Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.
Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.
R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.
pekwm umožňuje přemapovat většinu událostí (events) vytvářených myší a klávesnicí. Podíváme se tomu na zoubek.
Nejdůležitější je pochopit, jak je tento soubor tvořen. Jedná se o spojení "Where" (kde, třeba na pracovní ploše), "Event" (událost, např. stisknutí levého tlačítka myši) a "Actions" (akce, co se má vykonat). Uvedu nejdřív obecný zápis:
# 'Where' může nabývat hodnot: FrameTitle, OtherTitle, Border, ScreenEdge, # Client, Root, Menu, Other. /* FrameTitle -- titulkový pruh na "řádných" oknech OtherTitle -- vlastní pruh programu pekwm Border -- rámeček okna. Může mít podsekce: Top, Bottom, Left, Right, TopLeft, TopRight, BottomLeft, and BottomRight. V těchto podsekcích můžete definovat události a akce obvyklým způsobem. ScreenEdge -- okraje obrazovky. Může mít podsekce: Up, Down, Left a Right. V těchto podsekcích můžete definovat události a akce jako obvykle. Client -- kdekoli uvnitř okna Root -- pracovní plocha (Root window, desktop) Menu -- na rozličných nabídkách (menu), vyjma jejich titulkového pruhu Other -- zahrnuje cokoli, co nemá vlastní sekci */ 'Where' { # 'Event' může nabývat hondot: ButtonPress, ButtonRelease, DoubleClick, # Motion, Enter, Leave, EnterMoving. /* ButtonPress -- jedno kliknutí ButtonRelease -- jedno kliknutí, které se aktivuje, jakmile se uvolní odpovídající tlačítko myši. DoubleClick -- dvojitý klik Motion -- klikání, držení a tažení Enter -- definuje chování, když kurzor myši "vstoupí" do oblasti definované pomocí 'Where'. Leave -- definuje chování, když kurzor myši opustí oblast definovou pomocí 'Where'. EnterMoving -- definuje chování, když tažené okno "vstoupí" do rohu obrazovky. Funguje pouze u rohů obrazovky. */ # Co se týká modifikátorů, tak mod1 = klávesa alt. Mod4 je "windows klávesa". # Více o modifikátorech napoví program 'xev'. 'Event' = "volitelné modifikátory, jako mod1, ctrl aj. a tlačítko myši (jeho číslo)" { # Akcí je hodně. Budu jim věnovat samostatný zápisek. Actions = "akce a jejich parametry" } 'Event' = "volitelné modifikátory, jako mod1, ctrl aj. a tlačítko myši (jeho číslo)" { Actions = "akce a jejich parametry" } }
Dále uvádím konkrétní příklad:
# "Root" označuje pracovní plochu (Root window) Root { # Jednoduché kliknutí pravým tlačítkem myši, které při uvolnění # spustí akci "ShowMenu Goto". Toto menu vám zobrazí seznam aktuálně aktivních oken. ButtonRelease = "2" { Actions = "ShowMenu Goto" } # Jednoduché kliknutí levým tlačítkem myši, při jeho uvolnění # se vykoná akce "HideAllMenus", neboli se skryjou všechny nabídky. ButtonRelease = "1" { Actions = "HideAllMenus" } }
Obecný zápis:
# 'Section' (sekce) může nabývat hodnot: Global, MoveResize, Menu a InputDialog. 'Section' { # KeyPress = stisknutí tlačítka /* Klávesy mohou bý identifikovány svým 'XString name' nebo pomocí 'keycode'. Obojí lze zjistit programem 'xev'. Pokud chcete použít keycode, tak před něj dejte # */ KeyPress = "Volitelné modifikátory jako mod1 (neboli alt), ctrl aj. a klávesa." { Actions = "Akce a parametry akce, pokud jsou potřeba." # Samozřejmě lze zadat více akcí najednou, jenom je musíte oddělit středníkem. # Příklad: Actions = "Exec xterm; Set Maximized True True; Close" } }
Global: obsahuje obecné akce.
MoveResize: Namapování klávesnice, které se použije, když bude "zavolána" funkce MoveResize.
Menu: Obsahuje klávesy, které se použijí, pokud je "zavolána" akce ShowMenu.
InputDialog: Tato sekce umožňuje vyladit si klávesy dostupné pro řádkovou editaci, jestliže CmDialog okno, které dovoluje uživateli zadat pekwm-akce pro běžící okna, je aktivní.
# Myslím, že se jedná o tak jednoduchou záležitost, že není ani třeba výklad. Menu { KeyPress = "Down" { Actions = "NextItem" } KeyPress = "Up" { Actions = "PrevItem" } KeyPress = "Left" { Actions = "LeaveSubmenu" } KeyPress = "Right" { Actions = "EnterSubmenu" } KeyPress = "Return" { Actions = "Select" } KeyPress = "Escape" { Actions = "Close" } }
Jedná se o "řetězec kláves" (či posloupnost kláves). Obecný zápis:
# 'Chain' lze vnořovat (viz tento obecný příklad). Chain = "modifikátory a klávesa" { Chain = "modifikátory a klávesa" { KeyPress = "modifikátory a klávesa" { Actions = "akce a jejich parametry" } } Keypress = "modifikátoy a klávesa" { Actions = "akce a jejich parametry" } }
Konkrétní příklad:
# Chain = "Ctrl Mod1 M" { Chain = "M" { KeyPress = "M" { Actions = "Toggle Maximized True True" } KeyPress = "V" { Actions = "Toggle Maximized False True" } KeyPress = "H" { Actions = "Toggle Maximized True False" } } # Ctrl+Alt+M --> M --> M nebo V nebo H } Chain = "Ctrl Mod1 A" { KeyPress = "R" { Actions = "ShowMenu Root" } } # Ctrl+Alt+A --> R
Příští zápisek budu věnovat akcím (vlastnostem oken). Je jich dost.
Tiskni Sdílej:
Abych se přiznal, tak nevím (nerozumím přesně otázce).
setxkbmap -option grp:shifts_toggle,grp_led:scroll -variant ,qwerty -layout us,cz
tak PekWM naprosto ignoroval keychains, pokud zrovna byla aktivní česká klávesová mapa.
Aha. Já zatím funguju jenom na anglické klávesnici, českou klávesovou mapu jsem zatím nezkoušel. Prostě zatím zkouším možnosti pekwm, seznamuju se s ním.
xmodmap
, který umožňuje modifikátory procházet (-pm
), měnit (-e
), jakož i procházet a měnit keysyms a keycodes atd...