Microsoft v příspěvku na svém blogu věnovaném open source oznámil, že textové adventury Zork I, Zork II a Zork III (Wikipedie) jsou oficiálně open source pod licencí MIT.
První prosincový týden proběhne SUSE Hack Week 25. Zaměstnanci SUSE mohou věnovat svůj pracovní čas libovolným open source projektům, například přidání AI agenta do Bugzilly, implementaci SSH v programovacím jazyce Zig nebo portaci klasických her na Linux. Připojit se může kdokoli.
Google oznámil, že Quick Share na Androidu funguje s AirDropem na iOS. Zatím na telefonech Pixel 10. Uživatelé tak mohou snadno přenášet soubory z telefonů s Androidem na iPhony a obráceně.
Byla vydána nová verze 8.5 (8.5.0) skriptovacího jazyka PHP používaného zejména k vývoji dynamických webových stránek. Přináší řadu novinek a vylepšení (URI Extension, Pipe Operator, Clone With, …). Vydána byla také příručka pro přechod z předchozích verzí.
Evropská komise zahájila tři vyšetřování týkající se cloudových platforem Amazon Web Services (AWS) a Microsoft Azure. Evropská exekutiva, která plní také funkci unijního antimonopolního orgánu, chce mimo jiné určit, zda jsou americké společnosti Microsoft a Amazon v cloudových službách takzvanými gatekeepery, tedy hráči, kteří významně ovlivňují provoz internetu a musí dle nařízení o digitálních trzích (DMA) na společném trhu
… více »Společnost Meta Platforms vyhrála ostře sledovaný spor o akvizici sítě pro sdílení fotografií Instagram a komunikační aplikace WhatsApp. Podle amerického soudu firma jejich převzetím neporušila antimonopolní zákon, protože si tak nemonopolizovala trh sociálních sítí. Žalobu na Metu podala před pěti lety americká Federální obchodní komise (FTC). FTC argumentovala, že Meta, tehdy známá jako Facebook, koupila tyto dvě společnosti v letech 2012 a 2014 proto, aby s nimi nemusela soutěžit.
Home Assistant včera představil svůj nejnovější oficiální hardware: Home Assistant Connect ZBT-2 pro připojení zařízení na sítích Zigbee nebo Thread.
Byla vydána verze 9.1 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a informačním videu.
Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,809 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější superpočítač v Evropě JUPITER Booster s výkonem 1,000 exaFLOPS je na čtvrtém místě. Nejvýkonnější český superpočítač C24 klesl na 192. místo. Karolina, GPU partition klesla na 224. místo a Karolina, CPU partition na 450. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
Microsoft představil Azure Cobalt 200, tj. svůj vlastní SoC (System-on-Chip) postavený na ARM a optimalizovaný pro cloud.
Dlouho jsem přemýšlel na co využít druhé Raspberry Pi, které se mi leželo v šuplíku. Při brouzdání po Internetu jsem narazil na obrázek malého herního automatu postaveného z RPi a řekl si „tohle chci“.
Nechce se mi sem linkovat všechny fotky, proto jen odkaz na galerii.
Nejprve bylo třeba sehnat ovládací prvky. Nesmí chybět klasický joystick s červenou koulí na konci, ten je ovšem v naši luzích a hájích naprosto nedostupný. Google napověděl, že není nic, co by se nedalo sehnat v Číně a tak jsem ho objednal z DX.com společně se čtyřmi velkými kulatými tlačítky a čekal na doručení balíčku. Za 4 týdny bylo ve schránce konečně oznámení o uložení zásilky. K mému velkému překvapení přišly komponenty zabalené v pomačkané bublinkové obálce. Naštěstí ty tisíce kilometrů naštěstí přežily bez újmy a mohlo začít shánění dalších potřebných součástek. Konkrétně nějaká další tlačítka na přední panel, I2C expandér pro kontrolér tlačítek, 7" LCD panel a stavební materiál. Celková cena je cca 3000 Kč:
Pro začátek jsem začal stavbou kontroléru tlačítek a joysticku. Odrazovým můstkem bylo existujícího řešení pikeyd, obvod je celkem jednoduchý a realizace se vejde na malý kus tišťáku, celé se to připojeno přes 5 drátů na GPIO a démon nežere moc systémových prostředků, tedy samé klady a pozitiva :).
Dalším logickým krokem byla příprava LCD, nebo spíš destrukce původního obalu. Potěšil mě displej v kovové pixle, spíše jsem čekal displej obalený plastovou fólií a lepící páskou. Tím pádem mi to výrazně zjednodušilo pozdější upevnění ve skříni.
Jedno zklamání stejně přišlo, displej se nerozběhne na méně než 9V a nikde v na elektronice není dostatečně nadimenzovaný stabilizátor na 5V, který by ukrmil RPi. Proto mi nezbylo nic jiného, než napájení ponechat na přiloženém 12V adaptéru a pro krmení RPi použít konvertor. Nejlevnějším řešením je noname autonabíječka na mobil.
Další přišlo na paškál předělání desky s konektory - AV vstup byl zbytečný a někam bylo potřeba přidělat konvertor pro napájení, hlavně upravený kus se dal jednoduše zapracovat do konstrukce bedny.
Velikost skříně určil rozměr displeje, tvar jsem si nechal přibližně napovědět od Googlu. Překližka, jako materiál pro stavbu, se nabízí hlavně pro jednoduchost práce s ní. K mému velkému štěstí nejsem při práci se dřevem levej jak šavle, takže stavba se povedla napoprvé. Na výrobu mi posloužila pilka na dřevo, lupénkova pilka, vrtačka s vykružováky, nějaké ty vrtáky a disperzní lepidlo. Bohužel nemám žádnou vybavenou dílnu s elektrickým nářadím. Zkrátka celá práce je hodně ruční :).
Hlavním požadavkem upevnění displeje bylo zachování tlačítek pro nastavení, hlavně protože původní prťavé repráčky navozují úplnou retro iluzi chraplavým plochým a nevýrazným zvukem, tlačítky nastavení displeje lze ovládat jejich hlasitosti - to vskutku hodí. Z tohoto důvodu je tišťák s kontrolerem displeje umístěn stejně jako v originálním šasi.
Směle k dalšímu kroku - barvení. Opět v tom není žádná věda, univerzální barva ve spreji, hezky dva nástřiky, nechat vytvrdnout, přebrousit a znova dva nástřiky.
Po sestavení automatu ale pořád něco chybělo, finální vzhled dodalo pár samodomo nálepek. Nic složitého, v Inkscape namalované nálepky vytištěné na barevném laseru, přelepené širokou izolepou a vyříznuté skalpelem. Stačí jen nalepit na bednu a vše je hotovo :). Výsledek vypadá výborně.
V čem pouštět hry? No možností se nabízí vícero, po vyzkoušení různých emulátorů padla volba na PiSnes, jednak na Super Nintedno se dá sehnat obrovské množství ROM a jednat emulátor samotný, nebo spíš spouštěč ROM se dá snadno ovládat i bez klávesnice. MAME, který vypadal velmi schopně má zatím problém s některými hrami :(. Na RPi používám samozřejmě Arch Linux s nastaveným autologinem po kterém se spustí emulátor, po ukončení emulátoru se systém zase vypne. Jednoduché a účinné.
Tiskni
Sdílej:
Zvládlo by to i emulaci PS1? Jinak do seznamu si můžeš přidat ScummVM, taky fajn věc
Označiť ako výber.
To nejsou ani náklady, adekvátní cena by v malé sérii byla tak 4 tisíce, kdyby byly díly za velkoobchodní ceny.