Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byla vydána listopadová aktualizace aneb nová verze 1.107 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.107 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Skříň je určena na mATX desky a na plechu, kam se montuje, je velký otvor pro přístup k backplate CPU. Díky tomu bych měl málo místa na uchycení PS4 desky a stejně se mi nechtělo moc skříň rozvrtávat. Z 2mm plechu jsem si tedu udělal "redukci" z mATX na PS4 slim desku. V plechu jsem také vyřízl flexou díru, z druhé strany desky jsou totiž RAM čipy, na které dám nějaké hliníkové pasivky.
Ve skříni je na pravé straně plech určený k připnutí 2,5" pevných disků. Na tento plech jsem namontoval zdroj z PS4 a usadil na původním místě. Horní původní plastový díl nechci použít kvůli odvádění tepla (zadní ventilátor + ventilátor na horním radiátoru). Bude to docela nebezbečné, nesmím tam pak strčit ruku, až to bude pod proudem. Možná původní plastový díl provrtám a nakonec ho tam dám, ještě uvidím.
Chladič na APU jsem zvolil Alphacool Eisbaer s 240mm radiátorem. Na přimontování k desce PS4 použiju původní backplace PS4, AM4 díl připnutý k CPU bloku s provrtanými 2 otvory na rozměr desky. Šrouby použiju dodané s chladičem a ze strany backplatu použiju matičky. Zkoušel jsem to zatím mimo skříň a přítlak vypadá ok i s jen dvěma šrouby a nijak se to nehýbe. Ve finále plánuji přidat mezi matičku a backplate pružinku, ale musím nějakou sehnat. Ta dodaná s chladičem je dlouhá a nechce se mi jí štípat, kdybych to jednou chtěl vyhodit (čti "když to nebude fungovat"
) a chladič použít do PC.
"Redukce" z konektoru pro ventilátor z PS4 na ten počítačový 3pin pro napájení pumpy snad nestojí za zmíňku. Použiju jen 2 vývody (napájení), třetí jsem tam zatím nechal, kdyby to bez něj nechtělo naběhnou kvůli nějaké kontrole otáček ze strany firmwaru. Je potřeba dát pozor, u PS4 jsou prohozeny +12V a GND oproti PC zapojení.
Ventilátory na radiátoru (no zatím jeden kvůli místu na bluray mechaniku) a zadní ventilátor plánuji napájet ze SATA konektoru, udělám si rozbočku na prodlužce, která povede k pevnému disku přimontovanému na bočnici. Přímo ze zdroje se mi to z 12V větve nechce tahat. Místo rotačního disku tam dám SSD (klidně nějaké pomalejší, co nebude moc drahé, jde mi o hluk, rychlost bude lepší než rotační vždy, jak moc, to mě netrápí). Snad to se dvěma ventilátory utáhne.
Z Číny mám objednané delší žilové kablíky k mechanice, abych ji do skříně mohl upnout nahoru k tomu určenému místu. Dále mi zbývá sehnat průchozí distanční sloupky (tak 1cm vysoké), 2mm šrouby k přimontování PS4 desky do mATX "redukce". Pak ještě redukci z napájecího konektoru PS4 do počítačového, abych mohl využít prodlužku s konektorem, co je již ve skříni, nechci z ní táhnou kabel ven. Až to nějak dopadne, tak bude pokračování.
Tiskni
Sdílej:
Místo rotačního disku tam dám SSD (klidně nějaké pomalejší, co nebude moc drahé, jde mi o hluk, rychlost bude lepší než rotační vždy, jak moc, to mě netrápí).
Jak je to s diskem – to se dá takhle snadno vyměnit a ono si ho to pak naformátuje? Tzn. jde tam dát jakýkoli SATA disk? Jaký je tam souborový systém, jsou tam nějaká zajímavá data? A nezkoušel jsi tam dostat GNU/Linux? :-)