abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:22 | IT novinky

    Nájemný botnet Aisuru prolomil další "rekord". DDoS útok na Cloudflare dosáhl 29,7 Tbps. Aisuru je tvořený až čtyřmi miliony kompromitovaných zařízení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:11 | Nová verze

    Iced, tj. multiplatformní GUI knihovna pro Rust, byla vydána ve verzi 0.14.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 05:22 | Komunita

    FEX, tj. open source emulátor umožňující spouštět aplikace pro x86 a x86_64 na architektuře ARM64, byl vydán ve verzi 2512. Před pár dny FEX oslavil sedmé narozeniny. Hlavní vývojář FEXu Ryan Houdek v oznámení poděkoval společnosti Valve za podporu. Pierre-Loup Griffais z Valve, jeden z architektů stojících za SteamOS a Steam Deckem, v rozhovoru pro The Verge potvrdil, že FEX je od svého vzniku sponzorován společností Valve.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 03:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.24 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:11 | IT novinky

    Společnost Proton AG stojící za Proton Mailem a dalšími službami přidala do svého portfolia online tabulky Proton Sheets v Proton Drive.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    6.12. 15:55 | Komunita

    O víkendu (15:00 až 23:00) probíha EmacsConf 2025, tj. online konference vývojářů a uživatelů editoru GNU Emacs. Sledovat ji lze na stránkách konference. Záznamy budou k dispozici přímo z programu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.12. 15:44 | Komunita

    Provozovatel internetové encyklopedie Wikipedia jedná s velkými technologickými firmami o uzavření dohod podobných té, kterou má s Googlem. Snaží se tak zpeněžit rostoucí závislost firem zabývajících se umělou inteligencí (AI) na svém obsahu. Firmy využívají volně dostupná data z Wikipedie k trénování jazykových modelů, což zvyšuje náklady, které musí nezisková organizace provozující Wikipedii sama nést. Automatické programy

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 28
    6.12. 15:22 | IT novinky

    Evropská komise obvinila síť 𝕏 z porušení unijních pravidel, konkrétně nařízení Evropské unie o digitálních službách (DSA). Vyměřila jí za to pokutu 120 milionů eur (2,9 miliardy Kč). Pokuta je podle názoru amerického ministra zahraničí útokem zahraničních vlád na americký lid. K pokutě se vyjádřil i americký viceprezident: „EU by měla podporovat svobodu projevu, a ne útočit na americké společnosti kvůli nesmyslům“.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 26
    5.12. 17:11 | IT novinky

    Společnost Jolla spustila kampaň na podporu svého nového telefonu Jolla Phone se Sailfish OS. Dodání je plánováno na první polovinu příštího roku. Pokud bude alespoň 2 000 zájemců. Záloha na telefon je 99 €. Cena telefonu v rámci kampaně je 499 €.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 30
    5.12. 15:11 | IT novinky

    Netflix kupuje Warner Bros. včetně jejích filmových a televizních studií HBO Max a HBO. Za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (34%)
     (48%)
     (19%)
     (17%)
     (22%)
     (15%)
     (24%)
     (16%)
     (17%)
    Celkem 441 hlasů
     Komentářů: 18, poslední 2.12. 18:34
    Rozcestník

    wesnoth wml - proměnné + datové typy

    17.9.2007 22:21 | Přečteno: 741× | wesnoth | poslední úprava: 28.9.2007 09:16

    WML jazyk Wesnothu je dost podivný, špatně zdokumentovaný a proto obtížně použitelný, je to jen pro silné povahy. Podivná je i práce s proměnnými, které se věnuje tento zápisek. Vzhledem k mlhavým informacím roztroušených náhodně po celé wiki wesnothu se může stát, že zde budu psát bludy.

    Typy a nastavení proměnných

    Jednoduché (skalární) proměnné

    Proměnnou lze nastavit pomocí elementu [set_variable]. Například to co se v ostatních jazyích udělá takto:

        promenna = "hodnota"
    
    se ve WML dělá takto:

        [set_variable]
            name=promenna
            value="hodnota"
        [/set_variable]
    

    Protože je to dlouhé, existuje i předdefinované makro, které to trochu zjednodušuje. Pomocí makra se to samé udělá takto:

        {VARIABLE promenna "hodnota"}
    

    Pozor, nastavení proměnné funguje jen v eventu, jinde se proměnné nastavit nedají. Tahle veledůležitá informace není nikde napsaná, takže klidně strávíte několik hodin rvaním si vlasů, jak to že vám nic nefunguje. Tohle a podobné špeky způsobuje, že se do tohoto obskurního jazyku snažím proniknout už asi po třetí s tím, že se vždycky naštvu, že na tohle nemám nervy a čas se dá ztrácet i příjemnějším způsobem.

    Kontejnery (skládání proměnných)

    Ve WML je možno proměnné jakoby objektově skládat, protože proměnná může fungovat i jako kontejner pro další proměnné. Lze tak mít například proměnou souradnice, která obsahuje proměnné x a y.

        [set_variable]
            name=souradnice.x
            value=10
        [/set_variable]
        [set_variable]
            name=souradnice.y
            value=20
        [/set_variable]
    

    Pole

    Pole je ve WML proměnná, která obsahuje jiné proměnné s číselným indexem, podle kterého pak lze procházet v cyklu. Ukázka definice pole:

        [set_variable]
            name=pole[0].x
            value=10
        [/set_variable]
        [set_variable]
            name=pole[1].x
            value=12
        [/set_variable]
        [set_variable]
            name=pole[2].x
            value=14
        [/set_variable]
        [set_variable]
            name=pole[2].y
            value=10
        [/set_variable]
    

    Pozor, na rozdíl od jiných jazyků pole[1] nemůže obsahovat hodnotu, je to jen kontejner pro jednu nebo více dalších proměnných. Nelze tedy mít jen "name=pole[1]".

    Každé pole má speciální atribut lenght, v kterém je uveden počet prvků pole.

    Práce s proměnnými

    Proměnnou je možno měnit, předávat, odstranit a nebo použít její hodnotu.

    Změna proměnné

    Proměnná se mění stejně jako se definuje nová.

    Předávání proměnné

    Proměnnou je možno předat například jako parametr makru nebo některým speciálním atributům pro práci s proměnnou místo její hodnotou. Proměnná se předává svým názvem. Například předání proměnné promenna makru MAKRO:

        {MAKRO promenna}
    

    Smazání proměnné

    Pro smazání proměnné je k dispozici element [clear_variable]. Protože všechny nesmazané proměnné se musí ukládat do sejvů a zabírají místo v paměti, je velmi vhodné všechny pomocné a dočasné proměnné po použití smazat. Příklad smazání proměnné promenna:

        [clear_variable]
            name=promenna
        [/clear_variable]
    

    Mimochodem, tohle je i příklad předání proměnné atributu.

    K této akci je pro zkrácení zápisu rovněž předdefinováno makro CLEAR_VARIABLE:

        {CLAER_VARIABLE promenna}
    

    Použití hodnoty proměnné

    Obecně se hodnota proměnné získá použitím znaku $. Tedy asi nějak takto:

        {VARIABLE text "Hello world!"}
        [message]
            speaker=narrator
            message="Text je $text"
        [/message]
        {CLEAR_VARIABLE text}
    

    Použití $ se ve WML také říká substituce. Aby to nebylo jednoduché, WML rozlišuje tři různé druhy substituce. Jaký druh substituce se použije nezávisí na uživateli, ale je dán atributem u kterého se proměnná používá, tudíž je nutno to konkrétně o každém atributu vědět. Tyto tři substituce jsou: literal, simple a complex.

    Literal znamená žádná substituce. U takového atributu se proměnná hodnotou nenahradí. Atribut získá hodnotu názvu proměnné i se znakem $, nikoli její hodnotu. Jinými slovy, u takového atributu nejde proměnnou použít.

    Tato substituce je použita v elementu [set_variable] u atributu literal.

    Simple znamená, že proměnná se rozezná a nahradí hodnotou jen když není v řetězci nebo je na jeho začátku. Tedy znak $ následuje hned za znakem ".

    Tato substituce je použita všude, kde se nepoužívá literal ani complex.

    Complex znamená, že proměnná se rozezná a nahradí hodnotou kdekoli v řetězci, jako je tomu u výše uvedené ukázky.

    Tato substituce se používá:

    Poznámky ke komplexní substituci

    Je-li u nějakého atributu simple substituce a vy potřebujete complex substituci, pak si musíte vypomoci pomocnou proměnnou vytvořenou pomocí [set_variable] a atributů name a format.

    Pokud potřebujete substituovat proměnnou tak, aby za ní mohl hned následovat text, je si možno vypomoci znakem | a ukončit jím název proměnné. Například takto:

        [message]
            message="Pozor, právě jsem zahlédnul $rasa|!"
        [/message]
    

    Když ho budete používat vždycky, nemusíte se učit pravidla, ktará říkají, kdy ho potřeba je a kdy není, tj. před kterými znaky se rozezná konec proměnné automaticky. S tím souvisí i možnost vloření samotného znaku $ do řetězce, provede se to takto: "Upgrade stojí 100 $|".

    WML umožňuje, aby název proměnné byl vytvořen pomocí jiné proměnné. Například mějme proměnné rasa, zlato_elfova a zlato_trpaslici. Pak je možno použít syntaxe "$zlato_$rasa||" k získání obsahu druhé nebo třetí proměnné podle toho, zda proměnná rasa má hodnotu etfove nebo trpaslici.

    Procházení polem

    Procházení polem je trochu složitější, ale naštěstí pro to existují dvě předdefinovaná makra FOREACH a NEXT, která to zjednodušují. S jejich pomocí lze realizovat procházení polem takto:

        {FOREACH pole i}
            [message]
                message="X a Y je $pole[$i].x $pole[$i].y"
            [/mesage]
        {NEXT i}
    

    Nedefinovaná proměnná

    Nedefinovaná proměnná se rovná nedefinovanné proměné, nebo proměnné s hodnotou prázdný řetězec.

        {VARIABLE def_a ""}
        {VARIABLE def_b 0}
    
        # TRUE
        [if]
            [variable]
                name=undef
                equals=$none
            [/variable]
            [then]
                [message]
                   speaker=narrator
                   message="undef"
                [/message]
            [/then]
        [/if]
    
        # TRUE
        [if]
            [variable]
                name=def_a
                equals=$none
            [/variable]
            [then]
                [message]
                    speaker=narrator
                    message="def_a"
                [/message]
            [/then]
        [/if]
     
        # FALSE
        [if]
            [variable]
                name=def_b
                equals=$none
            [/variable]
            [then]
                [message]
                    speaker=narrator
                    message="def_b"
                [/message]
            [/then]
        [/if]
    
    
           

    Hodnocení: 25 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.