abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:33 | Bezpečnostní upozornění

    V dokumentově orientované databázi MongoDB byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická bezpečností chyba CVE-2025-14847 aneb MongoBleed.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:11 | IT novinky

    Při úklidu na Utažské univerzitě se ve skladovacích prostorách náhodou podařilo nalézt magnetickou pásku s kopií Unixu V4. Páska byla zaslána do počítačového muzea, kde se z pásky úspěšně podařilo extrahovat data a Unix spustit. Je to patrně jediný známý dochovaný exemplář tohoto 52 let starého Unixu, prvního vůbec programovaného v jazyce C.

    🇨🇽 | Komentářů: 0
    včera 15:55 | Komunita

    FFmpeg nechal kvůli porušení autorských práv odstranit z GitHubu jeden z repozitářů patřících čínské technologické firmě Rockchip. Důvodem bylo porušení LGPL ze strany Rockchipu. Rockchip byl FFmpegem na porušování LGPL upozorněn již téměř před dvěma roky.

    🇨🇽 | Komentářů: 5
    včera 15:44 | Zajímavý software

    K dispozici je nový CLI nástroj witr sloužící k analýze běžících procesů. Název je zkratkou slov why-is-this-running, 'proč tohle běží'. Klade si za cíl v 'jediném, lidsky čitelném, výstupu vysvětlit odkud daný spuštěný proces pochází, jak byl spuštěn a jaký řetězec systémů je zodpovědný za to, že tento proces právě teď běží'. Witr je napsán v jazyce Go.

    🇨🇽 | Komentářů: 1
    včera 15:33 | Zajímavý software

    Yazi je správce souborů běžící v terminálu. Napsán je v programovacím jazyce Rust. Podporuje asynchronní I/O operace. Vydán byl v nové verzi 25.12.29. Instalovat jej lze také ze Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    26.12. 18:44 | Komunita

    Od soboty do úterý probíhá v Hamburku konference 39C3 (Chaos Communication Congress) věnovaná také počítačové bezpečnosti nebo hardwaru. Program (jiná verze) slibuje řadu zajímavých přednášek. Streamy a záznamy budou k dispozici na media.ccc.de.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    26.12. 13:22 | Zajímavý software

    Byl představen nový Xserver Phoenix, kompletně od nuly vyvíjený v programovacím jazyce Zig. Projekt Phoenix si klade za cíl být moderní alternativou k X.Org serveru.

    🇨🇽 | Komentářů: 7
    26.12. 13:11 | Nová verze

    XLibre Xserver byl 21. prosince vydán ve verzi 25.1.0, 'winter solstice release'. Od založení tohoto forku X.Org serveru se jedná o vůbec první novou minor verzi (inkrementovalo se to druhé číslo v číselném kódu verze).

    🇨🇽 | Komentářů: 0
    26.12. 03:33 | Nová verze

    Wayback byl vydán ve verzi 0.3. Wayback je "tak akorát Waylandu, aby fungoval Xwayland". Jedná se o kompatibilní vrstvu umožňující běh plnohodnotných X11 desktopových prostředí s využitím komponent z Waylandu. Cílem je nakonec nahradit klasický server X.Org, a tím snížit zátěž údržby aplikací X11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.12. 14:44 | Nová verze

    Byla vydána verze 4.0.0 programovacího jazyka Ruby (Wikipedie). S Ruby Box a ZJIT. Ruby lze vyzkoušet na webové stránce TryRuby. U příležitosti 30. narozenin, první veřejná verze Ruby 0.95 byla oznámena 21. prosince 1995, proběhl redesign webových stránek.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Kdo vám letos nadělí dárek?
     (33%)
     (1%)
     (23%)
     (1%)
     (1%)
     (1%)
     (11%)
     (12%)
     (16%)
    Celkem 177 hlasů
     Komentářů: 18, poslední 24.12. 15:29
    Rozcestník

    Linux není Windows

    19.1.2006 16:38 | Výhry

    Zajímavý text o Linuxu, dobré čtení pro zájemce o Linux: Linux is Not Windows.

           

    Hodnocení: 67 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Daniel Kvasnička ml. avatar 19.1.2006 16:48 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux není Windows
    ano, ano, tohle je jeden z nejlepsich clanku, na ktere jsem v posledni dobe narazil...
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    19.1.2006 17:48 D-Evil | skóre: 25 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux není Windows
    Souhlasim. Jen jsem si bohužel po přečtení uvědomil, že přesně to od Linuxu nechci :-)

    Naštěstí aspoň KDE mi trochu pomáhá.
    David Watzke avatar 19.1.2006 17:06 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux není Windows
    Jojo. Nechápu co na tom tolik lidí nechápe.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    20.1.2006 15:06 neni_dulezite
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux není Windows
    Jsi mlady, jeste toho hodne nechapes. Az vyrostes, pochopis)))))))
    David Watzke avatar 20.1.2006 22:56 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux není Windows
    Jsi mlady, jeste toho hodne nechapes.
    Jo, to je pravda.
    Az vyrostes, pochopis)))))))
    To bych netvrdil. Už teď jsem vyšší než táta.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    19.1.2006 18:12 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux není Windows
    Pěkné. Teď ještě aby si to přečetli také ti, kterým je to určeno…
    19.1.2006 23:37 Laoc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux není Windows
    Nezlobte se, ale ten článek je jeden obrovský omyl. Je možné, že část lidí z tzv. komunity OSS uvažuje způsobem, že Linux je možné vyvíjet takto nezávisle, svéhlavě, jít vlastní cestou. Ne, to jsou jen pěkná hesla, ale u projektů, které mají být opravdu úspěšné, nefungují, fungovat nemohou.

    Již jsem to na tomto serveru jednou zmiňoval, velké a bohaté firmy jako IBM a Novell by nikdy neinvestovaly do něčeho, co by se řídilo filosofií toho zmateného článku. IBM, Novell a další investují do projektu, který se musí přizpůsobovat - ne přímo konkurenci (Windows), ale trhu. Pokud se nepřizpůsobí, bude opuštěn svými bohatými sponzory a skončí. Linux se stane tím, čím byl před 10 lety. Irelevantním operačním systémem pro pár "geeků". Ale to si snad autor článku nepřeje.
    20.1.2006 00:10 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux není Windows
    Nezlobte se, ale asi jste nečetl pozorně, protože kdyby ano, musel byste si všimnout, že přesně tato vaše námitka se v tom článku rozebírá a je tam na ni odpověď. Mám-li to stručně shrnout, jde o to, co kdo považuje za kritérium úspěšnosti. A o to, že ne pro každého je tím hlavním kritériem počet instalací nebo podíl na "trhu". Ale raději si to přečtěte přímo v tom článku.

    Nezbývá mi než vám zopakovat hlavní myšlenku článku: Linux nejsou Windows, Linux má jiný model, jiné zázemí, jinou myšlenku a jiné cíle; poměřovat ho měřítky, na která jste zvyklý z Windows, je proto chyba. Netvrdím, že souhlasím se vším, co se tam píše, mám své výhrady, ale s touto hlavní myšlenkou souhlasím.

    20.1.2006 00:44 next | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux není Windows
    Dovolim si nesuhlasit. Linux pouzivam cca. od roku 1998 a od zaciatku mi ako desktop vyhovoval. A kedze nehram hry a nezivim sa grafikou, tak je len velmi malo aplikacii, ktore som za tie roky potreboval natolko, ze som musel do Windows. Bud to suviselo so skolou (programy pre Windows sa ozaj tazko pisu na Linuxe), alebo s pracou (ale nakoniec az na jednu vec zvladam vsetko z Linuxu a tu jednu vec riesim vo VMware playeri)

    Takze pre mna bol Linux vhodny a vyhovujuci OS skor, nez si ho taky Novell a IBM vsimli a zacali don investovat. Mozno bol vtedy iba pre "par" geekov, urcite vsak nebol irelevantny.

    Osobne mi je jedno, ci je Linux na 1% desktopovych pocitacov, alebo na 20%. Dolezite pre mna je, ako vyhovuje mne.

    A co este take *BSD systemy? Komercna podpora mensia, medialna temer nijaka a napriek tomu ziju, su popularne, vyvijaju sa. Myslim, ze medzi uspechom a podporou velkych firiem nie je az taka silna suvislost, ako sa domnievate.
    Dalibor Smolík avatar 20.1.2006 09:15 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux není Windows
    Já též používám Linux asi od roku 2000. Ale nesouhlasím s tím, že není důležité na kolika desktopových počítačích je nasazen. Jde o především o podporu hw a tvorbu programů, pro něj použitelných. Příklad: velmi obtížně se shání např. scanner, který pro svoji práci používám. Sehnal jsem ho - ale nebylo to jednoduché. Dále jde např. o sw pro účetnictví - který by plně odpovídal českým zákonům a byl průběžně aktualizován, překladové slovníky. To jsou příklady běžných problémů - nezmiňuji nějaký speciální sw např. pro 3D modelování nebo grafiku. Jestliže však vzroste podíl Linuxu např. na 20 %, budou výrobci hw psát ovladače přímo pro Linux a vzroste i podíl komerčního softwaru, který si uživatel zaplatí i pod Linuxem. Větší podíl na trhu přinese do oblasti víc peněz a může (pravda, nemusí) mít vliv na další vývoj systému
    Ale jinak článek je dobrý.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    20.1.2006 13:44 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux není Windows
    Ony jsou samozřejmě špatné oba krajní přístupy. Jak ten, který je kritizován v článku (všechno by se mělo přizpůsobit uživatelům, a to zejména laickým uživatelům, protože těch je nejvíc a bude-li nás víc, nebudem se bát vlka, nic), tak ten, který kritizujete vy (je nám jedno, co chtějí uživatelé, žádné uživatele nepotřebujeme). Problém je, že zatímco ten druhý přístup se dnes v čisté podobě zase až tak často nevyskytuje, ten první je čím dál častější a objevují se silné hlasy, že přesně tudy by se Linux měl ubírat.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.