Společnost Perplexity AI působící v oblasti umělé inteligence (AI) podala nevyžádanou nabídku na převzetí webového prohlížeče Chrome internetové firmy Google za 34,5 miliardy dolarů (zhruba 723 miliard Kč). Informovala o tom včera agentura Reuters. Upozornila, že výše nabídky výrazně převyšuje hodnotu firmy Perplexity. Společnost Google se podle ní k nabídce zatím nevyjádřila.
Intel vydal 34 upozornění na bezpečnostní chyby ve svých produktech. Současně vydal verzi 20250812 mikrokódů pro své procesory řešící 6 bezpečnostních chyb.
Byla vydána nová verze 1.25 programovacího jazyka Go (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.2 s kódovým jménem Zara. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze novou XApp aplikaci Fingwit pro autentizaci pomocí otisků prstů nebo vlastní fork knihovny libAdwaita s názvem libAdapta podporující grafická témata. Linux Mint 22.2 bude podporován do roku 2029.
Provozovatel internetové encyklopedie Wikipedie prohrál v Británii soudní spor týkající se některých částí nového zákona o on-line bezpečnosti. Soud ale varoval britského regulátora Ofcom i odpovědné ministerstvo před zaváděním přílišných omezení. Legislativa zpřísňuje požadavky na on-line platformy, ale zároveň čelí kritice za možné omezování svobody slova. Společnost Wikimedia Foundation, která je zodpovědná za fungování
… více »Byla vydána verze 2.0.0 nástroje pro synchronizaci dat mezi vícero počítači bez centrálního serveru Syncthing (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu.
Americký prezident Donald Trump se v pondělí osobně setkal s generálním ředitelem firmy na výrobu čipů Intel Lip-Bu Tanem. Šéfa podniku označil za úspěšného, informují agentury. Ještě před týdnem ho přitom ostře kritizoval a požadoval jeho okamžitý odchod. Akcie Intelu v reakci na schůzku po oficiálním uzavření trhu zpevnily asi o tři procenta.
Byl vydán Debian GNU/Hurd 2025. Jedná se o port Debianu s jádrem Hurd místo obvyklého Linuxu.
V sobotu 9. srpna uplynulo přesně 20 let od oznámení projektu openSUSE na konferenci LinuxWorld v San Franciscu. Pokuď máte archivní nebo nějakým způsobem zajímavé fotky s openSUSE, můžete se o ně s námi podělit.
Byl vydán Debian 13 s kódovým názvem Trixie. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
#include <czmq.h> static void s_actor1 (zsock_t *pipe, void *args) { char *name = strdup (args); zsock_signal (pipe, 0); for (int i = 0; i != 10; i++) zsys_info ("%s:\tcount %d\n", name, i); zstr_free (&name); } int main () { zactor_t *actor = zactor_new (s_actor1, "actor1"); while (true) { char *str = zstr_recv (actor); if (str) { puts (str); zstr_free (&str); } else break; } zactor_destroy (&actor); }Každý actor funkce očekává dva parametry, zeromq socket a void ukazatel na případná další data. Obvykle se args nevyplatí používat a pokud, tak na něco jako log_prefix. Rozhodně není dobrý nápad takto předávat třeba zeromq sockety. Technicky totiž actor běží v jiném vlákně. Parametr
pipe
je potom EXPAIR socket, který což je v podstatě obousměrná asynchronní roura. Ta funguje přes inproc
transport, takže všechny funkce send/recv pouze předávají ukazatele mezi vlákny. Výhodou je, že tyto funkce akceptují actor, zeromq socket, nebo pipe. Takže je používání konzistentní ze všech stran.
Třída zactor má velmi jednoduchý protokol, actor samotný musí oznámit pomocí zsys_signal
, že dokončil inicializaci a může zpracovávat zprávy. Druhým požadavkem je, že actor musí číst ze svého socketu a v případě příkazu $TERM se ukončit.
#include <czmq.h> static void s_actor1 (zsock_t *pipe, void *args) { char *name = strdup (args); zsock_signal (pipe, 0); for (int i = 0; i != 10; i++) zsys_info ("%s:\tcount %d\n", name, i); zstr_send (pipe, "$DONE"); zstr_free (&name); } čte a int main () { .... char *str = zstr_recv (actor); if (str && streq (str, "$DONE")) break;A tady vidíme flexibilitu třídy zactor, knihovny zeromq a posílání zpráv. Je triviální zajistit komunikaci mezi hlavním vláknem a actory.
static void s_actor1 (zsock_t *pipe, void *args) { zsock_signal (pipe, 0); zpoller_t *poller = zpoller_new (pipe, NULL); while (!zsys_interrupted) { void *which = zpoller_wait (poller, -1); if (!which) break; zmsg_t *msg = zmsg_recv (pipe); char *cmd = zmsg_popstr (msg); if (!cmd || streq (cmd, "$TERM")) { zmsg_destroy (&msg); zstr_free (&cmd); break; } else if (streq (cmd, "COUNT")) { char *smax = zmsg_popstr (msg); int max = atoi (smax); for (int i = 0; i != max; i++) zsys_info ("count %d", i); zstr_send (pipe, "$END"); } zmsg_destroy (&msg); zstr_free (&cmd); } zpoller_destroy (&poller); } ... int main () { zactor_t *actor = zactor_new (s_actor1, NULL); zstr_sendx (actor, "COUNT", "42", NULL);Posílání dat do actoru je snadné. Funkce
zstr_sendx
odešle zprávu s vícero rámci (frame), která bude předána actoru. V těle actoru je zpráva zpracována a provedena.
Typický actor ovšem nekomunikuje pouze ze svým socketem pipe, ale obvykle má otevřených vícero socketů, které mpořebuje číst. Na tohle se hodí další třída zpoller
, která čeká tak dlouho, než se na jednom ze sledovaných socketů neobjeví data, která je možné číst.
libmlm.so
) a démon (malamute
), který spouští actor mlm_server
. Tento model je extrémně flexibilní, protože umožňuje snadný vývoj, testování i integraci do libovolného kódu. V zásadě je smyčka pokus/omyl je extrémně krátká a zároveň vývojář nepotřebuje znát LD_PRELOAD
hacky jako cwrap
, socket_wrapper
a podobně.
Spuštění samotného brokeru potom vypadá zhruba takto ...
#include <malamute.h> ... char *endpoint = "inproc://@/malamute"; zactor_t *server = zactor_new (mlm_server, "Malamute"); if (verbose) zstr_sendx (server, "VERBOSE", NULL); zstr_sendx (server, "BIND", endpoint, NULL); while (true) { char *str = zstr_recv (server); if (str) { puts (str); zstr_free (&str); } else { zsys_info ("Interrupted"); break; } } zactor_destroy (&server);Celý malamute potom běží jako actor, který ovšem na některé formy komunikace spouští další actory. Stejně tak klientská část je actor, takže i přes poměrně jednoduché API člověk má program, kde beží a spolupracuje několik vláken. Ovšem o malamute až nekdy příště.
Tiskni
Sdílej:
Ladit takové systémy není zrovna triviální. Jsou tu tedy nějaké doporučené postupy – jak to co nejvíc zpřehlednit a usnadnit pochopení ostatním (a svému budoucímu já)? (protože psaní takových programů se někdy nejde vyhnout)Tak zrovna ohledně zeromq a actorů, tak postup je takový, že si člověk navrhne schéma a typ zpráv. Potom se postaví prototyp, který se otestuje na očekávaný výkon. No a pak se řeší binární formáty dat a podobně. V zásadě postup je rychlá iterace pokus/omyl a unit testy. Právě actor model a zprojekt k takovému stylu vývoje přímo vybízí. Ladit takové programy v debuggeru nelze (s výjimkou code dumpu). Jediná metoda jsou ladící výpisy. Výhoda je v tom, že při rychlém iterativním vývoji člověk napáchá pár chyb na jejichž řešení si na ta správná místa musí přidat ladící výpisy. Potom jsou obecnější rady, jako mít plně dokumentované a otestované API, nesdílet stav mezi komponentami a podobně.
Ladit takové programy v debuggeru nelze (s výjimkou code dumpu).Počítám, že na tyhle věci by se dal nasadit koncept Time traveling debuggeru, to by mohlo fungovat velmi pěkně. (Ačkoli implementace by asi nebyla úplně triviální.)