Byla vydána listopadová aktualizace aneb nová verze 1.107 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.107 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Pornhub zveřejnil podrobné statistiky za rok 2025. V části věnované zařízením a technologiím se lze dočíst, že 87 % přenášených dat směrovalo na telefony, 2 % na tablety a 11 % na desktopy. Operační systém Linux běžel na 6,3 % desktopů. O 22,4 % více než před rokem. Firefox má na desktopu 8,4 % podíl.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak dorazte na prosincovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. O čem budou tentokrát strahováci referovat? Téměř každý už si všiml významného zdražení RAM a SSD, jsou zde ale i příjemnější zprávy. Průša uvádí
… více »Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) podporuje vyjádření partnerů ze Spojeného království, kteří upozorňují na škodlivé aktivity společností Anxun Information Technology (též „I-S00N“) (pdf) a Beijing Integrity Technology (též „Integrity Tech“) působících v kyberprostoru a sídlících v Čínské lidové republice (ČLR). Tyto společnosti jsou součástí komplexního ekosystému soukromých subjektů v ČLR,
… více »Společnost Pebble představila (YouTube) prsten s tlačítkem a mikrofonem Pebble Index 01 pro rychlé nahrávání hlasových poznámek. Prsten lze předobjednat za 75 dolarů.
Společnost JetBrains v listopadu 2021 představila nové IDE s názvem Fleet. Tento týden oznámila jeho konec. Od 22. prosince 2025 již nebude možné Fleet stáhnout.
Byl vydán Mozilla Firefox 146.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 146 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Před rokem převzala Digitální a informační agentura (DIA) vlastnictví a provoz jednotné státní domény gov.cz. Nyní spustila samoobslužný portál, který umožňuje orgánům veřejné moci snadno registrovat nové domény státní správy pod doménu gov.cz nebo spravovat ty stávající. Proces nové registrace, který dříve trval 30 dní, se nyní zkrátil na několik minut.
IBM kupuje za 11 miliard USD (229,1 miliardy Kč) firmu Confluent zabývající se datovou infrastrukturou. Posílí tak svoji nabídku cloudových služeb a využije růstu poptávky po těchto službách, který je poháněný umělou inteligencí.
Nejvyšší správní soud (NSS) podruhé zrušil pokutu za únik zákaznických údajů z e-shopu Mall.cz. Incidentem se musí znovu zabývat Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Samotný únik ještě neznamená, že správce dat porušil svou povinnost zajistit jejich bezpečnost, plyne z rozsudku dočasně zpřístupněného na úřední desce. Úřad musí vždy posoudit, zda byla přijatá opatření přiměřená povaze rizik, stavu techniky a nákladům.
Víte že můžete odebírat mé blogy pomocí RSS? (Co je to RSS?)
Od určité doby jsou všechny texty které zde publikuji verzované na Githubu.
Jestliže najdete chybu, nepište mi do diskuze a rovnou jí opravte. Github má online editor, není to skoro žádná práce a podstatně mi tím usnadníte život. Taky vás čeká věčná sláva v commit logu :)
To jsem si jednou takhle brouzdal netem, až jsem narazil na stránku autodidaktismus na wikipedii. Pustil jsem se do ní, a než jsem se nadál, tak jsem četl 860 let starou knihu v tři sta let starém anglickém překladu. Ne jednou, ale třikrát, protože jsem potřeboval vědět, jak moc se liší staletí starý anglický překlad od českého ze sedmdesátých let a ještě nejnovější překlad z nedávné doby.
Kniha se jmenuje حي بن يقظان, Hayy ibn Yaqdhan, anglicky Alive, son of Awake, nebo také The Improvement of Human Reason: Exhibited in the Life of Hai Ebn Yokdhan, česky Živý, syn Bdícího.
Musím říct, že nejvíc na mě zapůsobil anglický překlad. Nejspíš ani ne tak tím, jak je přeložený, ale spíš lehce zvýšenou námahou starého anglického textu, která mě nutila o věcech víc přemýšlet. Když jsem četl české knihy, tak mi všechny informace byly předkládány moc jednoduše, i s rozsáhlou předmluvou a těžko říct, jestli to bylo opakovaným čtením, nebo překladem, ale odnesl jsem si z toho menší dojem.
<spoilery úroveň="podstata je stejně jinde">
Hlavní postava knihy se ocitne na odlehlém ostrově. Neztroskotá tam, ani se nedoplaví, ale doslova tam vznikne z kvasící hlíny. Malého chlapce se ujmou zvířata žijící na ostrově. Matku mu dělá gazela.
Chlapec je velmi zvědavý a přemýšlivý. Když gazela umře, shledá, že s ní je něco v nepořádku a tak jí rozebere, aby našel co jí vnášelo život.
Postupně si všímá zákonitostí světa kolem sebe a odvozuje způsob života. Přemýšlením a rozjímáním odvodí i existenci boha.
Na konci je chlapec, nyní už dospělý muž, objeven poustevníkem, jenž přišel na ostrov meditovat. Ten poté co ho naučí mluvit shledá, že odvodil existenci boha a je věřícím člověkem, přestože nikdy neviděl živou duši.
Oba dva odejdou do civilizace, ale jsou tak znechuceni lidmi, že se nakonec vrátí zpět na ostrov oddávat se meditacím a přemýšlení.
</spoilery>
Ač se to možná z popisu nezdá, kniha je důležitější, než jak to vypadá a do nemalé míry formovala naší civilizaci. Přestože spousta recenzí jí uvádí jako významnou, neboť se možná stala předlohou Robinsona, její důležitost je někde jinde;
Jako jedna z prvních zachytila myšlenku, že člověk může pracovat sám na sobě, pouhým přemýšlením a dedukcí odvodit pravidla světa kolem sebe a dospět tak k vyššímu poznání.
V dnešní době se to může zdát jako samozřejmost, ale ve své době a v tehdejším náboženském kontextu šlo o něco ne zřejmého, co nepřestává fascinovat do dnešních dob.

Knihu v angličtině lze nalézt na gutenbergu:
Pokud sháníte český překlad, tak kdo hledá, ten najde (uložto).
Recenze:
Tiskni
Sdílej:
Přemýšlením a rozjímáním odvodí i existenci boha.
In which is demonstrated,Chápu, že tehdy ještě nebyly známy standardy moderní racionality, tak by mě zajímalo, jak mu tohle šlo z pohledu logické konzistence.
By what Methods one may, by the meer
Light of Nature, attain the Knowledg
of things Natural and Supernatural;
more particularly the Knowledg of God,
and the Affairs of another Life.
Chápu, že tehdy ještě nebyly známy standardy moderní racionality, tak by mě zajímalo, jak mu tohle šlo z pohledu logické konzistence.Moc dobře ne. Některé závěry jsou logické, jiné úplně ujeté. Celé je to ale i tak zajímavé, jako sonda do duše filosofa tehdejší doby, který se nad tím snaží přemýšlet s omezenými prostředky tehdejší doby (mluvím o autorovi, ne hlavní postavě).
Jako jedna z prvních zachytila myšlenku, že člověk může pracovat sám na sobě, pouhým přemýšlením a dedukcí odvodit pravidla světa kolem sebe a dospět tak k vyššímu poznání.Nedotknul se tohodle tématu už Platón v Podobenství o jeskyni?
No, tak jako jedna z prvních určitě, ale určitě ne.Můžeš být konkrétnější? Nevycucal jsem si to z prstu, je to informace uváděná pokud mi paměť slouží přímo v české předmluvě ke knize. Nerad bych mistifikoval, možná jsem to jen špatně zformuloval. Myslel jsem jedna z prvních, která ukázala, že každý může pracovat na sobě a to je její nosná myšlenka. Je mi známé, že existují spisy antických filosofů věnujících se možnosti poznat svět skrz přemýšlení, měl jsem ale za to, že se jednalo spíš o traktáty z pozice autority stylem "tohle jsem vymyslel a objevil takhle a takhle", než něco, co tě vnese do pohledu člověka, který začne přemýšlet o světě a ty vidíš jeho očima jak na to jde.
Nedotknul se tohodle tématu už Platón v Podobenství o jeskyni?Afaik je to přibližně podobné téma, ale jinak zaměřené a jinak podané. Pokud vím, tak Podobenství o jeskyni je obecný filosofický traktát řešící spíš obecné poznání, jeho hranice a úděl filosofa, než myšlenku, že každý může dospět k osvícení pozorováním reality a přemýšlením nad ní. Nutno ovšem dodat, že jsem to nijak nestudoval.
dospět tak k vyššímu poznáníSpíš k nižšímu, když si odvodil takové ptákoviny. Že si je dostatečné množství lidí pro jejich oblibu ad hoc povýšší, to už je něco jiného.
Nevím, jestli adoruji přímo racionalismus. Mou inspirací jsou spíš témata transgrese* a transcendence. Racionalitu beru jen jako jeden z prostředků.
*Podle definice z Možností transgrese:
„Transgrese může být chápána jako pokus jednotlivce překročit svou fyzickou existenci, či přesáhnout své biologické bytí.“
alespoň trochu normálně jsem začal žít až když jsem si přestal hrát na filozofa - jak to máš Ty?Co to proboha znamená? To jsi žil jako Díogenés v sudu někde u cesty, nebo co? Jak ti může zájem o filosofii kazit normální život? A proč sis hrál na filosofa? Může být vůbec dneska ještě člověk filosofem a uživit se tím?
A když jsem se na to vybodl, tak se ten čas dal strávit výrazně líp.K tomu mám dva dotazy: