Memtest86+ (Wikipedie), svobodný nástroj pro kontrolu operační paměti, byl vydán ve verzi 8.00. Přináší podporu nejnovějších procesorů Intel a AMD nebo také tmavý režim.
Programovací jazyk Racket (Wikipedie), tj. jazyk z rodiny jazyků Lisp a potomek jazyka Scheme, byl vydán v nové major verzi 9.0. Hlavní novinku jsou paralelní vlákna (Parallel Threads).
Před šesti týdny bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Minulý týden byly na stránkách Arduina aktualizovány podmínky používání a zásady ochrany osobních údajů. Objevily se obavy, že by otevřená povaha Arduina mohla být ohrožena. Arduino ubezpečuje, že se nic nemění a například omezení reverzního inženýrství v podmínkách používání se týká pouze SaaS cloudové aplikace.
Knihovna libpng, tj. oficiální referenční knihovna grafického formátu PNG (Portable Network Graphics), byla vydána ve verzi 1.6.51. Opraveny jsou 4 bezpečnostní chyby obsaženy ve verzích 1.6.0 (vydána 14. února 2013) až 1.6.50. Nejvážnější z chyb CVE-2025-65018 může vést ke spuštění libovolného kódu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 159 (pdf).
Hru Warhammer: Vermintide 2 (ProtonDB) lze na Steamu získat zdarma napořád, když aktivaci provedete do pondělí 24. listopadu.
Virtualizační software Xen (Wikipedie) byl vydán v nové verzi 4.21. Podrobnosti v poznámkách k vydání a přehledu nových vlastností.
Evropská komise schválila český plán na poskytnutí státní pomoci v objemu 450 milionů eur (téměř 11 miliard Kč) na rozšíření výroby amerického producenta polovodičů onsemi v Rožnově pod Radhoštěm. Komise o tom informovala v dnešní tiskové zprávě. Společnost onsemi by podle ní do nového závodu v Rožnově pod Radhoštěm měla investovat 1,64 miliardy eur (téměř 40 miliard Kč).
Microsoft v příspěvku na svém blogu věnovaném open source oznámil, že textové adventury Zork I, Zork II a Zork III (Wikipedie) jsou oficiálně open source pod licencí MIT.
První prosincový týden proběhne SUSE Hack Week 25. Zaměstnanci SUSE mohou věnovat svůj pracovní čas libovolným open source projektům, například přidání AI agenta do Bugzilly, implementaci SSH v programovacím jazyce Zig nebo portaci klasických her na Linux. Připojit se může kdokoli.
Pěkný hack, ale má to jednu drobnou vadu – když mačkám enter, aniž bych psal nějaký příkaz, mám tučně i prompt (nevyšle se DEBUG signál, který by nastavil písmo na normální).
Snadná oprava:
export PS1="\e[0m$PS1\[$(tput bold)\]" trap 'echo -ne "\e[0m"' DEBUG
$(), protože forkuje při každým zobrazení PS1, 2) PS2 je bold, ale ne že by to vadilo, dá se to samozřejmě pořešit...
export PS1="\e[0m$PS1\e[1m" export PS2="\e[0m$PS2\e[1m" trap 'echo -ne "\e[0m"' DEBUG
PROMPT_COMMAND se evaluuje (to je krásný češtin
) v původním procesu, takže pokud tam člověk nenacpe $(), tak by forkovat neměl...
GREEN="\e[1;32m"
RED="\e[1;31m"
WHITE="\e[m"
EXIT_COLOR(){
printf -- "$(_dir_chomp "$(pwd)" 40),"
[[ 0 == "$1" ]] && printf -- "$GREEN$1" || printf -- "$RED$1";
printf -- "$WHITE$"
}
_dir_chomp () {
local IFS=/ c=1 n d
local p=(${1/#$HOME/\~}) r=${p[*]}
local s=${#r}
while ((s>$2&&c<${#p[*]}-1))
do
d=${p[c]}
n=1;[[ $d = .* ]]&&n=2
((s-=${#d}-n))
p[c++]=${d:0:n}
done
printf -- "${p[*]}"
}
PS1='\u:$(EXIT_COLOR $?) '
PROMPT_COMMAND, kde se vyhneš těm subshellům. Mam to takhle:
_ret_ok=$(echo -e '\e[0;32m✔\e[0m')
_ret_bad=$(echo -e '\e[0;31m✖\e[0m')
PROMPT_COMMAND='[ $? -eq 0 ] && _ret="$_ret_ok" || _ret="$_ret_bad$?";'
PS1=' ${_ret} \D{%H:%M} \e[0;32m\u\e[0m \w \$ \e[1m'
PS2='\e[0m> \e[1m'
Screenshot.
Do _ret_ok bych ještě přidal mezeru, aby to bylo zarovnané. A chybí mi tam název stroje.
printf "%3d" $exitcode nebo něco takovýho.
Nebo to jde líp?
_ret_ok=$'\e[0;32m✔\e[0m' _ret_bad=$'\e[0;31m✖\e[0m'
GREEN="\e[1;32m"
RED="\e[1;31m"
WHITE="\e[m"
DIR_CHOMP(){
local IFS=/ c=1 n d
local p=(${1/#$HOME/\~}) r=${p[*]}
local s=${#r}
while ((s>$2&&c<${#p[*]}-1))
do
d=${p[c]}
n=1;[[ $d = .* ]]&&n=2
((s-=${#d}-n))
p[c++]=${d:0:n}
done
printf -- "${p[*]}"
}
EXIT_COLOR(){
DIR_CHOMP "$PWD" 40
printf -- ","
[[ 0 == "$1" ]] && printf -- "$GREEN$1" || printf -- "$RED$1";
printf -- "$WHITE$"
}
PS1='\u:`EXIT_COLOR $?` '
Zdá se mi to subjektivně rychlejší.
Proč funkce EXIT_COLOR() řeší adresáře? Minimálně bych ji přejmenoval na něco výstižnějšího, když už to má být takhle v jedné funkci.
Proč funkce EXIT_COLOR() řeší adresáře? Minimálně bych ji přejmenoval na něco výstižnějšího, když už to má být takhle v jedné funkci.Funkce
EXIT_COLOR() neřeší adresáře, řeší výpis $? + barvy. To volání adresářové funkce je nutné z EXIT_COLOR(), protože kdyby došlo k volání DIR_CHOMP() dříve, tak už by se nedostala k return value. Šla by tam přidat ještě třetí funkce, která to všechno poskládá dohromady, ale to už se mi zdá zbytečné.
Jinak to chce místo PS1='\u:`EXIT_COLOR $?` 'použít
PS1='\u:\[`EXIT_COLOR $?`\] 'jinak to silně blbne na konci řádku.
To volání adresářové funkce je nutné z EXIT_COLOR(), protože kdyby došlo k volání DIR_CHOMP() dříve, tak už by se nedostala k return value.
Však ona ta struktura může zůstat stejná, jen bych to prostě přejmenoval – když si čtu PS1 a vidím tam nějaký EXIT_COLOR $?, tak čekám, že to asi vypíše obarvený kód – a ejhle, ono to dělá ještě něco jiného. Tady na tom až tolik nesejde, protože je to kód na pár řádků resp. člověk to vidí hned nad tím, co to dělá, ale stejně…
\[blabla\] platí pro všechny barvy, i ty co máš definovaný výše, dělá to jinak nepředvídatelnej bordel (např. se nemůžeš vrátit kurzorem na začátek příkazu vytaženýho z historie a podobný prasečiny).
On by ale neměl počítat jen ty řídící sekvence, jiné znaky (text) ano.
Jak by mělo správně vypadat tohle?
export PS1="\e[0m$PS1\e[1m" export PS2="\e[0m$PS2\e[1m" trap 'echo -ne "\e[0m"' DEBUG
(to mi právě rozbilo editaci příkazů vytažených z historie)
GREEN="?\e[1;32m?"
RED="?\e[1;31m?"
WHITE="?\e[0m?"
DIR_CHOMP(){
local IFS=/ c=1 n d
local p=(${1/#$HOME/\~}) r=${p[*]}
local s=${#r}
while ((s>$2&&c<${#p[*]}-1))
do
d=${p[c]}
n=1;[[ $d = .* ]]&&n=2
((s-=${#d}-n))
p[c++]=${d:0:n}
done
echo -ne "${p[*]}"
}
EXIT_COLOR(){
DIR_CHOMP "$PWD" 40
echo -n ","
[[ $1 == 0 ]] && echo -ne "$GREEN$1" || echo -ne "$RED$1";
echo -ne "$WHITE"
}
COMMAND_PROMPT=
PS1='\u:`EXIT_COLOR $?`\$ '
Podstatná je změněná definice
GREEN="?\e[1;32m?" RED="?\e[1;31m?" WHITE="?\e[0m?"To sice může vypadá stejně, ale hned za/před uvozovkama jsou vložené znaky s ASCII kódem 1 a 2, které dělají to samé co \[ resp. \], které se ale nedají vložit do toho volání funkce (zkoušel jsem všechno možné, nedají - vypadá to, že PS1 unescapuje ty znaky ještě před tím, než zavolá tu funkci, takže tam potom už nejsou). Pokud se nepodaří HTML přenos, tak si je můžete vyrobit v interaktivním pythonu stylem:
>>> print ">%s<" % chr(1) >?< >>> print ">%s<" % chr(2) >?<Zkopírovat a potom ručně odmazat > a <.
export PROMPT_COMMAND='. ~/.prompt'v ~/.prompt:
#!/bin/bash
S=$?
END="\[\e[0m\]"
RED="\[\e[31;1m\]"
CYAN="\[\e[36;1m\]"
GREEN="\[\e[32;1m\]"
YELLOW="\[\e[33;1m\]"
if [[ $S -eq 0 ]]; then
DOLLAR="${YELLOW}\$"
else
DOLLAR="${RED}\$"
fi
PS1="${CYAN}\u${END}@${RED}\h${END} ${GREEN}\w${END} ${DOLLAR}${END} "
Vyhneš se subshellům a problémům s escapováním.
export PS1="\[\e[0m\]$PS1\[\e[1m\]" export PS2="\[\e[0m\]$PS2\[\e[1m\]"mezi \[ \] a včetně se nezeapočítívá, takže pokud to nemá šířku, musí se to mezi to zavřít…
Tak jsem narazil ještě na jeden problém:
$ echo ahoj ahoj $ (echo ahoj) ahoj $ (echo ahoj); ahoj $ time (date); echo ahoj So čen 7 21:26:45 CEST 2014 real 0m0.003s user 0m0.000s sys 0m0.003s ahoj
Výpisy po závorkách jsou tučně, i když by neměly.
Dík.
Mimochodem, ten, kdo vymejšlel escape sekvence, musel imho jet na nějakejch drogách (typuju nějaký amfetaminy), jsou totálně ulítlý.
Například nasledující sekvence přesune kurzor o 3 znaky doprava: \e[3C. Teď záludná otázka: O kolik přesune znak sekvence \e[0C? Správně tušíte, že nula není správná odpověď, protože 0 = "chci default" a pro sekvenci CSI C je default 1, takže to přesune znak o 1 doprava. Aby to bylo zábavnější, různé sekvence mají různé defaulty, někdy 0, někdy 1, myslimže nějaká sekvence má dokonce default 100.
Je ovšem možné vymyslet i mnohem zábavnější sekvence, např. tohle:
echo -e '\e7\e[2\e[?2l\eH\eC\e<\e[2K\e[7m\e+0\eo`\en HAHA \eo`\e8'
Jen tak vod voka říct, co tohle dělá, není úplně jednoduchý. Ale vyzkoušejte, nedělá nic špatnýho...
\e8 (GTK VTE-based terminály)
Tiskni
Sdílej: