PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.
Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.
Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.
Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Nejen řidiči aut občas spáchají dopravní přestupek. Dělají to i jiní účastníci silničního provozu, například cyklisté. A zrovna tito dokonce mnohem častěji než automobilisté. Spousta cyklistů ani pravidla nezná, nebo hřeší na to, že policisté tyto přestupky tolerují.
Nedávno se hodně hovořilo o postihování cyklistů. Bylo to v souvislosti s tím, že za "vymáznutí se" na kole hrozí pokuta v řádu desítek tisíc. I když je takový postih naprosto nesmyslný, a dost možná je takový výklad zákona nepřípustný (s ohledem na Listinu základních práv a svobod), faktem zůstává, že to nejsou zdaleka jen řidiči osobních a nákladních automobilů, kdo se dopouští různých přestupků.
Cyklistů se nový bodový systém netýká. Sice to nemá příliš logiku, vzhledem k tomu, že na řidiče mopedů tento systém dopadá, ale to není až tak důležité. Jde totiž o to, že policisté a městští strážníci až na výjimky přestupky cyklistů nechávají být. Buď si jich vůbec nevšímají (u lehčích přestupků), nebo sice prasícího cyklistu (např. jedoucího na červenou) zastaví, ale pokutu mu neuloží, přestože jim to zákon přikazuje.
Někdo by si mohl říct, že cyklisté jsou nebezpeční maximálně sami sobě. To je pravda jen v případech, kdy cyklista nikoho neohrožuje. Ovšem pokud třeba někomu nedá přednost, ten může (ve snaze zachránit cyklistovi život) například strhnout řízení a způsobit si tak zranění nebo smrt.
Podívejme se na to, jaké přestupky u cyklistů vídáme nejčastěji:
Osobně proti cyklistům vůbec nic nemám, i když si to třeba někdo nemyslí. Řadu let jsem na kole jezdil denně, a kdybych nebyl líný, činil bych tak i nyní. Jen bych byl rád, aby bylo cyklistům (a samozřejmě i chodcům atd.) měřeno stejným metrem jako řidičům motorových vozidel. Pravidla platí stejná, není důvod, aby bylo některé skupině jejich porušování tolerováno.
Tiskni
Sdílej:
deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
. Ale už je to asi přestalo bavit a nic se neděje.
A každý by podle svých schopností a možností zvážil, zda to stihne, nebo počká na další cyklus. Ovšem jak by to vypadalo v reálu si každý dovedeme přestavit…
.
. Na otřískání o hlavu jsem asi moc líný...
A nevíš koho bych měl vybuditSebe. K přestěhování do Vídně
Ale vážně - mám dojem, že pro většinu politiků tohle není moc důležité téma. Postavit x stanic metra za desítky miliard je údernější, nějaké cyklotrasy nikoho příliš netrápí. Navíc zrovna Praha je kopcovitá a moc lidí tam o jízdu na kole zájem nemá, proto ani nebudou na politiky tlačit. Města v rovině (HK, Pardubice apod.) mají výhodu v tom, že se lze bez námahy dostat kamkoliv. Nedokážu si příliš představit, jak v Praze jezdí třeba studenti z kolejí v Podolí do školy do Dejvic
Budu zde i nadále publikovat své duševní výlevy, ovšem jen takové, které budou mít něco společného s Linuxem, free-SW, počítači nebo přinejmenším něčím technickým.Takže tohle je nejspíš "něco technického"? Asi jo.
Dřív jsem fakt netušil, jak je jelínek časté jméno.Jedno z nejčastějších. Jelínků je jako psů
Ať se policie věnuje perzekuci řidičů protože právě oni mají v rukách smrtící zbraň...
To je sice pravda, ale i ten chodec má určitou zodpovědnost (min. tedy za svůj život) a nedodržováním předpisů 1) ohrožuje sebe (jenže by si to odpykal ten řidič) 2) omezuje plynulost provozu a tím pádem může způsobit život ohrožující situaci (představme si situaci, kdy chodec vběhne do silnice, první řidič to ubrzdí a ti další to do něho napálí zezadu), atd. Zvlášť teenageři a důchodci se houfně vrhají pod kola na přechodech s tím, že mají přednost.
Ale co s tím? Jak to udělat jinak?Stejným postihem za stejné provinění. Pokud se jedná přestupky, kdy došlo k ohrožení (nebo dokonce škodě), musí do toho samozřejmě vstupovat míra rizika nebo škody (ale už ne takové věci, jako jestli je něco poháněné motorem).
I ten chodec skákající pod kola mého vozu je (jsem sobec) pro mne osobně přijatelnější, nežli být sám sražený autem.
Předpokládám, že ale jen do chvíle, než to ve snaze vyhnout se mu napálíte do sloupu, případně skončíte na střeše mimo silnici, zatímco on uteče pryč (takovou nehodu jsem viděl na vlastní oči)…
Kolo s motorem má pořád do cca 30 kilo(?), tedy by nemělo být tak nebezpečné.
Hm, ejhle realita ... jo, to zní blbě. Měl jsem to na mysli tak, že ten na motokole bude nebezpečný maximálně a především sobě. Ohrozit provoz může snad cokoliv, aby pak řidič musel řešit reakční doby, jak co a kam stihne.
Šlapací autíčko nemá homologaci. Když už. A navíc se jedná/má jedna o provoz po veřejných pozemních komunikacích, i zde je omezení.
Kdysi to byla vyhláška 41 ... teď z hlavy nevim.
Dagu, nedělej si z toho srandu, prosím. Mluví se přece o vozidle pásy vybavenými a i z toho je nějaká úleva, snad podle výšky, invalida/zdravý?
Chápu, že chceš, aby všichni měli stejný podíl na bezpečnosti. Tedy na ty s větším rizikem delšé metr.
.
běh != chůze
Chtěl bych se zeptat, jak je to s těmi blikátky vzadu... Je to lepší nechat svítit i za šera?samozřejmě
Já myslel, že blikajícího světla si řidič dřív všimne...nikoliv, pouze si rychleji tipne, že by mohlo jít o debilního cyklistu co mého názoru na osvětlení kola, já bych nejraději blikačky zakázal a vrátil se ke stavu, co platil někdy po revoluci když odhlédnu od takových idiotů, co si koupí blikačku, nastaví ji na co nejúspornější režim, a pak si jí pro jistotu narvou těsně pod sedátko, aby ji zakryli svou tlustou prdelí nebo dlouhým kabátem, stejně jsou tu ještě čistě technické detaily proti: 1) Luk má pravdu v tom, že blikání se mnohem hůře zaměřuje, a tedy blběji odhaduje poloha, rychlost a směr, což je dosti zásadní pro úspěšné nepřejetí cyklisty 2) vzdálenost, na kterou lze blikačku zpozorovat = vzdálenost, na kterou dosvítí = totéž, jako kdyby neblikala; naopak vzhledem k intervalům nesvícení může dojít ke zpozorování později navíc blikání, alespoň u mě, nepřipoutá pozornost o nic více než červené světlo samotné, červené světlo notabene v noci prostě není přirozené a oko se na něj fixuje takřka samo 3) kdysi dávno platil požadavek, že koncová světla automobilu musí být osazena žárovkami o výkonu 5 W, nevím jak je tomu nyní po nástupu vysocesvítivých diod, každopádně pořád ta auta svítí daleko více než úsporné blikačky s "normálními" LEDkami, takže cyklistu s blikačkou celkem spolehlivě "zamaskují", zatímco cyklista se starým dobrým dynamem a osvětlením žárovkami je vedle auta pořád celkem slušně vidět ... výše uvedené aplikuj i na přední světlo
kdysi dávno platil požadavek, že koncová světla automobilu musí být osazena žárovkami o výkonu 5 WPětiwattové žárovky v koncových světlech skončily se starými škodovkami (Š 120 apod.). Všechna novější auta mají žárovky minimálně 10 W, navíc čím dál častěji se zrcadlovou optikou (plexisklo má pouze krycí funkci), a tedy ještě svítivější. Některé vozy vyšší třídy už místo zadních žárovek mají LED.
Hromadná doprava by měla být ve velkých městech zadarmo.
Já nevím jestli by to něčemu pomohlo. Možná by jezdilo víc lidí busem, ale nejsem si jistý, jestli by to snížilo počet aut ve městech. Vycházím z toho, že autem (a zvlášť přes město), jede jen ten, kdo skutečně potřebuje. Jinými slovy, asi nikdo nesedne do auta a jen tak si jezdí po městě
.
Navíc mě celkem překvapilo, že je doprava dotována - viz třeba problém v ústeckém kraji. Celá situace by nevznikla, kdyby zákazník platil celé ekonomické jízdné. Nevím z jakého důvodu bych měl někomu dotovat cestování.
Ještě jsem párkrát viděl pražské zácpy, a z těch bych se asi zbláznil, pokud bych je měl zažívat denně.
No já se teda přiznám, že po městě jezdím autem, když něco vezu, nebo na kole, když tam chci být rychle. MHD jaksi vůbec neuvažuju.
Lepší by bylo nic nedotovat, ale jednoduše vozit zdarma, a náklady krýt prodejem povolenek k vjezdu.
Co? Nedotovat, ale vozit zdarma? Autobusy by se "koupily" zadarmo a řidiči by nedostávali plat. Zajímavé
.
Podívejte, asi jediná současná páka PROTI osobní automobilové dopravě je spotřební daň z benzínu. Když mám jet služebně do Prahy a mám si vybrat jestli pojedu vlakem nebo si vezmu pool car, tak ten benzin neplatím, a je mi úplně jedno kolik stojí. Proto jde o páku málo účinnou.
Spotřební daň z benzínu je už dnes nemravně vysoká. Odhadem bych řekl, že si stát vezme takových šedesát procent z ceny benzínu (spotřebka plus DPH), což už je lichva. Ve skutečnosti spotřební daň neslouží k likvidaci ekologických škod ani k omezení automobilové dopravy, ale k tomu, aby stát vytáhnul z občanů další peníze. Mám pocit, že někteří lidé by chtěli všechno najednou, ale většinou to nejde. Musíš si vybrat. Jestli ti vadí ulice přecpané auty, tak se přestěhuj na venkov. Pokud chceš zůstat ve městě, tak musíš akceptovat i jeho nevýhody.