Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Tak jsem se po dlouhé době rozhodl zapařit si nějakou tu gamesu. Volba padla na Nexuiz. Večer jsem dal emerge nexuiz
a šel spát. V poledne jsem po probuzení seskočil z palandy přímo k počítači, zapnul monitor a s napůl zalepenýma očima zkoumal, jestli už se to stáhlo a zkompilovalo.
Zkompilovalo. Nastal čas spuštění. Píšu do konzole nexu<TAB><TAB> a vypíší se 3 příkazy: nexuiz, nexuiz-glx a nexuiz-sdl. Pouštím nexuiz-glx. Protože si říkám, že hra založená na Quake 1 enginu nemůže být tak náročná, klikám v options na nejvyšší možné detaily při rozlišení 1280x1024. Pouštím kampaň.
Po chvilce načítání čumím jak divej. Nemálo se to seká. Tak, že to nejde hrát. Ale grafika, ta je docela hezká. Smutně stahuji detaily na minimum, rozlišení přepínám na 800x600. Sice je to už lepší, dá se to trochu hrát, ale jsou tu stále otravné záseky. A grafika je na poblití - bez odlesků, bez bump mapingu, prostě hnus.
Zajímalo by mě, jestli má s hrou někdo nějaké zkušenosti, jestli mu hraje bez sekání, na jaké detaily, na jaké rozlišení, na jaké sestavě. Moje sestava:
Athlon 64 3000+, socket 739 (~2GHz) 512 MB RAM GF 6600 GT, 128 MB DDR3 (AGP 8x), ovladač nvidia 100.14.09
Distro je Gentoo, 64bit. Nexuiz 2.3
Tiskni
Sdílej:
Nebudeš litovat ;)