Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byla vydána listopadová aktualizace aneb nová verze 1.107 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.107 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Pornhub zveřejnil podrobné statistiky za rok 2025. V části věnované zařízením a technologiím se lze dočíst, že 87 % přenášených dat směrovalo na telefony, 2 % na tablety a 11 % na desktopy. Operační systém Linux běžel na 6,3 % desktopů. O 22,4 % více než před rokem. Firefox má na desktopu 8,4 % podíl.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak dorazte na prosincovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. O čem budou tentokrát strahováci referovat? Téměř každý už si všiml významného zdražení RAM a SSD, jsou zde ale i příjemnější zprávy. Průša uvádí
… více »Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) podporuje vyjádření partnerů ze Spojeného království, kteří upozorňují na škodlivé aktivity společností Anxun Information Technology (též „I-S00N“) (pdf) a Beijing Integrity Technology (též „Integrity Tech“) působících v kyberprostoru a sídlících v Čínské lidové republice (ČLR). Tyto společnosti jsou součástí komplexního ekosystému soukromých subjektů v ČLR,
… více »Společnost Pebble představila (YouTube) prsten s tlačítkem a mikrofonem Pebble Index 01 pro rychlé nahrávání hlasových poznámek. Prsten lze předobjednat za 75 dolarů.
Společnost JetBrains v listopadu 2021 představila nové IDE s názvem Fleet. Tento týden oznámila jeho konec. Od 22. prosince 2025 již nebude možné Fleet stáhnout.
Byl vydán Mozilla Firefox 146.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 146 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Před rokem převzala Digitální a informační agentura (DIA) vlastnictví a provoz jednotné státní domény gov.cz. Nyní spustila samoobslužný portál, který umožňuje orgánům veřejné moci snadno registrovat nové domény státní správy pod doménu gov.cz nebo spravovat ty stávající. Proces nové registrace, který dříve trval 30 dní, se nyní zkrátil na několik minut.
IBM kupuje za 11 miliard USD (229,1 miliardy Kč) firmu Confluent zabývající se datovou infrastrukturou. Posílí tak svoji nabídku cloudových služeb a využije růstu poptávky po těchto službách, který je poháněný umělou inteligencí.
.
).
Pokles úrovně vzdělanosti vnímáme s obavami.Souhlasit s tím nemusíte, ale autoři a signatáři to tak asi opravdu vnímají. Navíc kdo by nevnímal pokles úrovně vzdělanosti s obavami. Takže nesouhlasíte s tím, že úroveň vzdělanosti klesá? Možná lidé zvládají více "opičích" mechanický úkonů, kterým není třeba porozumět – ale to není vzdělání. Vzdělání umožní mimo jiné dávat si věci do souvislostí, najít efektivnější nebo netradiční řešení – opravdu vidíte zlepšování v tomto směru?
Absolventi základních, středních i vysokých škol mají dnes podstatně horší všeobecný rozhled než generace jejich rodičů.Když se zeptáte na něco nějakého čerstvého maturanta, někoho, kdo maturoval třeba v 60. letech, a někoho, kdo maturoval před válkou, těžko si toho rozdílu nevšimnete.
Ochota a tedy i schopnost porozumět světu, který nás obklopuje, je čím dál menší.Kdo chce porozumět světu, těžko bude informace o něm čerpat z bulváru, Novy a knižních vydání rozhovorů a životopisů dvacetiletých celebrit. Přesto jsou ale právě tahle média na vzestupu.
Výrazně poklesla chuť pochopit přírodovědné i společenské jevy, vyznat se v historii, literatuře a výtvarném umění, vnímat současnost v kontextu historického a kulturního vývoje lidstva.Pokud už se někdo tzv. zajímá o takovéto věci, skončí nejspíš u populárně-naučných blábolů typu "Mars a Venuše", "vědeckých" příloh deníků, nejrůznějších záhad či spiknutí, či historických velkofilmů.
Mnozí dnešní maturanti mají vážné problémy s vyjadřováním i s pravopisem, se základními početními úkony, nejsou schopni řádně porozumět psanému textu, sepsat smysluplný odstavec, neznají základní historická fakta, nemají ponětí o nedávném vývoji naší společnosti.Stačí se podívat v diskuzích na Abíčku, které jsou ještě docela na úrovni. Ostatně vy sám jste se v komentáři nedokázal ani trefit do pořadí odstavce, se kterým nesouhlasíte
Tzv. počítačová gramotnost je často chápána pouze jako úspěšné zvládnutí počítačových her, brouzdání po internetu a v lepším případě též pochopení základů jednoho textového editoru.Máte pocit, že takhle není počítačová gramotnost chápána téměř nikdy? Kdybyste se víc pohyboval mezi počítačovými laiky, změnil byste názor. Kdo umí Excel, to už je odborník, kdo umí nainstalovat pár her, půjde rovnou studovat informatiku na VŠ, a kdo umí změnit pozadí plochy ve Windows, může rovnou dělat správce sítě.
Takze jen par doplneni meho pohledu na vec:
To je příznačné. V prvním odstavci totiž tvrzení (ve smyslu nějaký výrok, o jehož pravdivosti lze vést spor), není žádné. Takže máte na mysli nejspíš odstavec druhý.A sakra!
Souhlasit s tím nemusíte, ale autoři a signatáři to tak asi opravdu vnímají.Ano, chtel jsem jen ukazat, ze jsou lide, kteri to tak opravdu nevnimaji. Povazoval za nutne proste upozornit, ze takovi opravdu existuji
Takže nesouhlasíte s tím, že úroveň vzdělanosti klesá?Spravne, nesouhlasim s tim, ze uroven vzdelanosti klesa.
Vzdělání umožní mimo jiné dávat si věci do souvislostí, najít efektivnější nebo netradiční řešení – opravdu vidíte zlepšování v tomto směru?Nevidim zhorsovani.
Když se zeptáte na něco nějakého čerstvého maturanta, někoho, kdo maturoval třeba v 60. letech, a někoho, kdo maturoval před válkou, těžko si toho rozdílu nevšimnete.Rozdilu si vsimnu, ale nemyslim si, ze je spatne, ze ten rozdil existuje.
Kdo chce porozumět světu, těžko bude informace o něm čerpat z bulváru, Novy a knižních vydání rozhovorů a životopisů dvacetiletých celebrit. Přesto jsou ale právě tahle média na vzestupu.Bulvar = zabavni byznys. Vzdelany clovek je ten, ktery si to uvedomuje.
Ostatně vy sám jste se v komentáři nedokázal ani trefit do pořadí odstavce, se kterým nesouhlasíte(Uz zase) a sakra! Asi bych mel vratit diplom, co?![]()
Máte pocit, že takhle není počítačová gramotnost chápána téměř nikdy? Kdybyste se víc pohyboval mezi počítačovými laiky, změnil byste názor. Kdo umí Excel, to už je odborník, kdo umí nainstalovat pár her, půjde rovnou studovat informatiku na VŠ, a kdo umí změnit pozadí plochy ve Windows, může rovnou dělat správce sítě.Souhlasim, ze "to tak je". Avsak domnivam se, ze pojem "počítačová gramotnost" se posune "spravnym" smerem CASEM sam.
Teze je, rozdíl existuje a že je dnes úroveň horší. Vy tvrdíte, že rozdíl existuje (a obhajujete, že ten rozdíl není špatně, takže nejspíš taky máte pocit, že je dnes úroveň horší). Tedy s tezí souhlasíte. Na začátku jste ale napsal, že nesouhlasíte s každou tezí v odstavci. Není v tom rozpor?Rozdilu si vsimnu, ale nemyslim si, ze je spatne, ze ten rozdil existuje.Absolventi základních, středních i vysokých škol mají dnes podstatně horší všeobecný rozhled než generace jejich rodičů.Když se zeptáte na něco nějakého čerstvého maturanta, někoho, kdo maturoval třeba v 60. letech, a někoho, kdo maturoval před válkou, těžko si toho rozdílu nevšimnete.
Tzv. počítačová gramotnost je často chápána pouze jako úspěšné zvládnutí počítačových her, brouzdání po internetu a v lepším případě též pochopení základů jednoho textového editoru.
Souhlasim, ze "to tak je". Avsak domnivam se, ze pojem "počítačová gramotnost" se posune "spravnym" smerem CASEM sam.Oni tvrdí, že to tak je, vy tvrdíte, že to tak je. Ale opět s tou tezí nesouhlasíte. Buďto jste ten text četl jen povrchně a nesouhlasíte s něčím, co v tom textu není, nebo jste napsal "nesouhlasím ani s jedním tvrzením…", a přitom jste myslel něco jiného. Ale je to příznačné. Text je o vzdělání, hodnotách uznávaných ve společnosti a všeobecném rozhledu a je určen lidem, kteří skrze novináře a média oslovují veřejnost, a debatuje se o vědomostech a novinářích.
Teze je, rozdíl existuje a že je dnes úroveň horší. Vy tvrdíte, že rozdíl existuje (a obhajujete, že ten rozdíl není špatně, takže nejspíš taky máte pocit, že je dnes úroveň horší). Tedy s tezí souhlasíte. Na začátku jste ale napsal, že nesouhlasíte s každou tezí v odstavci. Není v tom rozpor?
Jinak samozrejme presne takto to bylo mysleno...
Nejaky cas vedu cviceni na jedne (aspon kdysi dost prestizni) VS. Jeste cca pred peti lety bylo zcela samozrejme, ze student, co nastoupil do prvniho rocniku, umel integrovat a derivovat. Ted je tam ne zrovna malo studentu, co napr. neumi roznasobit zavorku nebo prevadet z jedne strany rovnice na drunou!
To mohu potvrdit. Pár let jsem řešil matematický korespondenční seminář pro středoškoláky, poté jsem ho pár let vedl. Několikrát jsem zkusil použít některou ze zajímavých úloh, které jsem pamatoval coby řešitel. Pokaždé byly výsledky horší, většinou dokonce výrazně horší. Horší byly dokonce i v případě, že se jednalo o rovinnou analogii původně stereometrické úlohy.
Pochopitelne je to dano tim, ze kdyz se pocet studentu na gymnaziich zvedne na dvojnasobek a pocet studentu VS taktez (a nikdo je ze studia obvykle nevylouci, protoze by skola prisla o penize), nijak to neznamena, ze vzroste na dvojnasobek pocet inteligentnich lidi.
Přesně tak. Vždy když slyším bláboly určité skupiny politiků, kteří se snaží prosadit zrušení přijímacích zkoušek coby "umělých omezení práva na vzdělání", nejradši bych je nakopal někam. S oblibou říkám, že pokud skutečně chtějí zvýšit hodnotu ukazatele "podíl vysokoškolsky vzdělaného obyvatelstva", nejjednodušší bude začít středním školám říkat vysoké. A že jakékoli jiné řešení, které by ke zvýšení tohoto ukazatele vedlo, bude v principu ekvivalentní, byť ne tak přímočaré.
Adresovat tuto vyzvu mimo jine zurnalistum a publicistumJestli ono tam schválně není napsáno "žurnalistům a publicistům", ale "těm, jejichž hlas je slyšet". Že by v těch "termínech" byl nějaký rozdíl?
Ale mozna se pletu, napriklad ziji v nejake paraleni Ceske republice, protoze cerstveho maturanta se "schopnostmi" popisovanymi ve vyzve jsem jeste nepotkal.Máte maturitu? Pak vidět v textu něco jiného, než je tam napsáno, spadá právě pod "nejsou schopni řádně porozumět psanému textu". Myslíte, že hrubky ve vyjmenovaných slovech tady na Abclinuxu v diskuzích píšou 10leté děti? A pokud je píšou patnáctiletí, myslíte, že se to do maturity spraví?
). Mame problem, vime co je spatne a kdyz nas zvolite, tak to spravime.
Tim vubec nechci rict, ze je to spatne! Chci rict, ze je to jen jeden z pohledu na vec. A ze s nim ve vetsine bodu nesouhlasim a volit ho nebudu
Jsme malý národ a malý stát. Máme-li obstát v Evropě a ve světě, musíme se o to usilovně snažit.To je až trapný výrok. Nikdo mi nikdy neřekl, co to znamená, to obstát ve světě. Jako Honza, vzít si do šátku buchty a vysvobodit princeznu? Těžko. 4)
(...) podvodníky, extremisty, je zdrojem ignorance a agresivity vůči lidem i přírodě.Další blud. Zaprvé jsou "vzdělanci" sami častými (zasaženými) terči podvodníků, zadruhé něco k extremismu: extremismus je extremismem jen tehdy, když je jeho vyznavačů relativně málo. Kdyby před tři stě lety vyšla žena ven v bikinách, asi by ji považovali za extremistku a upálili. 5)
Uvědomte si, že se značnou měrou podílíte na utváření atmosféry v celé populaci, že svými názory ovlivňujete hlavně mladou generaci.Jasně, už vidím plakáty typu "Michal David podporuje školní mléko"... Ach jo. Nehledě na to, většina těch, co "jsou vidět", jsou sami naprostí idioti a jsou posledními, kdo by mohl poučovat. 6) Problém vzdělání je v systému. I přes pokusy o regeneraci školství přetrvává starý a zapáchající model, co tu straší podle mě padesát let jistě... Takže tak. Nepodepisuju.
Že poklesla úroveň vzdělanosti, je naprostý nesmysl. Pravda je jen to, že se úroveň jisté části vzdělání snížila (ne, že by mne to těšilo) -- ale jiné zvětšila (případně přibyly jiné části). Situace je taková, že se objem vědomostí, které student dostává, neuvěřitelně zvětšil. Nejde jen o počítačovou gramotnost (která ovšem tvoří velkou část), je spousta situací, které naši rodičové neznali nebo neprožívali. Co bankomaty, myčky, hi-fi věže? Jejich používání přeci patří svým způsobem ke vzdělanosti též.Problém je, že vzdělanost != objem vědomostí. Používání bankomatu, myčky i hi-fi věže je stále jeden a týž typ vědomosti. Vzdělanost znamená nejenom mít vědomosti, ale také je spojovat do souvislostí, resp. do jednoho souvislého celku. Objem vědomostí se možná zvětšuje, ale jsou izolované, nedávají dohromady obraz o světě, ve kterém žijeme.
Predpokladam, ze s mamutem to bude podobne jako s divocakem, pouze ve vetsim. Takze ano, umim.
Tiskni
Sdílej: