Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Tohle je otázka, na kterou jsem se teď snažil zjistit odpověď. Mám topivej nF4 (SLI) chipset, kterej je pasivně chlazenej. Naštěstí mám na procesoru takovej velkej chladič, kterej ofoukne i ten čip, takže není třeba nic extra. Kvůli týhle ptákovině jsem si napsal v C jednoduchej prográmek, fancontrol-ng (viz můj web) - řídí rychlost (vlastně i samotný zapínání) větráku na chladiči CPU, v závislosti na aktuální teplotě CPU a M/B (podle toho co je teplejší - teda myslím, už to nějakou dobu jenom úspěšně používám). Abych zjistil jakou optimální teplotu udržovat, chtěl jsem přijít na kompromis mezi nízkou hlučností (aby se větrák roztáčel na vysoký otáčky jen minimálně) a bezpečností (aby deska třeba neodešla zbytečně dřív nebo třeba prakticky hned)... No a to se mi tak nějak povedlo.
Kompiluju si takhle novej Paludis a koukám, že se větrník točí kvůli desce docela masivně, protože už šla k 70 °C. Tak jsem si řekl, že ho zkusím na chvíli vypnout a mrknu se jakých teplot by to dosáhlo bez chlazení a v případě nouze (řekněme nad 90 °C) to raději osolím. Po chvíli tam bylo nějakých 84 °C a kompilace selhala s chybou "Internal compiler error". To je pro mě známá chyba a dochází k ní, pokud máte moc přetaktovanej procesor nebo paměti a podle všeho i když se přehřívá hardware (nejspíš se tam kvůli tý vysoký teplotě něco podělalo). Kompilaci jsem pustil znova, abych měl jistotu, že to není opravdu chyba kompilátoru, jelikož mám GCC trunk (budoucí 4.4) a Paludis navíc používá nejnovější a možná ještě ne moc odladěný frajeřiny z C++0x - nebyla, tentokrát ale vytuhnul systém.
Všechno je v pohodě a po tvrdym resetu to jede dál, takže jsem rád, že se to stalo a vím, co je teda takový maximum a můžu z toho vycházet. Teď mám nastaveno ať se pomalu roztočí při 50 °C a rozkotlí to až při 80 °C naplno, což se teď ukázalo jako dobrej nápad a docela vhodně nastavený teploty. V praxi to znamená, že v klidu se ta teplota drží kolem 50 °C (sem tam se na chvíli roztočí větrák) a při kompilaci je to takových 70 °C a už to dělá (v noci zvlášť slyšitelnej) rachot. Procesor si píská, ten měl při tomhle nářezu 44 °C, což je pohodička.
Ještě před tímhle testem jsem hledal na webu nějaký kritický teploty, ale narazil jsem akorát na bandu šílenců, podle kterých je už 40 °C moc a s takovýma podle mě vůbec nemá cenu diskutovat, protože se s váma klidně budou hádat, že je lepší mít disky chlazený na 20 °C než na 40 °C nebo 50 °C.
No, tak pro mě je tohle zajímavý zjištění, protože jsem si myslel, že nebude problém do takových 100 °C, možná i víc (akorát se třeba zkrátí životnost, ale ne nějak rapidně). Omyl.
Tiskni
Sdílej:
Díky za tip, až nebude co s penězma (čti: až koupím LCD), tak se mrknu jak by se to chlazení dalo vylepšit. Je fakt, že v tý bedně se vzduch fakt ani nehne, všechny větráky jsem zrušil a točí se jen ten na grafice, ve zdroji a občas ten na procesoru.
Mám tady místo na 2x80mm vzadu ve skříni a ještě další jedno na bočnici, ale tam se mi žádnej dávat nechce (nepraktický). Už dříve jsem koukal na ventilátory Noctua, na nich se totiž dají řídit otáčky a zdá se, že dovedou bejt prakticky neslyšitelný.
Jinak to spaní a kompilaci zatím řeším něčím jako je sleep 1h a nestěžuju si
Nebo to můžu pustit když nejsem doma někde z mobilu, nemusím nutně kompilovat v noci.