Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
v diskuzi k tem sprostarnam od SUXe ( a nejen zde) byly pouzity od nekterych ucastniku diskuze opet ruzne priklady, ktere mely (jak jinak) patrne neco vysvetlovat ci objasnovat. Na toto tema nekolik poznamek.
My starsi jsme meli moznost se naucit neco o vhodnosti prikladu v argumentaci tim, ze jsme meli kvalitni detskou literaturu na toto tema, napr knihu Kronika mesta Kocourkov od O. Sekory. V uvodu se mlady ctenar dovi, proc nevede do Kocourkova zeleznice. V diskuzi na toto tema vystoupil jeden z radnich a rekl:
"vsichni vime, jaky je to randal, kdyz jede po namesti vuz a vozka k tomu praska bicem. A nyny se vazeni radni predstavte, kdyz mestem povede zeleznuice. Takovy vlak ma 40 vozu. A za kazdym vozem jde vozka a praska bicem. Dovedete si predstavit, jaky hluk to zpusobi?"a moudri radni rozhodli, ze Kocourkov zeleznici mit nebude.
Co nam, malym detem chtel autor rici?. Usmevnou formou jsme se dovedeli, ze pouzivani prikladu v sobe skryva jista nebezpeci. Pozdeji jsme se dovedeli v hodinach matematiky, ze priklad neni dukaz a zejmena v hodinach marxismu-leninismu jsme museli trpet, kdyz komunisticti filosofove zkouseli priblizit budoucikm inzenyrum ten nesmyslny socialisticky vyrobni zpusob na prikladech z praxe. To vse vedlo k tomu, ze my inzenyri mame velky respekt pred pouzivani prikladu v diskuzi, nebot vime o zakernostech takovych praktik.
Nyni k te konkretni diskuzi. Pak Kratky tam prirovnal abicko k jiste klubovne, kam chodu SUX zamerne kalet doprostred mistnosti. Pan Literak zase nabadal k tomu si predstavit, zda by se to nekomu libilo, kdyby se k nemu prisel nekdo vycurat na kanape. Je zajimave, ze pouze uzivatel trekker.dk nesouhlasil s timto prikladem a navrhl ho priopravit tak, ze abicko je klubovna s mnoha mistnostmi a ze SUX chodi kalet jen do te sve.
Mnozi nyni intuitivne citi, ze se argumentace od pristupu ke sprostarnam prenese k diskuzi o nejakem prikladu, zda je takovy prinosem k diskuzi a eventulne se zacne uvedeny priklad upravovat, aby snad lepe odpovidal projednavane skutkove podstate. To se nam akademikum samozrejme nelibi, nebot je to energeticky ztratove a vzhledem k tomu, ze kazda diskuze je casove omezena to vede k tomu, ze se diskuze musi ukoncit, aniz by se doslo k nejakemu smysluplnemu zaveru.
Rad bych tedy mladsi kolegy pozadal, aby si nebezpecnost prikladu uvedomili a pouzivali je skutecne po zrale uvaze. Vim, ze je to tezke, sam jsem tim byl postizen na zakladni skole, kdyz jsme v hodinach fyziky museli slyset ze: rovnovaha na pace je, kdyz si sedne na jednu stranu klady Franta a na druhou Pepa a kdyz se ani jeden z nich nedotyka nohama zeme.
Tiskni
Sdílej:
"vsichni vime, jaky je to randal, kdyz jede po namesti vuz a vozka k tomu praska bicem. A nyny se vazeni radni predstavte, kdyz mestem povede zeleznuice. Takovy vlak ma 40 vozu. A za kazdym vozem jde vozka a praska bicem. Dovedete si predstavit, jaky hluk to zpusobi?"Smutné je, že kvůli podobným argumentům (které zaznívaly na radnicích v době rozmachu železniční dopravy) je leckde opravdu železnice úplně mimo město a dostat se na nádraží je pořádná pěší túra.
pouzivani prikladu v diskuzich
napr knihu Kronika mesta Kocourkov od O. Sekory....
), že on sám ideálne sedí ako vzorový príklad toho, načo sa sťažuje. Je to holt ťažké
Je zajimave, ze pouze uzivatel trekker.dk nesouhlasil s timto prikladem a navrhl ho priopravit tak, ze abicko je klubovna s mnoha mistnostmi a ze SUX chodi kalet jen do te sve.
Určitě se ty výlevy objevovaly jen v jeho blogu a diskusi pod ním? Měl jsem pocit, že podobně vystupoval i jinde.
Aspoň je vidieť, že s príkladmi je to ťažké
Ide to aj bez toho, ale niekedy je výhodné pomôcť si príkladom, aby sa daná problematika lepšie ilustrovala. Príklad by sa však nikdy nemal používať ako argument, lebo z toho vznikajú len generalizácie, ktoré majú obvykle nulovú výpovednú hodnotu.Konstatování „které obvykle mají“ mi jako argument přijde problematičtější, než dobrý příklad
Ovšem je na diskutujících, aby posoudili, zda příklad je skutečně případný a zda z něj lze něco odvodit nebo zobecnit. A ten, kdo příklad použije, by měl být natolik navýši, že nebude uvádět příklad, který sice podpoří jeho argumenty, ale je nepravdivý.
Bez příkladů se ale asi těžko obejdem. Přírodovědci, kteří viděli párkrát na pastvě bílou kozu a zobecnili si závěr, že kozy jsou bílé, toho o přírodě asi zjistili víc, než ten matematik, který naprosto přesně prohlásil, že existuje alespoň jedna koza, která je alespoň z jedné strany bílá. Reálný svět zpravidla neposkytuje takové prostředky, jako matematika, aby bylo možné vše naprosto přesně formálně dokázat. Kromě formálního důkazu vám ale ke zkoumání světa už zbývá právě jen metoda pozorování příkladů a zobecňování.
A matematika sa na reálny svet podobá dostatočne. Tiež v nej musíte skúmať, čo platí a čo nie. Tiež si musíte zvoliť nejakú množinu axiómov a pokúsiť sa z nich poskladať niečo rozumné. Ale nemusíte nič dokazovať príkladom. Ale asi si už zasa odporujem, lebo som práve použil analógiu. Nakoniec s vami asi budem musieť súhlasiť, že sa bez príkladov nezaobídeme
Mám pocit, že ste to nepochopili (bez urážky, neviem tú vetu diplomatickejšie sformulovať).
Matematik tiež môže formulovať hypotézy a vie pracovať aj s nepravdivými faktami. Dokonca s faktami, ktorých pravdivostná hodnota sa nedá určiť.To je mi jasne. Ja vyznam matematiky vubec nesnizuji. Vyznam matematika je ovsem jinde nez vyznam biologa. Radeji bych uvedl trosku jiny PRIKLAD. Biolog muze zkoumat, jak poznat jedlou houbu od jedovate. Biolog nemuze zarucit, ze se nekde neobjevi nejaka houba-mutant, ktera treba ac vypada uplne jak jedla bude nakonec jedovata. Biolog pouze popisuje jak houby zpravidla vypadaji. Matematik v tomhle ohledu nemuze rict vubec nic. Matematik muze pouze prohlasit, existuje jedovata houba, ktera vypada tak a tak - to je docela malo. Matematik naopak muze rict mnoho jineho, co nemuze rict biolog. Matematik muze rict "kdyz mi zarucis tyhle dve jednoduche podminky, ja Ti zarucim, ze se to cele bude chovat tak a tak." Matematik ovsem nemuze zarucit ony dve podminky.
BTW. Nevim jak autora blogpostu potesi tento komentar PLNY PRIKLADU a jeste mirne off topic, tj. to na co v celem postu nadava
Tá pointa je tam dobre skrytá, ja sám by som ju tam chvíľu hľadal, keby som nevedel, o čo ide
V podstate Fordovi Prefectovi vadilo, keď ľudia zbytočne opakujú informáciu (to bolo tuším pri príležitosti toho, že Arthur trikrát po sebe povedal ,,Teraz určite zomrieme!`` ). No a ty si napísal tiež duplicinú informáciu – to, že si matematik, už vyplývalo z ostatných výpovedí. Ja viem, nie je to vtipné. Už mi veľa ľudí povedalo, že som divný. Nemám dôvod s nimi nesúhlasiť
Teraz neviem, že či so mnou súhlasíte, alebo mi oponujete, lebo váš príklad je úplne sporný
Aby sme to zhrnuli: každý z nich vytvára teórie a nikto z nich nedokáže zaručiť, že axiómy platia (čo je samozrejmé). Takže v čom sa líšia? Odpoviem vám, ale dúfam, že to nebude žiadny prírodovedec čítať. Na matematiku treba mať hlavu
BTW. Nevim jak autora blogpostu potesi tento komentar PLNY PRIKLADU a jeste mirne off topic, tj. to na co v celem postu nadava
To neviem ani ja, ale priestor na diskusiu mu nepatrí, takže je mi to srdečne jedno
)
Já si myslím, že bez příkladů a přirovnání by spolu lidé nemohli vůbec komunikovat.Dokonce by se dalo říct nejen komunikovat, ale vůbec myslet. Myšlení a poznávání probíhá v metaforách a díky schopnosti "přenesení významu".
Ale bola by sranda skúsiť sa vyjadrovať bez príkladov. Taká odroda šarád
Načo je dobré robiť záver, že všetky kozy sú biele, keď stačí spraviť dokonale presný záver, že len jedna je biela? Ta generalizácia nepridáva žiadnu informačnú hodnotu.K tomu, že příště, až potkám něco zeleného s fialovými puntíky, můžu rovnou vyloučit možnost, že je to běžná koza – barvivem neupravená a geneticky nemodifikovaná
Zatímco matematik bude muset přesně nadefinovat, co je to koza – a na téhle definici se matematici nejspíš neshodnou. A taková definice bude stejně většinou k ničemu, protože pro běžnou potřebu úplně stačí vědět, že koza je takový to rohatý zvíře, v domácím provedení většinou bílé, podobné ostatním kozám
Když dám jiný příklad
– když Newtonovi spadlo na hlavu jablko, taky si neřekl "blbý jablko, musí padat zrovna sem", ale uvědomil si, že zatím všechny jemu známé případy pádu probíhaly tak, že něco padalo seshora dolů. A tyhle příklady zobecnil a udělal analogii mezi pádem jablka a třeba pohybem planet. Ta analogie je natolik povedená, že se dodnes používá (gravitační zákony jsou dodnes považovány za správné), ale přitom nikdy nebyl dokázána nějakými "argumenty", vždy se ověřuje pouze to, zda v nějakém případě ona analogie ještě platí, nebo ne (např. pozoruji a změřím chování jablka, propočítám chování Měsíce v případě, že by analogie platila, a nakonec zjistím, zda Měsíc je skutečně tam, kde jsem ho vypočítal). Samozřejmě i tady je pořád nutné zkoumat, kdy analogie platí a kdy už ne. Pokud jako společnou vlastnost jablka i Měsíce beru to, že mají nějakou hmotnost (a v tom je ona analogie), můžu z toho odvozovat věci týkající se hmotnosti, ale už třeba nemůžu analogicky odvodit, že když jablko je červené, tak Měsíc je taky červený.
Toto je definícia, ako každá iná. Navyše, ak si myslíte, že biológovia nevedú krvavé diskusie o niektorých triedach organizmov, tak by som vám mal vziať ilúzie. Prečo si myslíte, že matematik nie je schopný robiť rozumné definície a biológ áno?
Ad Newton. Príklad je to pekný, ale nie som si celkom istý, kam mierite, nakoľko sám Newton bol matematik
Toto je definícia, ako každá iná. Navyše, ak si myslíte, že biológovia nevedú krvavé diskusie o niektorých triedach organizmov, tak by som vám mal vziať ilúzie. Prečo si myslíte, že matematik nie je schopný robiť rozumné definície a biológ áno?Nejde o to, že by matematik nemohl tvořit rozumné definice a biolog ano. Jde o to, že matematik může vytvořit definici aniž by použil příklad nebo analogii. Kdokoli jiný už se ale bez příkladu neobejde. V případě gravitace byl Newton spíš fyzik, a ten příklad ilustruje, že i věda tak blízká matematice – fyzika – je postavena jen a pouze na příkladech a analogiích. Teoretičtí fyzikové vymýšlejí analogie a příklady, a experimentální fyzikové pak zkoumají, zda v nějakém případě ještě tu analogii lze použít, nebo už ne.Ad Newton. Príklad je to pekný, ale nie som si celkom istý, kam mierite, nakoľko sám Newton bol matematik
), tak nám bude dobrá aj bez reálneho sveta, lebo aj tak je prakticky neoveriteĺná.
…fyzika je postavena jen a pouze na příkladech a analogiích.
Ako ktoré odvetvie; všeobecne to určite neplatí, viď to, čo som napísal vyššie. Naopak, kopa odvetví matematiky je založená na príkladoch a analógiách. Čo tak napríklad prefláknuté Ricciho toky a práca nad nimi, pomocou ktorej sa Pereľmanovi podarilo dokázať Poincarého hypotézu? Tie snáď nemajú póvod v myšlienke šírenie tepla? A keď už sme pri Poincarém, tak nie je celé obrovské odvetvie matematickej topológie len hra s plastelínou?
Naopak, ak si zoberieme nejakú teóriu modernej teoretickej fyziky (napr. slučkovú teóriu gravitácieK cemu je dobra teorie, ktera nejde overit? Myslim, ze v takovem pripade se potom dostavame do zbytecneho hloubani o nicem. Myslim, ze pokud nebude mit teorie smysl v realnem svete, pak je k nicemu. Netvrdim, ze je nutne, aby teorie mela okamzite pri jejim vzniku, ale pokud jak rikas, neni prakticky moznost ji overit, ma smysl ji venovat nejake usili? Teorie, ktera nic nepredpovi je imho spatna teorie (mluvim ted specialne o fyzice)...), tak nám bude dobrá aj bez reálneho sveta, lebo aj tak je prakticky neoveriteĺná.
![]()
Jediný rozdiel je v tom, že tie moderné výplody istú šancu na overenie majú, napr ak sa postaví ďaleko výkonnejší urýchľovač, a tak podobne.
Samozrejme je nutne zkoumat i jine oblasti a vyvmyslet teorie o nicem, protoze vyvoj bezi pouze cestou slepych ulicek, nicmene je asi nutne sledovat i to, zdali to co zkoumam neni slepa ulicka. Osobne si myslim, ze neuplatnitelna teorie i s vnitrni krasou je k nicemu. Obcas mivam dojem, ze je to i pripad takove te hodne teoreticke matematiky (ktera me nejvic bavi
)
Obcas mivam dojem, ze je to i pripad takove te hodne teoreticke matematiky
Aj keby to tak bolo, tak je tá matematika stále krásna. Ak sa ju navyše podarí niekde aplikovať, tak je to skvelé, ale to podľa mňa nie je podstata. A čo sa týka tej fyziky, tak ja osobne si aj tak nemyslím, že vesmír je popísateľný fyzikálnymi zákonmi. Takže, keď chcem študovať teoretickú fyziku, tak mi ide v prvom rade o to jednotlivé modely skúmať. Nerobím si ilúzie, že by niektorý z nich bol použiteľný. Tá teoretická fyzika je fakt ako matematika
) Potom mluvime ovsem o necem uplne jinem. Povazuji teorii za vnitrne krasnou, kdyz se dve veci skloubi dohromady; je to elegantni, a jeste to prinasi vysledky. Rozdil mezi nama dvema je mozna v tom, ze ja do te vnitrni krasy zapocitavam i pouzitelnost. Nepouzitelne teorie by se mozna daly prirovnat k abstraktnimu umeni. Taky muze byt hezke. Neco takoveho se potom ale stava pouze umenim, ne vedou...
Nicmene ono jde tak trosku videt, nakolik je ta ci ona teorie pouzitelna. Potom tedy stejne prijde nekdo, vezme nejakou evidentne nepouzitelnou teorii, podiva se na ni z malinko jineho uhlu a bude mit velkolepe vysledky. Ja si stejne ale myslim, ze je dulezite badat s ohledem na apikovatelnost.
Ten pan, co povidal to o te ceste byl asi docela rozumny. Na druhou stranu tluceni hlavou do zdi v nadeji, ze se tam objevi cesta je asi utopicke. Kdyz narazim na zed, musim jit jinam. Nebo se mi ji samozrejme omylem povede prorazit, a lidstvo me bude mit za genia
Ten pan, co povidal to o te ceste byl asi docela rozumny. Na druhou stranu tluceni hlavou do zdi v nadeji, ze se tam objevi cesta je asi utopicke. Kdyz narazim na zed, musim jit jinam. Nebo se mi ji samozrejme omylem povede prorazit, a lidstvo me bude mit za genia
Myslím, že to už ten citát necháva na každom z nás, aby sme si tú cestu hľadali, tak ako uznáme za vhodné. Pokojne aj mlátením hlavou do steny. Ale mám pocit, že sa zo mňa stáva filozof a to je nezávideniahodný osud, takže končím. Treba prestať v najlepšom. Hoci pravda je taká, že chcem ísť spať.
おやすみなさい。
To je pravda a súvisí to s tým, že matematik je schopný popisovať štruktúry, ktoré sa v reálnom svete nevyskytujú.Myslím, že to není reálný svět versus teorie. Spíš jde o to, jakým způsobem nějakou věc popíšeme. Jeden způsob – ten který zde reprezentuje matematika – popisuje věci úplným výčtem jejich vlastností. Takové definice jsou naprosto přesné, o každé věci můžeme rozhodnout, zda dané vlastnosti splňuje, nebo ne. Takové definice se dobře chovají i v okrajových podmínkách – stále tam platí jednoduché ano/ne. Druhý způsob – který je běžný pro přirozený jazyk – odlišuje různé věci navzájem od sebe, a to tím, že popisuje, co je na nějaké věci podstatné a čím se ta věc liší od věcí ostatních. Tenhle způsob definice nemůže z principu fungovat pro jednotlivou věc (protože vždy – třebas implicitně – popisujeme to, co je odlišné od věcí ostatních), chová se špatně v okrajových podmínkách (protože tam se mění to, co je na popisovaném předmětu „to podstatné“). Ale zase je to velice jednoduchý způsob definování – stačí říct „jablko“ a hned každý ví, o co jde. Představte si, jak byste jablko definovali… Úskalí těch měkkých definic, a především toho, že nefungují v okrajových podmínkách, je vidět i na téhle diskuzi. Matematika daleko víc než jiné obory používá právě ten jazyk přesných definic – ale i v matematice jsou „okrajové případy“, kdy tohle neplatí (třeba fuzzy logika nezná jen ano/ne). Úskalí současných diskuzí je dvojí: jednak se rádi necháme unášet analogiemi, a z přirovnání Měsíce k jablku v souvislosti s gravitací odvodíme, že Měsíc je červený, protože na něj dlouho svítí sluníčko, ale kdysi dávno musel být zelený a kyselý. Druhé úskalí spočívá v tom, že vyžadujeme přesné definice tam, kde musíme vystačit s definicemi měkkými a s analogiemi. Takže v debatě třeba o svobodě se brzy najde někdo, kdo začne vyžadovat její přesnou definici. Překvapuje mne, že ji zatím nikdo nevyžadoval pro slovo „cenzura“. Pak zpravidla nastoupí slovníková „definice“ (která ve skutečnosti vůbec není definicí a pokud vím, slovníky nemají ambice slova definovat), čímž se většinou celá debata úspěšně pohřbí. Takže prosím nevyžadujme přesné definice tam, kde se musíme ve společné debatě shodnout na významu slova na základě příkladů, analogií, zobecňování a zkušenosti, a naopak vyžadujme dodržování dohodnutých významů slov tam, kde se jejich význam někdo snaží příliš rozvolnit
) Langer. Prvý a posledný odstavec je o definíciách všeobecne a vóbec je to pekný článok, myslím, že zaujímavý aj pre nefyzika.
Takže prosím nevyžadujme přesné definice tam, kde se musíme ve společné debatě shodnout na významu slova na základě příkladů, analogií, zobecňování a zkušenosti, a naopak vyžadujme dodržování dohodnutých významů slov tam, kde se jejich význam někdo snaží příliš rozvolnit
Tak. Škoda, že je to príliš dlhé na patičku. Dokonca aj na epitaf
S jazykmi je ta ťažké. Definovať nejakú základnú množinu, pomocou ktorých by sa už dali pochopiť všetky ostatné slová, je zhola nemožné.Ale to je vpořádku, to je naopak úžasná vlastnost a přednost jazyka ( a myšlení – v tomhle případě to nelze oddělit) – totiž že přirozený jazyk je samodefinující a člověk se dokáže naučit jeho používání "z ničeho".
A keď už sme pri tom, tak nechápem, prečo sa do malých deti nehustí toľko jazykov, koľko sa len dá. Keď vyrastú, tak už nikdy nebudú mať tú schopnosť jazyky proste vstrebať. Ale je to otázka učiteľov v materských škôlkach a teda utópia.
A keď už sme pri tom, tak nechápem, prečo sa do malých deti nehustí toľko jazykov, koľko sa len dá. Keď vyrastú, tak už nikdy nebudú mať tú schopnosť jazyky proste vstrebať. Ale je to otázka učiteľov v materských škôlkach a teda utópia.Ona ta kapacita učení taky není neomezená, navíc si nejsem jistý, jak moc mozek (navíc takhle brzo) dokáže rozlišovat, že se jedná o různé jazyky. Stačí už to, jak dnes everybody šprechtí českoanglicky, protože jinak by na meetingu o sobě podali špatnou message, radši si ani nepředstavuju, jak by to vypadalo… Ale jinak je myslím snaha i ve školách začínat s jazyky dřív, už na prvním stupni.
Stačí už to, jak dnes everybody šprechtí českoanglicky, protože jinak by na meetingu o sobě podali špatnou message,Tady jsi smíchal jazyky dokonce tři
.
Ono učit se jazyky vlastně znamená i rozšiřovat svoje schopnosti myslet. Já sama umím kromě češtiny ještě velmi dobře angličtinu a němčinu, navíc ještě mám jisté základy latiny a umím pár slovíček starořecky. Zjišťuji, že občas mi pomáhá myslet v nějakém jiném jazyce než česky. Nejčastěji se to děje s angličtinou, ale někdy myslím i německy, je to především protože se jazky úplně nekryjí a občas je těžké ne-li nemožné nějakou myšlenku vyjádřit v jednom jazyce, zatímco v jiném to jde snadno. Rčení, kolik umíš jazyků, tolikrát jsi člověkem, je docela pravdivé.
A rudimentárne základy väčšiny európskych jazykov mám aj ja, ale nie je no nič extra. Laudo, laudas, laudare, ale chleba si po latinsky vypýtať neviem
Já sama umím kromě češtiny ještě velmi dobře angličtinu a němčinu A odkedy si sa tie jazyky učila?Angličtinu od dětství a němčinu napůl z vlastní vule (rodiče mě na ní nepřihlásili, přihlásila jsem se sama) napůl s odporem osm let šest hodin týdně z toho alespoň jedna s rodilým mluvčím na gymnásiu.
Laudo, laudas, laudare, ale chleba si po latinsky vypýtať neviemVolo panem! Vole ne
)?
Volo panem! Vole ne
Inak po francúzsky to je „Je veux le pain.“ To ma mohlo napadnúť, že to bude skoro tak isto
Ničmenej, dôvody sú to rozumné.
Btw, ja mám odpor k nemčine asi vrodený. Pamätám sa, že niekedy na základnej škole sme mali pár lekcií a už vtedy som ju nemal rád. Ale na hodinách nemčiny na gymnáziu môj vrodený odpor pekne rozvinuli; za to som im vďačný
Odpor si k nej mohla mať už predtým (tak ako ja), ale až ostatné dôvody by to vyvážili. Ale to je jedno. Ja len, že nie všetko, čo sa blyští, je prosté
Ale ta češtinaJá sama umím kromě češtiny ještě velmi dobře angličtinu a němčinu… na gymnásiu.
. Trpím disortografií a nemluvila jsem o psaní.
Trpím disortografií a nemluvila jsem o psaní.Dysortografií, že? Důkaz, místo slibů
Ale jedna chyba na příspěvek, co by za to někteří dali… Podle zákonů schválnosti budu mít v tomto příspěvku chyby nejméně dvě…
Já si dis a dys pletu. Dokonce nám učitelka na fyziku dělala přednášku o rozdílu mezi nimi a jak vidno nic jsem si nezapamatovala.
Pro vysvětlení vizte třeba dysgrafie, ale disharmonie nebo dys- a dis-
A možno to tak už onedlho bude, lebo dnes už hovorí po anglicky veľa ľudí, takže je šanca, že to odovzdajú aj svojím deťom. Mňa vždy napadajú tak krásne nereálne myšlienky
Myslim, ze je zcela v kompetenci provozovatele webu, co se mu libi a zverejni to a co nezverejni. Pokud chci neco zverejnit a provozovateli se to nelibi, mam svobodnou vuli prejit jinam, k jinemu provozovateli, kteremu se me nazory libit budou. Take, chci-li, muzu si zacit provozovat vlastni web a zverejnovat na nem co je libo...
Analogie nemusí zobrazovat známou situaci, musí zobrazovat něco, co si člověk dokáže představit.
Server je ziskovy a jakekoliv negativni vystrelky by mohly ovlivnit navstevnost a tim prijem z reklam. Nebylo by vhodnejsi jako prirovnani rici, ze je realne nebezpeci, ze zadavatel reklamy zavita nehodne do te klubovny aby se presvedcil, jak to v te klubovne vypada, kde si na zdech plati ty reklamy a najednou najde v jedne ze stovek mistnosti (ktere navic temporerne mizi) situaci, ktere mu pripada sprosta - a hrozi nebezpeci ze zadavatel reklamy bude chtit platit mene?Mohl bys k tomu ještě připsat, co by bylo na takovém uvažování špatného? Sice není pravda, že bychom se záležitostí s Usamou zabývali kvůli příjmu z reklam, ale i kdyby tomu tak bylo, tak bych v tom neviděl nic špatného. Dovol však jednu odbočku: napadlo tě vůbec, že by nám třeba mohlo na osudu portálu záležet i z jiných důvodů než kvůli příjmům z reklam? Že by třeba mohla být pravda to, že se snažíme nabízet co nejlepší portál proto, že nás to prostě baví a chceme být něčím užiteční? Nebo prostě jen rovnou v našich komentářích vidíš kamuflované strachy o to, co si pomyslí zadavatel reklamy?
Ne , ta analogie neni dobra, protoze v mnoha aspektech nezobrazuje nejakou znamou situaci (kde se nachazi na zemekouli ty klubovny s tisici privatnimi mistnostmi, kde si muze delat jejich vlastnich v mezich zakona co chce a jak rika pan Kratky presto tam vecer nekdo uklizi?).Že taková klubovna neexistuje v reálu, to příkladu neubírá na přesnosti. Je totiž úplně jedno, kolik má klubovna místností a portál blogů. Podstatné je, že do té jedné konkrétní zahnojené místnosti je přístup hned od hlavních dveří. Příklady se vymýšlejí proto, aby danou situaci přiblížily z jiného úhlu pohledu. ----- Ale když příklady nemáš rád, obejdeme se bez nich: jsem přesvědčen, že provozovatel a uživatelé komunitního internetového portálu by měli mít možnost zamezit vandalizaci a snižování úrovně daného portálu. V tomto případě vandalizací a snižováním úrovně rozumím sprosté a urážlivé příspěvky v osobním blogu jednoho z uživatelů. a) Především pro nepravidelného návštěvníka platí, že obsah portálu vnímá jako celek. Když v jednom z blogů najde chorobně sprosté výkřiky, obávám se, že už příště na portál nepřijde, nebo si přinejmenším pomyslí, že je kvalita portálu nízká, když má uživatele, kteří takto píší. b) Ani mnohým pravidelným uživatelům není příjemné, když se mezi ostatním obsahem portálu objevují tyhle věci. Většina komunit má mechanismy, pomocí kterých zajišťuje prosazování určitých pravidel, na nichž se členové shodnou. Emailové konference, IRC kanály, spolky, sdružení a jakákoliv jiná, více či méně volná, uskupení stanovují pravidla, jejichž porušení může a nemusí být penalizováno. Nevidím důvod, proč by měla být naše situace nějak zásadně odlišná.
Mnohem uprimnejsi by bylo rici na rovinu, pan Zima pise (my si myslime) sprostarny,Poskytnutí příkladu nebylo pokusem o neupřímnost. Nikdy jsme se netajili tím, že se nám sprosťárny nelíbí. Jen jsme chtěli přiblížit svůj pohled na věc.
A mozny zitra vyhodi nekoho, kdo pise neco proti ODS.A to je co? Nepovedený příklad? FUD? Slippery slope? Od každého trochu? Až se něco takového stane, tak potom to používej jako argument. Do té doby jde jen o laciné štvaní.
Protoze ta plati za reklamy ?Ha ha. Viz výše. Tyhle věčné narážky na to, že nám vlastně jde jen o prachy, už mě fakt nebavěj. A ještě ke všemu ve spojení s takto stupidní politickou agitkou. O co ti šlo? O věcnou argumentaci asi ne.
doporucuju
Pozdeji jsme se dovedeli v hodinach matematiky, ze priklad neni dukaz...
Ano, priklad neni dukaz, ale je to dobra ilustrace, ktera nasmeruje mysleni smerem, kterym potrebuju. Muzu klidne videt dukaz nejakeho matematickeho tvrzeni a videt, ze to opravdu je dukaz, ale stejne ho nemusim chapat. Prominte, ale opravdu neznam nic lepsiho nez priklad, co mi vysvetli podstatu problemu.
Co se tyce komentaru u SUXovych "uzasnych" blogpostu, cozpak Vam neni jasne, co chtel autor prirovnani ke klubovne a vykalu ctenari sdelit?
Ano, priklady tu nejsou z duvodu, aby se na nich resila problematika, ktera je k prikladu prirovnavana, ale proto, aby vystihly myslenku autora. Muzu samozrejme s prikladem nesouhlasit, a muzu oponovat abstraktne ci protiprikladem, kterym vysvetlim svuj postoj k problemu. Beru jako samozrejmost, ze priklad neni vse a nemuzu na jednom prikladu stavet svou argumentaci k danemu problemu, ale chci-li nejakou myslenku podtrhnout, mohu to udelat prikladem...
Co nam, malym detem chtel autor rici?. Usmevnou formou jsme se dovedeli, ze pouzivani prikladu v sobe skryva jista nebezpeci.
No, zda se mi, ze autor nikterak nenarazi na pouzivani prikladu. Jaky je v Kocourkove priklad? Kocourkovsti pouze argumentuji, ze vlak dela randal. Mimo jine, mam dojem, ze jeden vlak by nadelal jeste vice randalu nez ctyricet vozku s bicem, ale to sem nepatri. To co Kocourkovsti nedelaji je, ze neberou v uvahu vsechna fakta, ale to je zase uplne jiny pribeh...
ne, ale priklady vyucujicich byly konstruovany po zrale uvaze techtoAno, existuji dobre a spatne priklady/prirovnani, to je samozrejme pravda. Neverim ale, ze by nektery z vyucujicich dlouze a zrale uvazoval nad tim, ktery priklad vyuzit. Snad jenom, i na tvoreni prikladu musi mit clovek trosku talentu, jinak se muze stat ze i pres priklad zustane nepochopen
ne to mi skutecne neni jasne.Mne tedy prirovnani autora blogpostu, ve kterem je vice vulgarismu nez ostatnich slov, a ktery je tim mnohym lidem ctoucich tento server neprijemny k cloveku ktery "neco dela" v klubovne jasne. (neresim tim otazku nakolik se s prirovnanim ztotoznuji ja)
K železnici: ona ale opravdu dělá velký kravál, a to i dnes... Zkuste si bydlet u nádraží anebo jen u frekventovaných kolejí. Po čase si sice zvyknete, ale to neznamená, že to váš organismus nevnímá. Platí samozřejmě i o autech. Ten pán z kocourkovské radnice měl svým způsobem pravdu
Ano, tragika příkladů je opravdu v tom, že ti méně bystří (anebo ti zlovolní) účastníci diskuse začnou pitvat příklad a debatu tak přenesou úplně někam jinam. I když lze jistě odpovědět i dobře uváženým protipříkladem anebo modifikací příkladu. Nikdy by se ovšem neměl ztratit ze zřetele vlastní předmět diskuse.Ano, ale zlovolní účastníci a všeljací trolové budou rozpitvávat i jiné věci než příklady. Pravda, na příkladech se chytnou i méně bystří trolové
K železnici: ona ale opravdu dělá velký kravál, a to i dnes...Zrovna, když jsem to četl, tak jsem slyšel projet vlak
BTW: něž příklad, který smrdí matematikou pro základní školy, je lepší v tomto případě používat pojmy analogie, nebo přirovnání.
)
Trochu me v reakcich prekvapuje, ze se tolik lidi toci na tom, ze kdyz pozaduji zvysenou pozornost pri pouzivani prikladu, ze si ho dovoluji pouzit. Asi to skutecne nebylo dobre formulovano, ale spise si myslim, ze zde byly ruce rychlejsi nez mozky. Myslim si, ze dobre to shrnul xkesh.
. Takže Leoši, pokud tě někdo opravdu naštve (třeba já) tak ho klidně vyhoď a já se za tebe postavím. (Stejně si myslím, že tady patříš k těm trpělivějším, co k radikálním opatřením přistupují až když už není zbytí jestli vůbec.)
PS.: Marek: Patička: Vždy klamem. -
A o svoji svobodu se nebojim tak ani tak...
Tak. Ham!
p.s.: Tak ma napadá, koľko je na svete ľudí, ktorí tú pätičku ocenia?
Na wiki je o paradoXoch (ja ten TeX neznášam; väčšinou to nevadí, ale človek má problém rozoznať napríklad praX a prach
) pekný článok.
Zatiaľ sa mi ich ešte nepodarilo ukuchtiť – na koleji to moc nejde, ako som zistil – ale doma sa na ne vrhnem
Mňa fascinuje už to, že každý deň vyjde Slnko. Je to taký malý zázrak. A o niečo väčší zázrak je, keď opadne smog a je to Slnko vidieť
Pozor. Ta veta nahore NENI priklad. I kdyz tam stoji na zacatku to slovicko. Je to konstatovani skutecnosti.
Je to príklad. To, či je to príklad, nemá nič spoločné s tým, či je to pravda, alebo výmysel.
Bohuzel, divam-li se na Americany jako na celek, tak na vsech tech srandach o nich neco je. Neznamena to, ze by mezi nemi nebyli normalni, pohodovi lidi, ale oni se blbci vzdycky nejvic projevujou...
Nicmene si dovedu predstavit, ze clovek, ktery na tento server zavita nahodou a zrovna narazi na takovyto blogpost si nezpravnym zobecnenim jednoho prikladu muze udelat nazor, ze vsichni linuxaci jsou blbci a uz se nevrati. A muze to byt skoda, i kdyz jeho uvaha nebyla v tu chvili spravna. Ale vsichni delame denne zjednodusene nespravne uvahy...
...Pokud nekdo sem prijde a zacne urazet vsechny okolo ... to je to udesne prave na tech prikladech. Me napriklad SUX neurazi.To není chyba příkladu, ale generalizace. Znamená to, že Leoš zvolil nevhodné slovo. Místo "uráží" měl napsat "nadává" -- protože Usama skutečně všem nadává. Možná jeho zápisky nečteš pořádně, takže to nevíš, ale v mnoha případech nadával paušálně každému.
NAPRIKLAD v Texasu vyhodili ucitelku, protoze sla s detmi do muzea na vystavu antiky a tam byla fotografie naheho Davida. Pry to deti urazelo. Pozor. Ta veta nahore NENI priklad. I kdyz tam stoji na zacatku to slovicko. Je to konstatovani skutecnosti.Nemá-li ta věta s diskutovanou věcí nic společného, tak tam nemusela být. Pokud jsi ale uvedl proto, že ji chceš prezentovat jako analogii diskutované věci, pak je to příklad. A musím říci, že velmi nepovedený.