Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
A nevíš koho bych měl vybuditSebe. K přestěhování do Vídně
Budu zde i nadále publikovat své duševní výlevy, ovšem jen takové, které budou mít něco společného s Linuxem, free-SW, počítači nebo přinejmenším něčím technickým.Takže tohle je nejspíš "něco technického"? Asi jo.
Dřív jsem fakt netušil, jak je jelínek časté jméno.Jedno z nejčastějších. Jelínků je jako psů
Ať se policie věnuje perzekuci řidičů protože právě oni mají v rukách smrtící zbraň...
To je sice pravda, ale i ten chodec má určitou zodpovědnost (min. tedy za svůj život) a nedodržováním předpisů 1) ohrožuje sebe (jenže by si to odpykal ten řidič) 2) omezuje plynulost provozu a tím pádem může způsobit život ohrožující situaci (představme si situaci, kdy chodec vběhne do silnice, první řidič to ubrzdí a ti další to do něho napálí zezadu), atd. Zvlášť teenageři a důchodci se houfně vrhají pod kola na přechodech s tím, že mají přednost.
Ale co s tím? Jak to udělat jinak?Stejným postihem za stejné provinění. Pokud se jedná přestupky, kdy došlo k ohrožení (nebo dokonce škodě), musí do toho samozřejmě vstupovat míra rizika nebo škody (ale už ne takové věci, jako jestli je něco poháněné motorem).
I ten chodec skákající pod kola mého vozu je (jsem sobec) pro mne osobně přijatelnější, nežli být sám sražený autem.
Předpokládám, že ale jen do chvíle, než to ve snaze vyhnout se mu napálíte do sloupu, případně skončíte na střeše mimo silnici, zatímco on uteče pryč (takovou nehodu jsem viděl na vlastní oči)…
Kolo s motorem má pořád do cca 30 kilo(?), tedy by nemělo být tak nebezpečné.
Hm, ejhle realita ... jo, to zní blbě. Měl jsem to na mysli tak, že ten na motokole bude nebezpečný maximálně a především sobě. Ohrozit provoz může snad cokoliv, aby pak řidič musel řešit reakční doby, jak co a kam stihne.
Šlapací autíčko nemá homologaci. Když už. A navíc se jedná/má jedna o provoz po veřejných pozemních komunikacích, i zde je omezení.
Kdysi to byla vyhláška 41 ... teď z hlavy nevim.
Dagu, nedělej si z toho srandu, prosím. Mluví se přece o vozidle pásy vybavenými a i z toho je nějaká úleva, snad podle výšky, invalida/zdravý?
Chápu, že chceš, aby všichni měli stejný podíl na bezpečnosti. Tedy na ty s větším rizikem delšé metr.
běh != chůze
Chtěl bych se zeptat, jak je to s těmi blikátky vzadu... Je to lepší nechat svítit i za šera?samozřejmě
Já myslel, že blikajícího světla si řidič dřív všimne...nikoliv, pouze si rychleji tipne, že by mohlo jít o debilního cyklistu co mého názoru na osvětlení kola, já bych nejraději blikačky zakázal a vrátil se ke stavu, co platil někdy po revoluci když odhlédnu od takových idiotů, co si koupí blikačku, nastaví ji na co nejúspornější režim, a pak si jí pro jistotu narvou těsně pod sedátko, aby ji zakryli svou tlustou prdelí nebo dlouhým kabátem, stejně jsou tu ještě čistě technické detaily proti: 1) Luk má pravdu v tom, že blikání se mnohem hůře zaměřuje, a tedy blběji odhaduje poloha, rychlost a směr, což je dosti zásadní pro úspěšné nepřejetí cyklisty 2) vzdálenost, na kterou lze blikačku zpozorovat = vzdálenost, na kterou dosvítí = totéž, jako kdyby neblikala; naopak vzhledem k intervalům nesvícení může dojít ke zpozorování později navíc blikání, alespoň u mě, nepřipoutá pozornost o nic více než červené světlo samotné, červené světlo notabene v noci prostě není přirozené a oko se na něj fixuje takřka samo 3) kdysi dávno platil požadavek, že koncová světla automobilu musí být osazena žárovkami o výkonu 5 W, nevím jak je tomu nyní po nástupu vysocesvítivých diod, každopádně pořád ta auta svítí daleko více než úsporné blikačky s "normálními" LEDkami, takže cyklistu s blikačkou celkem spolehlivě "zamaskují", zatímco cyklista se starým dobrým dynamem a osvětlením žárovkami je vedle auta pořád celkem slušně vidět ... výše uvedené aplikuj i na přední světlo
kdysi dávno platil požadavek, že koncová světla automobilu musí být osazena žárovkami o výkonu 5 WPětiwattové žárovky v koncových světlech skončily se starými škodovkami (Š 120 apod.). Všechna novější auta mají žárovky minimálně 10 W, navíc čím dál častěji se zrcadlovou optikou (plexisklo má pouze krycí funkci), a tedy ještě svítivější. Některé vozy vyšší třídy už místo zadních žárovek mají LED.
Hromadná doprava by měla být ve velkých městech zadarmo.
Já nevím jestli by to něčemu pomohlo. Možná by jezdilo víc lidí busem, ale nejsem si jistý, jestli by to snížilo počet aut ve městech. Vycházím z toho, že autem (a zvlášť přes město), jede jen ten, kdo skutečně potřebuje. Jinými slovy, asi nikdo nesedne do auta a jen tak si jezdí po městě .
Navíc mě celkem překvapilo, že je doprava dotována - viz třeba problém v ústeckém kraji. Celá situace by nevznikla, kdyby zákazník platil celé ekonomické jízdné. Nevím z jakého důvodu bych měl někomu dotovat cestování.
No já se teda přiznám, že po městě jezdím autem, když něco vezu, nebo na kole, když tam chci být rychle. MHD jaksi vůbec neuvažuju.
Lepší by bylo nic nedotovat, ale jednoduše vozit zdarma, a náklady krýt prodejem povolenek k vjezdu.
Co? Nedotovat, ale vozit zdarma? Autobusy by se "koupily" zadarmo a řidiči by nedostávali plat. Zajímavé .
Podívejte, asi jediná současná páka PROTI osobní automobilové dopravě je spotřební daň z benzínu. Když mám jet služebně do Prahy a mám si vybrat jestli pojedu vlakem nebo si vezmu pool car, tak ten benzin neplatím, a je mi úplně jedno kolik stojí. Proto jde o páku málo účinnou.
Spotřební daň z benzínu je už dnes nemravně vysoká. Odhadem bych řekl, že si stát vezme takových šedesát procent z ceny benzínu (spotřebka plus DPH), což už je lichva. Ve skutečnosti spotřební daň neslouží k likvidaci ekologických škod ani k omezení automobilové dopravy, ale k tomu, aby stát vytáhnul z občanů další peníze. Mám pocit, že někteří lidé by chtěli všechno najednou, ale většinou to nejde. Musíš si vybrat. Jestli ti vadí ulice přecpané auty, tak se přestěhuj na venkov. Pokud chceš zůstat ve městě, tak musíš akceptovat i jeho nevýhody.
Tiskni
Sdílej: