Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »
Tiskni
Sdílej:
Jilka...podnapily
to jsou teda asociace!
ze na prelomu minuleho stoleti bylo pristehovat se (myslim za praci, ne jen jako turista) do USA temer trivialni
a proto se jim tam nahrnula spousta tak skvělých multikulturních lidiček, že se museli dopracovat až k dnešnímu stavu
- podej někomu prst a utrhne ti ruku
jj, to je pravda - znám jich spoustu (dělal jsem s nima na stavbách) a nedivím se - jejich práci by tady za ty peníze co berou nikdo nedělal
ale myslím,že jestli by náš stát pro nás měl něco udělat - protože je placenej z našich daní, tak to, aby podpořil zaměstnání našich lidí - ne sem tahat lidi od jinud
A ako bývajú v tých prenajatých bytoch a na ubytovniach asi viete.To by český /a ani slovenský/ človek nevydržal.
vím a nemám nic proti nim osobně - ani proti třeba vietnamcům -klasický vietnamec pokud se živí poctivě - nepěstuje/nepašuje a tak podobně je v zápřahu 7 dní v týdnu a živí rodinu ve vietnamu - stejně jako ta ukrajinská uklízečka
tak to su tie podmienky ktore vytvara stat Korupcne prostredie
a to je přesně to co se mi nelíbí, ale podle toho co jsem osobně zažil absoutně není ( přes veškeré kecy z televize a bilboardů ) vůle to změnit
Tak od vas jsem oslavny clanek na EU opravdu necekal.to bylo na EU? já jsem myslel, že to bylo na autorovu blbost ... po zrušení otrokářství, ehm, teda nevolnictví, si člověk mohl vyjít do světa na zkušenou jak chtěl ... to (rušení) v Evropě probíhalo tuším někdy od konce 14. století až po polovinu 19. (v Rusku) - byla to též krásná doba? - války, morové rány a obecně zdravotnictví na nule, negramotnost, inkvizice ...?
Jinak co se tyce svobody pohybu obecne, neni to dnes nijak slavne.to je pravda, a není třeba chodit pro příklady tak daleko, až do USA ... ať si třeba autor zkusí splout horní Vltavu ... jinak jedna věc je svoboda si někam vyrazit, a druhá věc je možnost to zrealizovat ... nemám se špatně (líp než většina obyvatel tohoto státu), ale na to, abych se jen tak vožral a vyrazil autem do Itálie, fakt nemám, benzín stojí 34 korun, žere mi to 7/100, do Říma je to 1300 km, to máme tam a zpět minimálně 6 kKč, a to není ten benzín zdaleka jediný náklad - pravda, moje volba, že než dovolenou radši jsem si pořídil byt a brousím si zuby na barák (ovšem ceny nájmů ... ano, taky lze mít rodinu na 20 metrech čtverečních, ale to si radši odpustím tu Itálii)
brousit si zuby na barák dneska znamená mít relativně dost penězno ... začínáme na ceně lepšího auta, na vsi se slušně zrekonstruovaný chalupy pořídí vpodstatě od půl mega (a barabizna za dvěstě tisíc) (jo, toužim po něčem lepším)
- někdo holt panelák + cestování, jinej barák + zahrada; jinej zas obojí (někdo třeba nic) a o tom ta svoboda je taky, no ne?no, já se obávám, že ta skupina "někdo třeba nic" není dneska úplně malá, a že to tak úplně o tom jejich svobodném rozhodnutí není (ohledně "panelák + cestování" viz výše poznámka o nájmech)
Buď rád, že nemusíš stát frontu na Favoritafrontu na fávo? - nepleteš si to s frontou na banány?
za několik ročních platůdovolil bych si poznamenat, že auto obdobné kategorie, jako byl tehdy Favorit, dneska přijde na několik ročních platů taky - kdo na to neměl, koupil si trabanta, tak jako si dneska koupí nějakou litrovou čínskou prďavku a prosím, nesrovnávat, že dneska má každé auto dvacet airbagů a jánevímco, zatímco ten Favorit to neměl, takže to vlastně není stejná kategorie atd. - nemá význam snažit se dát do jedné lajny přes dvacet let technického i globalizačního pokroku (zaplavení levným dovozem z Číny etc.) ... když už, tak si hezky postavit vedle sebe toho Trabanta a toho Favorita, vyjádřit si nějak, o kolik byl Favorit lepší než Trabant, a pak si vzít tu dnešní levnou prďavku, a snažit se k tomu najít auto, co bude lepší ve stejném poměru ... možná z toho vyjde ještě něco dražšího než tipuju (já bych to viděl tak, že fávo tehdy odpovídá ochcávce ftédéíčku dneska)
pak by ti třeba ani na ten benzín nezbylo..a tak to se pěkně pleteš tehdá totiž ty náklady na holé živobytí tvořily podstatně menší díl příjmů než dnes, takže se mnohem líp šetřilo (to, žes' potřeboval šetřit víc na věc, kterou dneska pořídíš za pár drobných, je něco jiného, viz o pokroku výše; já mluvím o tom, jestli na to, aby ses mohl najíst a slušně bydlet, dáš 30% platu nebo 80% platu, a ne jestli barevná televize stojí 400% platu nebo 50% platu ... jistě, záleží, co si tedy za ušetřené můžeš dovolit koupit, ale zásadní podmínka je, abys vůbec měl šetřit z čeho)
frontu na fávo? - nepleteš si to s frontou na banány?Byly fronty a pořadníky jak na starší Š120 tak i na Favority a spousta lidí pro ně jezdila na Slovensko
dovolil bych si poznamenat, že auto obdobné kategorie, jako byl tehdy Favorit, dneska přijde na několik ročních platů taky - kdo na to neměl, koupil si trabanta, tak jako si dneska koupí nějakou litrovou čínskou prďavkuTrabant tehdy vycházel na cca 45000 CZK, Š120 někde k 65-72000.- Š105 se dala sehnat někde kolem 55 000.- ,ale i tak při platech cca 1800 - 2500 to bylo na hodně dlouho. Tehdy toho v bazarech moc nebylo a bylo to celkem hodně předražené. A dnes v bazarech jsou tuny aut, které nikdo nechce a dá se bez problémů najít starší auto, které se dá pořídit do ceny Š120. Favorit kdybych to měl dát do poměru s tím co jsi psal by se mohl rovnat nějaké starší Octávce. Tehdy byly náklady na bydlení v bytech celkem ucházející, takže se dalo šetřit. A dnes 12000 za 3+1 je celkem normální cena a i proto stoupá poptávka po RD na vesnici, kde se tyto náklady dají stlačit na půlku.
no ... začínáme na ceně lepšího auta, na vsi se slušně zrekonstruovaný chalupy pořídí vpodstatě od půl mega (a barabizna za dvěstě tisíc) (jo, toužim po něčem lepším)ideální je znát někoho kdo dělá konkurzy a prodeje nemovitostí z exekuce. Před nedávnem u nás šel do exekuce barák cca 5+1 - samostatně stojící - 10 let starý za vyvolávací cenu 2M.
Byly fronty a pořadníky jak na starší Š120 tak i na Favority a spousta lidí pro ně jezdila na Slovenskoehm, všiml sis toho smajlíku a přečetl sis další větu?
Trabant tehdy vycházel na cca 45000 CZK, Š120 někde k 65-72000.- Š105 se dala sehnat někde kolem 55 000.- ,ale i tak při platech cca 1800 - 2500 to bylo na hodně dlouho.Škoda 136 - 1 auto, na který 3 lidi šetří 6 let já neříkám, že to bylo lepší, nebo že tam nebyl rozdíl - ostatně viz poznámky o pokroku ... říkám jenom, že si to kolega trošku démonizuje, aby si dnešek ve srovnání mohl idealizovat o tom Trabantu jsem měl asi trošku zkreslené představy (já ho nekupoval ...), AFAIK se s nima čile obchodovalo za míň, tak jsem nepředpokládal tak vysokou cenu nového ...
Tehdy toho v bazarech moc nebylo a bylo to celkem hodně předražené.a myslíš, že na Západě to bylo významně lepší? - tedy, ať se nehádáme o to, co znamená "významně", tak spíše "a myslíš, že v bazarech na Západě to tehdy vypadalo stejně jako dnes?"
A dnes v bazarech jsou tuny aut, které nikdo nechce a dá se bez problémů najít starší auto, které se dá pořídit do ceny Š120.věřím, že začátkem minulého století bylo v bazarech spousty žebřiňáků, které nikdo nechtěl
Favorit kdybych to měl dát do poměru s tím co jsi psal by se mohl rovnat nějaké starší Octávce.proč "starší"? - řeč byla o tom, co se dalo a dá koupit jako nové ...
Tehdy byly náklady na bydlení v bytech celkem ucházející, takže se dalo šetřit. A dnes 12000 za 3+1 je celkem normální cena a i proto stoupá poptávka po RD na vesnici, kde se tyto náklady dají stlačit na půlku.12 kKč ovšem myslíš jen nájem, bez spotřeby ...
ideální je znát někoho kdo dělá konkurzy a prodeje nemovitostí z exekuce. Před nedávnem u nás šel do exekuce barák cca 5+1 - samostatně stojící - 10 let starý za vyvolávací cenu 2M.jo, rád se seznámím
ehm, všiml sis toho smajlíku a přečetl sis další větu?Přečetl, psal jsem to jen proto, aby i ostatní věděli jaké byly v tu dobu ceny. Tehdy kamarád dělal v Mototechně - Brno Lesná a jak mi říkal když viděl ty machinace s auty a s pořadníky (dělal to pan vedoucí) tak měl chuť jít pryč. Ale tehdy to bylo stejné všude. Nakonec šel dělat technika do jednoho autobazaru. No a v bazarech nic moc auta, jen samé referentské vozy apod. Cizí auta tehdy maximálně předražená a některé hodně neodborně opravená
a myslíš, že na Západě to bylo významně lepší?Bazary venku byly tehdy o hodně lepší než u nás, ono se stačilo podívat i v Jugoslávii/Maďarsku jaké tam byly auta za jaké ceny.
12 kKč ovšem myslíš jen nájem, bez spotřeby ...Asi ano, vím, že známí bydlí v 3+1 a platí tuto částku(státní byt).
http://image.tn.nova.cz/media/images/750x750/Nov2009/567099.jpg?d41dmedián je cca o 2-3tis. nižší, tj. za první kvartál 2010 byl medián ~20000kč měsíčně
svoboda nerovná se právo mít se dobře.to je mi jasné, není mi ovšem jasné to, proč si velebiči současné "svobody" tak libují v příkladech, kdy to zrovna s tím "mít se dobře" dost souvisí ... nemůžu se svobodně rozhodnout, že budu cestovat do Říma autem, když na to nemám, takže prakticky na tom nejsem o nic lépe, než když byl na hranicích ostnatej drát a samopalník samozřejmě situace, kdy tam ten drát a samopalník není mi přijde z principu lepší (ostatně proč se zabývám free-as-in-speech softwarem, že), ale opustím-li principy a podívám-li se prakticky, zač jsme tu absenci drátů a samopalníků vyměnili, tak mi ta doba tak krásná nepřijde mně osobně teda víc vyhovovalo, když jsem nemohl(*) do Říma, očumovat starý baráky mě nebaví, ale zato jsem mohl sbalit pingl a vyrazit do lesa (nebo na tu zmíněnou Vltavu), aniž by mě z něj vyhazoval nějakej ochranář, že ruším zajíce při šukání (prej víc než ten jeho prdící pionýr, na kterým si za mnou dojede) (*) nó, ono to s tím necestováním nebylo zas tak žhavý, spousta lidí "ven" celkem v pohodě jezdila, ale to by bylo na jinou diskusi
ceny v roce 1989 (průměrná mzda 3000) vs. 2009 (průměrná mzda 23000):hezkýhttp://image.tn.nova.cz/media/images/750x750/Nov2009/567099.jpg?d41d
medián je cca o 2-3tis. nižší, tj. za první kvartál 2010 byl medián ~20000kč měsíčněmno, tady se tvrdí, že to bylo o 3400 v roce 2006, a pochybuju, že se od tý doby rozdíl zmenšil, takže to se zrovna do "o 2-3tis." nevejde ... a pak by taky nebylo od věci uvádět, jak to bylo s daněma, když se bavíme o hrubých mzdách ale to je docela jedno, v kontextu hovoru o tom, co je "krásná doba", nemá žádný takový přímý srovnání význam, podstatný je, co doba člověku umožňovala vzhledem ke svým možnostem, a zda nám tyto možnosti připadnou dostatečné či nikoliv ... když je řeč o Římu, tak nebylo by třeba krásné být synem bohatého občana ve starověku, chodit z jedněch orgií na druhé, nechat se obskakovat otroky a ve volných chvílích se věnovat umění a vědě? - chybělo by ti potom, že si z "platu", tedy papínkova jmění, nemůžeš koupit ani toho blbýho Favorita, protože tehdy prostě auta nebyly?
(nebo můžeš jet stopem a ušetříš - což jsi tenkrát nemohl).a do práce mezitím, za to oč bude cesta trvat dýl, za mě půjde kdo?
Takže seš na tom přinejhorším stejně jako za těch komárů.nejsem na tom stejně, nemůžu na tu Vltavu :-p
Zatímco ty tu zmiňuješ diskusní pseudoproblémy typu "novej ajfoun 5.0 už je venku a v ČR furt kulový",mno, když to bereš takto, tak fronta na auto je taky pseudoproblém, v zemi slušně pokryté hromadnou dopravou ...
tak věř tomu, že jeden známý sháněl za komančů minimálně půl roku šicí stroj (bez ohledu na "značku", prostě jakýkoliv), což zrovna není výrobek, který by byl tenkrát žhavou techno novinkou..jakýkoliv? - sakra, tak to jsme mu mohli střelit šlapací singrovku, když si máti pořídila elektrickej (a že by ho extra sháněla, o tom nic nevím)
prostě centrální plánování nikdy a nikde nefungovalo.definuj, co vše zahrnuješ pod "centrální plánování", a pak se můžeme bavit o tom "nikdy a nikde"
srovnává se víno podobné kvality, které tenkrát stálo 28 a dnes 60 (prostě flaška podprůměrné kvality typu "Sklepmistr"); tenkrát také šlo koupit drahé pití v Tuzexu stejně jako dneska (kdekoliv) ale to není předmětem srovnání, protože to není zboží typické spotřeby.nojonojo, mě jenom tato položka "běžné denní spotřeby" dost pobavila ... btw, tuhle jsem viděl reklamu na vajíčka za 1,50 Kč, tak jaké 4?
ad medián) ano, od té doby se rozdíl zmenšil (i kdyby ne o tolik, nebudeme se tu hádat o drobných) viz. http://zpravy.e15.cz/domaci/ekonomika/xcgfnhno, až na to, že pokud dobře vidím, tak ten článek bere průměrnou mzdu z ČSÚ, ale medián od Merces, takže sčítá hrušky s jabkama, navíc prolít jsem diskusi a někdo tam zmiňuje poměrně zásadní nesrovnalost mezi ČSÚ a Merces ... ale to je jedno, fakt jde relativně o drobné, pointa je jinde
taky by nebylo od věci uvést, že někteří lidé měli problémy "dostat" byt (např. nesezdaní) a na některé nezbylo vůbec.no pak ale můžeme naoplátku uvést, že ti novomanželé ho naopak mohli dostat "za nic" ...
ad starověký Řím) moje znalosti dějepisu jsou nízké, takže no comment (ale kdo by potřeboval Fávo když tě tehdy nosili na rukou nebo vozili v kočáře? ale co těch zbylých 99% obyvatel?)to nebylo zrovna 99%, ale to je taky jedno ... to je totiž pořád o tom samém, že když se pohybujeme v porovnávání luxusu, tak to nijak moc o době celkově nevypovídá (věřím, že pro jednoho našeho známého byla krásná doba již od sedmdesátých let, kdy si lítal po celým světě po konferencích, doma si dělal ten svůj výzkum a rekreoval se na chatě u rodičů v jižních čechách; ostatně když nás tam pozval, byla to krásná doba i pro nás, třeba když jsem se s pomocí jeho syna učil jezdit na kajaku, zatímco on učil tátu na windsurfingu ...)
Mají slevy na ubytování, které nedostane individuální cestovatel.No nesouhlasím, např. v Itálii nabízí všechny cestovky apartmány/villy o cca 20-30% dráže než když si to člověk zařídí sám. To stejné platí pro hotely.
S tim spacakem a batuzkem je to nemlich to same. Mozna by ses divil, kolik lidi nema spacak ani batuzeknedivil ... gut, takže se shodnem tak se podívej na začátek threadu, proč to píšu ... kolega se ptal "A k čemu je ta cestovka dobrá?", a to bez smajlíku, a pak (rovněž bez smajlíku) říká, že na vodu se mu hodila no a já zas moc nevím, co bych dělal se spacákem u moře - nanejvýše se inspirovat literaturou a válet se s hejnem tučných mastňáků na pláži po způsobu vepřů ...
no a já zas moc nevím, co bych dělal se spacákem u mořeMuzes prokladat, jeden den coby vepr, jeden den za pamatkama, jeden den do hor, jeden den za exotikou, zase jeden den jako vepr, jeden den na vodu, moznosti jsou nepreberne, jen najit ten spravny cil a cas. My si loni takhle nasli Cernou Horu v zari a moc se nam libilo. Bar, Ulcinj, Ostros, Albanie, Durmitor, Moraca, Tara... urcite se najdou i dalsi veci o kterych jeste nevime.