abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:11 | Nová verze

    Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:33 | IT novinky

    U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:33 | Nová verze

    Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.11. 16:11 | Nová verze

    Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.11. 12:11 | IT novinky

    Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    14.11. 14:22 | Bezpečnostní upozornění

    V přihlašovací obrazovce LightDM KDE (lightdm-kde-greeter) byla nalezena a již opravena eskalace práv (CVE-2025-62876). Detaily v příspěvku na blogu SUSE Security.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    14.11. 13:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 7.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.1. Další novinky v příslušném seznamu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.11. 10:33 | IT novinky

    Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 45
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (35%)
     (46%)
     (18%)
     (18%)
     (23%)
     (15%)
     (23%)
     (16%)
     (17%)
    Celkem 357 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 12.11. 18:21
    Rozcestník

    wesnoth wml - proměnné + datové typy

    17.9.2007 22:21 | Přečteno: 737× | wesnoth | poslední úprava: 28.9.2007 09:16

    WML jazyk Wesnothu je dost podivný, špatně zdokumentovaný a proto obtížně použitelný, je to jen pro silné povahy. Podivná je i práce s proměnnými, které se věnuje tento zápisek. Vzhledem k mlhavým informacím roztroušených náhodně po celé wiki wesnothu se může stát, že zde budu psát bludy.

    Typy a nastavení proměnných

    Jednoduché (skalární) proměnné

    Proměnnou lze nastavit pomocí elementu [set_variable]. Například to co se v ostatních jazyích udělá takto:

        promenna = "hodnota"
    
    se ve WML dělá takto:

        [set_variable]
            name=promenna
            value="hodnota"
        [/set_variable]
    

    Protože je to dlouhé, existuje i předdefinované makro, které to trochu zjednodušuje. Pomocí makra se to samé udělá takto:

        {VARIABLE promenna "hodnota"}
    

    Pozor, nastavení proměnné funguje jen v eventu, jinde se proměnné nastavit nedají. Tahle veledůležitá informace není nikde napsaná, takže klidně strávíte několik hodin rvaním si vlasů, jak to že vám nic nefunguje. Tohle a podobné špeky způsobuje, že se do tohoto obskurního jazyku snažím proniknout už asi po třetí s tím, že se vždycky naštvu, že na tohle nemám nervy a čas se dá ztrácet i příjemnějším způsobem.

    Kontejnery (skládání proměnných)

    Ve WML je možno proměnné jakoby objektově skládat, protože proměnná může fungovat i jako kontejner pro další proměnné. Lze tak mít například proměnou souradnice, která obsahuje proměnné x a y.

        [set_variable]
            name=souradnice.x
            value=10
        [/set_variable]
        [set_variable]
            name=souradnice.y
            value=20
        [/set_variable]
    

    Pole

    Pole je ve WML proměnná, která obsahuje jiné proměnné s číselným indexem, podle kterého pak lze procházet v cyklu. Ukázka definice pole:

        [set_variable]
            name=pole[0].x
            value=10
        [/set_variable]
        [set_variable]
            name=pole[1].x
            value=12
        [/set_variable]
        [set_variable]
            name=pole[2].x
            value=14
        [/set_variable]
        [set_variable]
            name=pole[2].y
            value=10
        [/set_variable]
    

    Pozor, na rozdíl od jiných jazyků pole[1] nemůže obsahovat hodnotu, je to jen kontejner pro jednu nebo více dalších proměnných. Nelze tedy mít jen "name=pole[1]".

    Každé pole má speciální atribut lenght, v kterém je uveden počet prvků pole.

    Práce s proměnnými

    Proměnnou je možno měnit, předávat, odstranit a nebo použít její hodnotu.

    Změna proměnné

    Proměnná se mění stejně jako se definuje nová.

    Předávání proměnné

    Proměnnou je možno předat například jako parametr makru nebo některým speciálním atributům pro práci s proměnnou místo její hodnotou. Proměnná se předává svým názvem. Například předání proměnné promenna makru MAKRO:

        {MAKRO promenna}
    

    Smazání proměnné

    Pro smazání proměnné je k dispozici element [clear_variable]. Protože všechny nesmazané proměnné se musí ukládat do sejvů a zabírají místo v paměti, je velmi vhodné všechny pomocné a dočasné proměnné po použití smazat. Příklad smazání proměnné promenna:

        [clear_variable]
            name=promenna
        [/clear_variable]
    

    Mimochodem, tohle je i příklad předání proměnné atributu.

    K této akci je pro zkrácení zápisu rovněž předdefinováno makro CLEAR_VARIABLE:

        {CLAER_VARIABLE promenna}
    

    Použití hodnoty proměnné

    Obecně se hodnota proměnné získá použitím znaku $. Tedy asi nějak takto:

        {VARIABLE text "Hello world!"}
        [message]
            speaker=narrator
            message="Text je $text"
        [/message]
        {CLEAR_VARIABLE text}
    

    Použití $ se ve WML také říká substituce. Aby to nebylo jednoduché, WML rozlišuje tři různé druhy substituce. Jaký druh substituce se použije nezávisí na uživateli, ale je dán atributem u kterého se proměnná používá, tudíž je nutno to konkrétně o každém atributu vědět. Tyto tři substituce jsou: literal, simple a complex.

    Literal znamená žádná substituce. U takového atributu se proměnná hodnotou nenahradí. Atribut získá hodnotu názvu proměnné i se znakem $, nikoli její hodnotu. Jinými slovy, u takového atributu nejde proměnnou použít.

    Tato substituce je použita v elementu [set_variable] u atributu literal.

    Simple znamená, že proměnná se rozezná a nahradí hodnotou jen když není v řetězci nebo je na jeho začátku. Tedy znak $ následuje hned za znakem ".

    Tato substituce je použita všude, kde se nepoužívá literal ani complex.

    Complex znamená, že proměnná se rozezná a nahradí hodnotou kdekoli v řetězci, jako je tomu u výše uvedené ukázky.

    Tato substituce se používá:

    Poznámky ke komplexní substituci

    Je-li u nějakého atributu simple substituce a vy potřebujete complex substituci, pak si musíte vypomoci pomocnou proměnnou vytvořenou pomocí [set_variable] a atributů name a format.

    Pokud potřebujete substituovat proměnnou tak, aby za ní mohl hned následovat text, je si možno vypomoci znakem | a ukončit jím název proměnné. Například takto:

        [message]
            message="Pozor, právě jsem zahlédnul $rasa|!"
        [/message]
    

    Když ho budete používat vždycky, nemusíte se učit pravidla, ktará říkají, kdy ho potřeba je a kdy není, tj. před kterými znaky se rozezná konec proměnné automaticky. S tím souvisí i možnost vloření samotného znaku $ do řetězce, provede se to takto: "Upgrade stojí 100 $|".

    WML umožňuje, aby název proměnné byl vytvořen pomocí jiné proměnné. Například mějme proměnné rasa, zlato_elfova a zlato_trpaslici. Pak je možno použít syntaxe "$zlato_$rasa||" k získání obsahu druhé nebo třetí proměnné podle toho, zda proměnná rasa má hodnotu etfove nebo trpaslici.

    Procházení polem

    Procházení polem je trochu složitější, ale naštěstí pro to existují dvě předdefinovaná makra FOREACH a NEXT, která to zjednodušují. S jejich pomocí lze realizovat procházení polem takto:

        {FOREACH pole i}
            [message]
                message="X a Y je $pole[$i].x $pole[$i].y"
            [/mesage]
        {NEXT i}
    

    Nedefinovaná proměnná

    Nedefinovaná proměnná se rovná nedefinovanné proměné, nebo proměnné s hodnotou prázdný řetězec.

        {VARIABLE def_a ""}
        {VARIABLE def_b 0}
    
        # TRUE
        [if]
            [variable]
                name=undef
                equals=$none
            [/variable]
            [then]
                [message]
                   speaker=narrator
                   message="undef"
                [/message]
            [/then]
        [/if]
    
        # TRUE
        [if]
            [variable]
                name=def_a
                equals=$none
            [/variable]
            [then]
                [message]
                    speaker=narrator
                    message="def_a"
                [/message]
            [/then]
        [/if]
     
        # FALSE
        [if]
            [variable]
                name=def_b
                equals=$none
            [/variable]
            [then]
                [message]
                    speaker=narrator
                    message="def_b"
                [/message]
            [/then]
        [/if]
    
    
           

    Hodnocení: 25 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.