Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
pekwm umožňuje přemapovat většinu událostí (events) vytvářených myší a klávesnicí. Podíváme se tomu na zoubek.
Nejdůležitější je pochopit, jak je tento soubor tvořen. Jedná se o spojení "Where" (kde, třeba na pracovní ploše), "Event" (událost, např. stisknutí levého tlačítka myši) a "Actions" (akce, co se má vykonat). Uvedu nejdřív obecný zápis:
# 'Where' může nabývat hodnot: FrameTitle, OtherTitle, Border, ScreenEdge, # Client, Root, Menu, Other. /* FrameTitle -- titulkový pruh na "řádných" oknech OtherTitle -- vlastní pruh programu pekwm Border -- rámeček okna. Může mít podsekce: Top, Bottom, Left, Right, TopLeft, TopRight, BottomLeft, and BottomRight. V těchto podsekcích můžete definovat události a akce obvyklým způsobem. ScreenEdge -- okraje obrazovky. Může mít podsekce: Up, Down, Left a Right. V těchto podsekcích můžete definovat události a akce jako obvykle. Client -- kdekoli uvnitř okna Root -- pracovní plocha (Root window, desktop) Menu -- na rozličných nabídkách (menu), vyjma jejich titulkového pruhu Other -- zahrnuje cokoli, co nemá vlastní sekci */ 'Where' { # 'Event' může nabývat hondot: ButtonPress, ButtonRelease, DoubleClick, # Motion, Enter, Leave, EnterMoving. /* ButtonPress -- jedno kliknutí ButtonRelease -- jedno kliknutí, které se aktivuje, jakmile se uvolní odpovídající tlačítko myši. DoubleClick -- dvojitý klik Motion -- klikání, držení a tažení Enter -- definuje chování, když kurzor myši "vstoupí" do oblasti definované pomocí 'Where'. Leave -- definuje chování, když kurzor myši opustí oblast definovou pomocí 'Where'. EnterMoving -- definuje chování, když tažené okno "vstoupí" do rohu obrazovky. Funguje pouze u rohů obrazovky. */ # Co se týká modifikátorů, tak mod1 = klávesa alt. Mod4 je "windows klávesa". # Více o modifikátorech napoví program 'xev'. 'Event' = "volitelné modifikátory, jako mod1, ctrl aj. a tlačítko myši (jeho číslo)" { # Akcí je hodně. Budu jim věnovat samostatný zápisek. Actions = "akce a jejich parametry" } 'Event' = "volitelné modifikátory, jako mod1, ctrl aj. a tlačítko myši (jeho číslo)" { Actions = "akce a jejich parametry" } }
Dále uvádím konkrétní příklad:
# "Root" označuje pracovní plochu (Root window) Root { # Jednoduché kliknutí pravým tlačítkem myši, které při uvolnění # spustí akci "ShowMenu Goto". Toto menu vám zobrazí seznam aktuálně aktivních oken. ButtonRelease = "2" { Actions = "ShowMenu Goto" } # Jednoduché kliknutí levým tlačítkem myši, při jeho uvolnění # se vykoná akce "HideAllMenus", neboli se skryjou všechny nabídky. ButtonRelease = "1" { Actions = "HideAllMenus" } }
Obecný zápis:
# 'Section' (sekce) může nabývat hodnot: Global, MoveResize, Menu a InputDialog. 'Section' { # KeyPress = stisknutí tlačítka /* Klávesy mohou bý identifikovány svým 'XString name' nebo pomocí 'keycode'. Obojí lze zjistit programem 'xev'. Pokud chcete použít keycode, tak před něj dejte # */ KeyPress = "Volitelné modifikátory jako mod1 (neboli alt), ctrl aj. a klávesa." { Actions = "Akce a parametry akce, pokud jsou potřeba." # Samozřejmě lze zadat více akcí najednou, jenom je musíte oddělit středníkem. # Příklad: Actions = "Exec xterm; Set Maximized True True; Close" } }
Global: obsahuje obecné akce.
MoveResize: Namapování klávesnice, které se použije, když bude "zavolána" funkce MoveResize.
Menu: Obsahuje klávesy, které se použijí, pokud je "zavolána" akce ShowMenu.
InputDialog: Tato sekce umožňuje vyladit si klávesy dostupné pro řádkovou editaci, jestliže CmDialog okno, které dovoluje uživateli zadat pekwm-akce pro běžící okna, je aktivní.
# Myslím, že se jedná o tak jednoduchou záležitost, že není ani třeba výklad. Menu { KeyPress = "Down" { Actions = "NextItem" } KeyPress = "Up" { Actions = "PrevItem" } KeyPress = "Left" { Actions = "LeaveSubmenu" } KeyPress = "Right" { Actions = "EnterSubmenu" } KeyPress = "Return" { Actions = "Select" } KeyPress = "Escape" { Actions = "Close" } }
Jedná se o "řetězec kláves" (či posloupnost kláves). Obecný zápis:
# 'Chain' lze vnořovat (viz tento obecný příklad). Chain = "modifikátory a klávesa" { Chain = "modifikátory a klávesa" { KeyPress = "modifikátory a klávesa" { Actions = "akce a jejich parametry" } } Keypress = "modifikátoy a klávesa" { Actions = "akce a jejich parametry" } }
Konkrétní příklad:
# Chain = "Ctrl Mod1 M" { Chain = "M" { KeyPress = "M" { Actions = "Toggle Maximized True True" } KeyPress = "V" { Actions = "Toggle Maximized False True" } KeyPress = "H" { Actions = "Toggle Maximized True False" } } # Ctrl+Alt+M --> M --> M nebo V nebo H } Chain = "Ctrl Mod1 A" { KeyPress = "R" { Actions = "ShowMenu Root" } } # Ctrl+Alt+A --> R
Příští zápisek budu věnovat akcím (vlastnostem oken). Je jich dost.
Tiskni
Sdílej:
Abych se přiznal, tak nevím (nerozumím přesně otázce).
setxkbmap -option grp:shifts_toggle,grp_led:scroll -variant ,qwerty -layout us,cz
tak PekWM naprosto ignoroval keychains, pokud zrovna byla aktivní česká klávesová mapa.
Aha. Já zatím funguju jenom na anglické klávesnici, českou klávesovou mapu jsem zatím nezkoušel. Prostě zatím zkouším možnosti pekwm, seznamuju se s ním.
xmodmap
, který umožňuje modifikátory procházet (-pm
), měnit (-e
), jakož i procházet a měnit keysyms a keycodes atd...