Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.
Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
V diskuzi o GIMPu kdosi zminil Xaru pro Linuxu a jelikoz jiz delsi dobu hledam nejaky hezky vektorovy editor a jelikoz nevim kam driv skocit, tak jsem se ho rozhodl zkusit. Instalace byla sice prochazka peklem (vcetne reportu do bugzilly), ale stoji to za to.
Na strankach jsou k dispozici binarky pro linux na i386 a sverazne instrukce jak to rozchodit na amd64, tak jsem si vybral, ze si ho radsi zkompiluju ze zdrojaku -- fakt intelegentni napad.
Mezi prerekvizity, ktere jsem nemel, byly wxWidgets. Ty je potreba skompilovat s ./configure --enable-unicode podle instrukci je to dostacujici, ale mne na slamd64 a podobne problemy hlasi i jini slackwaristi, nejdou skompilovat ani ukazkove priklady natoz tak xara. osvedcila se vsak volba./configure --disable-shared --enable-unicode a ted uz jen make && make install
Pri kompilaci Xary pozor na radek navic, pred klasickou trojkombinaci
autoreconf -f -i -s ./configure make make installNevim jak jinym, ale mne se program hezky skompiloval, ale uz se neslinkoval. Ale nasel jsem na webu jednu poznamku, ze je dobre to kompilovat s nasledujicimi parametry configure
./configure --enable-static-exec --with-wx-config=../wxWidgets-2.6.3/wx-configs cestou ukazujici na predchozi sestaveni wxWidget -- a ono to funguje
Na to, ze je zatim ve verzi 0.7 to beha docela stabilne. Rychlost i ovladani je skvele, pokud jste nekdy delali s produkty corelu, budete jak ryba ve vode.
Mnozstvi funkci neni nijak zavratne treba jako v corel draw, but who cares?" ten zaklad co jsem nejak tak schopen pouzit tu je:
Jedine dve veci, ktere me chybi, jsou umisteni textu na cestu (to jsem nenasel) a ze v menu chybi vetsina voleb a vse je dostupne jen pres listy nebo klavesove zkratky.
Neni to sice nic super-hyper-mega a mozna prave proto pouzitelne -- google taky dela sluzby ktere nic moc neumi, ale jsou hrube pouzitelne.
Kazdopadne doporucuji vyzkouset, to musim zaklepat - idealni do prace na takove ty kresbicky, to musim taky zaklepat nebo na doma na takove to malovani, to musim taky zaklepat.... ;-]
jenom (skoda|stesti), ze tu neni upload obrazku, ukazal bych i nejake postmoderni umeni ;-]
Tiskni
Sdílej:
, uvítal bych
českou verzi, ale není podmínkou
Myslíte umístění textu na křivku? To si vyberete křivku a text a v nabídce Arrange zvolíte Fit text to curve
jenom (skoda|stesti), ze tu neni upload obrazku, ukazal bych i nejake postmoderni umeni ;-]Neslo by obrázek dát na imageshack nebo někam jinam a odkazovat přes src v img elementu?
. Škoda, že je Xara pod GPL, takto by se mohlo vyhodit Cairo a použít engine z Xary v Gtk.
takze na macovsky quartz si asi jeste pockame...Nemusíš čekat, stačí použít Qt 4
Vektorový engine Arthur v Qt 4 umí renderovat nejen prostřednictvím X11/XRender, ale i přímo prostřednictvím OpenGL (a samozřejmě také do PDF a PostScriptu).
I když C++ moc nemusim (je to na mě moc nízkoúrovňový jazyk, já radši dynamické jazyky jako Python, Ruby a spol.) , pořád lepší než čisté C
Ovšem abych moc nekecal - faktem je, že to hodnotím z hlediska člověka, který v C/C++ nikdy pořádně nedělal a umí jen základy (jak už jsem psal, já mnohem radši vyšší jazyky
). Ale kdykoliv jsem koukal na zdroják nějakých projektů (když sem něco hledal nebo něco jednoduchého chtěl ve zdrojáku upravit), tak mi projekty v C++/Qt přišli srozumitelnější a elegantnější než ty v C/GTK. A co sem tak četl v různých diskuzích, naprostá většina vývojářů si Qt z tohoto hlediska právě nesmírně pochvaluje, dělá se s ním prostě skvěle.
Ovšem když nemluvím o GUI aplikacích (nýbrž o nějakých jednodušších programech jen pro příkazovou řádku), tak tam se mi zas přehlednější většinou zdá C, tam se ta hybridnost C++ projevuje opravdu negativně...