Microsoft se vyhnul pokutě od Evropské komise za zneužívání svého dominantního postavení na trhu v souvislosti s aplikací Teams. S komisí se dohodl na závazcích, které slíbil splnit. Unijní exekutivě se nelíbilo, že firma svazuje svůj nástroj pro chatování a videohovory Teams se sadou kancelářských programů Office. Microsoft nyní slíbil jasné oddělení aplikace od kancelářských nástrojů, jako jsou Word, Excel a Outlook. Na Microsoft si
… více »Samba (Wikipedie), svobodná implementace SMB a Active Directory, byla vydána ve verzi 4.23.0. Počínaje verzí Samba 4.23 jsou unixová rozšíření SMB3 ve výchozím nastavení povolena. Přidána byla podpora SMB3 přes QUIC. Nová utilita smb_prometheus_endpoint exportuje metriky ve formátu Prometheus.
Správcovský tým repozitáře F-Droid pro Android sdílí doporučení, jak řešit žádosti o odstranění nelegálního obsahu. Základem je mít nastavené formální procesy, vyhrazenou e-mailovou adresu a být transparentní. Zdůrazňují také důležitost volby jurisdikce (F-Droid je v Nizozemsku).
Byly publikovány informace o další zranitelnosti v procesorech. Nejnovější zranitelnost byla pojmenována VMScape (CVE-2025-40300, GitHub) a v upstream Linuxech je již opravena. Jedná se o variantu Spectre. KVM host může číst data z uživatelského prostoru hypervizoru, např. QEMU.
V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.
Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.
Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
T-Mobile od 15. září zpřístupňuje RCS (Rich Communication Services) zprávy i pro iPhone.
Nedávno se mi poprvé podařilo úspěšně zkompilovat E17, doteď jsem používal pouze balíky pro Debian (z distribuce Elive), dřív jsem na to neměl znalosti a zároveň mi v systému chybělo dost dev balíků, které jsem postupně doinstalovával.
Proč jsem to vlastně kompiloval? No hlavně jsem chtěl zkusit nový dock jménem Shelf a také nějaké drobnosti, spolu se zapnutím renderovacího režimu GL pro E17.
Režim GL není podporovaný, protože některé karty (například ATI) nemají dostatečně kvalitní ovladače (ani binární ani opensource), které by umožnily normální provoz tohoto režimu. Standardně je ve zdrojácích zakázaný. Naštěstí moje nedávno zakoupená karta Nvidia s binárními ovladači tento režim podporuje.
Co se tedy musí udělat proto abychom mohli přepnout E17 do GL renderovacího režimu:
1. Zkompilovat knihovnu evas s parametrem --enable-gl-X11
2. Ideálně nastartovat systém a pomocí evas_gl_x11_test zkontrolovat jestli tento režim vaše karta podporuje.
3. V souboru e17/apps/e/src/bin/e_ipc_handlers.h přepsat řádky asi 6827 tak aby vypadaly takto:
if (!strcmp(params[0], "SOFTWARE")) value = E_EVAS_ENGINE_SOFTWARE_X11; else if (!strcmp(params[0], "GL")) value = E_EVAS_ENGINE_GL_X11; else if (!strcmp(params[0], "XRENDER")) value = E_EVAS_ENGINE_XRENDER_X11;
4. Ve stejném souboru přepsat řádky asi 6937 tak aby vypadaly takto:
if (!strcmp(params[1], "DEFAULT")) engine = E_EVAS_ENGINE_DEFAULT; else if (!strcmp(params[1], "SOFTWARE")) engine = E_EVAS_ENGINE_SOFTWARE_X11; else if (!strcmp(params[1], "GL")) engine = E_EVAS_ENGINE_GL_X11; else if (!strcmp(params[1], "XRENDER")) engine = E_EVAS_ENGINE_XRENDER_X11;
5. Opět zkompilovat E17 (stačí jen zkompilovat znovu adresář e17/apps/e) a nainstalovat.
6. Nastartovat E17 a teď už mohu postupně jednotlivé části E17 přepínat do režimu GL a zpět do SOFTWARE pomocí příkazu:enlightenment_remote -engine-set (Část E17) GL
Kde jednotlivé části mohou být: INIT, CONTAINER, ZONE, BORDER, MENU, ERROR, WIN, POPUP or DRAG
Doporučuji přepínat do GL jen část INIT a CONTAINER, tyto dvě jsem odzkoušel a nepozoruji jediné náznaky nestability. Pro provoz samozřejmě není nutné mít XGL, ani nevím jestli by to chodilo.
Nic převratného toto bohužel nepřináší, jen mohu mít na ploše například plně animované pozadí v rozlišení 1920x1200 a vytížení procesoru se pohybuje okolo 0-1%. V SW režimu mi toto pozadí sebralo cca 100% výkonu a bylo plynulé na A64 3400+ jen v rozlišení 800x600 a nižším.
Pro ty co to chtějí zkusit i pro ty co ne jsem natočil 2 videa, bohužel jsou trošku větší, protože jsem chtěl zachovat dostatečnou kvalitu.
Video1 - 38 MB (doporučuji shlédnout aspoň toto :) )
Video2 - 21 MB
Update: Po změně enginu je nutné provést restart pomocí příkazu:
enlightenment_remote -restart
Update2: GL engine byl zakázán, protože nepodporuje vykreslení více oken, pokud se bude skrze GL vykreslovat jen plocha a moduly, tak funguje správně (jedná se o jediné okno). Akcelerovat lze prakticky vše, pokud zapnu akceleraci pro třdu WIN, pak se akceleruje okno například EFM, nebo všechna konfigurační okna, zde je přesně vidět tento problém, jakmile mam akcelerované jen jediné okno je vše ok, ale jakmile otevřu více akcelerovaných oken, tak dojde k problémům s vykreslením a musím restartovat E17
Tiskni
Sdílej:
mencoder input.avi -o output.avi -oac copy -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4:vbitrate=2000:vhq:vme=1