Java má dnes 30. narozeniny. Veřejnosti byla představena 23. května 1995.
1. července Mozilla vypne službu Fakespot pro detekci podvodných recenzí v internetových obchodech. Mozilla koupila Fakespot v květnu 2023.
8. července Mozilla vypne službu Pocket (Wikipedie) pro ukládání článků z webu na později. Do 8. října si uživatelé mohou vyexportovat data. Mozilla koupila Pocket v únoru 2017. Několik měsíců byl Pocket integrovanou součástí Firefoxu.
Turris OS má aktuálně problém s aktualizací související s ukončením podpory protokolu OCSP u certifikační autority Let's Encrypt.
Nevidomý uživatel Linuxu v blogu upozornil na tristní stav přístupnosti na linuxovém desktopu (část první, druhá, závěr), přičemž stížnosti jsou podobné jako v roce 2022. Vyvolal bouřlivou odezvu. Následně např. Georges Stavracas shrnul situaci v GNOME. Debata o jiném aspektu přístupnosti, emulaci vstupu pod Waylandem, také proběhla na Redditu.
DevConf.CZ 2025, tj. open source komunitní konference sponzorovaná společností Red Hat, proběhne od 12. do 14. června v Brně na FIT VUT. Publikován byl program a spuštěna byla registrace.
Byla vydána nová major verze 28.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Český telekomunikační úřad zveřejnil Výroční zprávu za rok 2024 (pdf), kde shrnuje své aktivity v loňském roce a přináší i základní popis situace na trhu. Celkový objem přenesených mobilních dat za rok 2024 dosáhl dle odhadu hodnoty přibližně 1,73 tis. PB a jeho meziroční nárůst činí zhruba 30 %. Průměrná měsíční spotřeba dat na datovou SIM kartu odhadem dosáhla 12,5 GB – v předchozím roce šlo o 9,8 GB.
Z novinek představených na Google I/O 2025: Přehledy od AI (AI Overviews) se rozšiřují do dalších zemí. Užitečné, syntetizované přehledy od generativní AI jsou nově k dispozici i českým uživatelům Vyhledávače.
Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.
Ludia su fakt blazni. Podobna vec sa mi stala takmer pred rokom, ked som este "aktivne" predaval na aukre. Jedneho pekneho dna mi prisiel e-mail z adresou odosielatela "otrs@aukro.cz". V nom bolo napisane ze musim do 24 hodin odoslat naspet oskenovanu obcianku. Samozrejme som im najskor poslal mail v ktorom som im vysvetloval ze to nieje seriozne jednanie a ze to nieje ani bezpecne. Nechcem to tu rozpisovat ale cely mail bol laicky napisany a hodne nedoverivy. Nakoniec som bol nuteny po 2 tyzdnoch odoslat komplet oskenovanu obcianku (aby mi aktivovali ucet), pretoze som mal doma veci ktore som potreboval predat. Niekedy jednoducho musis aj ked "nechces".
Asi som sa nevyjadril presne. Ked som im nezaslal tu obcianku do 24 hodin, tak mi zablokovali ucet (ako keby som bol podvodnik). A potom mi museli znovu "aktivovat" ucet aby som mohol znovu fungovat.
Myslim ze to zaslanie obcianky vyzadovali len od predavajucich, takze ak len kupujes, nemuselo sa ti to stat.
Ja od tej doby aukro nevyuzivam, prestal som obchodovat. Z hyperinzerci mam len jednu a hned zlu skusenost. Objednaval som si vysielacky za 2000.- Kc, no prisiel mi radiobudik v hodnote 100.- Kc. Predavajuci sa odmlcal a ja nemozem skoro nic spravit.
Na aukre maju aspon system hodonotenia, takze ked som seriozny predavajuci hned to je vidiet na hodnoteni. Ale uz viem ze ich nevyhody prevysuju nad vyhodami. ;)
PS: dopredu sa ospravedlnujem za off-topic
zdravim,
podle me je hodne humbuku ohledne ochrany osobnich udaju o nicem. Budto pristupujete nekam anonymne anebo je treba se nejak identifikovat.
Hodne lidi vidi to, jak jim nekdo bere jejich rodne cislo jako zlocin. Jenomze diky nasim skvelym zakonum o osobnich datech mate jako implementator IS pak neuveritelne problemy
cloveka nejak vubec identifikovat a vubec overit, ze alespon nejaky udaj je smyslplny. Nebo vubec nejaka data ukladat. A i kdyz mate treba ty rodna cisla,
tak i to __neni__ universalni identifikator diky ruznych davnym chybam.
Budete -li figurovat jako zivnostnik nebo firma, tak Vase soukrome udaje jsou ztracene. To same treba pri elektronickem popisu.
Email na freemailu, tak to je take ztracene. O tom, co delate na webu vedi merici systemy jiz davno.
Celkove je to cele nafouknuta bublina, ktera se obchazi. Dalsim problemem jsou take bezpecna reseni. Komunikovat treba pres elektronicky podpis
je pro bezne lidi neuveritelne komplikovane pri prvotni instalaci.
Ceho bych se spise obaval, ze mi nekdo vyfoukne nejake to know-how. To jsou spise cenne informace, nez nejake identifikatory.
Perla na zaver: sifrujete hesla uzivatelu v databasi ? Idealne pres nejake sha-x. Vytvorit zpetne heslo je spise otazka vypocetniho vykonu.
Perla2: Mam zvyk, ze na recepcich pri vstupu ukazuji obcanku. Predchazim tim tak komoleni meho jmena a zvysuje to duveryhodnost. Nemam pocit, ze by nekdo na mych osobnich udajich zbohatl
nebo, ze zbohatne do budoucna. Zatim jsem nikoho takoveho nepotkal.
gf
Dělat systémy s ohledem na ochranu osobních údajů lze, jen to skoro nikdo nedělá, protože proč, když mu lidi svoje osobní údaje bez reptání dají.
Ohledně hotelů je problém ten, že tam je to ze zákona, ne pro potěšení recepce.
Ohledně hotelů je problém ten, že tam je to ze zákona, ne pro potěšení recepce.To se mi nezdá. Nevím o tom, že by byla povinnost kontrolovat totožnost. Navíc si nepamatuji, že bych v hotelích (ať už v Česku nebo v cizině) nějak často předkládal OP/pas.
Dělal jsem před několika lety brigádně na recepci a muselo se evidovat jméno, trvalé bydliště, datum narození (nebo rodné číslo), číslo dokladu totožnosti (občanka nebo pas) a interval ubytování. Z toho se dělaly každý týden seznamy, které se archivovaly a policii se zasílaly zhuštěné výpisy (myslím, že jméno a čas).
Pavel psal nejspíš o recepcích firem. Poslední dobou je bežná praxe, že každá druhá firma chce vidět občanku, když člověk vstupuje do baráku.
Na felu nejsou turnikety nikde.Přímo na FELu ne. Ale dá se snad na Karláku dostat k budově E (=FEL) jinak než přes budovu A (=FS)? Pokud vím, tak ne. Přes vrátnici z ulice přímo do dvora se už asi 9-10 let nesmí chodit.
Jsou jen na strojní fakultě na karláku a jsou trvale odemčené -- tj. žádná karta k průchodu není třeba.Tedy chceš říct, že ta zpráva, že od 18.2. jsou turnikety v provozu, není pravdivá? Nebo jsi tam jen nebyl (nedivil bych se, je zkouškové) a ani ses nepodíval na web fakulty?
Jestli jsi mu dal občanku (její kopii), pak je velmi pravděpodobné, že ji ten člověk může zneužít - přes spotřebitelské půjčky...
Pak nam poslal e-mailem formular (ve Wordu) k vyplneni,Myslím, že to ten chlápek se svou leností už poněkud přehnal. Taková věc jako je občanka, by se měla vyřizovat osobně a ne formulářem ve Wordu (samozřejmě se mohou tato data při svém putování po síti dostat do nepovolaných rukou). Také bych řekl, že si dnes lidé svých osobních údajů neváží a svěří je bez mrknutí oka kdejakému Joudovi či Vokurkovi.
za ty prachy (který jako zprostředkovatel dostane za duši) by měl zvednout prdel, opsat si to osobně a ne se vylmouvat kdesi cosi :) .
Chceš - dojdi, nechceš - nechej tak, přijde jinej.
PS : mám vlastní zkušenost z druhé strany, takže se mnou takové jednání nehne a panáček holt musí skákat, aby si peníze zasloužil.
Odhadem tak polovina lidi odesila zivotopis hned na kazdy pracovni inzerat, aniz by ho po nich nekdo chtel.Někdo ho má přímo vystaven na webu. Pokud jsou tam jen čistě profesní informace, tak zase o tolik nejde. Jinak odesílání životopisu (samozřejmě bez jakýchkoli citlivých osobních údajů) při reakci na pracovní inzerát vidím jako zcela normální věc - naopak bych řekl, že poslat pár nicneříkajících vět a čekat na vyžádání životopisu mi přijde docela na palici.
Na freemail.Freemail bohužel používají i poměrně velké (myslím tím desítky zaměstnanců) a seriózní firmy, které mají web na vlastní doméně a k tomu hosting s kvalitními poštovními službami. Přesto používají freemail, typicky na Seznamu, a šéfové se ho za žádnou cenu nechtějí vzdát (až do momentu, kdy to klekne - to pak brečí ve zprávách na Nově, že přišli o všechnu firemní poštu).
Tiskni
Sdílej: