Masivní výpadek elektrického proudu zasáhl velkou část České republiky. Hasiči vyjížděli k většímu počtu lidí uvězněných ve výtazích. Výpadek se týkal zejména severozápadu republiky, dotkl se také Prahy, Středočeského nebo Královéhradeckého kraje. Ochromen byl provoz pražské MHD, linky metra se už podařilo obnovit. Výpadek proudu postihl osm rozvoden přenosové soustavy, pět z nich je nyní opět v provozu. Příčina problémů je však stále neznámá. Po 16. hodině zasedne Ústřední krizový štáb.
Po více než roce vývoje od vydání verze 5.40 byla vydána nová stabilní verze 5.42 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 64 vývojářů. Změněno bylo přibližně 280 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.5 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 138. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Sniffnet je multiplatformní aplikace pro sledování internetového provozu. Ke stažení pro Windows, macOS i Linux. Jedná se o open source software. Zdrojové kódy v programovacím jazyce Rust jsou k dispozici na GitHubu. Vývoj je finančně podporován NLnet Foundation.
Byl vydán Debian Installer Trixie RC 2, tj. druhá RC verze instalátoru Debianu 13 s kódovým názvem Trixie.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za červen (YouTube).
Libreboot (Wikipedie) – svobodný firmware nahrazující proprietární BIOSy, distribuce Corebootu s pravidly pro proprietární bloby – byl vydán ve verzi 25.06 "Luminous Lemon". Přidána byla podpora desek Acer Q45T-AM a Dell Precision T1700 SFF a MT. Současně byl ve verzi 25.06 "Onerous Olive" vydán také Canoeboot, tj. fork Librebootu s ještě přísnějšími pravidly.
Licence GNU GPLv3 o víkendu oslavila 18 let. Oficiálně vyšla 29. června 2007. Při té příležitosti Richard E. Fontana a Bradley M. Kuhn restartovali, oživili a znovu spustili projekt Copyleft-Next s cílem prodiskutovat a navrhnout novou licenci.
Svobodný nemocniční informační systém GNU Health Hospital Information System (HIS) (Wikipedie) byl vydán ve verzi 5.0 (Mastodon).
Open source mapová a navigační aplikace OsmAnd (OpenStreetMap Automated Navigation Directions, Wikipedie, GitHub) oslavila 15 let.
#include <czmq.h> static void s_actor1 (zsock_t *pipe, void *args) { char *name = strdup (args); zsock_signal (pipe, 0); for (int i = 0; i != 10; i++) zsys_info ("%s:\tcount %d\n", name, i); zstr_free (&name); } int main () { zactor_t *actor = zactor_new (s_actor1, "actor1"); while (true) { char *str = zstr_recv (actor); if (str) { puts (str); zstr_free (&str); } else break; } zactor_destroy (&actor); }Každý actor funkce očekává dva parametry, zeromq socket a void ukazatel na případná další data. Obvykle se args nevyplatí používat a pokud, tak na něco jako log_prefix. Rozhodně není dobrý nápad takto předávat třeba zeromq sockety. Technicky totiž actor běží v jiném vlákně. Parametr
pipe
je potom EXPAIR socket, který což je v podstatě obousměrná asynchronní roura. Ta funguje přes inproc
transport, takže všechny funkce send/recv pouze předávají ukazatele mezi vlákny. Výhodou je, že tyto funkce akceptují actor, zeromq socket, nebo pipe. Takže je používání konzistentní ze všech stran.
Třída zactor má velmi jednoduchý protokol, actor samotný musí oznámit pomocí zsys_signal
, že dokončil inicializaci a může zpracovávat zprávy. Druhým požadavkem je, že actor musí číst ze svého socketu a v případě příkazu $TERM se ukončit.
#include <czmq.h> static void s_actor1 (zsock_t *pipe, void *args) { char *name = strdup (args); zsock_signal (pipe, 0); for (int i = 0; i != 10; i++) zsys_info ("%s:\tcount %d\n", name, i); zstr_send (pipe, "$DONE"); zstr_free (&name); } čte a int main () { .... char *str = zstr_recv (actor); if (str && streq (str, "$DONE")) break;A tady vidíme flexibilitu třídy zactor, knihovny zeromq a posílání zpráv. Je triviální zajistit komunikaci mezi hlavním vláknem a actory.
static void s_actor1 (zsock_t *pipe, void *args) { zsock_signal (pipe, 0); zpoller_t *poller = zpoller_new (pipe, NULL); while (!zsys_interrupted) { void *which = zpoller_wait (poller, -1); if (!which) break; zmsg_t *msg = zmsg_recv (pipe); char *cmd = zmsg_popstr (msg); if (!cmd || streq (cmd, "$TERM")) { zmsg_destroy (&msg); zstr_free (&cmd); break; } else if (streq (cmd, "COUNT")) { char *smax = zmsg_popstr (msg); int max = atoi (smax); for (int i = 0; i != max; i++) zsys_info ("count %d", i); zstr_send (pipe, "$END"); } zmsg_destroy (&msg); zstr_free (&cmd); } zpoller_destroy (&poller); } ... int main () { zactor_t *actor = zactor_new (s_actor1, NULL); zstr_sendx (actor, "COUNT", "42", NULL);Posílání dat do actoru je snadné. Funkce
zstr_sendx
odešle zprávu s vícero rámci (frame), která bude předána actoru. V těle actoru je zpráva zpracována a provedena.
Typický actor ovšem nekomunikuje pouze ze svým socketem pipe, ale obvykle má otevřených vícero socketů, které mpořebuje číst. Na tohle se hodí další třída zpoller
, která čeká tak dlouho, než se na jednom ze sledovaných socketů neobjeví data, která je možné číst.
libmlm.so
) a démon (malamute
), který spouští actor mlm_server
. Tento model je extrémně flexibilní, protože umožňuje snadný vývoj, testování i integraci do libovolného kódu. V zásadě je smyčka pokus/omyl je extrémně krátká a zároveň vývojář nepotřebuje znát LD_PRELOAD
hacky jako cwrap
, socket_wrapper
a podobně.
Spuštění samotného brokeru potom vypadá zhruba takto ...
#include <malamute.h> ... char *endpoint = "inproc://@/malamute"; zactor_t *server = zactor_new (mlm_server, "Malamute"); if (verbose) zstr_sendx (server, "VERBOSE", NULL); zstr_sendx (server, "BIND", endpoint, NULL); while (true) { char *str = zstr_recv (server); if (str) { puts (str); zstr_free (&str); } else { zsys_info ("Interrupted"); break; } } zactor_destroy (&server);Celý malamute potom běží jako actor, který ovšem na některé formy komunikace spouští další actory. Stejně tak klientská část je actor, takže i přes poměrně jednoduché API člověk má program, kde beží a spolupracuje několik vláken. Ovšem o malamute až nekdy příště.
Tiskni
Sdílej:
Ladit takové systémy není zrovna triviální. Jsou tu tedy nějaké doporučené postupy – jak to co nejvíc zpřehlednit a usnadnit pochopení ostatním (a svému budoucímu já)? (protože psaní takových programů se někdy nejde vyhnout)Tak zrovna ohledně zeromq a actorů, tak postup je takový, že si člověk navrhne schéma a typ zpráv. Potom se postaví prototyp, který se otestuje na očekávaný výkon. No a pak se řeší binární formáty dat a podobně. V zásadě postup je rychlá iterace pokus/omyl a unit testy. Právě actor model a zprojekt k takovému stylu vývoje přímo vybízí. Ladit takové programy v debuggeru nelze (s výjimkou code dumpu). Jediná metoda jsou ladící výpisy. Výhoda je v tom, že při rychlém iterativním vývoji člověk napáchá pár chyb na jejichž řešení si na ta správná místa musí přidat ladící výpisy. Potom jsou obecnější rady, jako mít plně dokumentované a otestované API, nesdílet stav mezi komponentami a podobně.
Ladit takové programy v debuggeru nelze (s výjimkou code dumpu).Počítám, že na tyhle věci by se dal nasadit koncept Time traveling debuggeru, to by mohlo fungovat velmi pěkně. (Ačkoli implementace by asi nebyla úplně triviální.)