abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 05:11 | Komunita

    Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.

    Gréta | Komentářů: 0
    dnes 04:44 | Nová verze

    Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:44 | Nová verze

    Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:22 | IT novinky

    Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    včera 05:44 | Komunita

    PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 22
    včera 04:55 | Nová verze

    Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.10. 21:00 | IT novinky

    Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.10. 17:11 | Humor

    Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    27.10. 16:11 | Komunita

    Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    26.10. 17:11 | IT novinky

    Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (36%)
     (47%)
     (20%)
     (19%)
     (23%)
     (17%)
     (21%)
     (17%)
     (18%)
    Celkem 279 hlasů
     Komentářů: 14, poslední 14.10. 09:04
    Rozcestník

    Co nás ph naučil 3: actor model

    2.1.2017 10:07 | Přečteno: 1730× | Jen tak | Výběrový blog

    V prvním a druhémzápisku jsem nastínil technické věci, jako coding conventions a generování projektů. To jsou poměrně nudné a nezajímavé veci. Na řadě je tedy actor model.

    Problém: You must be this tall to write multithreaded code

    Actor model je způsob práce s "konkurentním" (concurrent) během kódu. Mimochodem první paper byl publikovaný v roce 1973, takže se nejedná o nijak novou věc.

    Klasické postupy programování končí u procesů, nebo vláken, zamykání, semaforů, mutexů, sdílené paměti a podobně. A jako takové vede ke spoustě záludných chyb a deadlocků a velice obtížně odhalitelných problémů při běhu vašeho kódu. A až všechno odladíte pro 4 jádra, někdo váš kód spustí na 8.

    Tohle všechno je rozepsáno v Scalable C: Problem: is my code thread-safe?, The Architecture of OpenSource applications: 24.8. Concurrency Model.

    Actor model znamená, že je program modelován jako jeden, či více nezávislých aktorů. Ty mezi sebou mohou komunikovat pouze pomocí posílání zpráv. Jeden actor pak může spustit a kontrolovat vícero actorů.

    Tento model, mimochodem, je model jazyka Erlang/Elixir, který se používání na psaní vysoce škálovatelného software.

    Třída zactor

    Pro jazyky, které actor model nepodporují v základu, existují knihovny. V případě czmq existuje třída zactor, která využívá zeromq sockety a funkce pro kontrolu actorů.
    #include <czmq.h>
    
    static void
    s_actor1 (zsock_t *pipe, void *args)
    {
        char *name = strdup (args);
        zsock_signal (pipe, 0);
        for (int i = 0; i != 10; i++)
            zsys_info ("%s:\tcount %d\n", name, i);
        zstr_free (&name);
    }
    
    int main () {
        zactor_t *actor = zactor_new (s_actor1, "actor1");
        while (true) {
            char *str = zstr_recv (actor);
            if (str) {
                puts (str);
                zstr_free (&str);
            }
            else
                break;
        }
    
        zactor_destroy (&actor);
    }
    
    Každý actor funkce očekává dva parametry, zeromq socket a void ukazatel na případná další data. Obvykle se args nevyplatí používat a pokud, tak na něco jako log_prefix. Rozhodně není dobrý nápad takto předávat třeba zeromq sockety. Technicky totiž actor běží v jiném vlákně. Parametr pipe je potom EXPAIR socket, který což je v podstatě obousměrná asynchronní roura. Ta funguje přes inproc transport, takže všechny funkce send/recv pouze předávají ukazatele mezi vlákny. Výhodou je, že tyto funkce akceptují actor, zeromq socket, nebo pipe. Takže je používání konzistentní ze všech stran. Třída zactor má velmi jednoduchý protokol, actor samotný musí oznámit pomocí zsys_signal, že dokončil inicializaci a může zpracovávat zprávy. Druhým požadavkem je, že actor musí číst ze svého socketu a v případě příkazu $TERM se ukončit.

    Jak ukončit program

    Kdo si program vyzkoušel, přišel na to, že vypíše čísla 1-10 a pořád běží. To není chyba, ale vlastnost. Zeromq se obvykle používá na psaní server side kódu, který běží pořád a je to náš příklad, který nedává moc smysl. Ale tady se ukazuje flexibilita actore modelu, prostě po ukončení výpočtu pošleme příkaz $DONE, kterým actor oznámí to, že dokončil práci. A hlavní vlákno si to přečte a actora ukončí.
    #include <czmq.h>
    
    static void
    s_actor1 (zsock_t *pipe, void *args)
    {
        char *name = strdup (args);
        zsock_signal (pipe, 0);
        for (int i = 0; i != 10; i++)
            zsys_info ("%s:\tcount %d\n", name, i);
        zstr_send (pipe, "$DONE");
        zstr_free (&name);
    }
    čte a 
    int main () {
    
    ....
        char *str = zstr_recv (actor);
        if (str && streq (str, "$DONE"))
            break;
    
    A tady vidíme flexibilitu třídy zactor, knihovny zeromq a posílání zpráv. Je triviální zajistit komunikaci mezi hlavním vláknem a actory.

    Jak poslat data do actoru

    static void
    s_actor1 (zsock_t *pipe, void *args)
    {
        zsock_signal (pipe, 0);
        zpoller_t *poller = zpoller_new (pipe, NULL);
    
        while (!zsys_interrupted) {
            void *which = zpoller_wait (poller, -1);
            if (!which)
                break;
    
            zmsg_t *msg = zmsg_recv (pipe);
            char *cmd = zmsg_popstr (msg);
            if (!cmd || streq (cmd, "$TERM")) {
                zmsg_destroy (&msg);
                zstr_free (&cmd);
                break;
            }
            else
            if (streq (cmd, "COUNT")) {
                char *smax = zmsg_popstr (msg);
                int max = atoi (smax);
                for (int i = 0; i != max; i++)
                    zsys_info ("count %d", i);
                zstr_send (pipe, "$END");
            }
            zmsg_destroy (&msg);
            zstr_free (&cmd);
        }
        zpoller_destroy (&poller);
    }
    
    ...
    int main () {
        zactor_t *actor = zactor_new (s_actor1, NULL);
        zstr_sendx (actor, "COUNT", "42", NULL);
    
    Posílání dat do actoru je snadné. Funkce zstr_sendx odešle zprávu s vícero rámci (frame), která bude předána actoru. V těle actoru je zpráva zpracována a provedena. Typický actor ovšem nekomunikuje pouze ze svým socketem pipe, ale obvykle má otevřených vícero socketů, které mpořebuje číst. Na tohle se hodí další třída zpoller, která čeká tak dlouho, než se na jednom ze sledovaných socketů neobjeví data, která je možné číst.

    Ale k čemu je to vlastně dobré?

    Zatím se zdá, že actor model je hezká hračka, ale bez reálnějšího využití. Projekt zeromq obsahuje dva systémy, které jsou naprogramovány pomocí actor modelu - discovery service zyre a broker malamute. Pro zopakování z minula, CLASS projekty se dělí na dvě základní části. Sdílená knihovna (libmlm.so) a démon (malamute), který spouští actor mlm_server. Tento model je extrémně flexibilní, protože umožňuje snadný vývoj, testování i integraci do libovolného kódu. V zásadě je smyčka pokus/omyl je extrémně krátká a zároveň vývojář nepotřebuje znát LD_PRELOAD hacky jako cwrap, socket_wrapper a podobně. Spuštění samotného brokeru potom vypadá zhruba takto ...
    #include <malamute.h>
    ...
        char *endpoint = "inproc://@/malamute";
        zactor_t *server = zactor_new (mlm_server, "Malamute");
        if (verbose)
            zstr_sendx (server, "VERBOSE", NULL);
        zstr_sendx (server, "BIND", endpoint, NULL);
    
        while (true) {
            char *str = zstr_recv (server);
            if (str) {
                puts (str);
                zstr_free (&str);
            }
            else {
                zsys_info ("Interrupted");
                break;
            }
        }
    
        zactor_destroy (&server);
    
    Celý malamute potom běží jako actor, který ovšem na některé formy komunikace spouští další actory. Stejně tak klientská část je actor, takže i přes poměrně jednoduché API člověk má program, kde beží a spolupracuje několik vláken. Ovšem o malamute až nekdy příště.        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    xkucf03 avatar 2.1.2017 23:51 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co nás ph naučil 3: actor model
    Díky za článek.

    Jen bych chtěl říct, že asynchronní přístup a posílání zpráv má i své stinné stránky – člověk přichází o klasický stack trace, ze kterého je u synchronních programů vidět, odkud bylo co voláno a v debuggeru se člověk dostane i do příslušného kontextu a celkem snadno zjistí, proč byla zavolána ta která metoda a proč právě s těmito parametry. Z vlastní zkušenosti musím říct, že porozumět asynchronnímu kódu a pochopit architekturu/návrh programu je těžší – člověk hodí zprávu do jakési roury na jednom konci programu a ona za chvíli přistane na druhém konci a zároveň se zamíchá s jinými zprávami… Ladit takové systémy není zrovna triviální. Jsou tu tedy nějaké doporučené postupy – jak to co nejvíc zpřehlednit a usnadnit pochopení ostatním (a svému budoucímu já)? (protože psaní takových programů se někdy nejde vyhnout)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    5.1.2017 05:33 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co nás ph naučil 3: actor model
    Ladit takové systémy není zrovna triviální. Jsou tu tedy nějaké doporučené postupy – jak to co nejvíc zpřehlednit a usnadnit pochopení ostatním (a svému budoucímu já)? (protože psaní takových programů se někdy nejde vyhnout)
    Tak zrovna ohledně zeromq a actorů, tak postup je takový, že si člověk navrhne schéma a typ zpráv. Potom se postaví prototyp, který se otestuje na očekávaný výkon. No a pak se řeší binární formáty dat a podobně. V zásadě postup je rychlá iterace pokus/omyl a unit testy. Právě actor model a zprojekt k takovému stylu vývoje přímo vybízí.

    Ladit takové programy v debuggeru nelze (s výjimkou code dumpu). Jediná metoda jsou ladící výpisy. Výhoda je v tom, že při rychlém iterativním vývoji člověk napáchá pár chyb na jejichž řešení si na ta správná místa musí přidat ladící výpisy.

    Potom jsou obecnější rady, jako mít plně dokumentované a otestované API, nesdílet stav mezi komponentami a podobně.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    7.1.2017 13:59 arsinoe
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co nás ph naučil 3: actor model
    to je takovy evolucni pristup

    to pak neni divu, ze ten vas sw ma obcas nejake to slepe strevo ci sitnici naruby, ze?
    8.1.2017 07:22 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co nás ph naučil 3: actor model
    Ano, slepá střeva máme. A to jak z evolučních, tak i z dob inteligentního designu. Narozdíl od evoluce taky máme potřebu a schopnosti slepé cesty odstraňovat.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    10.1.2017 13:20 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co nás ph naučil 3: actor model
    Ladit takové programy v debuggeru nelze (s výjimkou code dumpu).
    Počítám, že na tyhle věci by se dal nasadit koncept Time traveling debuggeru, to by mohlo fungovat velmi pěkně. (Ačkoli implementace by asi nebyla úplně triviální.)
    Josef Kufner avatar 10.1.2017 19:22 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co nás ph naučil 3: actor model
    Ladicí výpisy jsou taková primitivní forma time traveling debuggeru. Tedy pokud je z nich možné alespoň částečně rekonstruovat stav aplikace.

    Implementace debuggeru není nijak komplikovaná. Potřebuješ do mechanismu na předávání zpráv vložit odbočku a logovat vše, co se posílá. Zbytek už je jen vizualizace nasbíraných dat (což může být docela komplikované samo o sobě). Když se to udělá hezky, tak se z logu dá třeba poskládat film (avi), kde je zachycen běh programu. Nebo si můžeš nechat nakreslit různé (sekvenční) diagramy. Nástrojů, které převedou nějakou jednoduchou syntaxi na obrázek je spousta (např. Graphviz). Pokud je zpráv hodně, tak to nemusí být moc interaktivní a rendrování může chvilku trvat, ale dá se.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.