Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Já neříkám, že zrušení autorského zákona přinese více svobody.Pro me je svoboda zakladni hodnotou, od ktere se ostatni odviji. Snazil jsem se vysvetlit, proc si myslim, ze boj proti copyrightu nema nic spolecne s bojem za svobodu - zda se ze to nepopirate.
Já tvrdím, že to zjednoduší pravidla pro nakládání s díly všeho druhu a odstraní to mnohé parazity, takže přínosy zrušení převáží nad nedostatky.Copyright je jedina moznost, jak se pred parazity alespon trochu chranit. Jiste nefunguje dokonale - autorum se dostava mnohdy jen maly podil zisku z jejich prace. Bez copyrightu nemaji zarucene uz nic.
Kromě toho i bez autorského zákona bude možné na dílech vydělávat – to, že autoské právo nebude vynutitelné ze zákona, neznamená, že na něm nebude moci autor vydělat.Tenhle argument se da pouzit na vse - proc tedy mame zakony chranici soukromy majetek? Nezda se vam, ze to taky jen komplikuje situaci? Nebylo by to bez nej jednodussi? Vzdyt barak si koneckoncu muzete zamknout, ze? Ne ze bych byl nejaky zastance zakonu na vsechno, ale zakladni veci (jako je pravo rozhodovat o vlastni praci, at uz hmotne ci nehmotne) musi byt zakotvene v zakone, jinak nastupuje zakon dzungle.
Dnes je sice zakotveno zákonem, stejně z toho neplyne nutnost zisků pro autora.No a co? Tvrdil jsem neco takoveho? Ze tam neni zakotvena nutnost zisku pro autory neznamena, ze je spravne jim vzit prava vyplyvajici z jejich autorstvi. Takze sice nemusi, ale mohou(!), to je podstatne.
Copyright je jedina moznost, jak se pred parazity alespon trochu chranit. Jiste nefunguje dokonale - autorum se dostava mnohdy jen maly podil zisku z jejich prace. Bez copyrightu nemaji zarucene uz nic.Podle mě je to přesně naopak.
Tenhle argument se da pouzit na vse - proc tedy mame zakony chranici soukromy majetek? Nezda se vam, ze to taky jen komplikuje situaci? Nebylo by to bez nej jednodussi? Vzdyt barak si koneckoncu muzete zamknout, ze?V hmotném světě se vyskytují krádeže, toto je pokus o jejich omezení a možnost jejich potrestání. A v nehmotném světě krádeže nejsou. Naštěstí.
No a co? Tvrdil jsem neco takoveho? Ze tam neni zakotvena nutnost zisku pro autory neznamena, ze je spravne jim vzit prava vyplyvajici z jejich autorstvi. Takze sice nemusi, ale mohou(!), to je podstatne.Nemusí, ale mohou co? Mít zisk? Na to ale AZ nepotřebují.
V hmotném světě se vyskytují krádeže, toto je pokus o jejich omezení a možnost jejich potrestání. A v nehmotném světě krádeže nejsou. Naštěstí.Ano, tady jsme u podstaty oblibeneho omylu. Zalozeneho na naivni vire, ze nehmotne vlastnictvi je jine nez hmotne v ohledu hodnoty. Ze kdyz si okopirujete software a nezaplatite licenci, tak autorovi jeho kopie programu zustane, takze jste ho o nic nepripravil, ze? Ale pripravil. Snazim se to vysvetlit jinde, takze jen strucne: podstata vlastnictvi neni produkt sam, ale hodnota prace do nej vlozene. Ze mu neseberete program je mozna pravda, ale je to nepodstatne. Seberete mu moznost tezit z jeho prace. Seberete mu jeji hodnotu. Protoze na rozdil od software, prace je nekopirovatelna. Kolik lidi by pracovalo, kdyby to tak delal kazdy? Kolik programu byste si pak mohl zkopirovat? Samotnemu se mi nechce platit za software. Proto jsem vdecny tem, kteri jsou ochotni svou praci sdilet v nadeji, ze i ostatni se pridaji a spolecne vytvori vic, nez by mel kazdy jednotlive. Proto obdivuji ty, kteri si vymysleli jine zpusoby, jak za svou praci dostat protihodnotu (doufam se vic takovych objevi i v hudbě a filmu). Bylo by dobre, kdyby se nam misto techle neplodnych diskusi radeji podarilo vymyslet dalsi zpusob, jak obejit parazity a vymenovat si prachy (nebo jine hodnoty) za hudbu a filmy bez tech parazitu, na nechuti vuci nimz se celkem shodneme.![]()
Ano, tady jsme u podstaty oblibeneho omylu. Zalozeneho na naivni vire, ze nehmotne vlastnictvi je jine nez hmotne v ohledu hodnoty.Nemáte pravdu. Duševní vlastnictví _je_ jiné než hmotné vlastnictví. Na rozdíl od hmotného vlastnictví to není žádné základní právo, je to jen výsada kterou stát lidem umožnil, aby podpořil inovaci a uměleckou tvorbu (ne, nejedná se jen o patentové právo, i copyright je na tom takto). A pokud k tomu copyright už neslouží dobře, může být (a měl by být) revidován. Neříkám zcela zrušen, říkám revidován. Doporučuji si přečíst třeba esej Intelektuální vlastnictví - Základ tržního řádu, nebo rafinovaná státní regulace? vydanou Liberálním Institutem. A pak taky knihu Free Culture od profesora Lawrence Lessiga, tam je to jak se copyright vyvíjel a v současné podobě začal jít přesně proti tomu, k čemu byl původně určen, nádherně popsáno.
A jednoho dne mě Trados GmbH zažaluje, že můj lingvisticko-terminologický software porušuje jejich patenty, které vyjdou písemně třeba až za rok, ale vinen jsem už teď. Copyrighty na tom nejsou o nic líp, tam stačí jen "dokázat", že jsem dílo určitě neviděl (hmm, jak to u soudu provést? Hodně štěstí...).Prokazovat budou oni, že došlo k porušení patentu, protože důkazní tíha je na žalobci.
podstata vlastnictvi neni produkt sam, ale hodnota prace do nej vlozeneArgumentace "hodnotou vložené práce" s sebou přináší další a zajímavé otázky. Paradoxně se např. rozhodně neprodává nejlíp (a tudíž negeneruje největší zisky) autorské dílo nejpracnější (viz třeba deset let práce na botanickém atlasu vs. za týden nadatlovaný "Můj život s "celebritou XY"). Podstatou vlastnictví je abstraktní (náboženský) princip, podle kterého je "neetické" tomu druhému něco vzít. Přirozené to není, ani žádná vložená práce nějaké "vlastnictví" nezakládá. Vlastnictví zakládá skutečná schopnost své "vlastnictví" realizovat, nebo ochránit, chcete-li. Všechno ostatní jsou víceméně rozpačité pokusy, jak tuto přirozenou skutečnost oslabit, z různých důvodů, ale celkem jednotně stanovením nějakého "božského" absolutního principu: "soukromý majetek je tabu (nedotknutelný)", jehož platnost se pak více či méně daří v daném společenství vymáhat. Je zajímavé, že jsou mnozí nakloněni názoru, který "nedotknutelnost majetku" považuje za něco jako přírodní zákon, a z tohoto pohledu pak vedou diskusi. Zdá se mi, že k nim patříte i vy ;)
Je zajímavé, že jsou mnozí nakloněni názoru, který "nedotknutelnost majetku" považuje za něco jako přírodní zákon, a z tohoto pohledu pak vedou diskusi. Zdá se mi, že k nim patříte i vy ;)Vzhledem k tomu, ze se tady celou dobu snazim (i vyslovne) upozornit na to, ze KAZDE vlastnictvi je socialne konstruovane a nikoli "prirozene" a ze bychom se tedy meli prestat ohanet tim, ze autorske vlastnictvi neni tak "prirozene" jako hmotne a meli bychom se spise soustredti na FUNKCE, jake plni... vzhledem k tomu, ze se tady jak nejaky parsonsovec namaham popisem pozitivnich funkci, ktere muze copyright plnit v ramci organismu-spolecnosti... jestli jste me chtel zdeptat, tak se vam to povedlo. A mimochodem, hodnota prace do neceho vlozena != pracnost. Smim-li se pokusit o vlastni bonmot, rekl bych ze nejvetsi hodnotu miva casto prace tech, kteri pracuji nejlehceji.
Je tu jeden drobný rozdíl. Společné vlastnictví nehmotného by nikomu neublížilo.Tak tohle je veeelmi silne tvrzeni. Jak jste na to prisel? Uvedomte si, ze to stejne tvrdili komunisti o hmotnem vlastnictvi. A IMO podobne nazory vychazeji z naprosteho nepochopeni toho, co je to vlastnictvi a jak funguje. Je tezke to zjednodusit do par radku, ale zakladnim principem je vytvareni hodnot. K vytvareni hodnot je nutne vynalozit praci. Aby lide pracovali, je nutne je k tomu motivovat. Motivem je to, ze tem kteri pracuji, se ponechava jakesi (nerikam ze neomezene) pravo disponovat tou hodnotou, kterou svou praci vytvarite. Samozrejme ze v dnesnim slozitem systemu delby prace nedisponujete primo tim, co vyrobite - kdyz delate v tovarne, nemuzete si nechat ty hridele ktere vysoustruzite - ale mate pravo na jakousi hodnotu, kterou jste svou praci vytvoril, a zamestnavatel vam proto musi dat nejake zelene papirky, ktere si potom v obchode muzete vymenit za to, co pro vas predstavuje hodnotu vasi prace. Protoze podstatou je hodnota prace, je z tohoto hlediska nepodstatne, ze produktem vasi prace je nehmotna vec jako treba software nebo hudba. Podstatne je to, ze vam zustava pravo disponovat s hodnotou, co by bez vasi prace nevznikla. Tomu se rika vlastnictvi. Ovsem pozor, pravo disponovat hodnotou, nikoli produktem! Nestaci ze vam zustane ten software, kdyz nebudete mit moznost kontrolovat hodnotu prace, kterou jste do nej vlozil. Protoze vy jste nepracoval pro to, abyste mel software. Pracoval jste proto, ze vasi praci vytvoreny software predstavuje pro spolecnost jistou hodnotu, a za tuto hodnotu vam spolecnost poskytne protihodnotu, ktera vas motivuje k praci. Kdyz zrusite proste copyright a nevymyslite misto neho jiny spusob, jak tem, kteri pracuji, poskytovat jistou kontrolu nad jejich praci vytvorenymi hodnotami, tak proste zrusite tenhle motivacni system pro vytvareni a distribuci hodnot. Dojde k naruseni vytvareni hodnot ve spolecnosti (analogicky jako za komunistu doslo k naruseni produkce hmotnych hodnot a propadu ekonomiky). Casto se jako argument uvadi, ze prece nekradete, kdyz autorovi ten software zustane - jenze ten software neni ta hodnota! To neni ten duvod, proc autor na nem pracoval. Vy sice nezcizite (tim nemyslim "ukrast" ale spise "ucinit cizim", "vymanit z kontroly") jeho software, ale zcizite to podstatne, hodnotu jeho prace. A tohle byste zrusenim copyrightu de facto legalizoval. Kazdy by si mohl prisvojit cichkoli praci aniz by za to cokoli poskytl (a pozor, tou hodnotou nejsou zdaleka jen penize, i v pripade GPL software zadarmo muzete poskytovat protihodnotu, napriklad tim, ze to co na nem vytvorite davate zas do spolecne kade - jak uz jsem tu vickrat psal, i GPL je zalozena na copyrightu). Kolik lidi myslite, ze by tu praci dal delalo? To by vedlo k upadku produkce nehmonych hodnot. Ke skode nas vsech. Samozrejme, dnesni copyright ani DRM nejsou idealni - vlastne jsou dost problematicke. Tak vymyslejme reseni, ale neudelejme stejnou blbost, jako nasi predkove, kterym se povedlo tak narusit motivacni system vytvareni hodnot v oblasti hmotneho, ze se z toho (nejen) CR vzpamatovava dodnes.
Jedna provokativní otázka k zamyšlení: Co mi nabízí služba typu iTunes navíc proti DirectConnectu a BitTorrentu?Co je na te otazce provokativniho? Mozna odpoved zni "nic" - no a co? To o nasem problemu nevypovida vubec nic. 1. Nemusite to pouzivat, ale to neznamena, ze to muzete zakazat. 2. Tohle je podstatnejsi - lide casto delaji tu katastrofalni chybu, ze posuzuji nejaky komplexni system, a pritom si mysli, ze kdyz zmeni jednu cast, tak ty ostatni se nezmeni. Opravdu si myslite, ze kdyz zrusite iTunes a ostatni placene sluzby a zpusoby distribuce hudby, tak na DC a Bittorrentu zustane to stejne? Fakt, ze nekteri lide jsou ochotni produkovat hmotne i nehmotne statky bez naroku na cokoli na veci nic nemeni. Nechci jim to rozhodne zakazovat, ale proc jejich cestu povysit na Jedinou Spravnou Cestu? Ne kazdy je nezistny - komunismus na to dojel, a v oblasti nehmotne tvorby to plati uplne stejne.
Uvedomte si, ze to stejne tvrdili komunisti o hmotnem vlastnictvi.Hmotné vlastnictví nelze bezpracně množit.
Kdyz zrusite proste copyright a nevymyslite misto neho jiny spusob, jak tem, kteri pracuji, poskytovat jistou kontrolu nad jejich praci vytvorenymi hodnotami, tak proste zrusite tenhle motivacni system pro vytvareni a distribuci hodnot. Dojde k naruseni vytvareni hodnot ve spolecnosti (analogicky jako za komunistu doslo k naruseni produkce hmotnych hodnot a propadu ekonomiky). Casto se jako argument uvadi, ze prece nekradete, kdyz autorovi ten software zustane - jenze ten software neni ta hodnota! To neni ten duvod, proc autor na nem pracoval.Nějakého narušení tvorby hodnot bych se po zrušení AZ opravdu nebál. A tvrdit, že kopírování programú/hudby/filmů bez autorova požehnání snižuje či odcizuje hodnotu jeho práce je dost přehnané tvrzení.
Tak vymyslejme reseni, ale neudelejme stejnou blbost, jako nasi predkove, kterym se povedlo tak narusit motivacni system vytvareni hodnot v oblasti hmotneho, ze se z toho (nejen) CR vzpamatovava dodnes.A jak to bylo v časech před autorským zákonem?
Opravdu si myslite, ze kdyz zrusite iTunes a ostatni placene sluzby a zpusoby distribuce hudby, tak na DC a Bittorrentu zustane to stejne?Opravdu si to myslím.
Fakt, ze nekteri lide jsou ochotni produkovat hmotne i nehmotne statky bez naroku na cokoli na veci nic nemeni. Nechci jim to rozhodne zakazovat, ale proc jejich cestu povysit na Jedinou Spravnou Cestu?Copak z neexistence AZ plyne nemožnost zisku z autorství?
A tvrdit, že kopírování programú/hudby/filmů bez autorova požehnání snižuje či odcizuje hodnotu jeho práce je dost přehnané tvrzení.Proč? Pokud autor dílo vydává s tím, že chce za jeho použití nějakou kompenzaci a všichni ho budou používat aniž by autor tu kompenzaci dostal, tak tím rozhodně odcizují hodnotu jeho práce.
...dohlednout ...ke stavu totalni kontroly ...mozne omezit sireni jakekoliv informace....WTF? Ja vim, to ze jsem paranoidni neznamena, ze po mne nejdou, ale tohle?? To uz prece neni o copyrightu, ze? Chapete ze copyright neni ani cenzura, ani jezuitske paleni knih ani Velky Bratr, ze? A ze na to, aby se nam neco takoveho neprihodilo, tady mame uplne jine mechanismy? A znovu opakuji - pokud se nam tu bude snazit nekdo zavadet Velkeho Bratra a bude ho prosazovat tim, ze mu bude rikat copyright, tak se musime branit proti Velkemu Bratrovi a ne proti copyrightu. Podstatne je, ze hrube zkreslujete situaci, kdyz zamenujete autorske dilo za informaci. Kdyz nekdo vyda nejakou zasadni knihu, nemuzete ji diky copyrightu prodavat pod svym jmenem. Ale nikdo vam nebrani informaci v ni ulozenou pouzit nebo ji nekomu prevypravet, ze?
Kdyz nekdo vyda nejakou zasadni knihu, nemuzete ji diky copyrightu prodavat pod svym jmenem.To je také věc, na kterou není autorské právo potřeba. To by totiž byl třeba podvod.
>>>tohle vam prece nikdo nemuze vzit... alespon ne copyrightemTed jste na to kapnul, copyrightem Vam tu moznost nevezmou, DRM ano.Pokud mate DRM implantat v mozku, tak jiste ano.
...obsah chráněný DRM. Proč? Protože v mém chápání je srovnatelný s invalidou. Všichni považujeme za přirozené, že člověk si může dovolit proběhnout se, zacvičit si a ne jen jezdit po pěšinkách, po kterých mu to vozík dovolí.Nepovazuji za prirozene delat si co chci na cizim pozemku. Povzuji naopak za prirozene pouzivat to, co vytvoril nekdo jiny, s respektem vuci podminkam toho, kdo to vytvoril - jinak by se mohlo stat, se se na nejakou tvorbu vukasle a ja nebudu mit vubec nic.
zákazník není povinnen si cokoliv kupovat, v tomhle směru se lze nějakým "oprávněným odměnám" jen vysmátslysel jste nekdy o systemu trhu? Pripada vam smesny?
Zda eliminace několika zločinů do roka navíc stojí za rasantní omezení svobod, to ať každý posoudí sám. V případě DRM mám alespoň možnost odmítnout a pokud nebudu sám, kdo odmítne, budu maximálně nadšený.Omezení svobod? Neexistuji zadne svobody "delat si co chci s tim, co vytvoril nekdo jiny". Diky bohu. Mluvit v tehle souvislosti o svobode je stejne, jako rvat ze omezujete moji svobodu, kdyz mi nedovolite pouzivat vase auto. Pokud chcete delat co chcete s nejakym autorskym dilem, vytvorte si vlastni. Tohle je jedina svoboda kterou povazuji za ospravedinltelnou - a copyright ani DRM vam ji nebere.
Oberete me o svobodu tezit z moji prace. Oberete me o penize.Tezit muzes dal, ale moc nevytezis, protoze ti to vytezil on. On ti nevezme svobodu tezit, jen vynos z tezby. Neplet si to s tim, ze hodis flintu do zita, protoze nebude co tezit.
Kdyz zazpivate moji pisen pred publikem, tak uspokojite potrebu publika po moji pisni a tim padem uz nebudou hledat uspokojeni teto potreby u me. Oberete me o svobodu tezit z moji prace. Oberete me o penize.Možná tak v učebnici. V praxi založím úspěšnou interpretací vaší písně její popularitu, a tak vám coby autorovi nejenže nevezmu žádnou svobodu (co vám brání zpívat taky), ale naopak realizuji něco, co do té doby existovalo jen jako potenciál. Tomu se pak říká reklama + úspěšný podnikatelský záměr. A v praxi se také autor, který hodlá ze svého "duševního" díla těžit, spojí ještě před zveřejněním svého díla s podnikatelem (distributorem), nebo se jím stane sám, přemění své "dílo" na zboží, jehož hodnota není daná prací v něj vloženou, ale poptávkou a nabídkou, přičemž získá za svou práci již před tímto uveřejněním podstatnou část odměny za "vloženou práci" (z kalkulovatelného podnikatelského zisku). Z různých statistik pak můžeme vyčíst, že i neautorizované zpívání písně před publikem nejenže nesnižuje ochotu publika zakoupit originál ani nesnižuje "hodnotu" autora či původního interpreta, ale dokonce zakládá "kult" a tedy hodnotu autorské práce a celého cirkusu s tím spojeného zvyšuje. Vámi zmíněné obavy se týkají v praxi dvou případů: 1) dílo je "zmetek", a tudíž se vychází z toho, že bude zajímat reálné zákazníky na základě předcházející reklamy jen do doby, než se s ním seznámí (v případě programu si ho nainstaluje, v případě CD si ho koupí) 2) autor a distributor chce vytřískat z díla "víc než je slušné", a proto považuje za "okrádání" veškeré zmenšení potenciálního zisku, jakkoli není nijak zakotvené v realitě, že "nelegální" uživatelé by si jeho dílo byli ochotni zakoupit - viz také bod 1) Nyní se třeba objevil na netu "nelegální" překlad Kunderova románu (Kundera odmítá udělat nebo nechat udělat oficiální český překlad). Nebo si můžeme vzpomenout na "nelegální" překlady Harryho Pottera, zveřejněné zdarma! přes Internet. To uvádím jako potvrzení mých výše uvedených názorů, protože v těchto případech je porušování autorského zákona (a tedy nerespektování přání autora) objektivně autorovi i dílu samotnému prospěšné - o nic ho neokrádá, naopak dělá dílu i autorovi (i distributorovi) obrovskou reklamu zadarmo. Jakékoliv racionální odůvodnění pro škodlivost takového jednání se mi nedaří najít. Kromě toho "etického", že "se to nedělá". To je dle mého názoru původu náboženského (už jsem o tom psal), a bývá často přiohýbáno ku prospěchu těch dvou výše zmíněných učebnicových "příkladů". Když to shrnu, tak příliš přísný autorský zákon (zapovídající např. nevýdělečné kopie pro vlastní potřebu, vlastní nevýdělečné překlady apod.) chrání hlavně zmetky a zajíce v pytli, protože umožní jejich autorům těžit i z autorského díla, o které vlastně není zájem. V dějinách "před autorským zákonem" se tvořilo na objednávku, nebo za dobrovolné příspěvky "konzumentů". Dnes se tvoří s nadějí na to, že se podaří na chvilku oklamat publikum a prodat dílo dřív, než bude "konzumováno".
Ale nemuzete si proste vzit neco, pro co jste nic neudelal.Ale můžu, je-li to věc nehmotná. Proč? Protože mám tu moc, nic mi v tom nezabrání a jakožto skutek nehmotné povahy jej kromě mne nikdo nepocítí, nebudu-li si to přát.
Celou dobu tady snazim upozornovat na to, ze funkci coprightu je fungovat jako motivacni princip pro autory. Kdyz ten autor bude nas... a bude si myslet, ze ho nekdo okradl, tak se na tvorbu vykasle. Bude uplne jedno, ze ve skutecnosti jste jeho popularitu a zisky zvysil.Není pěkné degradovat veškerou tvůrčí činnost na řemeslo. Mnohdy to tak sice je, ale mnohdy také ne. Naštěstí.
Takze kdyz to budu umet, ta si muzu vzit vase zcela nehmotne penize, ktere mate na uctu, ze? Prece jsou nehmotne, tak to nepocitite. Vase zcela hmotne kovove desetikoruny ve vasi kapse si nechte.>>>Ale nemuzete si proste vzit neco, pro co jste nic neudelal.Ale můžu, je-li to věc nehmotná. Proč? Protože mám tu moc, nic mi v tom nezabrání a jakožto skutek nehmotné povahy jej kromě mne nikdo nepocítí, nebudu-li si to přát.
Takze kdyz to budu umet, ta si muzu vzit vase zcela nehmotne penize, ktere mate na uctu, ze? Prece jsou nehmotne, tak to nepocitite. Vase zcela hmotne kovove desetikoruny ve vasi kapse si nechte.Nemůžete, nemám účet.
Autor stvoril neco, co by bez nej neexistovalo, tak ma IMO moralni pravo si za to rict co chce.Ale on si přece řekne. Objednavateli díla, anebo ho sám nabídne k prodeji.
A vy zas mate pravo mu to nezaplatit a nepouzivat to, nebo si udelat vlastni alternativu, nebo nekomu za ni zaplatit kolik uznate za vhodne. Ale nemuzete si proste vzit neco, pro co jste nic neudelal."Někomu zaplatit, kolik uznáte za vhodné" - například nic. V tomto případě znamená to vaše "vzít si" co? Udělat si kopii? Vůbec číst knížku nebo poslouchat hudbu či koukat na film, který jsem si poctivě nekoupil? Já chápu, že dnes je rozšířen názor, že nemůžu vlézt na louku nebo do lesa, když si tam dá někdo ceduli, že je to "jeho" (ačkoliv pro jejich existenci taky nic neudělal). Nebo že nesmím pít vodu z pramene, ke kterému někdo dal takovou ceduli. A že by někteří nejradši zpoplatnili i vzduch k dýchání (to přijde).
