Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
"vsichni vime, jaky je to randal, kdyz jede po namesti vuz a vozka k tomu praska bicem. A nyny se vazeni radni predstavte, kdyz mestem povede zeleznuice. Takovy vlak ma 40 vozu. A za kazdym vozem jde vozka a praska bicem. Dovedete si predstavit, jaky hluk to zpusobi?"Smutné je, že kvůli podobným argumentům (které zaznívaly na radnicích v době rozmachu železniční dopravy) je leckde opravdu železnice úplně mimo město a dostat se na nádraží je pořádná pěší túra.
pouzivani prikladu v diskuzich
napr knihu Kronika mesta Kocourkov od O. Sekory....
Je zajimave, ze pouze uzivatel trekker.dk nesouhlasil s timto prikladem a navrhl ho priopravit tak, ze abicko je klubovna s mnoha mistnostmi a ze SUX chodi kalet jen do te sve.
Určitě se ty výlevy objevovaly jen v jeho blogu a diskusi pod ním? Měl jsem pocit, že podobně vystupoval i jinde.
Ide to aj bez toho, ale niekedy je výhodné pomôcť si príkladom, aby sa daná problematika lepšie ilustrovala. Príklad by sa však nikdy nemal používať ako argument, lebo z toho vznikajú len generalizácie, ktoré majú obvykle nulovú výpovednú hodnotu.Konstatování „které obvykle mají“ mi jako argument přijde problematičtější, než dobrý příklad
Mám pocit, že ste to nepochopili (bez urážky, neviem tú vetu diplomatickejšie sformulovať).
Matematik tiež môže formulovať hypotézy a vie pracovať aj s nepravdivými faktami. Dokonca s faktami, ktorých pravdivostná hodnota sa nedá určiť.To je mi jasne. Ja vyznam matematiky vubec nesnizuji. Vyznam matematika je ovsem jinde nez vyznam biologa. Radeji bych uvedl trosku jiny PRIKLAD. Biolog muze zkoumat, jak poznat jedlou houbu od jedovate. Biolog nemuze zarucit, ze se nekde neobjevi nejaka houba-mutant, ktera treba ac vypada uplne jak jedla bude nakonec jedovata. Biolog pouze popisuje jak houby zpravidla vypadaji. Matematik v tomhle ohledu nemuze rict vubec nic. Matematik muze pouze prohlasit, existuje jedovata houba, ktera vypada tak a tak - to je docela malo. Matematik naopak muze rict mnoho jineho, co nemuze rict biolog. Matematik muze rict "kdyz mi zarucis tyhle dve jednoduche podminky, ja Ti zarucim, ze se to cele bude chovat tak a tak." Matematik ovsem nemuze zarucit ony dve podminky.
BTW. Nevim jak autora blogpostu potesi tento komentar PLNY PRIKLADU a jeste mirne off topic, tj. to na co v celem postu nadava
Já si myslím, že bez příkladů a přirovnání by spolu lidé nemohli vůbec komunikovat.Dokonce by se dalo říct nejen komunikovat, ale vůbec myslet. Myšlení a poznávání probíhá v metaforách a díky schopnosti "přenesení významu".
Načo je dobré robiť záver, že všetky kozy sú biele, keď stačí spraviť dokonale presný záver, že len jedna je biela? Ta generalizácia nepridáva žiadnu informačnú hodnotu.K tomu, že příště, až potkám něco zeleného s fialovými puntíky, můžu rovnou vyloučit možnost, že je to běžná koza – barvivem neupravená a geneticky nemodifikovaná
Toto je definícia, ako každá iná. Navyše, ak si myslíte, že biológovia nevedú krvavé diskusie o niektorých triedach organizmov, tak by som vám mal vziať ilúzie. Prečo si myslíte, že matematik nie je schopný robiť rozumné definície a biológ áno?Nejde o to, že by matematik nemohl tvořit rozumné definice a biolog ano. Jde o to, že matematik může vytvořit definici aniž by použil příklad nebo analogii. Kdokoli jiný už se ale bez příkladu neobejde. V případě gravitace byl Newton spíš fyzik, a ten příklad ilustruje, že i věda tak blízká matematice – fyzika – je postavena jen a pouze na příkladech a analogiích. Teoretičtí fyzikové vymýšlejí analogie a příklady, a experimentální fyzikové pak zkoumají, zda v nějakém případě ještě tu analogii lze použít, nebo už ne.Ad Newton. Príklad je to pekný, ale nie som si celkom istý, kam mierite, nakoľko sám Newton bol matematik
Naopak, ak si zoberieme nejakú teóriu modernej teoretickej fyziky (napr. slučkovú teóriu gravitácieK cemu je dobra teorie, ktera nejde overit? Myslim, ze v takovem pripade se potom dostavame do zbytecneho hloubani o nicem. Myslim, ze pokud nebude mit teorie smysl v realnem svete, pak je k nicemu. Netvrdim, ze je nutne, aby teorie mela okamzite pri jejim vzniku, ale pokud jak rikas, neni prakticky moznost ji overit, ma smysl ji venovat nejake usili? Teorie, ktera nic nepredpovi je imho spatna teorie (mluvim ted specialne o fyzice)...), tak nám bude dobrá aj bez reálneho sveta, lebo aj tak je prakticky neoveriteĺná.
![]()
Samozrejme je nutne zkoumat i jine oblasti a vyvmyslet teorie o nicem, protoze vyvoj bezi pouze cestou slepych ulicek, nicmene je asi nutne sledovat i to, zdali to co zkoumam neni slepa ulicka. Osobne si myslim, ze neuplatnitelna teorie i s vnitrni krasou je k nicemu. Obcas mivam dojem, ze je to i pripad takove te hodne teoreticke matematiky (ktera me nejvic bavi )
Ten pan, co povidal to o te ceste byl asi docela rozumny. Na druhou stranu tluceni hlavou do zdi v nadeji, ze se tam objevi cesta je asi utopicke. Kdyz narazim na zed, musim jit jinam. Nebo se mi ji samozrejme omylem povede prorazit, a lidstvo me bude mit za genia
To je pravda a súvisí to s tým, že matematik je schopný popisovať štruktúry, ktoré sa v reálnom svete nevyskytujú.Myslím, že to není reálný svět versus teorie. Spíš jde o to, jakým způsobem nějakou věc popíšeme. Jeden způsob – ten který zde reprezentuje matematika – popisuje věci úplným výčtem jejich vlastností. Takové definice jsou naprosto přesné, o každé věci můžeme rozhodnout, zda dané vlastnosti splňuje, nebo ne. Takové definice se dobře chovají i v okrajových podmínkách – stále tam platí jednoduché ano/ne. Druhý způsob – který je běžný pro přirozený jazyk – odlišuje různé věci navzájem od sebe, a to tím, že popisuje, co je na nějaké věci podstatné a čím se ta věc liší od věcí ostatních. Tenhle způsob definice nemůže z principu fungovat pro jednotlivou věc (protože vždy – třebas implicitně – popisujeme to, co je odlišné od věcí ostatních), chová se špatně v okrajových podmínkách (protože tam se mění to, co je na popisovaném předmětu „to podstatné“). Ale zase je to velice jednoduchý způsob definování – stačí říct „jablko“ a hned každý ví, o co jde. Představte si, jak byste jablko definovali… Úskalí těch měkkých definic, a především toho, že nefungují v okrajových podmínkách, je vidět i na téhle diskuzi. Matematika daleko víc než jiné obory používá právě ten jazyk přesných definic – ale i v matematice jsou „okrajové případy“, kdy tohle neplatí (třeba fuzzy logika nezná jen ano/ne). Úskalí současných diskuzí je dvojí: jednak se rádi necháme unášet analogiemi, a z přirovnání Měsíce k jablku v souvislosti s gravitací odvodíme, že Měsíc je červený, protože na něj dlouho svítí sluníčko, ale kdysi dávno musel být zelený a kyselý. Druhé úskalí spočívá v tom, že vyžadujeme přesné definice tam, kde musíme vystačit s definicemi měkkými a s analogiemi. Takže v debatě třeba o svobodě se brzy najde někdo, kdo začne vyžadovat její přesnou definici. Překvapuje mne, že ji zatím nikdo nevyžadoval pro slovo „cenzura“. Pak zpravidla nastoupí slovníková „definice“ (která ve skutečnosti vůbec není definicí a pokud vím, slovníky nemají ambice slova definovat), čímž se většinou celá debata úspěšně pohřbí. Takže prosím nevyžadujme přesné definice tam, kde se musíme ve společné debatě shodnout na významu slova na základě příkladů, analogií, zobecňování a zkušenosti, a naopak vyžadujme dodržování dohodnutých významů slov tam, kde se jejich význam někdo snaží příliš rozvolnit
S jazykmi je ta ťažké. Definovať nejakú základnú množinu, pomocou ktorých by sa už dali pochopiť všetky ostatné slová, je zhola nemožné.Ale to je vpořádku, to je naopak úžasná vlastnost a přednost jazyka ( a myšlení – v tomhle případě to nelze oddělit) – totiž že přirozený jazyk je samodefinující a člověk se dokáže naučit jeho používání "z ničeho".
A keď už sme pri tom, tak nechápem, prečo sa do malých deti nehustí toľko jazykov, koľko sa len dá. Keď vyrastú, tak už nikdy nebudú mať tú schopnosť jazyky proste vstrebať. Ale je to otázka učiteľov v materských škôlkach a teda utópia.Ona ta kapacita učení taky není neomezená, navíc si nejsem jistý, jak moc mozek (navíc takhle brzo) dokáže rozlišovat, že se jedná o různé jazyky. Stačí už to, jak dnes everybody šprechtí českoanglicky, protože jinak by na meetingu o sobě podali špatnou message, radši si ani nepředstavuju, jak by to vypadalo… Ale jinak je myslím snaha i ve školách začínat s jazyky dřív, už na prvním stupni.
Stačí už to, jak dnes everybody šprechtí českoanglicky, protože jinak by na meetingu o sobě podali špatnou message,Tady jsi smíchal jazyky dokonce tři
Já sama umím kromě češtiny ještě velmi dobře angličtinu a němčinu A odkedy si sa tie jazyky učila?Angličtinu od dětství a němčinu napůl z vlastní vule (rodiče mě na ní nepřihlásili, přihlásila jsem se sama) napůl s odporem osm let šest hodin týdně z toho alespoň jedna s rodilým mluvčím na gymnásiu.
Laudo, laudas, laudare, ale chleba si po latinsky vypýtať neviemVolo panem! Vole ne
Ale ta češtinaJá sama umím kromě češtiny ještě velmi dobře angličtinu a němčinu… na gymnásiu.
Trpím disortografií a nemluvila jsem o psaní.Dysortografií, že? Důkaz, místo slibů
Myslim, ze je zcela v kompetenci provozovatele webu, co se mu libi a zverejni to a co nezverejni. Pokud chci neco zverejnit a provozovateli se to nelibi, mam svobodnou vuli prejit jinam, k jinemu provozovateli, kteremu se me nazory libit budou. Take, chci-li, muzu si zacit provozovat vlastni web a zverejnovat na nem co je libo...
Server je ziskovy a jakekoliv negativni vystrelky by mohly ovlivnit navstevnost a tim prijem z reklam. Nebylo by vhodnejsi jako prirovnani rici, ze je realne nebezpeci, ze zadavatel reklamy zavita nehodne do te klubovny aby se presvedcil, jak to v te klubovne vypada, kde si na zdech plati ty reklamy a najednou najde v jedne ze stovek mistnosti (ktere navic temporerne mizi) situaci, ktere mu pripada sprosta - a hrozi nebezpeci ze zadavatel reklamy bude chtit platit mene?Mohl bys k tomu ještě připsat, co by bylo na takovém uvažování špatného? Sice není pravda, že bychom se záležitostí s Usamou zabývali kvůli příjmu z reklam, ale i kdyby tomu tak bylo, tak bych v tom neviděl nic špatného. Dovol však jednu odbočku: napadlo tě vůbec, že by nám třeba mohlo na osudu portálu záležet i z jiných důvodů než kvůli příjmům z reklam? Že by třeba mohla být pravda to, že se snažíme nabízet co nejlepší portál proto, že nás to prostě baví a chceme být něčím užiteční? Nebo prostě jen rovnou v našich komentářích vidíš kamuflované strachy o to, co si pomyslí zadavatel reklamy?
Ne , ta analogie neni dobra, protoze v mnoha aspektech nezobrazuje nejakou znamou situaci (kde se nachazi na zemekouli ty klubovny s tisici privatnimi mistnostmi, kde si muze delat jejich vlastnich v mezich zakona co chce a jak rika pan Kratky presto tam vecer nekdo uklizi?).Že taková klubovna neexistuje v reálu, to příkladu neubírá na přesnosti. Je totiž úplně jedno, kolik má klubovna místností a portál blogů. Podstatné je, že do té jedné konkrétní zahnojené místnosti je přístup hned od hlavních dveří. Příklady se vymýšlejí proto, aby danou situaci přiblížily z jiného úhlu pohledu. ----- Ale když příklady nemáš rád, obejdeme se bez nich: jsem přesvědčen, že provozovatel a uživatelé komunitního internetového portálu by měli mít možnost zamezit vandalizaci a snižování úrovně daného portálu. V tomto případě vandalizací a snižováním úrovně rozumím sprosté a urážlivé příspěvky v osobním blogu jednoho z uživatelů. a) Především pro nepravidelného návštěvníka platí, že obsah portálu vnímá jako celek. Když v jednom z blogů najde chorobně sprosté výkřiky, obávám se, že už příště na portál nepřijde, nebo si přinejmenším pomyslí, že je kvalita portálu nízká, když má uživatele, kteří takto píší. b) Ani mnohým pravidelným uživatelům není příjemné, když se mezi ostatním obsahem portálu objevují tyhle věci. Většina komunit má mechanismy, pomocí kterých zajišťuje prosazování určitých pravidel, na nichž se členové shodnou. Emailové konference, IRC kanály, spolky, sdružení a jakákoliv jiná, více či méně volná, uskupení stanovují pravidla, jejichž porušení může a nemusí být penalizováno. Nevidím důvod, proč by měla být naše situace nějak zásadně odlišná.
Mnohem uprimnejsi by bylo rici na rovinu, pan Zima pise (my si myslime) sprostarny,Poskytnutí příkladu nebylo pokusem o neupřímnost. Nikdy jsme se netajili tím, že se nám sprosťárny nelíbí. Jen jsme chtěli přiblížit svůj pohled na věc.
A mozny zitra vyhodi nekoho, kdo pise neco proti ODS.A to je co? Nepovedený příklad? FUD? Slippery slope? Od každého trochu? Až se něco takového stane, tak potom to používej jako argument. Do té doby jde jen o laciné štvaní.
Protoze ta plati za reklamy ?Ha ha. Viz výše. Tyhle věčné narážky na to, že nám vlastně jde jen o prachy, už mě fakt nebavěj. A ještě ke všemu ve spojení s takto stupidní politickou agitkou. O co ti šlo? O věcnou argumentaci asi ne.
Pozdeji jsme se dovedeli v hodinach matematiky, ze priklad neni dukaz...
Ano, priklad neni dukaz, ale je to dobra ilustrace, ktera nasmeruje mysleni smerem, kterym potrebuju. Muzu klidne videt dukaz nejakeho matematickeho tvrzeni a videt, ze to opravdu je dukaz, ale stejne ho nemusim chapat. Prominte, ale opravdu neznam nic lepsiho nez priklad, co mi vysvetli podstatu problemu.
