Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.
Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.
Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.
Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
ac nerad .. zde musim s "odinem" souhlasit
Hodinky a holinky, trolle.
Státní VŠ jsou IIRC toliko dvě. Estetika vozidel nesouvisí (přímo) s jejich smrdutostí. (…)
Sluzba obcanum?Yup. V Praze asi není moc o čem mluvit, ale doporučuju se někdy zkusit aspoň na týden odstěhovat do nějaké obydlené zatáčky či křižovatky zapadlé kdesi v řiti (kupodivu tak žije docela dost našich občanů). Např. pro starší občany to bývá jediná možnost jak si v klidu zajít nakoupit či se dostat k doktorovi a když tam tuhle službu nemají a nebo ji mají zaplacenou jen třikrát denně (to nekecám!) tak to bývá docela dost seriózní problém. Jde o docela potřebnou službu.
A ano, mam vozidlo, za ktere se nemusim stydet.A k tomu malý penis jako bonus. Soudě dle tvé potřeby chlubit se svým "luxusním autem" i tvé zoosadistické zálibě v lovu zvířat.
A ano, mam vozidlo, za ktere se nemusim stydet. To ty nemas.AFAIK se za své kolo nestydí. Já také ne.
Ano, jezdí ztrátové spoje, protože si je u nich někdo (ministerstvo nebo kraj) objednal a zaplatil.Vždycky mi vrtalo hlavou, proč když jak ČD tak autobusová doprava (u nás IDS-JMK) má tisíce všelijakých aplikací a lze pomalu sledovat jejich polohy v reálném čase (nevím jestli je to pouze doména nerdíků a sotoušů nebo to využívají i běžní občané) přitom nejsou schopni pomoci stejných mobilních aplikací zjistit/zajistit si tu obsazenost a podle toho poslat adekvátní vozidlo. Na jedné straně jsou linky kde jsou autobusy narvané (typicky školní ráno a odpoledne a k tomu ještě odpolední a ranní fajronty u velké fabriky) a pak linky, typicky odpolední a večerní kdy jezdí ten samý autobusák s třema obsazenýma sedadlama. U lokálek to bývá stejné, ne-li horší. Když si teď ten „insider“, třeba mi to vysvětlíš.
Vede k tomu, že cestujících na nelukrativních tratích ubýváTéž to tak cítím. Byl-li v minulosti problém služby a úroveň (aspoň dle keců), teď začíná být spíš problém v tom že ani pomalu není čím jet.
a když pak někomu odejde auto, je v pr..li.Šikovný člověk by se měl umět v nouzi zaopatřit i když se na první pohled může zdát, že tím nejzoufalejším způsobem.
IMHO problém je, že zrovna provozní náklady velkého busu jsou ta nejmenší položka, větší problém je s platy řidičů (jeden stačit nebude) a fixními náklady provozovatele.No úplně zanedbatelné klidně i při 50l paliva na 100km to nebude. Ale započítat do toho řidiče (a údržbu!) mě vůbec nenapadlo. Docela by mě zajímalo co z ceny jízdného jde do čeho. Nejsem student dopravky ani nějaký manažer státního podniku, ale být někým zodpovědným, asi bych do vývoje investoval, protože v odlehlých částech naší respubliky to začne být (a nebo už je) problém.
a pak linky, typicky odpolední a večerní kdy jezdí ten samý autobusák s třema obsazenýma sedadlama.Jo to když byly v Německu záplavy 2013, tak jsem jednou jel vlakem jen s průvodčí a mašínfírou (ČD projížděj na severu kusem Německa a navíc jím konkuruje soukromá firma na +- stejné trati, vlivem zpoždění ze záplav jeli všichni, kromě mě, tou soukromou
).
Nebyly nějaké experimentální zastávky kam jel autobus až po tom co si ho lidi předem objednali?Netuším. Byly?
Vlastně nejefektivnější by byla služba typu Uber.Však něco takového. Buď máš nějaké stálé cestovatele, kterých máš ± stejně (školáci a komutéři jezdí furt stejně tam i zpět), k tomu nějaké objednávky než vyjede vozidlo z depa, něco málo jako rezerva pro offlinisty a kdo si neblokne místenku a bude se cpát půjde na střechu.
. Škoda že nás už nejezdí
.
šukafón je superAle je to 20t čistého matroše. To roztlačovat nebude žádný sirup. Jinak nevím kde u vás, ale jezdí to furt a všude akorát s jiným nátěrem.
.
Ono osobně použití vlaku pro mikromanageování dopravy je IMO blbost. Už jen že máš konstantní hrany grafu (=koleje v zemi).
Ale teď vážně: Není to opravu vůbec špatný nápad. Představ si lehkou hliníkovou konstrukci, lehkou třeba plastovou karoserii a nějaký malý motor s účinným převodem. A představ si to jako za sebe zapojitelné moduly které čekají na stanicích a přidávají se a odebírají do regionální soupravy dle počtu cestujících. Jediným limitem je pouze fakt že většina takových regionálek jsou jednokolejky a soupravy by se nevyhly.810 s jedním vagónem[trololo]Ovšem víc neuveze[/trololo]
ten mi čistě pocitově přijde trochu víc optimalizovanýTak ty nový vlaky jsou kompozity a umělá hmota, Brejlovec by takhle nedopadl.
.
A představ si to jako za sebe zapojitelné moduly které čekají na stanicích a přidávají se a odebírají do regionální soupravy dle počtu cestujících.To bych tam došel dřív pěšky, než by to přepřáhli
.
Jediným limitem je pouze fakt že většina takových regionálek jsou jednokolejky a soupravy by se nevyhly.Tak na zastávkách jsou snad větvení ne? (i když vlastně jsou i zastávky jako kus kolejiště :-/ , každopádně stejně se musíš vyhýbat i u normálních vlaků, trať Liberec-Turnov-Praha je jednokolejná neelektrifikovaná
)
.
Nebyly nějaké experimentální zastávky kam jel autobus až po tom co si ho lidi předem objednali? Ale zase čekat než ten autotub přijede :-/.Byly.
admin: odstraněn odkaz na dotazník, zřejmě šlo o komerční průzkum trhu
Tiskni
Sdílej: