Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Poslední možnost, nebo možná první, která způsobuje vůli v řízení je převodka řízení. Zkusil jsem ji tedy sundat a zkontrolovat.
Nejříve bylo potřeba odpojit převodku od řídící tyče. Potom povolit a sundat šroub na tisícihranu, který vede dál k volantu. Pak povolit šrouby na rámu u pérování a nakonec na rámu zhora. K sundání páky ze svislé hřídele stačilo kladivo, tisícihran zde je kuželový a má i vymezovací hrany, že páka pak je vždy ve správné poloze a nemusel jsem si dělat značky.
Pak stačilo povolit tři štouby v horní části převodky a vyndat svislou hřídel s ozubením. Uvniř převodky je vodorovná hřídel se závitem, po kterém pojíždí hřeben, který pak otáčí pomocí ozubení svislým hřídelem. Vodorovná hřídel je v kuličkových ložiscích a svislá hřídel jen v kluzném ložisku. Nebylo vidět žádné výrazné opotřebení a protože sada ložisek není skladem, tak jsem to zase smontoval dohromady a namontoval na místo.
Když jsem měl převodku sundanou, zkoušel jsem, co dělá ten šroubek a matka v horní části. Snižují vůli svislé hřídele! Ta má tvar kuželu a kluzné ložisko také, takže šroubovákem jsem přitáhl hřídel a matka dělá kontra. Paráda, vůle na řízení je pryč. Sadu ložisek si ale přesto objednám, bude se hodit na později.
Řízení by tedy mělo být téměř komplet v pořádku, jsou srovnané tyče, vyměněné čepy, dotažená vůle v převodce. Zbývá jen změřit a případně poopravit sbíhavost. Podle tohohle článku by měl být rozdíl mezi přední a zadní hranou asi čtvrt palce.
Tiskni
Sdílej:
Oobdivuji Tě. Kdybych se do toho pustil já, zbydou mi součástky na ještě jeden Jeep a ten původní bych už nikdy nedal dohromady. Ještě se zamýšlím nad pověstnou jednoduchostí konstrukce Jeepů a možná je pro mě až příliš složitý (ano, jsem ten, který není schopen ani seřídit přehazovačku na kole :-)
Jen tak dál, jsem zvědav na další pokroky :-)
zdá se že to má tu převodku rozumně udělanou. U starých škodovek to postrádalo základní strojařskou logiku, slučovaly se tam neslučitelné pohyby a aby se to vůbec hýbalo tak to muselo mít strašnou vůli. Na seřizování sbíhavosti používám laser. Konkrétně laserovou vodováhu přidělanou na liště aby to šlo přiložit na hrany ráfku. Pravítko před autem a trocha geometrie ze základní školy.