl existuje (a obhajujete, že ten rozdíl není špatně, takže nejspíš taky máte pocit, že je dnes úroveň horší). Tedy s tezí souhlasíte. Na začátku jste ale napsal, že nesouhlasíte s každou tezí v odstavci. Není v tom rozpor?Rozdilu si vsimnu, ale nemyslim si, ze je spatne, ze ten rozdil existuje.Absolventi základních, středních i vysokých škol mají dnes podstatně horší všeobecný rozhled než generace jejich rodičů.Když se zeptáte na něco nějakého čerstvého maturanta, někoho, kdo maturoval třeba v 60. letech, a někoho, kdo maturoval před válkou, těžko si toho rozdílu nevšimnete.
Tzv. počítačová gramotnost je často chápána pouze jako úspěšné zvládnutí počítačových her, brouzdání po internetu a v lepším případě též pochopení základů jednoho textového editoru.
Souhlasim, ze "to tak je". Avsak domnivam se, ze pojem "počítačová gramotnost" se posune "spravnym" smerem CASEM sam.Oni tvrdí, že to tak je, vy tvrdíte, že to tak je. Ale opět s tou tezí nesouhlasíte. Buďto jste ten text četl jen povrchně a nesouhlasíte s něčím, co v tom textu není, nebo jste napsal "nesouhlasím ani s jedním tvrzením…", a přitom jste myslel něco jiného. Ale je to příznačné. Text je o vzdělání, hodnotách uznávaných ve společnosti a všeobecném rozhledu a je určen lidem, kteří skrze novináře a média oslovují veřejnost, a debatuje se o vědomostech a novinářích.
Teze je, rozdíl existuje a že je dnes úroveň horší. Vy tvrdíte, že rozdíl existuje (a obhajujete, že ten rozdíl není špatně, takže nejspíš taky máte pocit, že je dnes úroveň horší). Tedy s tezí souhlasíte. Na začátku jste ale napsal, že nesouhlasíte s každou tezí v odstavci. Není v tom rozpor?
Nejaky cas vedu cviceni na jedne (aspon kdysi dost prestizni) VS. Jeste cca pred peti lety bylo zcela samozrejme, ze student, co nastoupil do prvniho rocniku, umel integrovat a derivovat. Ted je tam ne zrovna malo studentu, co napr. neumi roznasobit zavorku nebo prevadet z jedne strany rovnice na drunou!
To mohu potvrdit. Pár let jsem řešil matematický korespondenční seminář pro středoškoláky, poté jsem ho pár let vedl. Několikrát jsem zkusil použít některou ze zajímavých úloh, které jsem pamatoval coby řešitel. Pokaždé byly výsledky horší, většinou dokonce výrazně horší. Horší byly dokonce i v případě, že se jednalo o rovinnou analogii původně stereometrické úlohy.
Pochopitelne je to dano tim, ze kdyz se pocet studentu na gymnaziich zvedne na dvojnasobek a pocet studentu VS taktez (a nikdo je ze studia obvykle nevylouci, protoze by skola prisla o penize), nijak to neznamena, ze vzroste na dvojnasobek pocet inteligentnich lidi.
Přesně tak. Vždy když slyším bláboly určité skupiny politiků, kteří se snaží prosadit zrušení přijímacích zkoušek coby "umělých omezení práva na vzdělání", nejradši bych je nakopal někam. S oblibou říkám, že pokud skutečně chtějí zvýšit hodnotu ukazatele "podíl vysokoškolsky vzdělaného obyvatelstva", nejjednodušší bude začít středním školám říkat vysoké. A že jakékoli jiné řešení, které by ke zvýšení tohoto ukazatele vedlo, bude v principu ekvivalentní, byť ne tak přímočaré.
Adresovat tuto vyzvu mimo jine zurnalistum a publicistumJestli ono tam schválně není napsáno "žurnalistům a publicistům", ale "těm, jejichž hlas je slyšet". Že by v těch "termínech" byl nějaký rozdíl?
Ale mozna se pletu, napriklad ziji v nejake paraleni Ceske republice, protoze cerstveho maturanta se "schopnostmi" popisovanymi ve vyzve jsem jeste nepotkal.Máte maturitu? Pak vidět v textu něco jiného, než je tam napsáno, spadá právě pod "nejsou schopni řádně porozumět psanému textu". Myslíte, že hrubky ve vyjmenovaných slovech tady na Abclinuxu v diskuzích píšou 10leté děti? A pokud je píšou patnáctiletí, myslíte, že se to do maturity spraví?
Jsme malý národ a malý stát. Máme-li obstát v Evropě a ve světě, musíme se o to usilovně snažit.To je až trapný výrok. Nikdo mi nikdy neřekl, co to znamená, to obstát ve světě. Jako Honza, vzít si do šátku buchty a vysvobodit princeznu? Těžko. 4)
(...) podvodníky, extremisty, je zdrojem ignorance a agresivity vůči lidem i přírodě.Další blud. Zaprvé jsou "vzdělanci" sami častými (zasaženými) terči podvodníků, zadruhé něco k extremismu: extremismus je extremismem jen tehdy, když je jeho vyznavačů relativně málo. Kdyby před tři stě lety vyšla žena ven v bikinách, asi by ji považovali za extremistku a upálili. 5)
Uvědomte si, že se značnou měrou podílíte na utváření atmosféry v celé populaci, že svými názory ovlivňujete hlavně mladou generaci.Jasně, už vidím plakáty typu "Michal David podporuje školní mléko"... Ach jo. Nehledě na to, většina těch, co "jsou vidět", jsou sami naprostí idioti a jsou posledními, kdo by mohl poučovat. 6) Problém vzdělání je v systému. I přes pokusy o regeneraci školství přetrvává starý a zapáchající model, co tu straší podle mě padesát let jistě... Takže tak. Nepodepisuju.
Že poklesla úroveň vzdělanosti, je naprostý nesmysl. Pravda je jen to, že se úroveň jisté části vzdělání snížila (ne, že by mne to těšilo) -- ale jiné zvětšila (případně přibyly jiné části). Situace je taková, že se objem vědomostí, které student dostává, neuvěřitelně zvětšil. Nejde jen o počítačovou gramotnost (která ovšem tvoří velkou část), je spousta situací, které naši rodičové neznali nebo neprožívali. Co bankomaty, myčky, hi-fi věže? Jejich používání přeci patří svým způsobem ke vzdělanosti též.Problém je, že vzdělanost != objem vědomostí. Používání bankomatu, myčky i hi-fi věže je stále jeden a týž typ vědomosti. Vzdělanost znamená nejenom mít vědomosti, ale také je spojovat do souvislostí, resp. do jednoho souvislého celku. Objem vědomostí se možná zvětšuje, ale jsou izolované, nedávají dohromady obraz o světě, ve kterém žijeme.