coz IMO neni nic jineho naz parazitizmus na kreativite druhych obleceny do slusivych slovicek.Pokud pominete všechnu tu kreativitu, na níž autor "parazitoval" při tvorbě svého díla a na níž "parazituje" při jeho šíření (např. vynález bezztrátového přenosu dat a kopírování vůbec), tak možná ano. Stejným přístupem bych ale mohl označit televizní vysílání díla nebo šíření konzervy hudby na CD, čímž autor nehmotného (duševního) díla získá neporovnatelně více "zákazníků", než by byl v celém svém životě jako producent "hmotného" díla schopen zasáhnout. Jinými slovy: živý koncert nebo divadelní představení, program na zakázku pro konkrétního zákazníka - to jsou způsoby, kdy autor "neparazituje" na výhodách moderních technologií (které si jen tak používá a nic pro ně neudělal).
2. Byl to priklad. Nerikejte mi, ze vic vydelam na sve popularite, kdyz nekdo okopiruje muj software.Říkám. Kdyby to nebyla pravda, neexistuje software "zadarmo". A i komerční software je málokdy tak zajištěn, aby nebylo možné jej jednoduše používat i jakoby "proti vůli autora". Proč?
I ty vase priklady s Kudnerou a Potterem IMO naprosto nepotvrzuji vase tvrzeni. Popularity se autor nenaji.Případ překladů HP jsem sledoval. Nakonec i potenciální žalobce, Albatros, uznal, že kvůli ilegálním překladům jeho zisky z prodeje neklesly a nežaloval. Díky této reklamě se povědomí o "překladu" dostalo i k těm, kteří by si jinak potterománie nevšimli. Těžko teď argumentovat čísly, která nemám, ale pro mě z logiky věci vyplývá, že čím větší cirkus se kolem nějakého produktu rozšíří, tím lépe se pak prodává. S Kunderou to bude to samé. Vsadil bych se, že díky ozvěně tohoto nelegálního překladu (mj. odkazovaného např. v novinách, bude to v magazínech a vsadím se, že i v televizi) vzroste zájem i ostatní Kunderova díla, která jsou nebo budou vydána. Nastane něco jako malá kunderománie a mnout ruce si budou hlavně ti, kteří autorská práva na Kunderu v češtině vlastní (tuším nakl. Atlantis, o němž se také bude více mluvit). Dobrá, ale to je showbyznys... Dnešní softwarové podnikání k tomu ale nemá daleko, protože buď prodávám konkrétní řešení (které lze jen těžko kopírovat, stejně jako živé divadlo), anebo se snažím uspět na trhu s něčím, pro co teprve musím vytvořit umělou poptávku (= módu).
A pripadne tvrzeni, ze je mezi nimi naopak vic tech, kteri si to naopak koupi, a jinak by si to nekoupili nebyt internetove popularity, povazuji rovnez za prinejmensim sporne."Sporné" zní daleko líp než "nepravdivé".
3. I kdyby to skutecne bylo vzdy pro puvodniho autora vyhodne, proste si myslim, ze i tak to je falesne ospravedlnovani. Protoze to rozhodnuti by IMO melo byt na nem. On to vytvoril, tak proc vy byste o tom mel rozhodovat.Pozor, tím, že si udělám pro sebe kopii, o ničem nerozhoduju. Naopak, nenechám se ovládat "přáními autora", která jsou pro mě osobně nevýhodná. On to "vytvořil", tak ať si rozhoduje, co se svým dílem udělá. Jakmile ho ale zveřejní, tak de facto kontrolu nad svým dílem ztrácí. Každý ho může číst, poslouchat, používat. Tak je to dnes. Novely autorského zákona nebo DRM apod. se snaží zamezit nekontrolovanému užívání, protože vycházejí z toho, že každé takové užití bez vědomí (a svolení) autora je "krádež". Proto nastane zřejmě díky technologiím stav, že se za každé jednotlivé zpřístupnění obsahu bude platit zvlášť (chceš otevřít knížku? potvrď otiskem palce miniplatbu na účet autora, chceš poslouchat CD? totéž ... apod.) Což není až tak hloupý princip, obávám se, že proti němu budou sami autoři, hlavně ti "zbyteční". Přístup k informacím obecně se tím samozřejmě ještě více omezí a tak se probere "zrno od plev". Např. kdyby se za každé stažení libovolné distribuce Linuxu vybíral poplatek, nebyl by v nich takový zmatek a měli bychom tak 3-4 (pokud by vůbec něco takového vzniklo). Kdyby nebylo možné Windows bez problémů kopírovat, Microsoft by nevládl světu. S počítačem by uměl jen zlomek lidí co dnes... a protože by se to jistě týkalo i knih a dalších médií, lépe by se elitám vládlo - jen co by se vyřešily prostředky cílené dezinformace, což není až tak obtížné (viz Yahoo, Google apod. v Číně).
