Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Priznám sa, že po upgrade na novú verziu nemenovanej distribúcie som mal chvíľami chuť vyhodiť celý stroj z okna, ba čo viac, hodiť okná na stroj - napriek tomu že prácu s nimi zo srdca neznášam... Odhliadnúc od tony nefungujúcich vecí ostala na konci môjho snaženia všetko opraviť jedna, ktorú je skoro nemožné vyriešiť - fungovanie grafickej karty.
Som trpezlivý človek - naposledy keď som sa rozchádzal grafiku s mojím externým monitorom, zabralo mi to snáď deň aj niečo googlovania (vrátane spánku a snoch o ovládačoch
). Človek by čakal, že keď si to už raz nastaví, že to nejak pofunguje naďalej. Zlý predpoklad...
Staré ovládače (fglrx <= 8.40) mi s pôvodným nastavením v xorg.conf miesto obrazu poskytli krásny grafický pohľad na (asi) nejakú časť RAMky, takže som pár dní fungoval na otvorených ovládačoch a jednom monitore - a zbožne očakával, kým sa AMD/ATI láskavo uráči vydať nové ovládače (dúfajúc, že to vyriešia za mňa). Včera prišiel deň D, a ja som plný eutuziazmu inštaloval, konfiguroval, resetoval, googloval... A ono ho**o, niente, nichts, nothin. Po pol dni pokusov som sa dnes skoro vzdal a zmieril sa s odpísaným externým monitorom.
Teda, ono to nejak s tými 8.42 fungovalo - akurát že na externom monitore som mal miesto 1680x1050 rozlíšenie 1400x1050 (náležite roztiahnuté) - a aby bola sranda, tak napravo od toho bol ešte pás tých 280 bodov, ktorý nebolo vidno (ale myšou sa tam dalo ísť). 3D fungovalo, akurát že po návrate z quake3 sa resetol xserver... A fungovali aj videá - akurát by si človek holt musel zvyknúť na sekundové oneskorenie obrazu a fajné aspect ratio na externom monitore.
To ma tak safra trápi, či tam pridali podporu pre AIGLX alebo 3D výkon ako na windows, keď im poriadne nefunguje podpora pre xrandr, prehrávanie videa a konfigurácia externých monitorov je nezdokumentovaná a tým takmer nepoužiteľná 
Now the funny part 
Fuck the fglrx, povedal som si konečne okolo obedu
Rozhodol som sa stiahnúť najnovšiu stable verziu open ovládačov (ati) a skúsiť šťastie s ním. Asi to bol osud, že práve v nej sa vývojári rozhodli začleniť podporu pre XRandR 1.2, ktorá je v X.org 7.3 (snáď to vravím správne
) a odstrániť vlastné riešenie cez MergedFB.
Po pár márnych pokusoch o rozchodenie toho MergedFB (ktoré tam už nebolo
) som niekde narazil na použitie toho XRandR (ktoré som sa neúspešne pokúšal použiť aj pre fglrx, a ktoré to fgrlx vždy úspešne zabilo). Nebudem rozvádzať, že môj monitor nejak nie je schopný informovať grafiku, že zvláda aj 1680x1050 a tak som musel zistiť synchronizačné údaje z googlu (použil som nejaké z nejakého Benq LCD 1680x1050, očividne to je jedno :o)).
Výsledok môjho pátrania je ten, že stačí v xorg dať do subsekcie Screen/Display položku Virtual 3080 1050 - čo určí maximálnu veľkosť celej plochy. To je celá konfigurácia v xorg.conf. Všetko ostatné už je možné nastaviť cez xrandr
Postup u mňa vyzerá nasledovne:
xrandr --newmode 1680x1050@60 147.14 1680 1784 1968 2256 1050 1051 1054 1087 #pridá nový "obecný" mód xrandr --addmode VGA-0 1680x1050@60 #priradí mód k monitoru xrandr --output VGA-0 --mode 1680x1050@60 --right-of LVDS #nastaví rozlíšenie daného módu na monitore a umiestni pohľad monitoru na virtuálnu plochu napravo pohľadu notebookového LCDHotovo... Síce to nevyzerá tak pekne pri bootovaní ako pri starom spôsobe cez fglrx (po štarte Xiek totiž obraz nie je "roztiahnutý" a nastaví sa až po spustení tých príkazov) - ale, čo si budeme... Who gives a fuck? Ešte som neskúšal hibernáciu, ale tipujem že s open ovládačmi to bude bez problémov, takže to aj tak uvidím iba raz za čas pri reboote :-P
Quake3 funguje na 90FPS, aiglx tiež fungoval, aj video... Čo viac človeku treba?
Asi konečne skúsim ten compiz fusion, nech mám o čom písať ďalej...
Takže andree odteraz funguje na kompletne open systéme (aj keď, hmm, ipw2915 používa nejaký binárny blob :-/), a sledovanie nových verzií fglrx prenechávam aspoň do nového roka ostatným 
Tiskni
Sdílej:
. Čím dál větší naděje vkládám do RadeonHD, vývoj jde poměrně rychle.