Společnost Qualcomm na Snapdragon Summitu 2025 představila nové čipy: Snapdragon 8 Elite Gen 5 pro mobily a Snapdragon X2 Elite Extreme a Snapdragon X2 Elite pro PC. Do LKML (Linux Kernel Mailing List) byly odeslány příslušné patche (Snapdragon 8 Elite Gen 5 a Snapdragon X2 Elite).
Byla vydána verze 32.0 svobodného softwaru OBS Studio (Open Broadcaster Software, Wikipedie) určeného pro streamování a nahrávání obrazovky počítače. Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Byl vydán PostgreSQL 18. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
NFS (Network File System) má letos 40 let. Jeho tvůrci zavzpomínali na MSST Conference. Sun Microsystems vydal v prosinci 1985 zdrojové kódy NFS vývojářům mimo Sun.
Po Canonicalu oznámilo také SUSE, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
Laboratoře CZ.NIC vydaly novou verzi 4.27.0 aplikace Datovka, tj. svobodné multiplatformní desktopové aplikace pro přístup k datovým schránkám a k trvalému uchovávání datových zpráv v lokální databázi. Přidány byly funkce pro přerazítkování datových zpráv systémem ISDS. Uživatel muže zvolit zprávy, jejichž časová razítka má aplikace sledovat. Aplikace jej upozorní na časová razítka, která lze přerazítkovat. Uživatel pak může
… více »Bylo představeno all-in-one PC aneb mechanická podsvícená klávesnice s Raspberry Pi 5 uvnitř Raspberry Pi 500+. S 256 GB Raspberry Pi SSD a 16 GB RAM za 200 dolarů.
Google, potažmo YouTube umožní návrat tvůrcům, kteří byli zablokováni kvůli údajnému šíření dezinformací souvisejících s COVID-19 a volbami. Tvůrci teď mohou požádat o navrácení přístupu. Společnost Alphabet v této souvislosti uvedla, že zákazy byly uděleny kvůli tlaku tehdejší Bidenovy administrativy.
Vývojári z distribúcie Artix, ktorá je postavená na Arch Linuxe, alebo skôr jeho forkom, už skôr prešli na Open-RC init systém, stále však niektoré projekty ako GNOME boli závislé na systemd. Teraz pretiekol pohár trpezlivosti a počnúc GNOME 49, kvôli ktorému komponenta gnome-session je úplne závislá na systemd-init, padlo rozhodnutie na odstránenie GNOME z repozitárov Artixu. Táto zmena sa podľa všetkého týka viac než 90 distribúcií, ktoré tiež nepoužívajú systemd. Viac v príspevku na DistroWatch.
Magazín IEEE Spectrum opět po roce publikoval svůj žebříček programovacích jazyků. Vedou Python, Java, C++, SQL a C#.
pekwm umožňuje přemapovat většinu událostí (events) vytvářených myší a klávesnicí. Podíváme se tomu na zoubek.
Nejdůležitější je pochopit, jak je tento soubor tvořen. Jedná se o spojení "Where" (kde, třeba na pracovní ploše), "Event" (událost, např. stisknutí levého tlačítka myši) a "Actions" (akce, co se má vykonat). Uvedu nejdřív obecný zápis:
# 'Where' může nabývat hodnot: FrameTitle, OtherTitle, Border, ScreenEdge, # Client, Root, Menu, Other. /* FrameTitle -- titulkový pruh na "řádných" oknech OtherTitle -- vlastní pruh programu pekwm Border -- rámeček okna. Může mít podsekce: Top, Bottom, Left, Right, TopLeft, TopRight, BottomLeft, and BottomRight. V těchto podsekcích můžete definovat události a akce obvyklým způsobem. ScreenEdge -- okraje obrazovky. Může mít podsekce: Up, Down, Left a Right. V těchto podsekcích můžete definovat události a akce jako obvykle. Client -- kdekoli uvnitř okna Root -- pracovní plocha (Root window, desktop) Menu -- na rozličných nabídkách (menu), vyjma jejich titulkového pruhu Other -- zahrnuje cokoli, co nemá vlastní sekci */ 'Where' { # 'Event' může nabývat hondot: ButtonPress, ButtonRelease, DoubleClick, # Motion, Enter, Leave, EnterMoving. /* ButtonPress -- jedno kliknutí ButtonRelease -- jedno kliknutí, které se aktivuje, jakmile se uvolní odpovídající tlačítko myši. DoubleClick -- dvojitý klik Motion -- klikání, držení a tažení Enter -- definuje chování, když kurzor myši "vstoupí" do oblasti definované pomocí 'Where'. Leave -- definuje chování, když kurzor myši opustí oblast definovou pomocí 'Where'. EnterMoving -- definuje chování, když tažené okno "vstoupí" do rohu obrazovky. Funguje pouze u rohů obrazovky. */ # Co se týká modifikátorů, tak mod1 = klávesa alt. Mod4 je "windows klávesa". # Více o modifikátorech napoví program 'xev'. 'Event' = "volitelné modifikátory, jako mod1, ctrl aj. a tlačítko myši (jeho číslo)" { # Akcí je hodně. Budu jim věnovat samostatný zápisek. Actions = "akce a jejich parametry" } 'Event' = "volitelné modifikátory, jako mod1, ctrl aj. a tlačítko myši (jeho číslo)" { Actions = "akce a jejich parametry" } }
Dále uvádím konkrétní příklad:
# "Root" označuje pracovní plochu (Root window) Root { # Jednoduché kliknutí pravým tlačítkem myši, které při uvolnění # spustí akci "ShowMenu Goto". Toto menu vám zobrazí seznam aktuálně aktivních oken. ButtonRelease = "2" { Actions = "ShowMenu Goto" } # Jednoduché kliknutí levým tlačítkem myši, při jeho uvolnění # se vykoná akce "HideAllMenus", neboli se skryjou všechny nabídky. ButtonRelease = "1" { Actions = "HideAllMenus" } }
Obecný zápis:
# 'Section' (sekce) může nabývat hodnot: Global, MoveResize, Menu a InputDialog. 'Section' { # KeyPress = stisknutí tlačítka /* Klávesy mohou bý identifikovány svým 'XString name' nebo pomocí 'keycode'. Obojí lze zjistit programem 'xev'. Pokud chcete použít keycode, tak před něj dejte # */ KeyPress = "Volitelné modifikátory jako mod1 (neboli alt), ctrl aj. a klávesa." { Actions = "Akce a parametry akce, pokud jsou potřeba." # Samozřejmě lze zadat více akcí najednou, jenom je musíte oddělit středníkem. # Příklad: Actions = "Exec xterm; Set Maximized True True; Close" } }
Global: obsahuje obecné akce.
MoveResize: Namapování klávesnice, které se použije, když bude "zavolána" funkce MoveResize.
Menu: Obsahuje klávesy, které se použijí, pokud je "zavolána" akce ShowMenu.
InputDialog: Tato sekce umožňuje vyladit si klávesy dostupné pro řádkovou editaci, jestliže CmDialog okno, které dovoluje uživateli zadat pekwm-akce pro běžící okna, je aktivní.
# Myslím, že se jedná o tak jednoduchou záležitost, že není ani třeba výklad. Menu { KeyPress = "Down" { Actions = "NextItem" } KeyPress = "Up" { Actions = "PrevItem" } KeyPress = "Left" { Actions = "LeaveSubmenu" } KeyPress = "Right" { Actions = "EnterSubmenu" } KeyPress = "Return" { Actions = "Select" } KeyPress = "Escape" { Actions = "Close" } }
Jedná se o "řetězec kláves" (či posloupnost kláves). Obecný zápis:
# 'Chain' lze vnořovat (viz tento obecný příklad). Chain = "modifikátory a klávesa" { Chain = "modifikátory a klávesa" { KeyPress = "modifikátory a klávesa" { Actions = "akce a jejich parametry" } } Keypress = "modifikátoy a klávesa" { Actions = "akce a jejich parametry" } }
Konkrétní příklad:
# Chain = "Ctrl Mod1 M" { Chain = "M" { KeyPress = "M" { Actions = "Toggle Maximized True True" } KeyPress = "V" { Actions = "Toggle Maximized False True" } KeyPress = "H" { Actions = "Toggle Maximized True False" } } # Ctrl+Alt+M --> M --> M nebo V nebo H } Chain = "Ctrl Mod1 A" { KeyPress = "R" { Actions = "ShowMenu Root" } } # Ctrl+Alt+A --> R
Příští zápisek budu věnovat akcím (vlastnostem oken). Je jich dost.
Tiskni
Sdílej:
Abych se přiznal, tak nevím (nerozumím přesně otázce).
setxkbmap -option grp:shifts_toggle,grp_led:scroll -variant ,qwerty -layout us,cz
tak PekWM naprosto ignoroval keychains, pokud zrovna byla aktivní česká klávesová mapa.
Aha. Já zatím funguju jenom na anglické klávesnici, českou klávesovou mapu jsem zatím nezkoušel. Prostě zatím zkouším možnosti pekwm, seznamuju se s ním.
xmodmap
, který umožňuje modifikátory procházet (-pm
), měnit (-e
), jakož i procházet a měnit keysyms a keycodes atd...