Celou dobu tady snazim upozornovat na to, ze funkci coprightu je fungovat jako motivacni princip pro autory. Kdyz ten autor bude nas... a bude si myslet, ze ho nekdo okradl, tak se na tvorbu vykasle. Bude uplne jedno, ze ve skutecnosti jste jeho popularitu a zisky zvysil.Kdybych byl škodolibý, asi bych namítl "kapitalistům", proč by se měli starat o autorská práva. Kdyby byli co k čemu, dokázali by autorské dílo nabídnout v takové hmotné podobě, aby tím přebyli konkurenci. Za svolení autora k obchodování (nikoliv prostému kopírování či užívání) by pak autora samozřejmě odměnili, ale neměli by právo bránit konkurentům, aby učinili totéž. Když "volný trh", tak "volný trh". Zajímavé, že autoři si dnes převážně myslí, že je "okrádají" spíše distributoři jejich děl než někdo, kdo si jejich dílo pro sebe zkopíruje, protože si ho chce přečíst či poslechnout. Jen připomenu, že spousta (originálních) autorských děl vznikla v dějinách lidstva i bez autorského zákona.
My muzeme ty lidi presvedcit. Nemuzeme jim "to jejich" proste vzit, zrusit copyright a zakazat DRM, jak tady nekteri navrhuji. Verte mi, kdyz Stallman prijde s novym zpusobem, jak motivovat autory k tvorbe a distribuovat tuto tvorbu k lidem aniz by zasahoval do jejich moznosti s tim dilem dale nakladat libovolne, budu ho podporovat."Lidi" přesvědčit nemůžete ani kdybyste se rozkrájel. Povaha "duševního díla" to totiž vylučuje a intelektuální pseudoargumenty tvrdící opak, nebo spíše jen "apely na svědomí" zůstanou právě jen bezzubými apely na svědomí.
A verim, ze mnoho autoru presvedci a nakonec zvitezi v konkurencnim boji. Ale musi se k tomu dospet takhle, evoluci a ferovym konkurencnim bojem, ne "revoluci" a "vyvlastnenim" intelektualniho vlastnictvi.Víte a já si myslím, že díky moderní technice asi brzy odpadne celý ten zprostředkující průmysl distributorů mezi autorem a "zákazníkem", zákazník bude schopen platit přímo autorovi nikoliv za podmínku užití díla, ale spíše jako dobrovolné ocenění, což by v konečném efektu mohlo být pro autora daleko výhodnější... (samozřejmě pro "dobrého" autora). Vůbec to nevylučuje podnikatelský záměr přitažlivé distribuce (např. hezky vypravená kniha, podpora a servis softwarového řešení apod.) Teď jsme ovšem technologicky někde v mezidobí, a jak známo, chcípající kobyla nejvíc kope. Jsem tudíž optimista a sorry, že si nehodlám tlačit do hlavy pocit viny za to, že si někdo něco zkopíruju.
>>>Autor stvoril neco, co by bez nej neexistovalo, tak ma IMO moralni pravo si za to rict co chce.
Ale on si přece řekne. Objednavateli díla, anebo ho sám nabídne k prodeji.Pisete tohle, jako by to samo o sobe nepopiralo to co jste napsal drive. Akceptujete-li moralni pravo autora rict si za nej cenu, jednak to vylucuje jakekoli vase pravo bez ohledu na autora si sam stanovit "slusnou cenu", o ktere jste mluvil drive, a jednak z toho take vyplyva, ze pokud udela co rikate a nabidne to nabidne k prodeji (tedy nabidne to i vam), je amoralni neakceptovat neho nabidku (nezaplatit cenu) a pritom produkt pouzivat.
>>>A vy zas mate pravo mu to nezaplatit a nepouzivat to, nebo si udelat vlastni alternativu, nebo nekomu za ni zaplatit kolik uznate za vhodne. Ale nemuzete si proste vzit neco, pro co jste nic neudelal.
"Někomu zaplatit, kolik uznáte za vhodné" - například nic. V tomto případě znamená to vaše "vzít si" co? Udělat si kopii? Vůbec číst knížku nebo poslouchat hudbu či koukat na film, který jsem si poctivě nekoupil?Opradvu z toho na co reagujete neni zjevne, ze ono "...udelat vlastni alternativu, nebo nekomu za ni zaplatit kolik uznate za vhodne" plati za predpokladu, ze onen nekdo musi tu alternativu udelat vlastni praci a ne si proste vzit puvodni produkt, jehoz cena vam pripadala neprijatelna? A ze i v jeho pripade sice zaplatite cenu, ktera vam pripada prijatelna, ale on ji musi akceptovat? Ze vzdy jde o dohodu DVOU stran a nemuzete sve pravo pouzivat produkt odvozovat od ceny stanovene jednostranne vami bez ohledu na autora? A ze stale plati podstata, totiz ze musite respektovat podminky autora a ne si jeho dilo pouzivat za podminek, ktere vy uznate za vhodne?
>>>coz IMO neni nic jineho naz parazitizmus na kreativite druhych obleceny do slusivych slovicek.
Pokud pominete všechnu tu kreativitu, na níž autor "parazitoval" při tvorbě svého díla a na níž "parazituje" při jeho šíření (např. vynález bezztrátového přenosu dat a kopírování vůbec), tak možná ano. Stejným přístupem bych ale mohl označit televizní vysílání díla nebo šíření konzervy hudby na CD, čímž autor nehmotného (duševního) díla získá neporovnatelně více "zákazníků", než by byl v celém svém životě jako producent "hmotného" díla schopen zasáhnout. Jinými slovy: živý koncert nebo divadelní představení, program na zakázku pro konkrétního zákazníka - to jsou způsoby, kdy autor "neparazituje" na výhodách moderních technologií (které si jen tak používá a nic pro ně neudělal).O jakem parazitovani to mluvite? Copyright autoru "softwaru pro bezztratovy prenos dat" je prece taky respektovan - plati ho napriklad televizni spolecnosti a podobne. Pokud nechapete, ze v dnesni komplexni spolecnosti nejsou vsechny smluvni vztahy prime, ale casto jdou pres treti a dalsi strany (televizni spolecnost plati i za autory, protoze je to pro ni vyhodne), asi nema dalsi diskuse smysl. Podstatne je, ze fakt ze autor neplati "bezztratovy prenos dat" primo ze sveho uctu naprosto neznamena, ze na nem "parazituje".
2. >>>Byl to priklad. Nerikejte mi, ze vic vydelam na sve popularite, kdyz nekdo okopiruje muj software.
Říkám. Kdyby to nebyla pravda, neexistuje software "zadarmo". A i komerční software je málokdy tak zajištěn, aby nebylo možné jej jednoduše používat i jakoby "proti vůli autora". Proč?Vas predpoklad, ze pokud jiste tvrzeni plati pro nektery software, plati pro veskery software, povazuji za prinejmensim bizarni. Navic i mnohe z tzv. "softwaru zadarmo" ve skutecnosti nejsou zadarmo, jen jsou placeny zprostredkovane dalsimi stranami, jak jsem se o tom zminil vyse - napriklad reklamou, platbou za defaultni nastaveni (google<>firefox) apod.
>>>I ty vase priklady s Kudnerou a Potterem IMO naprosto nepotvrzuji vase tvrzeni. Popularity se autor nenaji.
Případ překladů HP jsem sledoval. Nakonec i potenciální žalobce, Albatros, uznal, že kvůli ilegálním překladům jeho zisky z prodeje neklesly a nežaloval. Díky této reklamě se povědomí o "překladu" dostalo i k těm, kteří by si jinak potterománie nevšimli. Těžko teď argumentovat čísly, která nemám, ale pro mě z logiky věci vyplývá, že čím větší cirkus se kolem nějakého produktu rozšíří, tím lépe se pak prodává. S Kunderou to bude to samé. Vsadil bych se, že díky ozvěně tohoto nelegálního překladu (mj. odkazovaného např. v novinách, bude to v magazínech a vsadím se, že i v televizi) vzroste zájem i ostatní Kunderova díla, která jsou nebo budou vydána. Nastane něco jako malá kunderománie a mnout ruce si budou hlavně ti, kteří autorská práva na Kunderu v češtině vlastní (tuším nakl. Atlantis, o němž se také bude více mluvit).Znovu - plati li to nekdy, neznamena ze to plati vzdy. A co je podstatnejsi - na rozhodnuti ma moralni pravo autor. Nemuzete rozhodovat za nej, i kdyby to pro nej bylo vyhodne - i kdyby se vam podarilo prokazat, ze na tom Kundera i Harry Potter vydelali, naprosto z toho nevyplyva opravnenost neautorizovaneho zverejneni dila na internetu. Z naproste vetsiny dalsiho vaseho textu mam dojem, ze si proste tvrdite sve, aniz byste vubec cetl to me. V nekterych odstavcich je zcela zjevne, ze reagujete na neco uplne jineho nez jsem tvrdil - napriklad vas odstavec
"Lidi přesvědčit nemůžete ani kdybyste se rozkrájel. Povaha "duševního díla" to totiž vylučuje a intelektuální pseudoargumenty tvrdící opak, nebo spíše jen "apely na svědomí" zůstanou právě jen bezzubými apely na svědomí"je jako reakce na to co jsem psal naprosto nelogicky a off-toppic a daval by smysl jedine tehdy, kdybych mluvil o spotrebitelich a snaze je presvedcit, ze by nemeli porusovat copyright nebo neco podobneho... vzhledem k tomu, ze jsem naopak vyslovne mluvil o snaze ziskat "autory" pro system, ktery by se obesel bez nutnosti omezovat spotrebitele a naopak jim daval moznost "s tim dilem dale nakladat libovolne"... snad pochopite, proc jsem nabyl dojmu, ze spise nez se mnou diskutujete sam se sebou - coz se me neprijemne dotyka a nemam chut v tom pokracovat.
Tiskni
Sdílej: