Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Od 11.8. do 18.8. jsem byl se Zuzkou na dovolený. Rozhodli jsme se navštívit různá zajímavá města v Holandsku a v Belgii. Jeli jsme mým autem, protože bez auta by se tento typ dovolené realizoval jen těžko (nepohodlně a/nebo draze).
Bylo to pro mě hodně zajímavý, nikdy jsem totiž takovou dovolenou za hranicemi na vlastní pěst nepodniknul a navíc jsem nikdy nebyl u moře, takže na to jsem se taky těšil. Měl jsem ale strach, že budou nějaké komplikace, jako třeba že se někde nedomluvíme, atd.
Vyjeli jsme po snídani, jednak protože jízdu v noci nemám rád a navíc jsem si aspoň nemusel zvykat na nějaký obrácený noční režim. Střídali jsme se v řízení po dvou hodinách a po nějakých 890 km jsme byli v kempu Zeeburg v Amsterdamu, kde jsme si na tři noci rozložili stan.
V Amsterdamu jsem samozřejmě musel ověřit jak je to s těma coffee shopama a docela jsem zíral, když mi maník hned u vchodu říkal, ať se mrknu na menu s trávou a hašišem
Projeli jsme se tam loďkou, viděli "red light district" a bylo to fajn. Teda až na ty miliardy pumpičkářů 
Navštívili jsme dále město sýrů Edam, Noordwijk u moře, Zaanse Schans s větrnými mlýny, velkolepý moderní Rotterdam a pár dalších míst. Pak jsme odjeli z kempu a přesunuli se do Belgie, kde jsme denně stíhali projít centra dvou měst a pak jsme přespávali v autě na větší benzínce se sprchama. Byli jsme v Antverpách, Gentu, Bruggách, Zeebrugge (zase u moře), De Haan (písečné duny), Oostende, v Bruselu (Atomium je geniální, jízda autem po městě už míň) a samozřejmě v pivním Hoegaardenu, kde jsme si nakoupili zásoby a různé speciály, které u nás nejsou k sehnání. Poslední volné milimetry krychlové v mé Vectře jsme zaplnili nákupem v Liége cestou domů.
Belgie je pro mě zvláštní země. Nejdřív člověku nepřijde, že se někam z Holandska přesunul, protože všichni stále mluví holandsky a pak se najednou jakoby ocitne ve Francii 
Spaní v osobním autě má tu výhodu, že kromě toho, že člověk ušetří za ubytování, pak doma taky nefňuká, že by chtěl hned zpátky a je taky trochu vděčnej za krásnou velkou postel 
Auto jsem nechal předem zkontrolovat a posloužilo velmi dobře. Klimošku mám sice opravenou trochu s křížkem po funuse, nicméně i tak jsme za ní byli na cestě velmi rádi (chybělo tam prej trochu oleje, proto předtím nešla). Také nám auto celou dobu dobíjelo mobily. Jenom je škoda, že mám jenom jednu 12V zásuvku, mohli jsme jinak zapojit i lednici. Ale nebyla to až tak velká překážka. Důležitější byl přístup k Internetu za rozumnou cenu a to jsme vyřešili přes Vodafone velmi přijatelně. Mapy od Seznamu překvapivě posloužily lépe než ty Googlovské při vyhledávání parkovišť a benzínek. Jinak jsme jezdili pomocí offline Navigonu a nebyl problém až na maličkosti jako různé uzavírky kvůli rozkopané silnici někde ve městě, což člověk snadno objede.
Ujeli jsme skoro 2700 km, spotřebovali nějakých 210 litrů benzínu, strávili víc než jeden den čistýho času jízdou v autě a viděli spoustu zajímavých a hezkých věcí. Nikde nebyl problém se domluvit. Teprve v Hoegaardenu jsem narazil na dva lidi, co mi nerozuměli skoro ani slovo, ale vždycky jim byl na blízku někdo jiný, kdo rozuměl v pohodě.
Pokud nebudete vědět co podniknout, rozhodně doporučuju tohle. Celá dovolená nás vyšla na nějakých 26 tisíc (z toho asi 8k benzín a docela hodně udělalo taky parkování v centrech měst, které nám ale ušetřilo čas a umožnilo stihnout toho víc), včetně závěrečných nákupů.
Tiskni
Sdílej:
Toto je už trochu přehnané i na blogovou část. Prosím, chovejte se aspoň trochu slušně.
Zobrazit komentářTeprve v Hoegaardenu jsem narazil na dva lidi, co mi nerozuměli skoro ani slovo, ale vždycky jim byl na blízku někdo jiný, kdo rozuměl v pohoděTo tedy cunim, to si mel ale skutecne velke stesti. Jak kdyz byl v Holandsku, tak cesky nerozumnel vubec nikdo.
Jenom je škoda, že mám jenom jednu 12V zásuvku, mohli jsme jinak zapojit i lednici.
Mimochodem, jak tak koukám na tu tvojí holku (já vím, že na ní chceš slyšet názor, jinak bys jí sem nedávál), tak Ti řeknu jedno: vem jí do Sarajeva. Fakt. Myslím, že by se jí určitě moc líbilo v Sarajevu.
Uvidíme. Zrovna tahle destinace by mě jen tak nenapadla.
tak to asi bude fakt docela síla.Je.
Jinak jsme přemýšleli i o Velký Británii - Anglii nebo Irsku, ale i takovej Cardiff ve Walesu bych chtěl jednou vidět, mj. protože jsem fanda seriálu Torchwood.S volantem nalevo to je imho dost nahouby, a to i když máš třeba jinak řízení vlevo zvládnutý... To bych si spíš na místě vypůjčil auto s volantem napravo...
). A navic doporucuju do Herault jet stredem Francie . Cela oblast Auvergne, Cantal a Cevennes je proste nadherna. Stravil jsem tam par let, zadny turisti a krasna priroda. A viadukt v Millau je skvost.