Co se tyce komentaru u SUXovych "uzasnych" blogpostu, cozpak Vam neni jasne, co chtel autor prirovnani ke klubovne a vykalu ctenari sdelit?
Ano, priklady tu nejsou z duvodu, aby se na nich resila problematika, ktera je k prikladu prirovnavana, ale proto, aby vystihly myslenku autora. Muzu samozrejme s prikladem nesouhlasit, a muzu oponovat abstraktne ci protiprikladem, kterym vysvetlim svuj postoj k problemu. Beru jako samozrejmost, ze priklad neni vse a nemuzu na jednom prikladu stavet svou argumentaci k danemu problemu, ale chci-li nejakou myslenku podtrhnout, mohu to udelat prikladem...
Co nam, malym detem chtel autor rici?. Usmevnou formou jsme se dovedeli, ze pouzivani prikladu v sobe skryva jista nebezpeci.
No, zda se mi, ze autor nikterak nenarazi na pouzivani prikladu. Jaky je v Kocourkove priklad? Kocourkovsti pouze argumentuji, ze vlak dela randal. Mimo jine, mam dojem, ze jeden vlak by nadelal jeste vice randalu nez ctyricet vozku s bicem, ale to sem nepatri. To co Kocourkovsti nedelaji je, ze neberou v uvahu vsechna fakta, ale to je zase uplne jiny pribeh...
ne, ale priklady vyucujicich byly konstruovany po zrale uvaze techtoAno, existuji dobre a spatne priklady/prirovnani, to je samozrejme pravda. Neverim ale, ze by nektery z vyucujicich dlouze a zrale uvazoval nad tim, ktery priklad vyuzit. Snad jenom, i na tvoreni prikladu musi mit clovek trosku talentu, jinak se muze stat ze i pres priklad zustane nepochopen
ne to mi skutecne neni jasne.Mne tedy prirovnani autora blogpostu, ve kterem je vice vulgarismu nez ostatnich slov, a ktery je tim mnohym lidem ctoucich tento server neprijemny k cloveku ktery "neco dela" v klubovne jasne. (neresim tim otazku nakolik se s prirovnanim ztotoznuji ja)
Ano, tragika příkladů je opravdu v tom, že ti méně bystří (anebo ti zlovolní) účastníci diskuse začnou pitvat příklad a debatu tak přenesou úplně někam jinam. I když lze jistě odpovědět i dobře uváženým protipříkladem anebo modifikací příkladu. Nikdy by se ovšem neměl ztratit ze zřetele vlastní předmět diskuse.Ano, ale zlovolní účastníci a všeljací trolové budou rozpitvávat i jiné věci než příklady. Pravda, na příkladech se chytnou i méně bystří trolové
K železnici: ona ale opravdu dělá velký kravál, a to i dnes...Zrovna, když jsem to četl, tak jsem slyšel projet vlak
Tak. Ham!
...Pokud nekdo sem prijde a zacne urazet vsechny okolo ... to je to udesne prave na tech prikladech. Me napriklad SUX neurazi.To není chyba příkladu, ale generalizace. Znamená to, že Leoš zvolil nevhodné slovo. Místo "uráží" měl napsat "nadává" -- protože Usama skutečně všem nadává. Možná jeho zápisky nečteš pořádně, takže to nevíš, ale v mnoha případech nadával paušálně každému.
NAPRIKLAD v Texasu vyhodili ucitelku, protoze sla s detmi do muzea na vystavu antiky a tam byla fotografie naheho Davida. Pry to deti urazelo. Pozor. Ta veta nahore NENI priklad. I kdyz tam stoji na zacatku to slovicko. Je to konstatovani skutecnosti.Nemá-li ta věta s diskutovanou věcí nic společného, tak tam nemusela být. Pokud jsi ale uvedl proto, že ji chceš prezentovat jako analogii diskutované věci, pak je to příklad. A musím říci, že velmi nepovedený.
Tiskni
Sdílej: