Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.14 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.15. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna a Linux Kernel Newbies.
plwm je nový, poměrně minimalistický správce oken pro X11. Podporuje dynamické dláždění okny, plochy, pravidla pro okna atd. Zvláštností je, že je napsaný v logickém programovacím jazyce Prolog. Používá implementaci SWI-Prolog.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Sean Heelan se na svém blogu rozepsal o tom, jak pomocí OpenAI o3 nalezl vzdálenou zranitelnost nultého dne CVE-2025-37899 v Linuxu v implementaci SMB.
Jiří Eischmann v příspěvku na svém blogu představuje typy, jak lépe chránit své soukromí na mobilním telefonu: "Asi dnes neexistuje způsob, jak se sledování vyhnout úplně. Minimálně ne způsob, který by byl kompatibilní s tím, jak lidé technologie běžně používají. Soukromí ovšem není binární věc, ale škála. Absolutního soukromí je dnes na Internetu dost dobře nedosažitelné, ale jen posun na škále blíže k němu se počítá. Čím méně dat se o vás posbírá, tím nepřesnější budou vaše profily a tím méně budou zneužitelné proti vám."
Byla vydána nová stabilní verze 25.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Warbler. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Multiplatformní open source spouštěč her Heroic Games Launcher byl vydán v nové stabilní verzi 2.17.0 Franky (Mastodon, 𝕏). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 26 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Klávesnice IBM Enhanced Keyboard, známá také jako Model M, byla poprvé představena v roce 1985, tzn. před 40 lety, s počítači IBM 7531/7532 Industrial Computer a 3161/3163 ASCII Display Station. Výročí připomíná článek na zevrubném sběratelském webu Admiral Shark's Keyboards. Rozložení kláves IBM Enhanced Keyboard se stalo průmyslovým standardem.
Vyšlo Pharo 13 s vylepšenou podporou HiDPI či objektovým Transcriptem. Pharo je programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností.
Nedávno se mi poprvé podařilo úspěšně zkompilovat E17, doteď jsem používal pouze balíky pro Debian (z distribuce Elive), dřív jsem na to neměl znalosti a zároveň mi v systému chybělo dost dev balíků, které jsem postupně doinstalovával.
Proč jsem to vlastně kompiloval? No hlavně jsem chtěl zkusit nový dock jménem Shelf a také nějaké drobnosti, spolu se zapnutím renderovacího režimu GL pro E17.
Režim GL není podporovaný, protože některé karty (například ATI) nemají dostatečně kvalitní ovladače (ani binární ani opensource), které by umožnily normální provoz tohoto režimu. Standardně je ve zdrojácích zakázaný. Naštěstí moje nedávno zakoupená karta Nvidia s binárními ovladači tento režim podporuje.
Co se tedy musí udělat proto abychom mohli přepnout E17 do GL renderovacího režimu:
1. Zkompilovat knihovnu evas s parametrem --enable-gl-X11
2. Ideálně nastartovat systém a pomocí evas_gl_x11_test zkontrolovat jestli tento režim vaše karta podporuje.
3. V souboru e17/apps/e/src/bin/e_ipc_handlers.h přepsat řádky asi 6827 tak aby vypadaly takto:
if (!strcmp(params[0], "SOFTWARE")) value = E_EVAS_ENGINE_SOFTWARE_X11; else if (!strcmp(params[0], "GL")) value = E_EVAS_ENGINE_GL_X11; else if (!strcmp(params[0], "XRENDER")) value = E_EVAS_ENGINE_XRENDER_X11;
4. Ve stejném souboru přepsat řádky asi 6937 tak aby vypadaly takto:
if (!strcmp(params[1], "DEFAULT")) engine = E_EVAS_ENGINE_DEFAULT; else if (!strcmp(params[1], "SOFTWARE")) engine = E_EVAS_ENGINE_SOFTWARE_X11; else if (!strcmp(params[1], "GL")) engine = E_EVAS_ENGINE_GL_X11; else if (!strcmp(params[1], "XRENDER")) engine = E_EVAS_ENGINE_XRENDER_X11;
5. Opět zkompilovat E17 (stačí jen zkompilovat znovu adresář e17/apps/e) a nainstalovat.
6. Nastartovat E17 a teď už mohu postupně jednotlivé části E17 přepínat do režimu GL a zpět do SOFTWARE pomocí příkazu:enlightenment_remote -engine-set (Část E17) GL
Kde jednotlivé části mohou být: INIT, CONTAINER, ZONE, BORDER, MENU, ERROR, WIN, POPUP or DRAG
Doporučuji přepínat do GL jen část INIT a CONTAINER, tyto dvě jsem odzkoušel a nepozoruji jediné náznaky nestability. Pro provoz samozřejmě není nutné mít XGL, ani nevím jestli by to chodilo.
Nic převratného toto bohužel nepřináší, jen mohu mít na ploše například plně animované pozadí v rozlišení 1920x1200 a vytížení procesoru se pohybuje okolo 0-1%. V SW režimu mi toto pozadí sebralo cca 100% výkonu a bylo plynulé na A64 3400+ jen v rozlišení 800x600 a nižším.
Pro ty co to chtějí zkusit i pro ty co ne jsem natočil 2 videa, bohužel jsou trošku větší, protože jsem chtěl zachovat dostatečnou kvalitu.
Video1 - 38 MB (doporučuji shlédnout aspoň toto :) )
Video2 - 21 MB
Update: Po změně enginu je nutné provést restart pomocí příkazu:
enlightenment_remote -restart
Update2: GL engine byl zakázán, protože nepodporuje vykreslení více oken, pokud se bude skrze GL vykreslovat jen plocha a moduly, tak funguje správně (jedná se o jediné okno). Akcelerovat lze prakticky vše, pokud zapnu akceleraci pro třdu WIN, pak se akceleruje okno například EFM, nebo všechna konfigurační okna, zde je přesně vidět tento problém, jakmile mam akcelerované jen jediné okno je vše ok, ale jakmile otevřu více akcelerovaných oken, tak dojde k problémům s vykreslením a musím restartovat E17
Tiskni
Sdílej:
mencoder input.avi -o output.avi -oac copy -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4:vbitrate=2000:vhq:vme=1