Vojtěch Polášek představil Vojtux, tj. linuxovou distribuci pro zrakově postižené uživatele. Vychází ze spinu Fedory 43 s desktopovým prostředím MATE. Konečným cílem je, aby žádný Vojtux nebyl potřeba a požadovaná vylepšení se dostala do upstreamu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.
Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným
… více »Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.
Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Pěkný hack, ale má to jednu drobnou vadu – když mačkám enter, aniž bych psal nějaký příkaz, mám tučně i prompt (nevyšle se DEBUG signál, který by nastavil písmo na normální).
Snadná oprava:
export PS1="\e[0m$PS1\[$(tput bold)\]" trap 'echo -ne "\e[0m"' DEBUG
$(), protože forkuje při každým zobrazení PS1, 2) PS2 je bold, ale ne že by to vadilo, dá se to samozřejmě pořešit...
export PS1="\e[0m$PS1\e[1m" export PS2="\e[0m$PS2\e[1m" trap 'echo -ne "\e[0m"' DEBUG
PROMPT_COMMAND se evaluuje (to je krásný češtin
) v původním procesu, takže pokud tam člověk nenacpe $(), tak by forkovat neměl...
GREEN="\e[1;32m"
RED="\e[1;31m"
WHITE="\e[m"
EXIT_COLOR(){
printf -- "$(_dir_chomp "$(pwd)" 40),"
[[ 0 == "$1" ]] && printf -- "$GREEN$1" || printf -- "$RED$1";
printf -- "$WHITE$"
}
_dir_chomp () {
local IFS=/ c=1 n d
local p=(${1/#$HOME/\~}) r=${p[*]}
local s=${#r}
while ((s>$2&&c<${#p[*]}-1))
do
d=${p[c]}
n=1;[[ $d = .* ]]&&n=2
((s-=${#d}-n))
p[c++]=${d:0:n}
done
printf -- "${p[*]}"
}
PS1='\u:$(EXIT_COLOR $?) '
PROMPT_COMMAND, kde se vyhneš těm subshellům. Mam to takhle:
_ret_ok=$(echo -e '\e[0;32m✔\e[0m')
_ret_bad=$(echo -e '\e[0;31m✖\e[0m')
PROMPT_COMMAND='[ $? -eq 0 ] && _ret="$_ret_ok" || _ret="$_ret_bad$?";'
PS1=' ${_ret} \D{%H:%M} \e[0;32m\u\e[0m \w \$ \e[1m'
PS2='\e[0m> \e[1m'
Screenshot.
Do _ret_ok bych ještě přidal mezeru, aby to bylo zarovnané. A chybí mi tam název stroje.
printf "%3d" $exitcode nebo něco takovýho.
Nebo to jde líp?
_ret_ok=$'\e[0;32m✔\e[0m' _ret_bad=$'\e[0;31m✖\e[0m'
GREEN="\e[1;32m"
RED="\e[1;31m"
WHITE="\e[m"
DIR_CHOMP(){
local IFS=/ c=1 n d
local p=(${1/#$HOME/\~}) r=${p[*]}
local s=${#r}
while ((s>$2&&c<${#p[*]}-1))
do
d=${p[c]}
n=1;[[ $d = .* ]]&&n=2
((s-=${#d}-n))
p[c++]=${d:0:n}
done
printf -- "${p[*]}"
}
EXIT_COLOR(){
DIR_CHOMP "$PWD" 40
printf -- ","
[[ 0 == "$1" ]] && printf -- "$GREEN$1" || printf -- "$RED$1";
printf -- "$WHITE$"
}
PS1='\u:`EXIT_COLOR $?` '
Zdá se mi to subjektivně rychlejší.
Proč funkce EXIT_COLOR() řeší adresáře? Minimálně bych ji přejmenoval na něco výstižnějšího, když už to má být takhle v jedné funkci.
Proč funkce EXIT_COLOR() řeší adresáře? Minimálně bych ji přejmenoval na něco výstižnějšího, když už to má být takhle v jedné funkci.Funkce
EXIT_COLOR() neřeší adresáře, řeší výpis $? + barvy. To volání adresářové funkce je nutné z EXIT_COLOR(), protože kdyby došlo k volání DIR_CHOMP() dříve, tak už by se nedostala k return value. Šla by tam přidat ještě třetí funkce, která to všechno poskládá dohromady, ale to už se mi zdá zbytečné.
Jinak to chce místo PS1='\u:`EXIT_COLOR $?` 'použít
PS1='\u:\[`EXIT_COLOR $?`\] 'jinak to silně blbne na konci řádku.
To volání adresářové funkce je nutné z EXIT_COLOR(), protože kdyby došlo k volání DIR_CHOMP() dříve, tak už by se nedostala k return value.
Však ona ta struktura může zůstat stejná, jen bych to prostě přejmenoval – když si čtu PS1 a vidím tam nějaký EXIT_COLOR $?, tak čekám, že to asi vypíše obarvený kód – a ejhle, ono to dělá ještě něco jiného. Tady na tom až tolik nesejde, protože je to kód na pár řádků resp. člověk to vidí hned nad tím, co to dělá, ale stejně…
\[blabla\] platí pro všechny barvy, i ty co máš definovaný výše, dělá to jinak nepředvídatelnej bordel (např. se nemůžeš vrátit kurzorem na začátek příkazu vytaženýho z historie a podobný prasečiny).
On by ale neměl počítat jen ty řídící sekvence, jiné znaky (text) ano.
Jak by mělo správně vypadat tohle?
export PS1="\e[0m$PS1\e[1m" export PS2="\e[0m$PS2\e[1m" trap 'echo -ne "\e[0m"' DEBUG
(to mi právě rozbilo editaci příkazů vytažených z historie)
GREEN="?\e[1;32m?"
RED="?\e[1;31m?"
WHITE="?\e[0m?"
DIR_CHOMP(){
local IFS=/ c=1 n d
local p=(${1/#$HOME/\~}) r=${p[*]}
local s=${#r}
while ((s>$2&&c<${#p[*]}-1))
do
d=${p[c]}
n=1;[[ $d = .* ]]&&n=2
((s-=${#d}-n))
p[c++]=${d:0:n}
done
echo -ne "${p[*]}"
}
EXIT_COLOR(){
DIR_CHOMP "$PWD" 40
echo -n ","
[[ $1 == 0 ]] && echo -ne "$GREEN$1" || echo -ne "$RED$1";
echo -ne "$WHITE"
}
COMMAND_PROMPT=
PS1='\u:`EXIT_COLOR $?`\$ '
Podstatná je změněná definice
GREEN="?\e[1;32m?" RED="?\e[1;31m?" WHITE="?\e[0m?"To sice může vypadá stejně, ale hned za/před uvozovkama jsou vložené znaky s ASCII kódem 1 a 2, které dělají to samé co \[ resp. \], které se ale nedají vložit do toho volání funkce (zkoušel jsem všechno možné, nedají - vypadá to, že PS1 unescapuje ty znaky ještě před tím, než zavolá tu funkci, takže tam potom už nejsou). Pokud se nepodaří HTML přenos, tak si je můžete vyrobit v interaktivním pythonu stylem:
>>> print ">%s<" % chr(1) >?< >>> print ">%s<" % chr(2) >?<Zkopírovat a potom ručně odmazat > a <.
export PROMPT_COMMAND='. ~/.prompt'v ~/.prompt:
#!/bin/bash
S=$?
END="\[\e[0m\]"
RED="\[\e[31;1m\]"
CYAN="\[\e[36;1m\]"
GREEN="\[\e[32;1m\]"
YELLOW="\[\e[33;1m\]"
if [[ $S -eq 0 ]]; then
DOLLAR="${YELLOW}\$"
else
DOLLAR="${RED}\$"
fi
PS1="${CYAN}\u${END}@${RED}\h${END} ${GREEN}\w${END} ${DOLLAR}${END} "
Vyhneš se subshellům a problémům s escapováním.
export PS1="\[\e[0m\]$PS1\[\e[1m\]" export PS2="\[\e[0m\]$PS2\[\e[1m\]"mezi \[ \] a včetně se nezeapočítívá, takže pokud to nemá šířku, musí se to mezi to zavřít…
Tak jsem narazil ještě na jeden problém:
$ echo ahoj ahoj $ (echo ahoj) ahoj $ (echo ahoj); ahoj $ time (date); echo ahoj So čen 7 21:26:45 CEST 2014 real 0m0.003s user 0m0.000s sys 0m0.003s ahoj
Výpisy po závorkách jsou tučně, i když by neměly.
Dík.
Mimochodem, ten, kdo vymejšlel escape sekvence, musel imho jet na nějakejch drogách (typuju nějaký amfetaminy), jsou totálně ulítlý.
Například nasledující sekvence přesune kurzor o 3 znaky doprava: \e[3C. Teď záludná otázka: O kolik přesune znak sekvence \e[0C? Správně tušíte, že nula není správná odpověď, protože 0 = "chci default" a pro sekvenci CSI C je default 1, takže to přesune znak o 1 doprava. Aby to bylo zábavnější, různé sekvence mají různé defaulty, někdy 0, někdy 1, myslimže nějaká sekvence má dokonce default 100.
Je ovšem možné vymyslet i mnohem zábavnější sekvence, např. tohle:
echo -e '\e7\e[2\e[?2l\eH\eC\e<\e[2K\e[7m\e+0\eo`\en HAHA \eo`\e8'
Jen tak vod voka říct, co tohle dělá, není úplně jednoduchý. Ale vyzkoušejte, nedělá nic špatnýho...
\e8 (GTK VTE-based terminály)
Tiskni
Sdílej: