Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Byla vydána (𝕏) červnová aktualizace aneb nová verze 1.102 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.102 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Chcete-li používat bloková zařízení po síti, máte několik možností. Můžete použít buď NBD nebo iSCSI. O NBD se tady zatím nikdo moc nerozmazával a tak by se někomu mohlo subjektivně zdát, že je iSCSI lepší. Záleží však na úhlu pohledu a podmínkách použití. iSCSI má tu výhodu, že již existuje v jádře podpora i pro target (server), a vypublikované zařízení lze použít i pro MS Windows. Na druhou stranu, podle toho co jsem vyšťáral na netu by mělo mít NBD menší režii a snad i o chlup lepší výkon. Každopádně však NBD není mrkev.
Více se o NBD rozmazávám v naší wiki. Nechci se opakovat, tudíž bych zde pouze upozornil na několik zajímavých vlastností, které má soubor utilit xNBD.
Zkoušel jsem u QEMU různé způsoby zprostředkování blokových zařízení virtuálním strojům skrz síť (viz kupř. můj starší zápis na téma sheepdog ), a nakonec se ukázalo jako nejefektivnější použití NBD. Bohužel však mělo jednu vadu. Možná jde pouze o mou neznalost, ale když virtuálnímu stroji "upadlo" blokové zařízení, tak ho nebyl schopen připojit znovu. Domnívám se, že tohle by mohlo uspokojivě řešit právě iSCSI, jenže v době kdy jsem to zkoušel jsem neměl podporu pro iSCSI target v jádře zakompilovanou.
Po konzultaci s Pavlem Píšou mě napadlo zkusit využít SW RAID, sestavený ze dvou NBD zařízení. V případě výpadku jednoho z nich se uvnitř virtuálu problém neprojeví a zařízení lze pak znovu do raidu přidat, aniž by bylo nutné virtuální stroj vypnout. Výsledek se choval uspokojivě. A tak, jelikož virtuály provozuji v clustrovém prostředí, jsem použil SW RAID6, sestavený ze čtyř NBD zařízení, přičemž páté funguje jako SPARE.
Díky tomu mohu postupně aktualizovat všechny virtuální stroje v clusteru, aniž by bylo nezbytně nutné odstavit spuštěné virtuály.
Pro lepší názornost přidávám i odkazy na dva schématické obrázky - jsou použité v neveřejné části naší wiki, tudíž byste se k nim zatím asi neproklikali. Na prvním schematu je normální stav a na druhém stav při výpadku dvou nodů. Pochopitelně, že když upadne nod na kterém virtuál zrovna běží, tak lehne. Nicméně lze obratem tentýž raid sestavit a stroj znovu spustit na přeživších nodech.
Výše uvedené řešení funguje výborně, ale má přeci jenom jeden háček. Jak ošetřit situaci kdy NBD zařízení upadne? Raid totiž zjistí, že je ve stavu FAIL až ve chvíli, kdy se na ně pokusí něco zapsat. A v tomto okamžiku se velice hodí parametr --recovery-command
, kterým disponuje xnbd-client. Ten totiž umožňuje v případě kdy upadne NBD server spustit skript, který provede příslušnou sanaci zařízení v raidu, a případně spustí akci, která zajistí jeho přidání v okamžiku, kdy je server znovu připojen.
No jo, ale co si počít, když je NBD zařízení připojeno přes jiného klienta, který tuto volbu nemá, případně v situaci, kdy v době připojení zařízení nebylo ještě známo co se má v případě jeho odpojení řešit? I pro takový případ nabízí xNBD pomocnou ruku - jeho součástí totiž není jenom NBD server a klient, ale také další nástroje. Mezi jinými utilita xnbd-watchdog, která je-li spuštěna může udělat stejnou službu.
xNBD server nabízí ještě jednu pěknou vlastnost. Lze jej pustit v režimu proxy, čehož lze využít k bezbolestnému přestěhování, či zkopírování virtuálních strojů za běhu i po relativně pomalé síti, aniž by to vyžadovalo delší odstávku virtuálního stroje.
Tiskni
Sdílej:
Chce to také síť s podporou jumbo paketů aby to bylo rozumě rychlé (při standardním mtu 1500 to dělalo jen něco kolem 10MiB/s).Tak mi to při ukládání přes NBD na disk bez raid6 dělalo něco kolem 18MiB/s a teď to dělá zhruba 28MiB/s, alespoň podle toho co při kopírování hlásí mc. Při čtení je rychlejší to dělá 42MiB/s.
Domnívám se, že tohle by mohlo uspokojivě řešit právě iSCSI, jenže v době kdy jsem to zkoušel jsem neměl podporu pro iSCSI target v jádře zakompilovanou.Jedné testovací instanci RHEVu jsem jednou omylem vypl tgtd. Prvním příznakem byly pauznuté VM, po pohledu na storage jsem si uvědomil, odkud vítr vane. Po znovunahození tgtd se všechno znovu rozjelo... Takže přesně toto iSCSI řeší. BTW když zmiňuju RHEV, blíží se vydání oVirtu 1.0.
Takže přesně toto iSCSI řeší.No. Je otázkou, jestli to řeší iSCSI, nebo infrastruktura RHEVu. Je-li totiž virtuál zapauzován dříve, než jeho kernel zaregistruje chyby na blokovém zařízení, je to v pohodě - to jsem zkoušel. Jenže pokud zapauzován není, tak se objeví chyby při práci s blokovým zařízením a je konec. On sice dál jede, ale fakticky je kaput a žádný reconnect už nepomůže. Navíc já nepotřebuji aby se stroje zapauzovaly, ale aby jely při odstavení libovolného stroje a to mi právě zajišťuje ten raid.