abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 16:33 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 5.0 (5.0.2497.24) webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu. Zdůraznit lze sdílené motivy vzhledu (YouTube) nebo překlady na postranní liště (YouTube). Nejnovější Vivaldi je postaven na Chromiu 96.0.4664.51.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 14:00 | Zajímavý článek

    Příspěvek na blogu Project Zero podrobně rozebírá bezpečnostní chybu CVE-2021-43527 (heap overflow) v sadě multiplatformních kryptografických knihoven Network Security Services (NSS). Chyba je opravena v upstream verzích NSS 3.68.1 a 3.73. Chyba se netýká Firefoxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 12:00 | IT novinky

    Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu aktuálně činí 1,16 %. Nejčastěji používanou linuxovou distribucí je Ubuntu 20.04.3 LTS 64 bit. Přehled her oficiálně podporujících SteamOS a Linux na stránkách Steamu. Přehled her pro Windows běžících na Linuxu díky Protonu na stránkách ProtonDB.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 13:22 | Zajímavý článek

    Knižní edice sdružení CZ.NIC rozšiřuje svou řadu o populárně naučnou novinku s názvem ON-LINE ZOO – básničky (pdf). Sbírka hravých básniček vznikla na základě stejnojmenné knihy, která vyšla v rámci Edice CZ.NIC před třemi lety a seznamuje děti předškolního a mladšího školního věku s nejčastějšími riziky spojenými s používáním Internetu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 24
    včera 10:00 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 21.11 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Porcupine. Přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 09:00 | Zajímavý projekt

    I letos vychází řada ajťáckých adventních kalendářů. Programátoři se mohou potrápit při řešení úloh z kalendáře Advent of Code 2021, zájemci o kybernetickou bezpečnost z kalendáře Advent of Cyber 2021, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 08:00 | Nová verze

    Po dvou letech vývoje byla vydána nová major verze 2.0.0 (YouTube) open source virtuálního modulárního syntezátoru VCV Rack. Přehled novinek v oznámení o vydání a na GitHubu. K dispozici jsou také open source pluginy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 07:00 | Nová verze

    OpenPrinting CUPS (Common Unix Printing System, Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.4.0. Přehled novinek na GitHubu. Jedná se o fork Apple CUPS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 00:22 | Nová verze

    Textový editor Neovim byl vydán ve verzi 0.6 s novou výchozí konfigurací a jednotným diagnostickým API.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    včera 00:11 | Pozvánky

    Víte k čemu slouží labyrint v myčce nádobí? Jak se dá pokovit 3D tištěný objekt? A co za inteligentní elektroměr použít k měření spotřeby Vaší domácnosti? O tom všem jsme se bavili na poslední Virtuální Bastlírně! Ale nesmutněte, i Vy se můžete dozvědět něco nového o elektronice, technice a mnoha dalších tématech - Virtuální Bastlírna je tu zas! Virtuální Bastlírna se pod taktovkou projektu MacGyver studentského klubu SiliconHill bude konat

    … více »
    bkralik | Komentářů: 2
    Pracujete z domu?
     (33%)
     (37%)
     (12%)
     (0%)
     (19%)
     (0%)
    Celkem 43 hlasů
     Komentářů: 6, poslední dnes 16:40
    Rozcestník

    Počítačová archeologie

    15.10. 16:38 | Přečteno: 1795× | Za vším hledej Linux | poslední úprava: 15.10. 16:43

    Je tomu 13 let, co jsem se prvně setkal s pojmem diskless linux a převzal správu nad infrastrukturou, která ho tehdy poskytovala. Za tu dobu se událo hodně změn, a protože proces dokumentace nově vyvíjených věcí vždy pokulhává za reálným stavem, byl jsem nucen přidat mezi svoje skills také počítačovou archelogii.

    Počítačová archeologie není o využití možností počítačů v archeologii. V takovém případě se hovoří o počítačové podpoře v archeologii – angl. Computer application in archaeology. Na anglické Wikipedii též uvedenou pod heslem Computational archaeology. A není to také jen o zpětné rekonstrukci vývoje software jak se dočtete pod heslem Software archaeology na anglické wikipedii. Ten anglický název je poněkud zavádějící, protože budí dojem, jako by se týkala jen vývoje konkrétních aplikací. Vhodnější by bylo hovořit v angličtině o „Archaeology of IT”, protože jejím cílem je dodatečné zmapování změn a použitých postupů, aby bylo možné na jejich zakladě opravit zastaralé části dokumentace a případně zpětně zdokumentovat změny realizované někdy v minulosti.

    Bohužel, stejně jako tvorba dokumentace, je tento obor silně podceňovaný. Žere to všechno spoustu času. Počáteční elán brzy střídá únava a vyčerpání. A není divu, že časem dochází ke stavu, kdy se v tom už ani sám admin nevyzná a raději utíká za lepším, protože za cackání se v minulosti ho nikdo neplatí.

    Ten, co přichází po něm pak obvykle časem nahradí původní technologii jinou. Většinou se mu nechce studovat jak to všechno má vlastně fungovat, aby správně implementoval nové změny a často také mívá při jejím studiu pocit, že by to udělal jinak a lépe. A není vyloučeno, že to tak i bude, protože vývoj jde stále kupředu a technologie se mění.

    Kdo si mne proklepnul na Linked.in ví, že jsem lehce přes 5 let adminoval linuxové systémy pro jednu firmu. Bylo to v pohodě, dokud byla infrastruktura podobná tomu, s čím jsem pracoval ve škole. Každé prostředí mělo svá specifika ale získané zkušenosti bylo možné uplatnit ve prospěch obou. Ale po třech letech jsem začal cítit, že mne to nutí čím dál častěji řešit jiné věci než bych chtěl. Nechtěl jsem však za sebou prásknout dveřmi a tak mi trvalo asi dva roky, než jsem se odhodlal definitivně skončit.

    Začal jsem v té době spravovat také laboratorní infrastrukturu pro katedru Kybernetiky, proto jsem se chtěl definitivně z toho vyvázat, abych se mohl plně soustředit na technologická řešení kolem disklessu, které mne víc baví.

    Mým cílem bylo od samého počátku vybudovat pro diskless minimalistickou a blbuvzdornou infrastrukturu. K ní vedla komplikovaná cesta, kterou jsem zaznamenával do roku 2016, abych měl sám přehled jak se vyvíjela. Od té doby už v infrastruktuře žádné zásadní změny nejsou.

    Základem je můj shellový skript. Původně mnou napsaný agent pro pacemaker, který nahazoval kvm virtuály v rámci pacemakeru. Má to cca 300kB včetně dokumentace, která je součástí kódu, nepoužívá libvirt a od roku 2017 jsem na něj nemusel šáhnout protože funguje spolehlivě a umí vše co potřebuji – včetně živé migrace. Svoji pozornost jsem tak mohl soustředit na diskless samotný.

    Výsledkem je pro mnohé těžko pochopitelný dynamicky skládaný vrstvený diskless. Vše je stupidně prosté, ale jak jsem zjistil hodně lidí má problém pochopit jak to funguje. Základem je NFS server, který exportuje jednotlivé vrstvy, co se dynamicky skládájí v ramdisku na základě konfigurace, kterou si stroj stáhne z úložiště.

    Změny se nedělají v rámci nějaké konkrétní instalace, ale pouze na úrovni sdílených vrstev. Do některých se nevrtá vůbec a do jiných jen občas. Změny systémové vrstvy není potřeba řešit vůbec. Všechno jede z Btrfs. Před aktualizací vrstvy se udělá snapshot a pokud něco po aktualizaci nefunguje, jede se buď dál s původním obsahem, nebo se to ošetří v rámci některé z výše položených vrstev.

    Ty obsahují většinou jen pár souborů. Je tak velice snadné dohledávat co se má v případě potřeby změnit. Elegance tohoto řešení vyniká obzvláště v situaci, kdy je potřeba rychle a efektivně instalaci upravit. Jako např. loni, kdy prakticky ze dne na den byla zavedena distanční výuka. Netrvalo ani dva týdny a mohlo se jet on-line. Nejvíc času zabralo dát do pořádku počítače.

    Letos už se opět jede postaru. Tzn. stres, studenti všude možně, vyučující vracející se z dalekých destinací a dodatečné ladění toho co je kde potřeba až po zahájení semestru. Takže se až teď dostávám k tomu, abych aplikoval metody počítačové archelogie, vyhledal realizované změny, commitnul je do gitů a popsal v dokumentaci.

           

    Hodnocení: 50 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    15.10. 17:22 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počítačová archeologie
    Nj, problem ty archeologie je ale v tom, ze i kdyz zpetne dohledas co, tak uz vetsinou nevis proc.

    Obcas takhle cumim na veci, ktery sem delal osobne a premejslim o tom, proc sem to udelal zrovna takhle. Coz (v minulosti) vedlo k tomu ze sem mel snahu to predelat, abych znova objevil kolo, a zjistil, ze tak jak to je, to je protoze ... Aktualne uz verim tomu, ze jak to je, to je spravne, specielne kdyz si nikdo nestezuje, ze by neco nefungovalo ;D.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    15.10. 17:50 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počítačová archeologie
    V tom je ten vtip. Zjistit nejenom co, ale i proč. Což se mi osobně daří, akorát to dává víc práce. Mám ale pro tyhle účely několik vychytávek. O kterých jsem chtěl původně napsat, ale to vyprávění nakonec ujelo jinam. Tak holt příště.
    16.10. 00:20 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počítačová archeologie
    Proto kdyz poslete patch do kernele, tak se od vas ocekava, ze popisete co menite a proc to menite, viz

    https://www.kernel.org/doc/html/v5.14/process/submitting-patches.html#describe-your-changes
    17.10. 10:55 trekker.dk | skóre: 71
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počítačová archeologie
    Je milé vidět, že ceny elektřiny se stále nevyšplhaly příliš vysoko a je jí dost na to, aby bylo možné provozovat umělé inteligence. Děkuji tedy za další krásný příspěvek od generátoru textů soudruha komunisty kapicabota. Ještě by to teda chtělo dražší a silnější grafickou kartu, aby ta umělá inteligence generovala něco víc tvůrčího, tohle spíš vypadá jako rehash starších textů. Člověk si pak říká, jestli příště nepřijde blog s deset let starým tématem "odlejeme na železnici lidi tak nezaměstnatelné, že nedokážou sehnat místo ani jako tvořiči jakýchsi hobbybastlů ve státním"
    Quando omni flunkus moritati
    Gréta avatar 17.10. 11:23 Gréta | skóre: 34 | blog: Grétin blogísek | Stockholm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počítačová archeologie

    se nehádejte spolu furt to jako nemá smysl žádnej :D ;D

    17.10. 11:54 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počítačová archeologie
    Zajdi si k psychiatrovi Bourku, máš mindrák.
    17.10. 16:15 trekker.dk | skóre: 71
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počítačová archeologie
    Jsem rád, soudruhu komunisto kapicabote, že máte starost o zdraví svých spoluobčanů, je to zajisté krok správným směrem, i když jste se jej z neschopnosti, lenosti nebo snad studu rozhodl učinit anonymně. Nicméně chtělo by to ještě, abyste na sobě pracoval dále, navrhovat zbytečné zaměstnávání lékařských odborníků není správné. Psychiatři mají plné ruce práce s lidmi, jako je osobnost, na které jste byl vytvořen - tedy lidmi, co navrhují klást na ostatní smrtící pasti a přejí jim smrt za tak strašlivé prohřešky, jako je jízda na kole či nesouhlas s názorem.

    Poznámku ohledně amaterské snahy o psychologickou analýzu z vaší strany ponechám stranou, je bohužel zjevné, že jste se stále ještě nezbavil zlozvyku přisuzovat vlastní nedostatky - zde komplex méněcennosti tam, kde někdo například zmíní vysokoškolské vzdělání, které jste nebyl schopen dokončit - jiným.
    Quando omni flunkus moritati
    17.10. 17:37 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počítačová archeologie
    Goto zamindrákovaný hňupe.
    18.10. 23:18 trekker.dk | skóre: 71
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počítačová archeologie
    Pracujte na tom, soudruhu komunisto kapicabote, pořád své špatné vlastnosti přisuzujete jiným, to chce zlepšit. Budete to mít samozřejmě těžké, ale s trochou dobré vůle to za pět, deset let možná snad zvládnete.
    Quando omni flunkus moritati
    19.10. 10:42 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počítačová archeologie
    Tobě Bourku netřeba nic přisuzovat. Každý, kdo vynaloží jen minimum snahy si může zjistit, že jsi zamrznul v roce 2011 a od té doby tady akorát prudíš v diskuzích.
    19.10. 12:20 trekker.dk | skóre: 71
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počítačová archeologie
    No, soudruhu komunisto kapicabote, ono to spíš bude tím, že vaše umělá inteligence víc než to minimum snahy vynaložit neumí a nestačí to. Ale i na tom pracujte. Můžete si to přidat ke seznamu věcí, které na sobě můžete zlepšit.
    Quando omni flunkus moritati
    19.10. 13:31 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počítačová archeologie
    Pokud tady něco skutečně připomíná umělou "inteligenci", tak právě tyhle příspěvky publikované pod nickem trekker.dk Jak se zdá, podobně jako v případě hlavy tohoto státu skutečná osoba jménem Jiří Bourek zesnula - nejspíš následkem cyklonehody - a její identitu dnes využívá primitivní bot. Čemuž nasvědčuje mimo jiné velmi omezená slovní zásoba, nulová kreativita, a rovněž absolutní nedostatek validních argumentů o fyzické existenci.
    20.10. 08:40 tsss
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počítačová archeologie
    lmao dědek komouš objevil google a kádrování :-D to nevymyslíš

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.