V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Nedávno se mi poprvé podařilo úspěšně zkompilovat E17, doteď jsem používal pouze balíky pro Debian (z distribuce Elive), dřív jsem na to neměl znalosti a zároveň mi v systému chybělo dost dev balíků, které jsem postupně doinstalovával.
Proč jsem to vlastně kompiloval? No hlavně jsem chtěl zkusit nový dock jménem Shelf a také nějaké drobnosti, spolu se zapnutím renderovacího režimu GL pro E17.
Režim GL není podporovaný, protože některé karty (například ATI) nemají dostatečně kvalitní ovladače (ani binární ani opensource), které by umožnily normální provoz tohoto režimu. Standardně je ve zdrojácích zakázaný. Naštěstí moje nedávno zakoupená karta Nvidia s binárními ovladači tento režim podporuje.
Co se tedy musí udělat proto abychom mohli přepnout E17 do GL renderovacího režimu:
1. Zkompilovat knihovnu evas s parametrem --enable-gl-X11
2. Ideálně nastartovat systém a pomocí evas_gl_x11_test zkontrolovat jestli tento režim vaše karta podporuje.
3. V souboru e17/apps/e/src/bin/e_ipc_handlers.h přepsat řádky asi 6827 tak aby vypadaly takto:
if (!strcmp(params[0], "SOFTWARE")) value = E_EVAS_ENGINE_SOFTWARE_X11; else if (!strcmp(params[0], "GL")) value = E_EVAS_ENGINE_GL_X11; else if (!strcmp(params[0], "XRENDER")) value = E_EVAS_ENGINE_XRENDER_X11;
4. Ve stejném souboru přepsat řádky asi 6937 tak aby vypadaly takto:
if (!strcmp(params[1], "DEFAULT")) engine = E_EVAS_ENGINE_DEFAULT; else if (!strcmp(params[1], "SOFTWARE")) engine = E_EVAS_ENGINE_SOFTWARE_X11; else if (!strcmp(params[1], "GL")) engine = E_EVAS_ENGINE_GL_X11; else if (!strcmp(params[1], "XRENDER")) engine = E_EVAS_ENGINE_XRENDER_X11;
5. Opět zkompilovat E17 (stačí jen zkompilovat znovu adresář e17/apps/e) a nainstalovat.
6. Nastartovat E17 a teď už mohu postupně jednotlivé části E17 přepínat do režimu GL a zpět do SOFTWARE pomocí příkazu:enlightenment_remote -engine-set (Část E17) GL
Kde jednotlivé části mohou být: INIT, CONTAINER, ZONE, BORDER, MENU, ERROR, WIN, POPUP or DRAG
Doporučuji přepínat do GL jen část INIT a CONTAINER, tyto dvě jsem odzkoušel a nepozoruji jediné náznaky nestability. Pro provoz samozřejmě není nutné mít XGL, ani nevím jestli by to chodilo.
Nic převratného toto bohužel nepřináší, jen mohu mít na ploše například plně animované pozadí v rozlišení 1920x1200 a vytížení procesoru se pohybuje okolo 0-1%. V SW režimu mi toto pozadí sebralo cca 100% výkonu a bylo plynulé na A64 3400+ jen v rozlišení 800x600 a nižším.
Pro ty co to chtějí zkusit i pro ty co ne jsem natočil 2 videa, bohužel jsou trošku větší, protože jsem chtěl zachovat dostatečnou kvalitu.
Video1 - 38 MB (doporučuji shlédnout aspoň toto :) )
Video2 - 21 MB
Update: Po změně enginu je nutné provést restart pomocí příkazu:
enlightenment_remote -restart
Update2: GL engine byl zakázán, protože nepodporuje vykreslení více oken, pokud se bude skrze GL vykreslovat jen plocha a moduly, tak funguje správně (jedná se o jediné okno). Akcelerovat lze prakticky vše, pokud zapnu akceleraci pro třdu WIN, pak se akceleruje okno například EFM, nebo všechna konfigurační okna, zde je přesně vidět tento problém, jakmile mam akcelerované jen jediné okno je vše ok, ale jakmile otevřu více akcelerovaných oken, tak dojde k problémům s vykreslením a musím restartovat E17
Tiskni
Sdílej:
mencoder input.avi -o output.avi -oac copy -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4:vbitrate=2000:vhq:vme=1