VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Gemini CLI umožňuje používání AI Gemini přímo v terminálu. Vydána byla verze 0.10.0.
Konference OpenAlt 2025 proběhne již příští víkend 1. a 2. listopadu v Brně. Nabídne přibližně 80 přednášek a workshopů rozdělených do 7 tematických tracků. Program se může ještě mírně měnit až do samotné konference, a to s ohledem na opožděné úpravy abstraktů i případné podzimní virózy. Díky partnerům je vstup na konferenci zdarma. Registrace není nutná. Vyplnění formuláře však pomůže s lepším plánováním dalších ročníků konference.
Samsung představil headset Galaxy XR se 4K Micro-OLED displeji, procesorem Snapdragon XR2+ Gen 2, 16 GB RAM, 256 GB úložištěm, operačním systémem Android XR a Gemini AI.
Před konferencí Next.js Conf 2025 bylo oznámeno vydání nové verze 16 open source frameworku Next.js (Wikipedie) pro psaní webových aplikací v Reactu. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Sovereign Tech Fund oznámil finanční podporu následujících open source projektů: Scala, SDCC, Let's Encrypt, Servo, chatmail, Drupal, Fedify, openprinting, PHP, Apache Arrow, OpenSSL, R Project, Open Web Docs, conda, systemd a phpseclib.
Bylo vydáno OpenBSD 7.8. S předběžnou podporou Raspberry Pi 5. Opět bez písničky.
Valkey (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 9.0. Valkey je fork Redisu.
Snažil jsem se používat perlovský program XGame, který umí spustit hru na oddělené relaci Xek - můžete pak snadno přepínat zpět na desktop. Moc mi nevyhovoval. Třeba se ty neduhy dají nějak vyřešit, ale to je jedno.

Tak jsem si za chvilinku udělal jednoduchý konzolový program GameX, který těmito neduhy snad netrpí. Možná se bude někomu hodit, zdrojový kód je zde - licence je GPL. Nevím, jestli je v něm vše korektně, ale mě to funguje 
Ukázka použití:
gamex et +set snddevice /dev/dsp1Jak spustit na screenu 1 (takže potom třeba na :1.1):
SCREEN=1 gamex et
Jak zkompilovat
Uložte soubor jako gamex.cpp.
g++ -o gamex gamex.cppJak získat nejmenší binárku
g++ -Os -o gamex gamex.cpp strip gamexNásledně zkopírujte binárku do /usr/bin nebo do /usr/games/bin (Gentoo).
Tiskni
Sdílej:
gamex -e "xrandr -s 0" et +set snddevice /dev/dspTohle vypadá hrozně. Nejlépe to xrandr (či cokoliv jiného) strčit do nějakého skriptu i s tím ET.
XINIT="initcommand" gamex etAktualizoval jsem zdroják. K povaze předávání argumentů mi to přes environment variables přijde čistší.
#!/bin/sh
XINIT="setxkbmap us" gamex $1
Jenze kdyz chci spustit neco takoveho jako:gamex-us quake3 +set fs_game cpma +exec clojster.cfg +set net_port 27999
tak to nejde... quaka to vubec nespusti. Kdyz ho zkusim tim skriptem spustit bez tech + parametru, tak to jede...dmesg | grep Xid
startx /usr/bin/hra -- :1?