Byla vydána nová verze 14.3 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
CSIRT.CZ upozorňuje, že na základě rozhodnutí federálního soudu ve Spojených státech budou veškeré konverzace uživatelů s ChatGPT uchovávány. Včetně těch smazaných.
Ač semestr ve škole právě končí, bastlíři ze studentského klubu Silicon Hill neodpočívají a opět se jako každý měsíc hlásí s pravidelným bastlířským setkáním Virtuální Bastlírna, kde si můžete s ostatními techniky popovídat jako u piva o novinkách, o elektronice, softwaru, vědě, technice obecně, ale také o bizarních tématech, která se za poslední měsíc na internetu vyskytla.
Z novinek za zmínku stojí Maker Faire, kde Pájeníčko předvedlo … více »Na WWDC25 byl představen balíček Containerization a nástroj container pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS. Jedná se o open source software pod licencí Apache 2.0 napsaný v programovacím jazyce Swift.
Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …
Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.
Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).
DNS4EU, tj. evropská infrastruktura služeb DNS založená na vysoce federovaném a distribuovaném ochranném ekosystému, byla spuštěna v testovacím režimu [𝕏]. Na výběr je 5 možností filtrování DNS.
Skriptovací programovací jazyk PHP (PHP: Hypertext Preprocessor, původně Personal Home Page) dnes slaví 30 let. Přesně před třiceti lety, 8. června 1995, oznámil Rasmus Lerdorf vydání PHP Tools (Personal Home Page Tools) verze 1.0.
Tiskni
Sdílej:
void (*array_pf[])(char *, char *) = {f1, f2, f3};Takže toho tučňáka byste mi měli odebrat
Ten termín jsem potkal ve slovenském překladu K&R, kde ho používali dost důsledně, ale netuším, jestli se opravdu ujal.
který se napojuje „rúrami“
Těmito? :-)
Tyhle jsem myslel.
To mi došlo - jenže právě tomu v té knize říkali dátovod.
Já bych spíše řekl, že tohle je prasárna, protože jsem neuvedl typ argumentů v deklaraci ukazatele na funkci.Ale uviedol, všimni si, čo je počiarknuté.
void (*array_pf[])() = {f1, f2, f3};
To znamená, že odkaz na funkciu bude bez perametrov. V najnižšej hardvérovej úrovne je funkcia len adresa, na ktorú skočí vykonavať procesor program. Parametre funkcie hovoria, že čo sa spraví zo zásobníkom. O ich prípravu, uloženie, mazanie sa stará prekladač.
A pri
void (*array_pf[])(char *, char *) = {f1, f2, f3};
už očakáva, že prvy poľa budu smerniky na funkciu s 2 dvoma parametrami.
A ignorovať paramatre (zásobnika) funkcií vieš. Naopak už to je iné.
#include <stdio.h> #include <stdarg.h> #define N(a) (sizeof(a) / sizeof(a[0])) void f1(char *s, ...); void f2(char *s, ...); void f3(char *s, ...); int main() { int i; char *strings[] = {"Hello", NULL, "World"}; void (*array_pf[])(char *, ...) = {f1, f2, f3}; for (i = 0; i < N(array_pf); i++) (*array_pf[i])(strings[i], "!!!\n", 42); return 0; } void f1(char *s, ...) { printf("%s", s); } void f2(char *s, ...) { printf(" "); } void f3(char *s1, ...) { va_list pa; va_start(pa, s1); printf("%s%s", s1, va_arg(pa, char*)); printf("%d", va_arg(pa, int)); va_end(pa); }
Parametre funkcie hovoria, že čo sa spraví zo zásobníkom.To neni zaruceno. Vyuzivas toho, ze argumenty se vzdy predavaji v urcitem presne danem poradi bez znalosti prototypu funkce. Napriklad u ABI procesoru ARM je zaludnost v tom, ze pokud mas beznou funkci, tak hodnoty typu double/float se predavaji v odpovidajicich floating-point registrech, pokud je to variadicka funkce (napr. printf) tak se tyto hodnoty predavaji v beznych general-purpose registrech. Jinymi slovy, pokud budes provadet takove pretypovani, pouzijes odkaz na printf a nejaky double/float, nebude to fungovat.
f() - To znamená, že odkaz na funkciu bude bez perametrovNikoliv, to se v C řekne f(void). f() znamená, že to má nějaké neurčité argumenty, které se budou předávat podle pravidel pro varargs, čili jako kdyby tam bylo f(...).
f()
je "old-style" deklarace a máš pravdu, že má neurčité argumenty (kompilátor z toho neví typ/počet), ale s varargs to nemá vůbec nic společného. f(...)
je něco jiného.
Funkce se v C může volat s libovolným počtem parametrů a vezme si jen ty, které deklaruje?Ne! On ty funkce přetypoval. IIRC to, co udělal, vede dle standardu k UB (undefined behaviour) a může vést k nečekaným vedlejším účinkům. Například, jaké číslo vytiskne následující program?
#include <stdio.h>
void __attribute__((noinline)) foobar(long a, long *p1) {
*p1 += a;
}
int main(int argc, char const *argv[])
{
long x = 0;
void (*bastardized)(long) = foobar;
foobar(1, &x);
bastardized(1);
printf("%ld\n", x);
return 0;
}
Po přeložení gcc -O2 -S
na x86-64:
main:
subq $24, %rsp
movl $1, %edi
leaq 8(%rsp), %rsi
movq $0, 8(%rsp)
call foobar
movl $1, %edi
call foobar
movq 8(%rsp), %rsi
movl $.LC0, %edi
xorl %eax, %eax
call printf
xorl %eax, %eax
addq $24, %rsp
ret
Čiliže tohle je něco, co by se rozhodně nemělo dělat On ty funkce přetypoval.Kde? Na tomhle řádku jsou bez parametru:
void (*array_pf[])() = {f1, f2, f3};A tady je všechny volá se dvěma parametry:
(*array_pf[i])(strings[i], "!!!\n");A funkce ignorují parametry, které nedeklarovaly. Zkoušel jsem to zkompilovat a spustit – funguje to a nevypisuje jediné varování.
void (*ptr)();
ptr(1, 2, 3);
Nebo třeba:
float f = 3.14;
int *i = &f;
Btw. C++ kompilátor tyhle implicitní konverze odmítne, tam by se musel udělat reinterpret_cast()
.
A funkce ignorují parametry, které nedeklarovaly. Zkoušel jsem to zkompilovat a spustit – funguje to a nevypisuje jediné varování.Ano, ale to je pouze šťastná náhoda, že ta dotyčná funkce nedělá nic s příslušnýma registrama a práce se stackem je taky zrovna náhodou kompatibilní. Nic z toho nemusí platit na jiné architektuře nebo třeba jen s jiným kompilátorem nebo nastavením. Když např. v tom kódu z n blogu upravim funkci
f1
takhle:
void f1(char *s, char *s2, void (*ptr)(char *))
{
printf("%s\n", s);
char *str = "Wtf, why is this string printed?";
if (s != str) ptr(str);
}
"Funguje" mi to na x86-64 při přeložení pomocí gcc -O0
a gcc -O2
(protože úplnou náhodou funkce main ten třetí parametr jakoby nastavuje, resp. používá stejný registr pro procházení tím polem), už to ale nefunguje s clangem nebo gcc -O1
.
dint &= (dint - 1);volanou ve smyčce. Taky dobrej hack (schválně zda to někdo popíše z hlavy, já si to musel rozepsat cyklus po cyklu).
x & (x - 1)
" považuju za standardní idiom (zejména když se výsledek použije jako bool). :-)
include/linux/log2.h
:
static inline __attribute__((const)) bool is_power_of_2(unsigned long n) { return (n != 0 && ((n & (n - 1)) == 0)); }
Má to konstantní časovou složitost a lze to použít i v preprocesoru - viz makro BUILD_BUG_ON_NOT_POWER_OF_2()
.
721 while (dint) { 722 i = __ffs(dint); 723 dint &= (dint - 1); 724 phy = &pdev->phys[i];Mě právě překvapilo, že se nepoužilo vymaskování tou nalezenou jedničkou nebo ještě líp maskování 1<<[0..31], ale co já vím, možná to ARM dokáže nacpat do jedné instrukce
Ta instrukce nevrátí tu nalezenou jedničku, ale její index, takže byste musel udělat něco jako
dint &= ~(1 << i)
tj. tři instrukce - a to si ještě nejsem jistý, jestli ten shift nebude pomalejší než bitové operace nebo odečtení jedničky.
ono záleží na architektuře. Některý umí NAND instrukci
Je brzy ráno, neměl jsem ještě kafe, tak se dám se poddat: jak by mi v tomto konkrétním případě pomohla?
x = a AND NOT b
BTW: Jsou tyhle konstrukce/idiomy někde zdokumentovanéJj: Bit Twiddling Hacks.
Částečně se to dá přirovnat k návrhovým vzorůmNééé, jen to ne. Technicky máš samozřejmě pravdu, dá se to k tomu přirovnat, ale byl bych radši, kdyby C zůstalo kargokultu tzv. návrhových vzorů ušetřeno...
Jsou tyhle konstrukce/idiomy někde zdokumentované nebo se počítá s tím, že tomu případný čtenář bude rozumět?Treba:
a & (a ^ (a - 1))
" na iteráciu.
void (*array_pf[])() = {f1, f2, f3};
je temná magie, kterou když pochopíš, tak umíš ¾ jazyka C.
10 FOR A = 100 TO 300 STEP 100 20 GOSUB A 30 NEXT A 40 END 100 REM f1 110 PRINT "Hello" 120 RETURN 200 REM f2 210 PRINT " " 220 RETURN 300 REM f3 310 PRINT "World!!!" 320 RETURNakorát Céčko už je natolik pokročilý jazyk z budoucnosti že vše nejsou čísla řádků, ale adresy, takže do pole se nacpou jména funkcí a některá hvězdička je přežvýká na adresy a pak už je to úplně obyčejné GOTO, resp. jmp v assembleru a autor blogu s tím dělá machry. Odhadl jsem to špatně?
for (i = 0; i < N(array_pf); i++)Nedá se však použít u dynamicky alokovaného pole. Tenhle program bys také mohl napsat tak, že bys poslední prvek v poli ukazatelů na funkci nastavil na NULL.
int main() { char *strings[] = {"Hello", NULL, "World"}; void (*array_pf[])(char *, ...) = {f1, f2, f3, NULL}; print(array_pf, strings); return 0; } void print(void (*apf[])(char *, ...), char *s[]) { while (*apf) (*apf++)(*s++, "!!!\n", 42); }Mimochodem zvyšování strings nebo array_pf pomocí operátoru ++ ti nebude fungovat ve funkci main(), protože obě proměnné jsou deklarovány jako pole ukazatelů a na pole nelze používat operátory ++ nebo --. Můžeš si však pomoci funkcí, která ve skutečnosti převede pole ukazatelů na ukazatel na ukazatele. C není moc snadný jazyk.
Můžeš si však pomoci funkcí, která ve skutečnosti převede pole ukazatelů na ukazatel na ukazatele.Na to nepotřebuješ funkci, stačí přetypovat. Minimalistický příklad:
#include <stdio.h>
int main(int argc, char **argv) {
int pole[] = {1, 2, 3, 0};
for (int *ptr = pole; *ptr; ptr++) printf("%d\n", *ptr);
return 0;
}
Ten výraz v závorkách za tim vypočítává nějakou velikost, kterou pak přiřadí do tý konstanty, nebo co? Sizeof je, myslím, získání délky/velikosti, takže zjistí velikost "a" a podělí ji čím, polem a?No, ona se ta velikost vlastně nepočítá, ale určí už během překladu, v přeloženém kódu je už jenom konstantní hodnota (proto to nejde použít na dynamická pole). Operátor
sizeof
vrací velikost, ale v bytech, takže pokud je pole z čehokoliv jiného, tak se musí podělit velikostí prvku. V praxi se to dělá spíš naopak, počet prvků je většinou známý předem a velikost se získává vynásobením velikostí prvku, např. stylem dynamicke_pole=ḿalloc(pocet_prvku*sizeof(typ_prvku))
....
… nechce se mi hned instalovat a babrat se s nějakým IDE, možná později.Celý Unix je IDE. Nainstaluj build-essential (metabalíček s gcc, make, libc-dev) a pak už potřebuješ jen textový editor.
Trochu se mi zamotala hlava, tak jsem si cvaknul něčeho ostřejšího (naštěstí máme domácí pálenku...Tak, případně můžeš použít cdecl ...). Uvádí tam takový návod, že je dobrý číst to od prostředka.