Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Pokles úrovně vzdělanosti vnímáme s obavami.Souhlasit s tím nemusíte, ale autoři a signatáři to tak asi opravdu vnímají. Navíc kdo by nevnímal pokles úrovně vzdělanosti s obavami. Takže nesouhlasíte s tím, že úroveň vzdělanosti klesá? Možná lidé zvládají více "opičích" mechanický úkonů, kterým není třeba porozumět – ale to není vzdělání. Vzdělání umožní mimo jiné dávat si věci do souvislostí, najít efektivnější nebo netradiční řešení – opravdu vidíte zlepšování v tomto směru?
Absolventi základních, středních i vysokých škol mají dnes podstatně horší všeobecný rozhled než generace jejich rodičů.Když se zeptáte na něco nějakého čerstvého maturanta, někoho, kdo maturoval třeba v 60. letech, a někoho, kdo maturoval před válkou, těžko si toho rozdílu nevšimnete.
Ochota a tedy i schopnost porozumět světu, který nás obklopuje, je čím dál menší.Kdo chce porozumět světu, těžko bude informace o něm čerpat z bulváru, Novy a knižních vydání rozhovorů a životopisů dvacetiletých celebrit. Přesto jsou ale právě tahle média na vzestupu.
Výrazně poklesla chuť pochopit přírodovědné i společenské jevy, vyznat se v historii, literatuře a výtvarném umění, vnímat současnost v kontextu historického a kulturního vývoje lidstva.Pokud už se někdo tzv. zajímá o takovéto věci, skončí nejspíš u populárně-naučných blábolů typu "Mars a Venuše", "vědeckých" příloh deníků, nejrůznějších záhad či spiknutí, či historických velkofilmů.
Mnozí dnešní maturanti mají vážné problémy s vyjadřováním i s pravopisem, se základními početními úkony, nejsou schopni řádně porozumět psanému textu, sepsat smysluplný odstavec, neznají základní historická fakta, nemají ponětí o nedávném vývoji naší společnosti.Stačí se podívat v diskuzích na Abíčku, které jsou ještě docela na úrovni. Ostatně vy sám jste se v komentáři nedokázal ani trefit do pořadí odstavce, se kterým nesouhlasíte
Tzv. počítačová gramotnost je často chápána pouze jako úspěšné zvládnutí počítačových her, brouzdání po internetu a v lepším případě též pochopení základů jednoho textového editoru.Máte pocit, že takhle není počítačová gramotnost chápána téměř nikdy? Kdybyste se víc pohyboval mezi počítačovými laiky, změnil byste názor. Kdo umí Excel, to už je odborník, kdo umí nainstalovat pár her, půjde rovnou studovat informatiku na VŠ, a kdo umí změnit pozadí plochy ve Windows, může rovnou dělat správce sítě.
To je příznačné. V prvním odstavci totiž tvrzení (ve smyslu nějaký výrok, o jehož pravdivosti lze vést spor), není žádné. Takže máte na mysli nejspíš odstavec druhý.A sakra!
Souhlasit s tím nemusíte, ale autoři a signatáři to tak asi opravdu vnímají.Ano, chtel jsem jen ukazat, ze jsou lide, kteri to tak opravdu nevnimaji. Povazoval za nutne proste upozornit, ze takovi opravdu existuji
Takže nesouhlasíte s tím, že úroveň vzdělanosti klesá?Spravne, nesouhlasim s tim, ze uroven vzdelanosti klesa.
Vzdělání umožní mimo jiné dávat si věci do souvislostí, najít efektivnější nebo netradiční řešení – opravdu vidíte zlepšování v tomto směru?Nevidim zhorsovani.
Když se zeptáte na něco nějakého čerstvého maturanta, někoho, kdo maturoval třeba v 60. letech, a někoho, kdo maturoval před válkou, těžko si toho rozdílu nevšimnete.Rozdilu si vsimnu, ale nemyslim si, ze je spatne, ze ten rozdil existuje.
Kdo chce porozumět světu, těžko bude informace o něm čerpat z bulváru, Novy a knižních vydání rozhovorů a životopisů dvacetiletých celebrit. Přesto jsou ale právě tahle média na vzestupu.Bulvar = zabavni byznys. Vzdelany clovek je ten, ktery si to uvedomuje.
Ostatně vy sám jste se v komentáři nedokázal ani trefit do pořadí odstavce, se kterým nesouhlasíte(Uz zase) a sakra! Asi bych mel vratit diplom, co?![]()
Máte pocit, že takhle není počítačová gramotnost chápána téměř nikdy? Kdybyste se víc pohyboval mezi počítačovými laiky, změnil byste názor. Kdo umí Excel, to už je odborník, kdo umí nainstalovat pár her, půjde rovnou studovat informatiku na VŠ, a kdo umí změnit pozadí plochy ve Windows, může rovnou dělat správce sítě.Souhlasim, ze "to tak je". Avsak domnivam se, ze pojem "počítačová gramotnost" se posune "spravnym" smerem CASEM sam.
Teze je, rozdíl existuje a že je dnes úroveň horší. Vy tvrdíte, že rozdíl existuje (a obhajujete, že ten rozdíl není špatně, takže nejspíš taky máte pocit, že je dnes úroveň horší). Tedy s tezí souhlasíte. Na začátku jste ale napsal, že nesouhlasíte s každou tezí v odstavci. Není v tom rozpor?Rozdilu si vsimnu, ale nemyslim si, ze je spatne, ze ten rozdil existuje.Absolventi základních, středních i vysokých škol mají dnes podstatně horší všeobecný rozhled než generace jejich rodičů.Když se zeptáte na něco nějakého čerstvého maturanta, někoho, kdo maturoval třeba v 60. letech, a někoho, kdo maturoval před válkou, těžko si toho rozdílu nevšimnete.
Tzv. počítačová gramotnost je často chápána pouze jako úspěšné zvládnutí počítačových her, brouzdání po internetu a v lepším případě též pochopení základů jednoho textového editoru.
Souhlasim, ze "to tak je". Avsak domnivam se, ze pojem "počítačová gramotnost" se posune "spravnym" smerem CASEM sam.Oni tvrdí, že to tak je, vy tvrdíte, že to tak je. Ale opět s tou tezí nesouhlasíte. Buďto jste ten text četl jen povrchně a nesouhlasíte s něčím, co v tom textu není, nebo jste napsal "nesouhlasím ani s jedním tvrzením…", a přitom jste myslel něco jiného. Ale je to příznačné. Text je o vzdělání, hodnotách uznávaných ve společnosti a všeobecném rozhledu a je určen lidem, kteří skrze novináře a média oslovují veřejnost, a debatuje se o vědomostech a novinářích.
Teze je, rozdíl existuje a že je dnes úroveň horší. Vy tvrdíte, že rozdíl existuje (a obhajujete, že ten rozdíl není špatně, takže nejspíš taky máte pocit, že je dnes úroveň horší). Tedy s tezí souhlasíte. Na začátku jste ale napsal, že nesouhlasíte s každou tezí v odstavci. Není v tom rozpor?
Nejaky cas vedu cviceni na jedne (aspon kdysi dost prestizni) VS. Jeste cca pred peti lety bylo zcela samozrejme, ze student, co nastoupil do prvniho rocniku, umel integrovat a derivovat. Ted je tam ne zrovna malo studentu, co napr. neumi roznasobit zavorku nebo prevadet z jedne strany rovnice na drunou!
To mohu potvrdit. Pár let jsem řešil matematický korespondenční seminář pro středoškoláky, poté jsem ho pár let vedl. Několikrát jsem zkusil použít některou ze zajímavých úloh, které jsem pamatoval coby řešitel. Pokaždé byly výsledky horší, většinou dokonce výrazně horší. Horší byly dokonce i v případě, že se jednalo o rovinnou analogii původně stereometrické úlohy.
Pochopitelne je to dano tim, ze kdyz se pocet studentu na gymnaziich zvedne na dvojnasobek a pocet studentu VS taktez (a nikdo je ze studia obvykle nevylouci, protoze by skola prisla o penize), nijak to neznamena, ze vzroste na dvojnasobek pocet inteligentnich lidi.
Přesně tak. Vždy když slyším bláboly určité skupiny politiků, kteří se snaží prosadit zrušení přijímacích zkoušek coby "umělých omezení práva na vzdělání", nejradši bych je nakopal někam. S oblibou říkám, že pokud skutečně chtějí zvýšit hodnotu ukazatele "podíl vysokoškolsky vzdělaného obyvatelstva", nejjednodušší bude začít středním školám říkat vysoké. A že jakékoli jiné řešení, které by ke zvýšení tohoto ukazatele vedlo, bude v principu ekvivalentní, byť ne tak přímočaré.
Adresovat tuto vyzvu mimo jine zurnalistum a publicistumJestli ono tam schválně není napsáno "žurnalistům a publicistům", ale "těm, jejichž hlas je slyšet". Že by v těch "termínech" byl nějaký rozdíl?
Ale mozna se pletu, napriklad ziji v nejake paraleni Ceske republice, protoze cerstveho maturanta se "schopnostmi" popisovanymi ve vyzve jsem jeste nepotkal.Máte maturitu? Pak vidět v textu něco jiného, než je tam napsáno, spadá právě pod "nejsou schopni řádně porozumět psanému textu". Myslíte, že hrubky ve vyjmenovaných slovech tady na Abclinuxu v diskuzích píšou 10leté děti? A pokud je píšou patnáctiletí, myslíte, že se to do maturity spraví?
Jsme malý národ a malý stát. Máme-li obstát v Evropě a ve světě, musíme se o to usilovně snažit.To je až trapný výrok. Nikdo mi nikdy neřekl, co to znamená, to obstát ve světě. Jako Honza, vzít si do šátku buchty a vysvobodit princeznu? Těžko. 4)
(...) podvodníky, extremisty, je zdrojem ignorance a agresivity vůči lidem i přírodě.Další blud. Zaprvé jsou "vzdělanci" sami častými (zasaženými) terči podvodníků, zadruhé něco k extremismu: extremismus je extremismem jen tehdy, když je jeho vyznavačů relativně málo. Kdyby před tři stě lety vyšla žena ven v bikinách, asi by ji považovali za extremistku a upálili. 5)
Uvědomte si, že se značnou měrou podílíte na utváření atmosféry v celé populaci, že svými názory ovlivňujete hlavně mladou generaci.Jasně, už vidím plakáty typu "Michal David podporuje školní mléko"... Ach jo. Nehledě na to, většina těch, co "jsou vidět", jsou sami naprostí idioti a jsou posledními, kdo by mohl poučovat. 6) Problém vzdělání je v systému. I přes pokusy o regeneraci školství přetrvává starý a zapáchající model, co tu straší podle mě padesát let jistě... Takže tak. Nepodepisuju.
Že poklesla úroveň vzdělanosti, je naprostý nesmysl. Pravda je jen to, že se úroveň jisté části vzdělání snížila (ne, že by mne to těšilo) -- ale jiné zvětšila (případně přibyly jiné části). Situace je taková, že se objem vědomostí, které student dostává, neuvěřitelně zvětšil. Nejde jen o počítačovou gramotnost (která ovšem tvoří velkou část), je spousta situací, které naši rodičové neznali nebo neprožívali. Co bankomaty, myčky, hi-fi věže? Jejich používání přeci patří svým způsobem ke vzdělanosti též.Problém je, že vzdělanost != objem vědomostí. Používání bankomatu, myčky i hi-fi věže je stále jeden a týž typ vědomosti. Vzdělanost znamená nejenom mít vědomosti, ale také je spojovat do souvislostí, resp. do jednoho souvislého celku. Objem vědomostí se možná zvětšuje, ale jsou izolované, nedávají dohromady obraz o světě, ve kterém žijeme.
Tiskni
Sdílej: