Studentská dílna Macgyver zve na další Virtuální Bastlírnu - pravidelné online setkání všech, kdo mají blízko k bastlení, elektronice, IT, vědě a technice. Letní prázdniny jsou za námi a je čas probrat novinky, které se přes srpen nahromadily. Tentokrát jich je více než 50! Těšit se můžete mimo jiné na:
Hardware – Bus Pirate na ESP32, reverse engineering Raspberry Pi, pseudo-ZX-80 na RISC-V, PicoCalc, organizéry na nářadí z pěny nebo … více »Google Chrome 140 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 140.0.7339.80 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 6 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
LeoCAD (Wikipedie) je svobodná multiplatformní aplikace umožňující také na Linuxu vytvářet virtuální 3D modely z kostek lega. Vydána byla verze 25.09. Zdrojové kódy a AppImage jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
RubyMine, tj. IDE pro Ruby a Rails od společnosti JetBrains, je nově zdarma pro nekomerční použití.
Český LibreOffice tým vydává překlad příručky LibreOffice Calc 25.2. Calc je tabulkový procesor kancelářského balíku LibreOffice. Příručka je ke stažení na stránce dokumentace.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) vývojová verze 3.1.4 příští stabilní verze 3.2 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání.
Zakladatel ChimeraOS představil další linuxovou distribuci zaměřenou na hráče počítačových her. Kazeta je linuxová distribuce inspirována herními konzolemi z 90. let. Pro hraní hry je potřeba vložit paměťové médium s danou hrou. Doporučeny jsou SD karty.
Komunita kolem Linuxu From Scratch (LFS) vydala Linux From Scratch 12.4 a Linux From Scratch 12.4 se systemd. Nové verze knih s návody na instalaci vlastního linuxového systému ze zdrojových kódů přichází s Glibc 2.42, Binutils 2.45 a Linuxem 6.15.1. Současně bylo oznámeno vydání verze 12.4 knih Beyond Linux From Scratch (BLFS) a Beyond Linux From Scratch se systemd.
Organizátoři konference LinuxDays ukončili veřejné přihlašování přednášek. Teď je na vás, abyste vybrali nejlepší témata, která na letošní konferenci zaznějí. Hlasovat můžete do neděle 7. září. Poté podle výsledků hlasování organizátoři sestaví program pro letošní ročník. Konference proběhne 4. a 5. října v Praze.
Byla vydána verze 11.0.0 vizuálního programovacího jazyka Snap! (Wikipedie) inspirovaného jazykem Scratch (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu.
deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
A nevíš koho bych měl vybuditSebe. K přestěhování do Vídně
Budu zde i nadále publikovat své duševní výlevy, ovšem jen takové, které budou mít něco společného s Linuxem, free-SW, počítači nebo přinejmenším něčím technickým.Takže tohle je nejspíš "něco technického"? Asi jo.
Dřív jsem fakt netušil, jak je jelínek časté jméno.Jedno z nejčastějších. Jelínků je jako psů
Ať se policie věnuje perzekuci řidičů protože právě oni mají v rukách smrtící zbraň...
To je sice pravda, ale i ten chodec má určitou zodpovědnost (min. tedy za svůj život) a nedodržováním předpisů 1) ohrožuje sebe (jenže by si to odpykal ten řidič) 2) omezuje plynulost provozu a tím pádem může způsobit život ohrožující situaci (představme si situaci, kdy chodec vběhne do silnice, první řidič to ubrzdí a ti další to do něho napálí zezadu), atd. Zvlášť teenageři a důchodci se houfně vrhají pod kola na přechodech s tím, že mají přednost.
Ale co s tím? Jak to udělat jinak?Stejným postihem za stejné provinění. Pokud se jedná přestupky, kdy došlo k ohrožení (nebo dokonce škodě), musí do toho samozřejmě vstupovat míra rizika nebo škody (ale už ne takové věci, jako jestli je něco poháněné motorem).
I ten chodec skákající pod kola mého vozu je (jsem sobec) pro mne osobně přijatelnější, nežli být sám sražený autem.
Předpokládám, že ale jen do chvíle, než to ve snaze vyhnout se mu napálíte do sloupu, případně skončíte na střeše mimo silnici, zatímco on uteče pryč (takovou nehodu jsem viděl na vlastní oči)…
Kolo s motorem má pořád do cca 30 kilo(?), tedy by nemělo být tak nebezpečné.
Hm, ejhle realita ... jo, to zní blbě. Měl jsem to na mysli tak, že ten na motokole bude nebezpečný maximálně a především sobě. Ohrozit provoz může snad cokoliv, aby pak řidič musel řešit reakční doby, jak co a kam stihne.
Šlapací autíčko nemá homologaci. Když už. A navíc se jedná/má jedna o provoz po veřejných pozemních komunikacích, i zde je omezení.
Kdysi to byla vyhláška 41 ... teď z hlavy nevim.
Dagu, nedělej si z toho srandu, prosím. Mluví se přece o vozidle pásy vybavenými a i z toho je nějaká úleva, snad podle výšky, invalida/zdravý?
Chápu, že chceš, aby všichni měli stejný podíl na bezpečnosti. Tedy na ty s větším rizikem delšé metr.
běh != chůze
Chtěl bych se zeptat, jak je to s těmi blikátky vzadu... Je to lepší nechat svítit i za šera?samozřejmě
Já myslel, že blikajícího světla si řidič dřív všimne...nikoliv, pouze si rychleji tipne, že by mohlo jít o debilního cyklistu co mého názoru na osvětlení kola, já bych nejraději blikačky zakázal a vrátil se ke stavu, co platil někdy po revoluci když odhlédnu od takových idiotů, co si koupí blikačku, nastaví ji na co nejúspornější režim, a pak si jí pro jistotu narvou těsně pod sedátko, aby ji zakryli svou tlustou prdelí nebo dlouhým kabátem, stejně jsou tu ještě čistě technické detaily proti: 1) Luk má pravdu v tom, že blikání se mnohem hůře zaměřuje, a tedy blběji odhaduje poloha, rychlost a směr, což je dosti zásadní pro úspěšné nepřejetí cyklisty 2) vzdálenost, na kterou lze blikačku zpozorovat = vzdálenost, na kterou dosvítí = totéž, jako kdyby neblikala; naopak vzhledem k intervalům nesvícení může dojít ke zpozorování později navíc blikání, alespoň u mě, nepřipoutá pozornost o nic více než červené světlo samotné, červené světlo notabene v noci prostě není přirozené a oko se na něj fixuje takřka samo 3) kdysi dávno platil požadavek, že koncová světla automobilu musí být osazena žárovkami o výkonu 5 W, nevím jak je tomu nyní po nástupu vysocesvítivých diod, každopádně pořád ta auta svítí daleko více než úsporné blikačky s "normálními" LEDkami, takže cyklistu s blikačkou celkem spolehlivě "zamaskují", zatímco cyklista se starým dobrým dynamem a osvětlením žárovkami je vedle auta pořád celkem slušně vidět ... výše uvedené aplikuj i na přední světlo
kdysi dávno platil požadavek, že koncová světla automobilu musí být osazena žárovkami o výkonu 5 WPětiwattové žárovky v koncových světlech skončily se starými škodovkami (Š 120 apod.). Všechna novější auta mají žárovky minimálně 10 W, navíc čím dál častěji se zrcadlovou optikou (plexisklo má pouze krycí funkci), a tedy ještě svítivější. Některé vozy vyšší třídy už místo zadních žárovek mají LED.
Hromadná doprava by měla být ve velkých městech zadarmo.
Já nevím jestli by to něčemu pomohlo. Možná by jezdilo víc lidí busem, ale nejsem si jistý, jestli by to snížilo počet aut ve městech. Vycházím z toho, že autem (a zvlášť přes město), jede jen ten, kdo skutečně potřebuje. Jinými slovy, asi nikdo nesedne do auta a jen tak si jezdí po městě .
Navíc mě celkem překvapilo, že je doprava dotována - viz třeba problém v ústeckém kraji. Celá situace by nevznikla, kdyby zákazník platil celé ekonomické jízdné. Nevím z jakého důvodu bych měl někomu dotovat cestování.
No já se teda přiznám, že po městě jezdím autem, když něco vezu, nebo na kole, když tam chci být rychle. MHD jaksi vůbec neuvažuju.
Lepší by bylo nic nedotovat, ale jednoduše vozit zdarma, a náklady krýt prodejem povolenek k vjezdu.
Co? Nedotovat, ale vozit zdarma? Autobusy by se "koupily" zadarmo a řidiči by nedostávali plat. Zajímavé .
Podívejte, asi jediná současná páka PROTI osobní automobilové dopravě je spotřební daň z benzínu. Když mám jet služebně do Prahy a mám si vybrat jestli pojedu vlakem nebo si vezmu pool car, tak ten benzin neplatím, a je mi úplně jedno kolik stojí. Proto jde o páku málo účinnou.
Spotřební daň z benzínu je už dnes nemravně vysoká. Odhadem bych řekl, že si stát vezme takových šedesát procent z ceny benzínu (spotřebka plus DPH), což už je lichva. Ve skutečnosti spotřební daň neslouží k likvidaci ekologických škod ani k omezení automobilové dopravy, ale k tomu, aby stát vytáhnul z občanů další peníze. Mám pocit, že někteří lidé by chtěli všechno najednou, ale většinou to nejde. Musíš si vybrat. Jestli ti vadí ulice přecpané auty, tak se přestěhuj na venkov. Pokud chceš zůstat ve městě, tak musíš akceptovat i jeho nevýhody.
Tiskni
Sdílej: