GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Pěkný hack, ale má to jednu drobnou vadu – když mačkám enter, aniž bych psal nějaký příkaz, mám tučně i prompt (nevyšle se DEBUG signál, který by nastavil písmo na normální).
Snadná oprava:
export PS1="\e[0m$PS1\[$(tput bold)\]" trap 'echo -ne "\e[0m"' DEBUG
$()
, protože forkuje při každým zobrazení PS1, 2) PS2 je bold, ale ne že by to vadilo, dá se to samozřejmě pořešit...
export PS1="\e[0m$PS1\e[1m" export PS2="\e[0m$PS2\e[1m" trap 'echo -ne "\e[0m"' DEBUG
PROMPT_COMMAND
se evaluuje (to je krásný češtin $()
, tak by forkovat neměl...
GREEN="\e[1;32m" RED="\e[1;31m" WHITE="\e[m" EXIT_COLOR(){ printf -- "$(_dir_chomp "$(pwd)" 40)," [[ 0 == "$1" ]] && printf -- "$GREEN$1" || printf -- "$RED$1"; printf -- "$WHITE$" } _dir_chomp () { local IFS=/ c=1 n d local p=(${1/#$HOME/\~}) r=${p[*]} local s=${#r} while ((s>$2&&c<${#p[*]}-1)) do d=${p[c]} n=1;[[ $d = .* ]]&&n=2 ((s-=${#d}-n)) p[c++]=${d:0:n} done printf -- "${p[*]}" } PS1='\u:$(EXIT_COLOR $?) '
PROMPT_COMMAND
, kde se vyhneš těm subshellům. Mam to takhle:
_ret_ok=$(echo -e '\e[0;32m✔\e[0m')
_ret_bad=$(echo -e '\e[0;31m✖\e[0m')
PROMPT_COMMAND='[ $? -eq 0 ] && _ret="$_ret_ok" || _ret="$_ret_bad$?";'
PS1=' ${_ret} \D{%H:%M} \e[0;32m\u\e[0m \w \$ \e[1m'
PS2='\e[0m> \e[1m'
Screenshot.
_ret_ok
bych ještě přidal mezeru, aby to bylo zarovnané. A chybí mi tam název stroje.
printf "%3d" $exitcode
nebo něco takovýho.
_ret_ok=$'\e[0;32m✔\e[0m' _ret_bad=$'\e[0;31m✖\e[0m'
GREEN="\e[1;32m" RED="\e[1;31m" WHITE="\e[m" DIR_CHOMP(){ local IFS=/ c=1 n d local p=(${1/#$HOME/\~}) r=${p[*]} local s=${#r} while ((s>$2&&c<${#p[*]}-1)) do d=${p[c]} n=1;[[ $d = .* ]]&&n=2 ((s-=${#d}-n)) p[c++]=${d:0:n} done printf -- "${p[*]}" } EXIT_COLOR(){ DIR_CHOMP "$PWD" 40 printf -- "," [[ 0 == "$1" ]] && printf -- "$GREEN$1" || printf -- "$RED$1"; printf -- "$WHITE$" } PS1='\u:`EXIT_COLOR $?` 'Zdá se mi to subjektivně rychlejší.
Proč funkce EXIT_COLOR() řeší adresáře? Minimálně bych ji přejmenoval na něco výstižnějšího, když už to má být takhle v jedné funkci.
Proč funkce EXIT_COLOR() řeší adresáře? Minimálně bych ji přejmenoval na něco výstižnějšího, když už to má být takhle v jedné funkci.Funkce
EXIT_COLOR()
neřeší adresáře, řeší výpis $?
+ barvy. To volání adresářové funkce je nutné z EXIT_COLOR()
, protože kdyby došlo k volání DIR_CHOMP()
dříve, tak už by se nedostala k return value. Šla by tam přidat ještě třetí funkce, která to všechno poskládá dohromady, ale to už se mi zdá zbytečné.
Jinak to chce místo PS1='\u:`EXIT_COLOR $?` 'použít
PS1='\u:\[`EXIT_COLOR $?`\] 'jinak to silně blbne na konci řádku.
To volání adresářové funkce je nutné z EXIT_COLOR(), protože kdyby došlo k volání DIR_CHOMP() dříve, tak už by se nedostala k return value.
Však ona ta struktura může zůstat stejná, jen bych to prostě přejmenoval – když si čtu PS1
a vidím tam nějaký EXIT_COLOR $?
, tak čekám, že to asi vypíše obarvený kód – a ejhle, ono to dělá ještě něco jiného. Tady na tom až tolik nesejde, protože je to kód na pár řádků resp. člověk to vidí hned nad tím, co to dělá, ale stejně…
\[blabla\]
platí pro všechny barvy, i ty co máš definovaný výše, dělá to jinak nepředvídatelnej bordel (např. se nemůžeš vrátit kurzorem na začátek příkazu vytaženýho z historie a podobný prasečiny).
On by ale neměl počítat jen ty řídící sekvence, jiné znaky (text) ano.
Jak by mělo správně vypadat tohle?
export PS1="\e[0m$PS1\e[1m" export PS2="\e[0m$PS2\e[1m" trap 'echo -ne "\e[0m"' DEBUG
(to mi právě rozbilo editaci příkazů vytažených z historie)
GREEN="?\e[1;32m?" RED="?\e[1;31m?" WHITE="?\e[0m?" DIR_CHOMP(){ local IFS=/ c=1 n d local p=(${1/#$HOME/\~}) r=${p[*]} local s=${#r} while ((s>$2&&c<${#p[*]}-1)) do d=${p[c]} n=1;[[ $d = .* ]]&&n=2 ((s-=${#d}-n)) p[c++]=${d:0:n} done echo -ne "${p[*]}" } EXIT_COLOR(){ DIR_CHOMP "$PWD" 40 echo -n "," [[ $1 == 0 ]] && echo -ne "$GREEN$1" || echo -ne "$RED$1"; echo -ne "$WHITE" } COMMAND_PROMPT= PS1='\u:`EXIT_COLOR $?`\$ 'Podstatná je změněná definice
GREEN="?\e[1;32m?" RED="?\e[1;31m?" WHITE="?\e[0m?"To sice může vypadá stejně, ale hned za/před uvozovkama jsou vložené znaky s ASCII kódem 1 a 2, které dělají to samé co \[ resp. \], které se ale nedají vložit do toho volání funkce (zkoušel jsem všechno možné, nedají - vypadá to, že PS1 unescapuje ty znaky ještě před tím, než zavolá tu funkci, takže tam potom už nejsou). Pokud se nepodaří HTML přenos, tak si je můžete vyrobit v interaktivním pythonu stylem:
>>> print ">%s<" % chr(1) >?< >>> print ">%s<" % chr(2) >?<Zkopírovat a potom ručně odmazat > a <.
export PROMPT_COMMAND='. ~/.prompt'v ~/.prompt:
#!/bin/bash S=$? END="\[\e[0m\]" RED="\[\e[31;1m\]" CYAN="\[\e[36;1m\]" GREEN="\[\e[32;1m\]" YELLOW="\[\e[33;1m\]" if [[ $S -eq 0 ]]; then DOLLAR="${YELLOW}\$" else DOLLAR="${RED}\$" fi PS1="${CYAN}\u${END}@${RED}\h${END} ${GREEN}\w${END} ${DOLLAR}${END} "Vyhneš se subshellům a problémům s escapováním.
export PS1="\[\e[0m\]$PS1\[\e[1m\]" export PS2="\[\e[0m\]$PS2\[\e[1m\]"mezi \[ \] a včetně se nezeapočítívá, takže pokud to nemá šířku, musí se to mezi to zavřít…
Tak jsem narazil ještě na jeden problém:
$ echo ahoj ahoj $ (echo ahoj) ahoj $ (echo ahoj); ahoj $ time (date); echo ahoj So čen 7 21:26:45 CEST 2014 real 0m0.003s user 0m0.000s sys 0m0.003s ahoj
Výpisy po závorkách jsou tučně, i když by neměly.
\e[3C
. Teď záludná otázka: O kolik přesune znak sekvence \e[0C
? Správně tušíte, že nula není správná odpověď, protože 0 = "chci default" a pro sekvenci CSI C je default 1, takže to přesune znak o 1 doprava. Aby to bylo zábavnější, různé sekvence mají různé defaulty, někdy 0, někdy 1, myslimže nějaká sekvence má dokonce default 100.
Je ovšem možné vymyslet i mnohem zábavnější sekvence, např. tohle:
echo -e '\e7\e[2\e[?2l\eH\eC\e<\e[2K\e[7m\e+0\eo`\en HAHA \eo`\e8'
Jen tak vod voka říct, co tohle dělá, není úplně jednoduchý. Ale vyzkoušejte, nedělá nic špatnýho...
\e8
(GTK VTE-based terminály)
Tiskni
Sdílej: