Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
To je tendenční, právě občasné cesty po Brně v časech kdy nepotřebuju mít šalinkartu, nebo krátké cesty mimo Brno v kombinaci s šalinkartou je univerzální jízdenka nejpoužitelnější. Pro delší cesty mimo Brno jsou pro mne nejvýhodnější jízdenky ČD.
No ta 2zonova je i za 18,-. Mimo Brno plati 45 minut, takze vetsinou staci... A pak se vyhoda univerzalni jizdenky taky stira... Protoze uspora 50 haliru neni snad ani uspora.
To je taky úžasnej komentář, tohle, já bych ho normálně vytisknul a někde ukazoval.
Myslím to samozřejmě ironicky. A vlastně už ani nepotřebuju žádný další komentář, abych ukázal proč.
V první části říká, že cena jízdenky pro něj nakonec stejně není až tak důležitá, protože z různých důvodů je stejně ochoten dát za cestu autem víc, a vlastně v podstatě tolik, že mu na ceně jízdenky ani nezáleží.
V druhé se pak rozčiluje nad tím kolik ta jízdenka stojí, protože… hm, proč vlastně? Ani nevím.
Nevyřčený link by tam asi měla být myšlenka, že desetikoruna na jednorázové nebo stokoruna na předplatní jízdence je nějaký zásadní rozdíl který lidi z veřejné dopravy žene do aut, a naopak. To naopak tam samozřejmě neexistuje ani omylem, a to první je značně sporné. Je to maximálně viditelná záminka, ale skutečný důvod? Těžko. Možná pro lidi co na auto nemají, nebo jen obtížně, a pro lidi co auto zatím nemají, ale nevěřím tomu, že to dělá dramatický rozdíl. Ty skupiny co při zdražení jízdenky začnou jezdit autem, a když je drahý benzín, tak jedou autobusem, to je kolik? I kdyby deset procent, což je extrémní číslo, tak furt, co to je.
Cena jízdenky mě nerozčiluje, v absolutním měřítku ji stále považuju za přijatelnou. Spíš mi někdo vysvětlete, proč průjezd trolejbusu Slovákovou ulicí je v libovolném okamžiku zoufalým milimetrovým procpáváním se skrz tuny zaparkovaných aut (na dohled od parkovacího domu!). Například. Napadá mě snad jedině to, že volat po nižší ceně jízdenky nic neznamená, zatímco představa, že se například omezí parkování na místě kde já parkuji by skutečně konkrétně i mne donutila uvažovat o MHD namísto auta, a ne jen představovat si jak tím pojedou ostatní a já budu mít víc ulice pro sebe…
V první části říká, že cena jízdenky pro něj nakonec stejně není až tak důležitá, protože z různých důvodů je stejně ochoten dát za cestu autem víc, a vlastně v podstatě tolik, že mu na ceně jízdenky ani nezáleží.no tak to jsi ovšem to, co říkám, otočil o 180 stupňů ... cena jízdenky pro mě důležitá je, protože za svoje pohodlí nejsem ochoten ani schopen zaplatit nekonečně mnoho; rovnice vypadá takto: cena dojíždění autem - cena jízdenky = cena za luxus a jestliže "cena za luxus" přesáhne únosnou míru, pak si prostě "luxus" odpustím - jenže při současném vývoji tato spíše klesá k nule (nebo paradoxně i klesá pod ní, pokud budu uvažovat "společnou domácnost"!) a současný rozdíl cca 40 Kč míru únosnosti rozhodně nepřesahuje, ve srovnání s úsporou asi hodiny mého času kdyby se rozdíl blížil opačné mezi, tedy ceně dojíždění autem, pak už bych dal přednost té úspoře finanční, která by za rok činila například zhruba totéž, kolik by mě stály nové dveře do bytu, než na ně ale za této situace spořit tímto způsobem nejméně tři roky (když znova nezdraží a budu počítat, že budu jezdit neefektivně sám), to radši vydržím s těmi dveřmi starými ...
V druhé se pak rozčiluje nad tím kolik ta jízdenka stojí, protože… hm, proč vlastně? Ani nevím.protože současný vývoj (nejen cenový) totálně zabíjí výhody MHD, přičemž se rozčiluju proto, že nevyužít výhod MHD považuju pro společnost a v důsledku tudíž i pro mě za poměrně nešťastné
Nevyřčený link by tam asi měla být myšlenka, že desetikoruna na jednorázové nebo stokoruna na předplatní jízdence je nějaký zásadní rozdíl který lidi z veřejné dopravy žene do aut, a naopak.nikoliv, desetikoruna ani stokoruna žádný zásadní rozdíl není - mluvím o celkové ceně, ta desetikoruna je pouze krokem určitým směrem vzhledem k té celkové ceně ... deset korun zdražení nevyžene najednou 10% lidí z MHD pryč, ta změna je pozvolná - Otula, který má v Brně asi delší zkušenosti než já, mluví například o horizontu 10 let ... já když si vzpomenu, co nejdál pamatuju, dalo se jet přes Brno tuším za 8 Kč, což tehdy bylo asi půl piva, od dubna to bude dražší než jedno pivo (jak které jak kde), to už si zase víc lidí (včetně mě) rozmyslí, jestli místo sednout na MHD si nedají radši to jedno pivo (obrazně), zatímco nad půlpivem by ani neuvažovali (a to ještě pivo za tu dobu zdražilo neúměrně inflaci, AFAIK)
... Napadá mě snad jedině to, že volat po nižší ceně jízdenky nic neznamená, zatímco představa, že se například omezí parkování na místě kde já parkuji by skutečně konkrétně i mne donutila uvažovat o MHD ...ale to je z principu špatný přístup - mít něco nevýhodného, a výhodnější věci zpenalizovat tak, až se to nevýhodné stane výhodným :-/
ale to je z principu špatný přístup - mít něco nevýhodného, a výhodnější věci zpenalizovat tak, až se to nevýhodné stane výhodným :-/Pokud je situace, že je něco výhodného s velkými externalitami a něco méně výhodného bez externalit, tak jsou v podstatě jen dva přístupy: buď tu věc s externalitami penalizovat, nebo tu "nevýhodnou" dotovat.
Trochu podrobneji tohle tema rozebira D-FENS. Ma tam sice par nepresnosti (IMO napr. cenu casu urcuje trochu dost od boku, nebo zapocita opotrebeni auta, ale ne jeho porizovaci cenu), zato jako bonus pridava neco ze sve odbornosti (srojarina, motory) - male srovnani co se tyka ekologie ;)
Opotřebení auta = snížení jeho ceny v důsledku používání (po cizácku amortizace). Je pravda, že D-FENS tam nepočítal to, že musím to auto zaplatit a tudíž mám peníze blokované. Na druhou stranu, D-FENS postupoval podle běžné účetní praxe.
Ale tady jde přece o to, že spousta lidí auto už prostě má. Pak má smysl se zajímat pouze o amortizaci.
Ale tady jde přece o to, že spousta lidí auto už prostě má.bingo, to je hlavicka hrebicku auto pouzivam na veci, ktere hromadna doprava proste neobslouzi (napr. CD prestaly brat k preprave lode uz uplne, posilat je jako jiny naklad je nerealne; muzu si autobusem zajet do lesa na drivi?), no a kdyz uz ho mam a zivim, tak cim vic s nim jezdim, tj. dojizdim-li do prace, tim vic se mi snizuji relativni naklady na kilometr
+1
Naprosto přesné Kavole. Jako majiteli auta se mi jízda MHD prostě nevyplatí (pokud se nejede chlastat ). Pro studenty a jiné chodce je cena MHD stále přijatelná, i když je neustálé zdražování velmi nepříjemné. Bohužel na bezplatnou hromadnou dopravu naši radní stále neslyší, asi se jim zdá, že nákladné investice do infrastruktury dotované EU prospívají naší ekonomice
Naprosto přesné Kavole. Jako majiteli auta se mi jízda MHD prostě nevyplatí (pokud se nejede chlastatAle to auto jsi si pravděpodobně nekupoval abys nemusel jezdit MHD, ale z jiných důvodů, ne?)
Já si ho kupoval právě z toho důvodu, abych nemusel jezdit MHD. K nám v pozdních hodinách jezdí doprava velmi zřídka a vzhledem k tomu, že jsem končíval ve 22 hodin, tak to byl děs jezdit domů 1,5 hodiny. Samozřejmě ale ke koupi přispěla i potřeba rodiny...
A to vůbec nepočítám pořizovací náklady*, benzín, dálniční známku, letní pneumatiky, nějaké ty opravy a podobné radosti majitele vozu.
prosimte precti si to jeste jednou ... co si myslis, ze je asi zahrnuto v tech 3,90 Kc/km, se kterymi tam pocita?
To jsou prostě bláboly které si lidé vymýšlejí, aby měli "vědecky podložené" proč teda jezdí autem. Ne že by napsali prostě "na to auto mám, na tom kolik stojí veřejná doprava mi vlastně stejně moc nezáleží, tak co", ale musí k tomu dodat nějaké velkolepé úderné gagaga, které u kavola je nějaký pseudospravedlivý hněv nad cenama jízdného, například. Rozumná diskuse samozřejmě nemožná.
No raději by sis měl přečíst to, co jsem napsal já. Všechno, co jsi vyjmenoval začíná "A to vůbec nepočítám". Porovnával jsem jenom svoje dvě fixní platby ...pak ale nechápu, proč jsi to dával do souvislosti s odkazovaným článkem ...
- roční jízdenka na MHD versus roční pojištění auta a auto vyjde daleko dráž, a to i za předpokladu, že jsem to auto dostal a vůbec s ním nejezdím.nojo, jenže to je špatný předpoklad ... článek mluví o nákladech na ježdění (a opět jako výše, pokud nenavazuješ na článek, pak mi není jasné, proč to takto píšeš)
Nejsem ekonom, nebo účetní, abych jenom tak hala bala přepočítával fixní a proměnné náklady na provoz a všechno to schoval pod kouzelné slůvko amortizace a pak s tím operoval.to není "jenom tak hala bala" - věci mají určitou pořizovací cenu a určitou životnost, servisy mají určité sazebníky prací, předpokládá se určitý počet kilometrů ujetých ročně ... když říkáš, že nejsi účetní, tak ti nezbyde než spolehnout na to, co za tebe spočítali jiní, nelze ovšem říci "já tomu nerozumím a proto to nemůže být použitelné"
DFensovi vyšlo MHD dražší jenom díky jeho pofidérním 225 korun/hod, kterými ocenil svůj čas strávený cestováním, což je jenom Pišvajcova konstanta nutná k dosažení očekávaného výsledku. Když má na výsledek největší vliv jeho nejméně podložená část, je zbytečné se jím zabývat.ok, tož si klidně zvol konstantu vlastní, jak ty si hodnotíš svůj čas, a dosaď ji do vzorce ... pokud ti v tomtéž vyjde MHD jako levnější, stav se někdy u nás, milerád směním peníze za pár hodin tvého času stráveného prací u nás na zahradě v kurzu podle té tvé konstanty
A přitom stačilo říct, že auto je sice dražší, ale nemusím se tlačit s vohnouty a ušetřím hodinu denně a za to mi to stojí. Ale uznávám, že by to pak už nebyla typická úderná dfensovina, takže by to asi ani nenapsalono záleží, jak tu hodinu využije ... pokud v "ušetřené" hodině napsal ten článek, hm, nevím, jak tam to chodí, normálně by to mohl být honorář tak 200 - 300 Kč, tak pro něj ten den auto bylo zcela určitě levnější o (honorář - cena za dojíždění autem + cena za dojíždění MHD).
Už aby to bylo.
... Brno centrum 17h - a myslím, že to na fotku určitě bylo. Jednalo se ale o vyjmečnou situaci - s novorozencem k lékaři. (Běžně dám za dopravu 6200,- Kč: roční jízdné na dvě brněnská pásma + jedno mimobrněnské).
A s autem je to tak: mám na něj, chci ho, tak si ho koupím - a bez zbytečných řečí. A integrovanou dopravou [1] jezdím, protože prostě chci (a taky je to pro mě jediná příležitost ke čtění [2]).
[2]Napsal ten bejk kromě Jména růže, Foucaultova kyvadla a Baudolina něco čitelného?
Tvůj případ je docela specifickej proto, že:
- máš to z baráku docela daleko na zastávku
- máš po cestě "lom jízdného" neboli "daň za bydlení mimo město"
- bydlíš i pracuješ poblíž stejné městské radiály
- hromadná doprava jezdí po trochu jiných osách a tím pádem by tě nutila do dvou přestupů
- auto už máš kvůli něčemu jinýmu
Tvůj případ je docela specifickej proto, že: - máš to z baráku docela daleko na zastávkuno, to je relativní ... těch 5 minut není o nic horší než když jsem bydlel v Černovicích (tam to bylo 5-7, podle toho, jak vyšel semafor)
- máš po cestě "lom jízdného" neboli "daň za bydlení mimo město"to se ovšem týká všech způsobů dopravy, takže přímé srovnání má smysl a má smysl se ptát, jestli ten "lom jízdného" je vyřešený dobře - proč za mnohakilometrovou cestu přes celé Brno platit míň než za popojetí z přilehlé vesnice sedm zastávek směrem do centra? (podle mě by lepší smysl dávaly pouze čistě časové jízdenky, jízdní doba dle řádu bez započtení času na přestup - domnívám se, že náklady u MHD jsou dány spíše časem než ujetými kilometry, v městském provozu při zastávkách co pár set metrů vydá kilometr jízdy tak aspoň za tři kilometry mimo město, baj woko ... ale jak říkám, pouze domněnka, nepočítal jsem to)
- bydlíš i pracuješ poblíž stejné městské radiályopět vyvstává otázka, proč tato není dostatečně dobře obsloužena MHD ... což souvisí s následujícím:
- hromadná doprava jezdí po trochu jiných osách a tím pádem by tě nutila do dvou přestupůto jsi spočítal blbě, nutí mě do tří přestupů - anebo místo druhého přestupu jít zbývající úsek pěšky, což vzhledem ke kratší trase a nečekání na přestupech vyjde časově v průměru snad ještě lépe (pak by mi stačil levnější lístek, což ovšem nekompenzuje nevýhody chůze pěšky)
- auto už máš kvůli něčemu jinýmuto ovšem není specifikum mojeho případu, auto má dneska kdekdo
Za takových podmínek a současných cen energií by bylo s podivem, kdyby pro tebe auto nebylo výhodnější. Předpokládám, že kdybys pracoval blíž historickému jádru města a denně by se tě týkalo popojíždění v kolonách a hledání parkovacího místa, nebo kdybys o pořízení auta teprve uvažoval, tak by to až tak výhodně nevycházelo.to máš samozřejmě pravdu, ale neshodneme se asi na tom, zda vnímat můj případ jako značně atypický ...
opět vyvstává otázka, proč tato není dostatečně dobře obsloužena MHDTak tady je celkem jednoduchá odpověď: provoz VHD po dané radiále se přirozeně směruje do dvou uzlů dle vzdálenosti dojížďky: buď na KPN, nebo na Zvonařku. Vzhledem k tomu, že ty z té radiály odbočíš ještě dřív, než se busy dostanou na jedno z těchto míst, tak tvoji relaci tudy vedená VHD už z principu obsloužit nemůže. Leda by mezi tvým bydlištěm a pracovištěm byla dostatečná poptávka na to, aby uživila "přímák" v prokladu se základními linkami do přestupních uzlů...
No to sice jo, ale obvyklé (ve městě) je stále jen jedno auto v domácnosti, přestože více aut už není žádná mimořádnost. A pak na spolujízdu je potřeba mít nějak syncnuté rozvrhy dne - jinak jsou nemotorizovaní členové stále závislí na VHD, kole, chůzi, ...- auto už máš kvůli něčemu jinýmuto ovšem není specifikum mojeho případu, auto má dneska kdekdo
to máš samozřejmě pravdu, ale neshodneme se asi na tom, zda vnímat můj případ jako značně atypický ...To byl pokus o nadsázku.
Časové jízdné má jeden hák: rozbije se při jakékoliv nepředvídatelnosti.ale vždyť píšu, že by bylo vázané na jízdní řád - tedy podle nominální doby na danou trasu, nikoliv podle toho, jestli prostředek stojí v zácpě nebo sviští po zelené vlně
Tohle je těžko řešitelný problém, jakékoliv zlepšováky odvozené ze šedivých teorií začnou brzy narážet na zelené stromy života...no, zatím mě napadá jen jedna věc, a to opruz s nutností znovu označit jízdenku při každém nástupu (anebo definovat standardní přestupy)
dva přestupní uzly (z toho jeden až za centrem) na baj woko čtvrtinu města plus významné přilehlé "externí sídliště" (jak to výstižněji nazvat ...?) mi přijde dost málo uzel KPN má nevýhodu, že neobsluhuje (resp. obsluhuje jen velmi mizerně) právě ty příčné směry ... vůbec celý ten komplex "technologického parku" a okolí postrádá spojení s jakýmkoliv použitelným uzlem, všechno zajímavé jej míjí domnívám se, že by významně pomohlo vytvoření nového uzlu s návazností na vlak a tramvaj v Řečkovicích (vzhledem k relativní odlehlosti tam vlak obecně postrádá napojení), kam by se protáhla konečná 12 a 13, zespoda by se tam mohla přivést nějaká tramvaj odbočující z trasy do Bystrce (časem se to v tom směru určitě osídlí hustěji) a mezi to by se mohl nasadit trolejbus odbočující z trasy 12, 13 a protínající technologický park směrem dolů to je samozřejmě dosti optimistická vize ... začal bych tím propojením Řečkovic (resp. vjezdu do Brna ve směru z výpadovky na Svitavy) s alternativní trasou do centra, kterou zajišťuje 12, 13opět vyvstává otázka, proč tato není dostatečně dobře obsloužena MHDTak tady je celkem jednoduchá odpověď: provoz VHD po dané radiále se přirozeně směruje do dvou uzlů dle vzdálenosti dojížďky: buď na KPN, nebo na Zvonařku. Vzhledem k tomu, že ty z té radiály odbočíš ještě dřív, než se busy dostanou na jedno z těchto míst, tak tvoji relaci tudy vedená VHD už z principu obsloužit nemůže. Leda by mezi tvým bydlištěm a pracovištěm byla dostatečná poptávka na to, aby uživila "přímák" v prokladu se základními linkami do přestupních uzlů...
... A pak na spolujízdu je potřeba mít nějak syncnuté rozvrhy dne - jinak jsou nemotorizovaní členové stále závislí na VHD, kole, chůzi, ...to u normálních pracujích není zase až tak velký problém
Kurňa, a já doteď žil v domnění, že klouzavá pracovní doba nebo práce na směny se týká nezanedbatelného množství normálních pracujících.... A pak na spolujízdu je potřeba mít nějak syncnuté rozvrhy dne - jinak jsou nemotorizovaní členové stále závislí na VHD, kole, chůzi, ...to u normálních pracujích není zase až tak velký problém
Dobrá, a jak v systému s čistě časovým jízdným ošetříš šalinkarty?a co brání i při čistě časovém jízdném běžných jízdenek zachovat pro šalinkarty systém pásem? - nebo to třeba vylepšit o uvedení "domovské zastávky" a počítat vzdálenost od ní, jako kdyby si tam člověk při nástupu cvakl časový lístek? ... což sice dává možnost najet toho více po oblouku kolem této zastávky, ale nad tím bych přimhouřil oko jako nad adekvátním bonusem předplatní jízdenky ... a vůbec, víš, že já bych tyto úložky neřešil vůbec, že jsem zastáncem MHD zadarmo
Protažení tramvajové tratě z Technoparku dál než do Medlánek podle mě není moc reálné. Jednak proto, že už dnes jsou 12/13 za hranicemi kapacity a dál jim přitěžovat není moc rozumné,já si myslím, že z velké části za to může právě to, že nejsou moc jiné možnosti, všechno valí na Hbf a přes Českou; 12 a 13 jsou za hranicí kapacity pouze v tomto úseku, od Konečňáku po Tauferky se skoro všecko vysype ven, akorát po ránu dojede na Červinkovu pár nadšenců, co šlapou do TP pěšky přes lávku
... druhak kvůli řečkovickému kopci. Řekl bych, že dnes by už neprošla novostavba tak strmé trati,jo, tak to patří mezi věci, které mě pěkně serou - máme čím dál lepší technologické možnosti, ale čím dál větší omezení na různé parametry
Kurňa, a já doteď žil v domnění, že klouzavá pracovní doba nebo práce na směny se týká nezanedbatelného množství normálních pracujících.hm, no tak zrovna co se týče TP, tam jsou ty směny dost aktuální (by mně zajímalo, jak to dělají ti, co nemají auto, v noci ...) - ale rozhodně to není většinový případ
Tiskni
Sdílej: